سرویس سیاسی«فردا»: «مهدی دواتگری»، از اعضای کمیته حادثه 22بهمن قم است و از قرائت گزارش در صحن علنی رضایت دارد. دقایقی پس از بگومگو با حمید رسایی، با «شرق» گفتوگو میکند و رفتار ناپخته رسايي
در صحن علنی را نوعی «خودکشی سیاسی»، میداند. معتقد است که اگر نیروهای خودسر بهخوبی مهار نشوند؛ شاهد ظهور نیروهای «طالبانیسم» خواهیم بود، طالبانیسمی در پوشش نیروهای «حجتیه سابق». تاکید دارد که برخی نیروهای تندرو منتسب به پایداری در یک اقلیت هستند و روزبهروز تعدادشان کمتر میشود. او برخی نمایندگان مجلس را «نمایندهنما» توصیف میکند. اسامی برخی نمایندگان مجلس از جمله کریمی قدوسی و رسایی در گزارش آمده، فکر میکنید که دستگاه قضایی چه برخوردی با آنها داشته باشند؟ اجازه بدهید تنبیه را دستگاه قضایی انجام دهد. بههرشکل اسامی این افراد در صحن علنی مجلس قرائت نشد و آقای لاریجانی هم امروز گفتند اگر اسامی خوانده میشد، مردم تکلیفشان با این افراد مشخص میشد. بهنظر من تا زمانی که جرم کسی در مرجع قضایی ثابت نشده، اسمبردن از او درست نیست، گزارش در چارچوب حقوقی
تنظیم شده بود. مشکلی از این جهت نبود و بهنظرمن ضرورتی هم به خواندن اسامی افراد نیست. اما انتظار داریم مرجع قضایی بهخوبی به موضوع رسیدگی کند. شما و آقای حقیقتپور گفته بودید که کمیسیون امنیت با انتشار گزارش محرمانه 22بهمن قم ازسوی رسایی در هفتهنامه «9 دی» برخورد خواهد کرد، در این زمینه چه اقداماتی انجام دادهاید؟ بله پیگیری شروع شده و کمیسیون امنیت به موضوع رسیدگی خواهد کرد. تحلیلتان از ادبیات و رفتارهای امروز (چهارشنبه 16مرداد) «حمید رسایی» چیست؟ به باور من کار رسایی، نوعی خودکشی سیاسی بود. آقای لاریجانی گفتند که اغتشاشها ازسوی همین گروه (جبهه پایداری) بوده. فعالیت فراکسیون «جبهه پایداری» راه به کجا میبرد؟ اینها در یک اقلیت روزبهروز تعدادشان کم میشود و در همین حال هم تعدادشان چندنفر بیشتر نیست. مردم خوب میتوانند درمورد اینها قضاوت کند. بههرحال موکلان ما رفتار ما را میسنجند و در تصمیمگیریشان همین رفتارها را مورد سنجش قرار میدهند. مردم دوست دارند نمایندگانشان نماینده واقعی باشد نه «نمایندهنما». بهنظرمن بعضیها فقط عنوان نماینده را دارند ولی بههرحال واقعیت نمایندگی را ندارند و بیشتر ظاهر
نمایندگی را حفظ کرده و میخواهند ویترین نمایندهبودن را نشان دهند. اسم «حلقه پرتو» در گزارش آمده و انتصاب این حلقه به یک روحانی متنفذ در قم بر هیچکس پوشیده نیست، فکر میکنید وجود چنین نهادهای آموزشی و تربیت طلبهها با چنین رویکردی چه تبعاتی برای وضعیت سیاسی جامعه و دامنزدن به برخی تندرویها به دنبال داشته باشد؟ آنچه نگرانکننده است، بهقول آقای حقیقتپور ظهور یک طالبانیسم در جامعه است، که بهنوعی همان حجتیههای سابق هستند، اینها خودشان دین را تفسیر، تعبیر و نیتخوانی کرده و هرجا که منافع آنها اجازه دهد، بر اساس منافع خودشان از این ابزار استفاده میکنند. فکر میکنید که برای جلوگیری از رشد جریانهای تندرو باید چه برنامهای در دستور کار نهادها و دستگاهها قرار گیرد؟ معتقدم اگر دستگاه قضایی با عوامل غایله قم برخورد مناسبی داشته باشد، بدونشک میتواند عامل بازدارنده ای باشد، بعدازاینکه مقاممعظمرهبری درباره مسایل قم و حمله به سخنرانی علی لاریجانی در آذربایجان صحبت کردند، برخی از جوانان معصوم توبه کردند؛ همان جوانهایی که پیشتر گروهی از معصومیت آنها سوءاستفاده کرده بودند اما محرکان اصلی نهتنها توبه
نمیکنند بلکه نسبت به عمل وقیح خود اصرار دارند. مردم میتوانند همین رفتارها را تشخیص دهند و همین رفتارها میتواند عاملی برای انزوای اینها باشد.
دیدگاه تان را بنویسید