بالاترین آفت برای ما اختلاف است/ رهبر انقلاب ملاک‌های یک رییس جمهور مطلوب را تبیین خواهند کرد

کد خبر: 242708

بنده معتقدم که اگرهر کدام از ما مسئولان در جای خودمان قرار می گرفتیم و وظایق قانونی خود را عمل می کردیم که همان قانون گرایی است مشکلی پیش نمی آمد. یکی از عوامل اصلی که باعث نابسامانی ها شده مساله بی توجهی به قانون بوده است. یک نکته دیگر را هم توضیح بدهم که در حکم قانون است و آن رهنمودها و دستورات ولی فقیه است. این در قانون اساسی هم آمده است. اگر به دستورات آقا عمل نکردیم ماندن ما در مسئولیت های اجرایی، سیاسی، فرهنگی خلاف شرع است.

بالاترین آفت برای ما اختلاف است/ رهبر انقلاب ملاک‌های یک رییس جمهور  مطلوب را تبیین خواهند کرد
سرویس سیاسی«فردا»: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیار با جمعی از مردم قم و تبیین برخی وظایف مسئولان و خواص و مردم و رسانه ها در خصوص انتخابات بازتاب های گسترده ای در جامعه داشته و مورد استقبال چهره ها و جریان های داخل نظام قرار گرفته است. ایشان برخی مولفه های مهم معطوف به انتخابات پیش رو را مورد اشاره قرار دادند که درباره همین مولفه ها گفتگو کرده ایم با حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده مجالس هفتم و هشتم.

محور برجسته بیانات رهبری بر تشریح برنامه های دشمن برای انتخابات ریاست جمهوری بود. به نظر شما چرا انتخابات ما برای دشمن مهم است. آنها چه عایدی از این انتخابات می خواهند ببرند ؟

ما در شرایطی هستیم که تحریم ها افزایش یافته و فشارهای بین الملل بیشتر شده و در مقابل انقلاب و جمهوری اسلامی بحمدالله توانسته پاسخ لازم را به همه فشارها بدهد. یعنی تحریم ها را با تدبیر دور زده است، در جریان غزه و سوریه همان نظریات جمهوری اسلامی ایران تقریبا به کرسی نشسته است و در منطقه روز به روز قدرتمان افزایش یافته و نفوذمان بیشتر شده در حالی که نفوذ و قدرت غربی ها کمتر شده است. در حال حاضر نتیجه این شده که بزرگترین قدرت منطقه جمهوری اسلامی ایران است و چیزی که این گونه این نظام را قوی کرده، حضور و پشتیبانی مردم است. تنها چیزی که می تواند مشروعیت نظام را کاهش دهد و پشتیبانی مردم را کم کند تبلورش در انتخابات است. لذا دشمنان همه تلاش خود را می کنند تا انتخابات را زیر سوال ببرند. متاسفانه از داخل هم برخی افرادی که هیچ انتظاری از آنها نیست حرف دشمن را می زنند. شکستن اقتدار جمهوری اسلامی برای دشمن خیلی مهم است. آنها هیچ راهی برای نفوذ و اخلال در جمهوری اسلامی ایران نبوده که نرفته باشند ولی خوشبختانه در همه این راهها شکست خوردند و تنها راهی که برایشان باقی مانده انتخابات است. آنها می خواهند مشارکت را کم کنند، تردید ایجاد کنند و مردم را مایوس کنند. خوشبختانه مردم ما دوست و دشمن را به درستی شناخته و راه را یافته و بالاتر از رهنمودهای رهبری چیزی را بهتر به نفع خود ندانسته و لذا لبیک گویان به دنبال رهبری حرکت می کنند.

دشمن برای تاثیر گذاری به عوامل و اتفاقات داخلی دل بسته است. از این منظر چه آسیب هایی در داخل وجود دارد. این بحث فتنه دومی که برخی ها هشدار می دهند معطوف به همین نگرانی ها و همسویی ها احتماالی با برنامه های دشمن است یا ناشی از تحلیل ها و ارزیابی های اشتباه است؟

یکسری از ندانم کاری ها در جمهوری اسلامی اتفاق می افتد که بخشی بر می گردد به اختلافات بین مسئولان نظام. این اختلافات روزنه هایی است که برای دشمن امید ایجاد می کند. یکسری حرکاتی که بعضی جریانات دارند من جمله جریان اصلاح طلب هم دشمن را امیدوار نگه می دارد. این جریان هر کدام یک سازی می زند حزب مشارکت در خارج بحث تحریم را دنبال می کند و در داخل هم ایجاد تردید می کنند. یکروز می گویند شرکت می کنیم یک روز می گویند نمی کنیم. یک روز می گویند با آن کیفیت شرکت می کنیم یک روز می گویند با فلان شرط می آییم و یک روز می گویند نه ما هیچ شرطی نداریم. قطعی است که دشمن به فتنه 88 و جریان سبز نگاهی دارد، به حرکات اصلاح طلبان نگاهی دارد، به اختلاف بین اصول گرایان نگاه دارد و از طرف دیگر گرانی ها و عدم اشتغال هم روزنه دیگری است که برای دشمن مهم است. قیمت ها سرسام آور گران شد و مردم را دچار مشکل کرد. غربی ها فکر می کند که تحریم ها آنقدر اثر گذاشته که می تواند اعتماد مردم را از نظام سلب کند. لذا مجموعه عواملی که به آن فکر می کنند آنها را به این نتیجه رسانده که یک حرکت نرمی را در داخل کشور بوجود بیاورند و از خارج هم پشتیبانی کنند که مردم را در مقابل نظام قرار دهند. این منتهای اهداف دشمن است که انتخابات و نظام را در نزد مردم زیر سوال ببرد. البته من فکر می کنم آنها نه این ملت را شناخته اند نه این انقلاب و این رهبری را.

در همین ارتباط گاهی برخی بحث ها و اعلام مواضع حاشیه ساز از طرف برخی مسئولان و جریان های پیرامونی صورت می گیرد که سبب ساز تنش و اختلاف می شود و اتفاقا با استقابل محافل مخالف نظام هم قرار می گیرد. به نظر شما این حاشیه سازی ها هم می تواند آسیبی برای نظام باشد و روزنه ای برای امید بخشی به دشمن؟

قطعاهمین طور است. بالاترین آفتی که در هر نظام و دولتی و در هر امتی وجود داشته اختلاف است. وقتی نزاع پیش آمد، رخوت و سستی و در نهایت از بین رفتن قدرت بوجود می آید. این اختلافاتی که الان وجود دارد قطعا برای دشمن روزنه امیدی است که آنها می توانند از آن ورود پیدا کنند. لذا اینها حتما می تواند موثر باشد و مسئولان باید توجه داشته باشند که وحدت عامل پیشرفت و اختلاف عامل بازگشت و نیستی و نابودی است.

یک محور دیگری که در بیانات رهبری برجسته بود موضوع توانایی های نامزدهای انتخابات بود. ایشان تصریح داشتند که کسانی وارد میدان شوند که کار اجرایی بلد باشند چون عرصه ریاست جمهوری عرصه سختی است. به نظر شما این بیانات در تعداد نامزدهای انتخابات که این روزها بالای 30 نفر هستند تاثیر گذار خواهد بود؟

حتما مقام معظم رهبری در بیانات بعدی بحث ملاک ها را تکمیل خواهند کرد. در گذشته هم ایشان و هم مرحوم امام (ره) ملاک دادند برای مردم. بنده می خواهم عرض کنم که باید سه نکته را در انتخابات آینده رعایت کنیم؛ یکی اینکه خود نامزد چقدر توان دارد؟ کجا توانایی اش را بروز داده است؟ ریاست جمهوری آزمون و خطا نیست. باید فرد مجربی باشد که پیش از این توانایی اش را نشان داده باشد. دوم اینکه گروهی که می خواهند با او همکاری کنند چه کسانی هستند. افرادی که نیرو ندارند یا نیروهایشان قابل اعتماد نیستند طبیعی است که کار را خراب می کنند. لذا فردی که کارگروه و همکاران خوبی داشته باشد برای ما مهم است و نکته سوم اینکه برنامه اش چیست. چشم انداز کاری خودش را نشان دهد که می خواهد چه کند. برای تورم و نابسامانی سیستم بانکی و گمرکی چه می خواهد بکند و در یک کلام اقتصاد مهمترین مسئله ماست امروز. رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، فرد نامزد اقتصاد مقاومتی را چطور تعریف می کند؟

یک محور دیگر بیانات رهبری تاکید بر قانون گرایی بود و دلبسته بودن کاندیدا به نظام. این مولفه چقدر اهمیت دارد؟

قانون گرایی مساله مهمی است. تنها چیزی که می تواند وحدت ما را حفظ کند عمل به قانون است. چیزی که می تواند جامعه را سامان دهد قانون گرایی است. اگر قانونی با سلیقه رئیس جمهور سازگار نیست باید برگردانده شود به سوی قانون گذار تا اصلاح شود. اما اینکه بخواهد بگوید من نمی توانم عمل کنم یا این قانون بدرد نمی خورد درست نیست. قانون گرایی یک اصل اساسی است که اگر در جامعه رعایت نشود آن جامعه به سامان نمی رسد.

حاج آقا به نظر می رسد در مورد چند مولفه مورد اشاره از سوی شما مثل قانون گرایی، برنامه محوری و انتخاب همکاران در چند ساله اخیر با مشکلاتی مواجه بوده ایم؟

بنده معتقدم که اگرهر کدام از ما مسئولان در جای خودمان قرار می گرفتیم و وظایق قانونی خود را عمل می کردیم که همان قانون گرایی است مشکلی پیش نمی آمد. یکی از عوامل اصلی که باعث نابسامانی ها شده مساله بی توجهی به قانون بوده است. یک نکته دیگر را هم توضیح بدهم که در حکم قانون است و آن رهنمودها و دستورات ولی فقیه است. این در قانون اساسی هم آمده است. اگر به دستورات آقا عمل نکردیم ماندن ما در مسئولیت های اجرایی، سیاسی، فرهنگی خلاف شرع است.

بحث های انتخاباتی در جامعه روحانیت مبارز الان به چه شکل پیش می رود آیا جامعه روحانیت ورود به این بحث داشته است؟

درباره جامعه روحانیت من صحبت نمی کنم. چون ما سخنگو نداریم من هم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیستم. صرفا آیت الله مهدوی کنی می توانند در این باره صحبت کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد