سپاه باید مجهز به سلاح فكری باشد/ اتحاد با موعظه حل نمی شود،«معرفت» می خواهد

کد خبر: 181125

اگر دستور بر اين است كه سپاه گذشته از كارهاي نظامي, كارهاي ديگر را هم انجام بدهد بايد خودكفا باشد وامدار نباشد يعني مراكزي داشته باشد فرهنگي, علمي, سياسي, امنيتي كه از خود با جوهره سپاه محقّق بپروراند حتي نماينده وليّ فقيه هم مشكل سپاه را حل نمي‌كند آنكه اسلحه دست اوست بايد سلاحِ فكري داشته باشد از ديگري وام بگيرد مشكل را حل نمي‌كند ...

سپاه باید مجهز به سلاح فكری باشد/ اتحاد با موعظه حل نمی شود،«معرفت» می خواهد

سرویس سیاسی «فردا»: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران و هیئت همراه فرمودند: وقتي كسي يك هدف برجسته‌اي دارد بايد ابزار برجسته‌اي هم فراهم كند و دنبال آن برود. اگر سپاه به عنوان يك نيروي نظامي مثل ارتش باشد مقدار وظيفه او تعريف‌شده و مشخص است. اما اگر بنا شد بالاتر از مسائل نظامي وارد بشود بايد ابزارش را هم فراهم بكند .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسرا، ایشان در ادامه افزودند: اگر دستور بر اين است كه سپاه گذشته از كارهاي نظامي, كارهاي ديگر را هم انجام بدهد بايد خودكفا باشد وامدار نباشد يعني مراكزي داشته باشد فرهنگي, علمي, سياسي, امنيتي كه از خود با جوهره سپاه محقّق بپروراند حتي نماينده وليّ فقيه هم مشكل سپاه را حل نمي‌كند آنكه اسلحه دست اوست بايد سلاحِ فكري داشته باشد از ديگري وام بگيرد مشكل را حل نمي‌كند او در حدّ نصيحت در حدّ امام جماعت در حدّ مسئله‌گويي و اينها مي‌تواند كمك بكند ولي واقعاً اگر سپاه قصد دخالت دارد بايد ورود كند در معارف دين .وگرنه كار سخت است اين نظير مسائل مالي نيست كه از كسي آدم وام بگيرد شرايط هم مستحضريد كه يكسان نيست گاهي فراز است به تعبير شيخ عطار گاهي فرود است.

ایشان ادامه دادند: اين تعبير فراز و فرود از لطيف‌ترين تعبيرات شيخ عطار است و دشمن هم دشمن سابق نيست هم درون مايه دارد هم برون مايه دارد از هر گروهي هم دشمن ورزيده است براي اينكه ساليان متمادي كشورها را ويران كرده جمعيّتها را كشته و ما هر چه غارت مي‌دهيم از همين غرب مي‌دهيم ممكن است در داخله بعضي از كشورهاي كوچك يك خسارتهاي مقطعي پيش بيايد اما جنگ جهاني اول, جنگ جهاني دوم, پنج ميليون, شش ميليون, بيست ميليون كشته دادند هر غارتي كه در كلّ جهان ديديم از اينها ديديم.

آیت الله جوادی آملی تاکید کردند:اينها ساليان متمادي دارند آدم مي‌كشند ساليان متمادي دارند كشورها را به هم مي‌ريزند ساليان متمادي است كه يا به هم مي‌ريزند يا تجزيه مي‌كنند يا سالهاي متمادي است كه يا كودتا مي‌كنند يا نرم يا درشت كارشان اين است در همين پيام آغاز قرن هزار كه در نيويورك پيام نشست اديان بود من ديدم رهبر مردم آمريكاي اصيل آمده آنجا سخنراني كرده در اختتاميه و اشك ريخت كه شما آمديد ما را از خانه‌هايمان بيرون كرديد همين آمريكائيها اين آمريكايي اصيل با پيروانش آمده آنجا با همان كلاه مخصوص پردار گفت شما آمديد يعني به همين اوباما و اين قدرتهاي جمهوري‌خواهان و دموكراتها و اينها كه شما آمديد ما را بيچاره كرديد زمين را از ما گرفتيد زمان را از ما گرفتيد. بنابراين قومي كه چند قرن جز آدم‌كشي و غارت كار ديگري نكرده است در اين كار وزيده شد.

مرجع تقلید شیعیان جهان تصریح کردند: بسياري از مسلمانها طبق بيان نوراني سيّدالشهداء(سلام الله عليه) كه در ايام ماه صفر اين بزرگوار هستيم دين‌داري اينها دين‌داري لعوبانه است با اينكه آنها به صدر اسلام نزديك بودند و از نزديك برخيها وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) را ديدند غدير را ديدند وجود مبارك سيّدالشهداء(سلام الله عليه) درباره غالب مردم اين سخنراني را كرده فرمود: «الناس عَبيد الدنيا والدين لَعقٌ علي ألسنتهم» لَعق و لعوق سابقاً چيزي به بچه‌ها مي‌دادند كه بجوند به آ‌ن مي‌گفتند مَستكي الآن چيزي است به عنوان آدامس, حضرت فرمود بسياري از مردم مسلمانان دین آنها لعق ولعوق است آن را مقداري در زبان مي‌جوند وقتي كه تفاله شد تف مي‌كنند مي‌اندازند دور! فرمود قرآنشان, عترشان, دينشان, آخرتشان در همین حد است اين «والدين لعقٌ علي ألسنتهم يحوطونه ما دَرّت معائشهم فاذا مُحصوا بالبلاء قلّ الديانون» لذا ما بايد يك عدّه متديّني پرورش بدهيم كه «مِن قَرنه إلي قدمه» دين باشد اينها را لازم داريم. مفسر بزرگ قرآن کریم ادامه دادند: ماباید بدانيم كه دشمن تا كجا صف بسته است اين را دقيق بايد بدانيم يك بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) در جنگ جمل كه پرچم را داده بود به پسرش ابن‌حنفيه فرمود: «أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ اِرْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَي الْقَوْمِ» اين چندتا دستور نظامي حضرت بود فرمود مغز سرت را عاريه بده الآن براي خود شماست داريد از آن استفاده مي‌كنيد ولي اين عاريه است اين عاريه را بايد به صاحبش برگردانيد «أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ» مبادا بگويي سر براي من است اين سر عاريه است روزي لازم شد بايد بدهي, پايت هم به زمين ميخكوب بكوب كه نلرزي «اِرْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَي الْقَوْمِ» تو درست است با يك سرباز روبه‌رو مي‌جنگي ولي ببين اتاق جنگ در شام از چه كسي فرمان مي‌گيرد آنجا را ببين. نترس براي اينكه همه كه نيامدند تو را بكشند كه همه آمدند با سپاه ما بجنگند ولي تو با همان سرباز روبه‌رويي خودت درگيري ولي بدان دشمن تا كجا صف بسته است بنابراین اگر نظامي يا گروهي يا ارگاني بخواهد موفق بشود بايد يك عدّه افراد بسازد كه «الدين لَعقٌ علي ألسنتهم» نباشد (يك) «أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ» باشد «اِرْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَي الْقَوْمِ» باشد (دو) و در معارف وامدار اين و آن نباشد براي اينكه در ميدان جبهه در ميدان جنگ اين ديگر كسي نيست كه آدم از او مسئله بپرسد كه اين مسئله نيست اين يك رخداد مقطعي است تصميم مقطعي مي‌خواهد خب اينها بايد باشد دشمن هم آن است وضعش, دشمن الآن شما مثلاً از اين شيرها از اين گرگها توقّع داشته باشيد كه ندرّد نيست اينكه مي‌گويند توبه گرگ, مرگ است براي اينكه گرگ كه علف‌خوار نيست اين اگر توبه بكند گوشت نخورد بايد بميرد ديگر اگر اين علف‌خوار باشد خب توبه مي‌كند گوشت نمي‌خورد علف مي‌خورد اما وقتي چيزي درنده شد و گوشت‌خوار است توبه‌اش مرگ است پس دشمن آن است و در سورهٴ مباركهٴ مائده هم دارد كه يك عدّه هستند كه مزدور آ‌نها هستند زير گوش شما هم هستند

ایشان افزودند: وجود مبارك پيامبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: ﴿فَتَرَي الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾ فرمود يك عدّه مريض‌دلها, دلهاي مريض مي‌گويند شايد نظام شكست خورد ما چرا خودمان را بد كنيم در حضور پيغمبر, فرمود اينها هستند اينها را هم بدانيد آنها هم كه اين‌كاره‌اند شما بخواهيد با يك معلومات اندك به جنگ اين كفار برويد دشوار است اين مي‌شود ارتش ديگر سپاه نمي‌شود ارتش هم خوب است ولي خب موفقيّتش هم آن است, ديگر ارتش مي‌شود اين سپاه نمي‌شود, اگر واقعاً بخواهد برنامه برتري داشته باشد كه ابلاغ شده است بايد قدم برتري بردارد.

آیت الله جوادی آملی همچنین تصریح کردند: دانشكده‌هايتان, پژوهشكده‌هايتان, دانشگاه‌هايتان, پژوهشگاه‌هايتان بايد مجوّز برتر بگيرند و شما لااقل چندتا دكتر داشته باشيد كه در كارهاي خودتان مجتهد مسلّم باشيد براي اينكه هدفتان بزرگ است, كارتان بزرگ است, برنامه‌تان بزرگ است برنامه بزرگ را با افراد عادي نمي‌شود پيش برد نمي‌شود در مقاطع رسمي از كسي وامداري كرد فكر, جاي وامداري نيست اين مثل مسئله شرعي نيست كه آدم بپرسد فلان چيز حلال است يا حرام, پاك است يا پاك نيست اين موضوعات است, بنابراين همه نشد, غالب مَشي‌هاي سياسي كشورهاي شرق و غرب را آدم بايد بداند مي‌بينيد اينها كاملاً با اينكه يكي در دورترين نقطه غرب است يكي در دورترين نقطه شرق به اندك چيزي كنار هم مي‌نشينند توافق مي‌كنند الآن حرف را آسمان مي‌زند زمين كه نمي‌زند اين پيشرفت صنايع حرف را آنجا مي‌زند بنابراين اينها در عين حال كه يكي غرب است يكي شرق و از نظر مكتب و برنامه 180 درجه مخالف هم‌اند يكي نظام سرمايه‌داري دارد, يكي نظام سوسيال دارد, يكي دولت‌سالاري است, يكي سرمايه‌سالاري است اينها 180 درجه با هم مخالف‌اند اما يك وقت كه لازم شد كنار هم مي‌نشينند «الكفر ملّة واحدة» خب الآن شما اروپا را ممكن است با آمريكا كنار هم بنشانيد اما شرق و غرب را شرق سوسيال با غرب كاپيتال را چطوري كنار هم مي‌نشانيد آخر چه ماده مشتركي اينها دارند؟! دين كه ندارند يكي مي‌گويد سرمايه بايد به دست دولت باشد و مي‌جنگد روي اين, يكي مي‌گويد سرمايه بايد به دست افراد باشد و مي‌جنگد و هيچ مادّه مشتركي هم ندارند اما در موقع لزوم مي‌بينند كنار هم مي‌نشينند تصميم مي‌گيرند پس دشمن ما اين است.

ایشان با اشاره به خطبه حضرت امیر(ع) درنهج البلاغه اظهار داشتند:يك بيان نوراني از حضرت امير(سلام الله عليه) است در خطبه قاصعه فرمود اين خاورميانه مركز الحاد و كفر و اينها بود وجود مبارك ابراهيم خليل(سلام الله عليه) آمد دليل آورد, برهان آورد, مسائل فلسفي و عقلي و برهاني و عرفاني اقامه كرد اثر نكرد دست به تبر كرد و اينها را ريز ريز كرد اثر نكرد, آتش‌سوزي شد و اينها را در آتشها انداختند و نسوخت و اثر كرد آن كار هم ديگر نصيب هر كسي نيست خاورميانه را وجود مبارك حضرت ابراهيم اصلاح كرد با آن وضع, سرّ اينكه آدم تبر بگيرد نمي‌تواند اين خاورميانه را اصلاح بكند و لو ابراهيم باشد يك آتش مي‌خواهد يك ﴿حِرِّقُوهُ﴾ مي‌خواهد يك ﴿وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾ يك معجزه مي‌خواهد تا خاورميانه اصلاح بشود و شد

ایشان ادامه دادند: فرزندان ابراهيم خليل(سلام الله عليه) طبق بيان نوراني حضرت امير مدّتها بود كه اداره مي‌كردند بعد متأسفانه بين همين امام‌زاده‌ها همين پيغمبرزاده‌ها اختلاف ايجاد شد در خطبه قاصعه دارد كه اين اكاسره و قياصره, اكاسره همين كسراهاي ايران بودند قياصره همين قيصرهاي روم حجاز آن روز يك حيات خلوتي بود بين امپراطوري ايران و امپراطوري روم, براي حجاز كسي حساب باز نمي‌كرد براي اينكه نه جاي مسكن بود نه جاي تجارت بود نه جاي كشاورزي بود نه معدني داشت نه جمعيّت زيادي داشت يك همزه وصلي بود كه در ذكر كلام ساقط مي‌شد شرقش امپراطوري ايران بود غربش هم امپراطوري روم بود و اين وسط اصلاً براي حجاز حساب باز نمي‌كردند وجود مبارك حضرت امير فرمود اينها در اثر اختلاف, زمينه را فراهم كردند كه اكاسره و قياصره, كسراهاي ايران و قيصرهاي روم ريختند و اين امام‌زاده‌ها را گرفتند چارودار كردند.

مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند:الان خداي ناكرده بيگانه مسلّط بشود اين طور نيست كه به مسئولين پست بدهد به اينها پست نمي‌دهد كه فرمود اكاسره و قياصره آمدند اينها را همين پيغمبرزاده‌ها را, همين امام‌زاده‌ها را اصحاب دَبر و وبر كردند وبر اين كركهاي روي سينه شتر است دبر زخم پشت شتر است فرمود اينها مسلّط شدند ريختند حجاز را گرفتند همين پيغمبرزاده‌ها همين امام‌زاده‌ها كه مسئوليت رسمي داشتند يك عدّه را چارودار كردند كه اين زخم پشت شترها را تيمار كنند يك عدّه را هم چارودار كردند كه وبر, پارچه‌هاي وبري, اين شتر قسمت سينه شتر موهاي نرمي دارد از اين قسمتهاي وبر كه مي‌گيرند بهترين عبا, بهترين قبا, بهترين پارچه از آن در مي‌آيد فرمود اينها را بايد بتراشند تحويل آنها بدهند اصحاب دبر و وبر, بعد فرمود مرا تنها نگذاريد اگر با من نساختيد و اختلاف كرديد همان خطر پيش مي‌آيد نه اكاسره ايران خوابيده نه قياصره روم, امروز اكاسره و قياصره, شرق و غرب‌اند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تبیین نمودند:وحدت, سفارش كردني نيست اتحاد با موعظه حل نمي‌شود يك گوهر دقيق عميق معرفتي از يك سو و محبّتي از سوي ديگر مي‌خواهد كه انسان هر خطري را حفظ بكند در بيانات نوراني حضرت امير هست كه فرمود به من مي‌خواهيد ظلم بشود هر ظلمي بشود, بشود ولي به اسلام ظلم نشود من تحمل نمي‌كنم چنين روحيه‌اي مي‌خواهد براي اينكه بيگانه كه با ما مخالف نيست با نظام ما مخالف است حالا بر فرض ما رفتيم و يك عدّه ديگر آمدند اين دين را حفظ كردند نظام را حفظ كردند او كه دست‌بردار نيست. بنابراين ما هم دشمن را بايد بشناسيم كه چه كساني‌اند (يك) و هم امكانات صنعت و پيشرفت آسمان و زمين و تحت الأرض و تحت البحر را بشناسيم و در هر رشته متخصّص داشته باشيم از خودمان, ممكن است در بعضي از دانشكده‌ها به مدرك اكتفا بكنند و بسنده بكنند ولي براي سپاه نيست براي اينكه او نمي‌خواهد حقوق بگيرد كه او مي‌خواهد نظام را حفظ بكند ممكن است كسي يك مدرك كشاورزي بگيرد در جاي ديگر مثلاً با يك مختصر درس حل بشود اما كسي بخواهد يك نظام را حفظ بكند او خيلي علم عميق مي‌خواهد.

ایشان درپایان اضافه نمودند: ما نبايد نگران باشيم كه دشمن چه دارد ما چه داريم ما بايد خوشحال باشيم كه خدا داريم, قرآن داريم, عترت داريم و همه چيز در اختيار ماست بنابراين ما از اين جهت هيچ مشكلي نخواهيم داشت واقع هيچ مشكلي نيست شما همين جريان طبس را ديديد حالا يا به بركت امام هشتم بود يا بركتهاي ديگر بود بالأخره در فاصله كم, دو كار غير قابل پيش‌بيني شده انجام شد همان محدوده, آنها زمين‌شناسي كردند, زمان‌شناسي كردند, درياشناسي كردند, هواشناسي كردند همه كارها را كردند آن نيرو را در طبس پياده كردند با يك مشت شن مسئله حل شد اگر خداي ناكرده كسي بگويد اينها تصادف است پس ـ معاذ الله ـ جنگ احزاب هم بگويد تصادف است .

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان افزودند: در جنگ احزاب هم همين بود, ما اينها را كه مي‌بينيم اگر اينها را مي‌بينيم ديگر نگراني نبايد داشته باشيم. بنابراين پشتوانه ما قرآن و عترت و عنايت الهي است ما بايد سعيمان را بكنيم در مسائل پيچيده درست است كه الآن سپاه از دانشگاه كمك مي‌گيرد ولي اين وامداري است اگر برنامه‌ريزي اين است اگر هدف اين است اگر كار اين است كه ما كلّ نظام را حفظ بكند بايد يك سر و گردن بلندتر از ديگران باشد. آنها هم كار خودشان را مي‌كنند البته آنها هم خدمات ارائه مي‌دهند ولي اين بايد مستقل باشد آدم از همان اول با ابزار وامي با علوم وام‌گرفته با قدرتهاي وامي نمي‌تواند كار مستقل انجام بدهد و راه هم هست و شدني هم هست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت