دانشگاهیان در مقابل تحریم وا نمانند

کد خبر: 172265

مبانی آن حقوق و مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حسن تفاهم است، زندگی مسالمت‌آمیز است، محیط زیست هست و مانند آن. اما این مبانی را از کجا می‌گیرند دست‌شان کوتاه است.

فارس: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به همایش کشوری قرآن و سلام اعلام کرد: دانشگاهیان در مقابل تحریم بیگانگان "وا" نمانند. دانشگاهیان در مقابل تحریم بیگانگان "وا" نمانند این پیام به صورت تصویری شامگاه پنجشنبه در مراسم آغاز به کار این همایش کشوری قرآن و سلامت پخش شد. متن پیام آیت الله جوادی آملی به این شرح بیان شد: "الحمد لله رب العالمین و صل الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه الهداه المهدیین سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما آلاف التحیه و الثنا" مقدم شما اندیشوران فرهیختگان و نخبگان جامعه محترم پزشکی را گرامی می‌داریم و از برگزارکنندگان این همایش وزین قران و سلامت حق‌شناسی می‌کنیم و از همه بزرگوارانی که در ایراد مقاله یا ارائه مقالت سعی بلیغ فرمودند تقدیر می‌کنیم و از ذات اقدس اله مسئلت می‌کنیم که سعی همه شما را مشکور بدارد و آنچه خیر و سعادت و سیادت شما و نظام ما و جامعه ماست مرحمت کند. عنصر محوری بحث، قرآن و جریان سلامت جامعه انسانی است، قرآن هم حوزه نفوذ خود را مشخص کرده است هم راه درمان بیماری‌های این قلمرو وسیع را بیان کرده، قرآن کریم هم در حوزه محلی پیام دارد هم در حوزه منطقه‌ای و هم در قلمرو بین‌المللی. هم برای مسلمان‌ها هم برای موحدان، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و مانند آن و هم برای جامعه بشری اعم از موحد و غیرموحد، زیرا انسان از آن جهت که انسان است جانی دارد که باید حقش برسد و جسمی دارد که باید به حقش نائل آید مهم‌ترین حق برای جان جوامع بشری توحید است و عدل و مهم‌ترین حق برای جسم حیات است و سلامت. آن حیات عقلی است و این حیات مادی است. هر دو را قرآن کریم تبیین کرده است. نه می‌توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا کرد نه می‌توان جسم را جدای از جان به حساب آورد. این کتاب کلام "هوالحی الذی لایموت" است؛ حی‌ای که لایموت است در این کتاب تجلی کرد. قهراً این کتاب حیات بخش است چه اینکه در سوره انفال فرمود:" یا ایهاالذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم" اگر حیات را شما در این بخش‌های سه‌گانه محلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ارزیابی بکنید می‌بینید از نظر اعتقاد توحید است و از در عمل، عدل و در جوامع بشری اگر این دو اصل حفظ بشود آن جامعه زنده و پویا و ماناست چه اینکه از در جسم هم کاملاً رعایت کرده فرموده به اینکه غذا برای حفظ شخص است نه ماندن برای خوردن. از خوردن هرگز مدحی نکرده حتی در بهشت نفرمود که اینها پرخورند گرچه فرمود "اکلها دائم"، اکل یعنی خوراکی نه خوردن، خوراکی‌های بهشت همواره هست ولی بهشتی پرخور نیست، بهشتی منزه از آن است که بیش از نیاز، خود را سرگرم بکند. سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت توحید است که قرآن کریم توحید را به خوبی معنا کرده که یک حقیقت است که بالاصاله موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش دارد جهان فرشته‌ها و بشر و نبات و حیوان و جماد را اداره می‌کند، دنیا و قیامت را اداره می‌کند، شریکی هم ندارد و هرچه در عالم فرض می‌شود به اذن او کار می‌کند و دیگر هیچ . عدل هست که در مسائل اجرایی واقعاً حیات‌بخش است مستحضرید که در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادی را به عنوان حقوق بشر تدوین کرده‌اند که آن مواد دارای مبانی است. مبانی آن حقوق و مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حسن تفاهم است، زندگی مسالمت‌آمیز است، محیط زیست هست و مانند آن. اما این مبانی را از کجا می‌گیرند دست‌شان کوتاه است. عدل یعنی "وضع کل شیء فی موضعه"، هرچیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است. اما اشیا جایش کجاست؟ اشخاص جایش کجاست؟ چه شی‌ای را باید در جای معین بگذاریم؟ چه شخصی را باید به سمت معین نصب بکنیم؟ اشیاء جاشان مشخص نیست، اشخاص جاشان مشخص نیست، با عقل مقدار کمی از این امور معلوم می‌شود. اما بخشی از امور را وحی باید شکوفا کند بنابراین اگر مسئله‌ای حقوق بشر است، سلامت بین‌المللی است، قرآن باید تعیین کند. سلامت منطقه‌ای است قرآن باید تعیین کند، سلامت محلی است قرآن باید تعیین کند. برخی‌ها انسان را در ردیف دام می‌دانند که فقط حرف می‌زند اینکه می‌بینید بسیاری از بیماری‌ها را مشترک بین انسان و دام می‌دانند و دارو هم مشترک است منتها در کیفیت مصرف در کم و جهات دیگر اختلافی را پیدا می کند برای اینکه اینها انسان را از منظر حیوانی می‌بینند نه از منظر فرشتگی. قرآن کریم در عین حال که جسم انسان را از نظر دور نداشت سعی کرد همان معارفی را که فرشتگان دارند همان معارف را به انسان بیاموزانند و انسان را همتای فرشته‌ها قرار بدهد. مستحضرید در کتاب‌های دینی آمده که فرشتگان پرهای خود را و بال‌های خود را زیر پای طالبان علوم صحیح می‌گسترانند. این در کتاب‌های حوزوی هست. البته دانشگاهی که فضای علمی آن، فضای دینی آن، فضای اخلاقی آن مثل حوزه باشد مشمول همین احادیث هستند. آن دانشجویی که الهی‌اندیش است و الهی‌گرایش دارد و منش او هم منش قرآن و عترت است و پیرو اهل بیت و ولایت اهل بیت علیهم السلام است او هم مشمول همین برکت‌ها است، فرشته‌ها بال‌های خود را پهن می‌کنند زیر پای طالبان علوم. این فرشته‌ها که "اولی اجنحه مثنی و ثلاث و رباع" اند، بال‌های خود را پهن می‌کنند تا طالبان علوم روی بال فرشته‌ها بنشینند پیام این پر پهن کردن چیست؟ فرشته‌ها پری دارند که زیرپای طالبان علوم پهن می‌کنند تا چند نکته را به طالبان علوم، اعم از حوزه و دانشگاه به آن‌ها منتقل کنند: اول اینکه حوزویان و دانشگاهیان پر در بیاورند که قدرت پرواز داشته باشند که اگر یک وقتی بیگانه‌ای تحریم کرد این‌ها وا نمانند، بتوانند با پرش و پرواز خود نیازهای خویش را به خوبی رفع کنند. بعد از اینکه پر در آوردند، تمرین کنند پرواز کردن را یاد بگیرند، بعد از اینکه پرواز کردن را یاد گرفتند بفهمند کدام طرف پرواز کنند. آیا نظیر این حیوان‌هایی که به طمع طعمه به تالاب‌ها سری می‌زنند این چنین پرواز کنند و هجرت کنند یا مانند فرشته‌ها از جهت پرواز کنند نه در جهت؟ فرشته‌ها کوشش و تلاش‌شان این است که از جهت پرواز کنند یعنی نه از شرق بیایند به غرب، نه از شمال بروند به جنوب، بلکه از شرق و غرب و شمال و جنوب بالا بیایند، از طبیعت و صحنه ماده بیرون بیایند فرا طبیعی فکر کنند. انسانی که روی بال فرشته‌ها نشسته است باید پرواز کردن را یاد بگیرد نه آن جوری که برای تالاب پرواز می‌کند پرواز کند که از مشرق به مغرب از شمال به جنوب یا به عکس سفر کند بلکه از جهت پرواز کند نه در جهت. آن وقت چنین انسانی می‌شود الهی، "الا من اتی الله بقلب سلیم" خواهد بود، "اذ جاء ربهم بقلب سلیم" خواهد بود، این با قلب سالم به بارگاه الهی بار می یابد. چنین انسان سالمی جامعه را سالم می‌کند چنین جامعه سالمی منطقه را و بین الملل را سالم می‌کند. این‌ها گوشه‌ای از پیام‌های قرآن کریم است برای تأمین سلامت جامعه، وقتی هم که وجود مبارک ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور کرد اکثری مردم جامعه این چنین‌اند، از سلامت عقل برخوردارند، از سلامت فطرت برخوردارند که جامعه را حضرت در اثر داشتن مردان عاقل و سالم و خردمدار به خوبی اداره می‌کند . من مجدداً مقدم شما را گرامی می‌دارم و از برگزارکنندگان این همایش وزین حق شناسی می‌کنم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت