اردیبهشت آینده دیگر اردوگاه اشرفی باقی نخواهد ماند

کد خبر: 182445

نوری مالکی گفت: ایران و عراق روابط تاریخی خوبی دارند و اکنون این روابط را در سطح سیاسی، اقتصادی ، امنیتی و حتی فرهنگی ادامه داده اند و حضور خوب شرکت های ایرانی در عراق نیز گواهی بر این ادعاست.

واحدمرکزی خبر: نخست وزیر عراق بر ضرورت گسترده تر کردن روابط تهران ، بغداد تاکید کرد.

نوری مالکی گفت: ایران و عراق روابط تاریخی خوبی دارند و اکنون این روابط را در سطح سیاسی، اقتصادی ، امنیتی و حتی فرهنگی ادامه داده اند و حضور خوب شرکت های ایرانی در عراق نیز گواهی بر این ادعاست.

مالکی همچنین بر اخراج گروهک تروریستی منافقین از این کشور بنا بر ضرب الاجل تعیین شده تاکید کرد و گفت : عراق خواهان اخراج منافقین در پایان سال 2011 بود اما دخالتهای دبیر کل سازمان ملل و برخی از مسوولان خارجی منجر شد تا دولت عراق با حضور مشروط انها تا اردیبهشت سال 1391 (اوریل سال 2012 ) موافقت کند مبنی بر اینکه انها نباید بعد از ان تاریخ در خاک عراق باقی بمانند.

نخست وزیر عراق گفت : به زودی اولین گروه منافقین از اردوگاه اشرف خارج و به اردوگاهی دیگر در نزدیکی فرودگاه بغداد که قبلا پایگاه امریکائیها بود انتقال داده می شوند تا خاک عراق را برای همیشه ترک کنند.

وی گفت: عراقیها منافقین را تروریسم و جنایتکار میدانند و نمی خواهند این گروه جنایتکار در خاک خودشان باقی بماند.

نوری مالکی گفت : اردیبهشت سال اینده دیگر اردوگاه اشرفی باقی نخواهد ماند و زمین ان منطقه به صاحبان اصلیش بازگردانده می شود.

وی با این وجود تاکید کرد : دادگاه عراق حکم بازداشت صد و بیست و یک تن از اعضای منافقین به اتهام دست داشتن در امور تروریستی را صادر کرده است و این افراد همچنان در اشرف هستند .

نخست وزیر عراق با اشاره به موضوع طارق هاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق گفت : این موضوع کاملا قضائی است اما فهرست العراقیه سعی دارد تا ان را سیاسی کند و حتی حضور خود را در نشست سران سیاسی که قرار است اواخر ماه جاری میلادی برگزار شود ، مشروط به سیاسی کردن پرونده هاشمی کرده است.

وی افزود : هرگز اجازه نمی دهیم کسی در امور قضایی دخالت کند و طارق هاشمی باید با حضور در دادگاه به اتهام های وارده علیه خود پاسخ دهد.

مالکی در پاسخ به برخی اظهار نظرهای فهرست العراقیه که از منهدم شدن روند سیاسی خبر می دادند تاکید کرد : روند سیاسی در عراق به خوبی پیش می رود و هر ادعایی مبنی بر اینکه این روند سیاسی رو به فروپاشی است کاملا اشتباه است و حتی انفجارهایی که این روزها بعد از خروج امریکایی ها صورت می گیرد به وضوح نشان داده که برخی کشورهای عربی همچنان نمی خواهند روابط خود با عراق را تقویت کنند بلکه همچنان با دید مذهب گرائی و طایفه ای به ملت عراق می نگرند و می خواهند از هواداران اهل بیت در عراق به نحوی انتقام بگیرند و انفجارهای اخیر علیه زائران اربعین حسینی نیز گواهی بر این ادعا است .

نخست وزیر عراق همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعاهای مقام های امریکایی که گفته بودند عراق بعد از خروج امریکائیها به سه کشور کوچک تبدیل می شود گفت : مردم عراق اعلام کردند با تقسیم کشورشان مخالفند و قانون اساسی نیز بر عراقی یکپارچه و واحد تاکید می کند و هرگز نخواهیم گذاشت طرح های تقسیم این کشور به اجرا گذارده شود.

وی با اشاره به اوضاع کشورهای منطقه گفت : از جمله طرح های شومی که برای منطقه ریخته شده بود تقسیم برخی کشورها از جمله عراق ، ترکیه و سوریه به چند کشور کوچک و مشغول کردن انها به جنگ های فرقه ای و داخلی بود که این طرح ها پیشاپیش شکست خورد و اسرائیل نیز که امیدوار بود اوضاع منطقه به نفع او پیش رود کاملا اشتباه می کرد چرا که اوضاع به گونه ای پیش رفت که اسرائیل را کاملا نگران ساخته است.

مالکی گفت : معتقدم تحولات پیش امده در منطقه بر ادامه توافق نامه های اسرائیل با برخی کشورهای عربی و اسلامی نیز تاثیرات منفی خواهد گذارد.

نخست وزیر عراق درباره تحولات سوریه گفت : منافع ملی سوریه و ملت ان برای عراق مهم است و می خواهیم دولت و ملت سوریه در کنار هم اداره امور را به عهده گیرند.

وی افزود : گفتگوهای مفیدی با دولت سوریه و مخالفان ان داریم و بر این باوریم اگر به طرح های پیشنهادی عراق توجه شود ، بحران سوریه به نحوی که منافع دولت و ملت و مخالفان را تامین کند حل خواهد شد .

مالکی گفت : حل بحران سوریه همچنین در تامین امنیت عراق و کل منطقه تاثیر گذار خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد