گله پورمحمدی از دولت

کد خبر: 169661

مردم حوصله شنیدن حرف‌هایتان را ندارند شما می‌دانید که در حال حاضر دولت از ما خوشش نمی‌آید و نسبت به بنده نیز حساسیتش بسیار زیاد است ولی من ناچار هستم که از حقوق عامه دفاع کنم / معتقدیم دولت اولا باید در حد توان خود قول بدهد و ثانیا نسبت به اجرای قانون جدی باشد.

قانون: رییس سازمان بازرسی در جمع فعالان اقتصادی استان البرز از مدیرانی که وجود فساد و انحراف در کشور را انکار می‌کنند انتقاد کرد و گفت: خواهش می‌کنم در فضای کشور کمتر از این حرف‌ها زده و ادعا شود که تخلف نشده و نمی‌شود، انحرافی رخ نداده، فسادی نبوده است. نه مردم حوصله شنیدن آن را دارند.

شب گذشته مصطفی پورمحمدی در جمع فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی کرج یکی از اهداف خود برای شرکت و حضور در جمع فعالان اقتصادی را آشنایی با مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: کشور باید آهنگ توسعه خود را بر روی چرخه تولید تقویت کند در غیر اینصورت رشد ما، رشد پایداری نخواهد بود. رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سخنان فعالان اقتصادی مبنی براینکه فرهنگ حمایت از تولید در کشور ضعیف است، ‌اظهار کرد: ما این مسئله را قبول داریم و به دنبال یافتن راهکاری برای آن هستیم. این امر نیاز به یک تشکیک مساعی عمومی دارد و اگر ما بتوانیم به یک ذهنیت مشترک و اراده جمعی برسیم، ‌قطعا به نتیجه خواهیم رسید. وی با بیان اینکه به باور ما اگر در کشور فرهنگ تولید محقق شود به اهداف و آرمان‌هایی که در سند چشم‌انداز آمده است، دست می‌یابیم، به وارادت کالا به خصوص جنس‌های کم‌کیفیت اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های ما فراهم کردن امکان رقابت برای فعالان داخلی است تا بتوانید بازار را تامین و اشباع کنند اما تا زمانی که مبادی ورودی خود را کنترل نکنیم، نمی‌توانیم حمایت‌های لازم را از بخش تولید بعمل آوریم.

قسمتی از کالاها از مبادی رسمی اما با مشخصه ناصحیح وارد کشور می‌شود پورمحمدی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان دست اندرکار وارادت کالا از مبادی غیرکانال اصلی وارادت حدود 20 میلیارد دلار است،‌ ادامه‌داد: علت اینکه در این تعبیر دقت می‌کنم این است که واردات به طور مثال از مناطق آزاد،‌ بازاچه‌های مرزی و بخشی نیز از مبادی رسمی اما با مشخصه‌های ناصحیح وارد می‌شود و بخشی هم قاچاق است که حجم بسیار بزرگی از آن را تشکیل می‌دهد و نه تنها عواید آن به جیب مردم نرفته و عوارض اخذ نمی‌شود، بلکه هیچ کنترلی نیز بر کیفیتش نیز صورت نمی‌گیرد و طبعا به بازار اشتغال، تولید و رقابت در کشور آسیب جدی می‌زند.

دولت‌ به جای کارهای دیگر،‌ مرزها را کنترل کند

وی تاکید کرد: سازمان بازرسی یکی از اهرم‌های اصلی حمایت از تولید را کنترل جدی وارادت می‌داند و حرف ما به دولت این است که به جای کارهای دیگری که می‌خواهد انجام دهد، مرزها را کنترل کند. زمانی که در وزارت کشور بودم به دلیل تجربه اجرایی سنگینی که از گذشته داشتم، به مجلس و ‌شورای عالی امنیت ملی گفتم در اولین گام اگر به دنبال سروسامان یافتن اقتصاد، تولید و امنیت هستیم، ‌باید تلاش کنیم تا مرزها را سامان دهیم.

بحث مرز و مبادی ورودی تا حل نشود، ‌شعار دفاع از تولید شعار کم‌جانی است پورمحمدی با بیان اینکه مخاطب این سخنان من فعالان اقتصادی نیستند اما مخاطبان اصلی این سخنان می‌شنوند و باید بشنوند،‌اظهار کرد: بحث مرز و مبادی ورودی تا حل نشود، ‌شعار دفاع از تولید شعار کم‌جانی است و به هدف نخواهیم رسید. باید در این قصه پافشاری کرد و هرچقدر هم ما از فعالان اقتصادی حمایت کنیم اما همچنان مبادی ورودی کنترل نشود، ‌در واقع نتوانسته‌ایم هیچ کمکی به شما کنیم.

ایجاد بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد کمک به مرزنشینان نیست رییس سازمان بازرسی با تاکید براینکه مجلس و دولت باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی‌تری داشته باشند،‌ از ایجاد بازارچه‌های مرزی انتقاد کرد و گفت: این مطالبات کم کارشناشی شده و غیرکارشناسی از نظر ما در خصوص ایجاد بازارچه‌های مرزی، ‌مناطق آزاد و تسهیلاتی که به مرز نشین‌ها از جمله کارت‌های گذر مرزی می‌دهیم، هیچ کدام کمک به مرز نشینان نیست. این حرف‌هایی است که ما در دولت هم بطور مفصل زده‌ایم. جمعیت ساکن در مرز‌های ما جمعیت کمّی است و اقتصاد مرز نشینان نه تنها اینگونه توسعه پیدا نمی‌کند بلکه کل تولید کشور را نیز زمین‌گیر می‌کند.

بانک‌ها بهانه سازمان بازرسی را آوردند، به ما مراجعه کنید وی در رابطه با عدم ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی به بهانه فشار سازمان بازرسی بر بانک‌ها گفت: تولید کننده همه سرمایه لازم خود را ندارد و باید به او کمک و تسهیلات داد. قبل از پرونده فساد بانکی اخیر، در سفر به استان‌ها در اتاق‌های بازرگانی، فعالان اقتصادی می‌گفتند برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها رفته و جواب شنیده‌اند که "سازمان بازرسی فشار می‌آورد تا تسهیلات ندهیم". من در سایر استان‌ها هم گفته‌ام، هر کس و هر بنگاهی به بانک مراجعه و بانک گفت که به خاطر فشار سازمان بازرسی به شما تسهیلات نمی‌‌دهیم، خواهش می‌کنم به ما مراجعه کنید.

سخت‌گیری به فعالان اقتصادی را قبول ندارم پورمحمدی با انتقاد از مدیران بانکی که به بهانه پرونده فساد بانکی اخیر به فعالان اقتصادی تسهیلات ارائه نمی‌دهند، گفت:‌ در پرونده اخیر فساد بانکی، مقصر تولیدکنندگان نیستند، چرا سخت‌گیری بر تولیدکنندگان می‌کنند. قرار شده است با مجموعه مدیران بانکی جلسه گذاشته و به آنها بگوییم که این وضعیت را قبول نداریم و این سخت‌گیری‌هایی که برای فعالان اقتصادی بای اعطای تسهیلات می شود از نظر ما ناصحیح و ناروا است. وی تاکید کرد: ما به بانک‌ها می‌گوییم بدون کار کارشناسی، بدون اخذ سپرده و وثیقه‌ تسهیلات ندهید. ما می‌گوییم اعتبارسنجی کنید تا متقاضی شایسته اخذ تسهیلات باشد. ما کجا گفته‌ایم به کارآفرین تسهیلات ندهید؟ شما به اسم کارآفرین تسهیلات داده‌اید اما آن فرد تسهیلات اخذ شده را جای دیگر هزینه کرده است. شما چرا اعتبار سنجی، کنترل و نظارت نکردید تا آن فرد در همان حوزه‌ای که تسهیلات را دریافت کرده، ‌آن را هزینه کند. چرا گناه خود را می‌خواهید به گردن دیگران بیاندازید؟

اهل رعایت مقررات نیستیم رییس سازمان بازرسی کل کشور به دست‌وپا گیر بودن قوانین اقتصادی، دیگر مشکل مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما مقداری مقررات دست و پا گیر داریم. اما مشکل ما این است که چندان اهل رعایت مقررات نیستیم و باید برای این امر چاره اندیشی کرد. ما به دستگاه‌ها و سازمان‌ها فشار می‌آوریم باید عملیاتش واضح و شفاف باشد، هر چند دست اندرکاران و مدیران از دست ما آزرده‌خاطر هستند اما این وظیفه‌ای است که باید تعقیب کنیم. یکی از فعالان اقتصادی در سخنان خود به تقدیر از برگزیدگان جشنواره شهید رجایی اشاره و خواستار تقدیر و تشکر از فعالان اقتصادی‌ بخش خصوصی شد که پورمحمدی در پاسخ وی گفت: من مسئول جشنواره شهید رجایی نیستم، من مسئول نظارت بر حسن جریان امور کشور هستم. اگر به ما مسئولیت تشویق را می‌دادند، بر روی آن کار می‌کردیم.

فرهنگ کار جمعی در کشور ضعیف است رییس سازمان بازرسی کل کشور بحث قانون و رعایت‌ آن را یک خواست اساسی و جدی همه مردم و مسئولان عنوان کرد و افزود: در حوزه صنعت و تولید، ما خیلی ضوابط را رعایت نمی‌کنیم. این مشکل را چگونه باید حل کرد؟ آیا باید بحث فرهنگی کنیم؟ درست است که در سیاست‌های کلی اصل 44 و برنامه پنجم توسعه آمده که سهم تعاون باید به 25 درصد برسد، ولی این مسئله آمپولی نیست که بتوان با فشار و تحمیل سهم تعاون را 25 درصد کنیم. هرچند باید بسترهای آن فراهم شود اما عامل مهم‌تر، فرهنگ‌سازی است که متاسفانه فرهنگ اجتماعی ما در بحث کار جمعی و تعاونی ضعیف است.

حساسیت دولت نسبت به من زیاد است/ حرف‌هایی که می‌زنند اهمیتی ندارد پورمحمدی با بیان اینکه اینجا آمده‌ام تا خواسته شما را از دولت پیگیری کنم تا آنها به تعهدات خود عمل کنند،ادامه داد: شما می‌دانید که در حال حاضر دولت از ما خوشش نمی‌آید و نسبت به بنده نیز حساسیتش بسیار زیاد است ولی من ناچار هستم که از حقوق عامه دفاع کنم. من مسئولیتی دارم که باید انجام دهم. به بنده هم چیزهایی می‌گویند که برایم اهمیتی ندارد اما آنچه که برای من اهمیت دارد، اجرای قانون است. من به خاطر دفاع از حقوق شما به اینجا آمده‌ام و در این جهت جدی هستم. شما می‌دانید که ما هزینه می‌دهیم اما از شما انتظار داریم اگر می‌خواهید دولت قانون‌مدار باشد، شما هم باید قانون‌مدار باشید و مقررات را پاس بدارید. این یک خواسته عمومی است و اگر همه با هم حرکت کردیم امید به یک فرجام و نتیجه خواهیم داشت و الّا اگر تنها بخواهیم از یک طرف آغاز کنیم، بی‌شک رشته ‌آن از طرف دیگر باز می‌شود و معلوم نیست به نتیجه برسد.

از تعهدات غیرقابل انجام دولت،‌ گله‌مندم وی انتقاد فعالان اقتصادی از عدم تحقق وعده‌های مسئولان را کاملا درست دانست و افزود: اینکه قول زیاد داده می‌شود اما عمل نمی‌شود، درست است. چه کنم که اگر این را هم بگویم به دوستان دولتی بر می‌خورد و ناراحت می شوند ولی من ناچار هستم که این موضوع را تکرار کنم. ما از تعهدات غیرقابل انجام دولت، گله داریم و معتقدیم دولت اولا باید در حد توان خود قول بدهد و ثانیا نسبت به اجرای قانون جدی باشد. یعنی اگر در قانون تکلیف شده این موضوع را باید با جدیت رعایت کند. اگر امکان عملی ندارد ما به دولت کمک می‌دهیم تا قانون عوض شود. اما اینکه قانونی وجود دارد است و همه معتقد به اجرای آن هستیم اما اجرا نمی‌شود،‌مسئله‌ای است که خود ما هم گله‌مند هستیم.

مردم دیگر حوصله شنیدن این ادعاها را ندارند پورمحمدی از مسئولانی که منکر انحراف و فساد در کشور هستند،‌انتقاد کرد و گفت: خواهش می‌کنم در فضای کشور کمتر از این حرف‌ها زده و ادعا شود که تخلف نشده و نمی‌شود، انحرافی رخ نداده، فسادی نبوده است. نه مردم حوصله شنیدن آن را دارند و نه ما به عنوان دستگاه نظارتی جالب می‌دانیم که این ادعاها در کشور مطرح شود. ما می‌دانیم که مشکلات، ‌کمبودها و نقص‌هایی وجود دارد و همه باید صادقانه این مسئله را بپذیریم. جای تعجب است که برخی از مدیران از وجود و پذیرفتن مشکلات و نقایص ابا دارند. اگر این کاستی‌ها و مشکلات را قبول نداشته باشند به دنبال رفع آنها نخواهند بود. رییس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تقدیر از فعالان اقتصادی که در مقابل تحریم ایستادگی‌کرده‌اند،‌ گفت: ملت ایران با انقلاب اسلامی کار بزرگی انجام داد. مردم ما تاکنون هزینه‌های بسیاری پرداخت کرده‌ایم و همچنان این اراده جدی وجود دارد که این هزینه ها را بدهیم و به جایگاه واقعی خود برسیم. وی ادامه داد: ما نباید به خودمان تحمیل و تحریم اضافی اعمال کنیم و خودمان سنگ جلوی پای همدیگر بیاندازیم. تاریخ کشورمان نشان داده که اگر ما هوشمندانه به اصلاح قوانین، مقررات، رویه و فرهنگ خود بپردازیم، مطمئمنا تحریم و تحمیل و فشارخارجی کارساز نبوده و نخواهد بود. ما کشوری مقتدر،‌ ثروتمند و عزت‌مند می‌خواهیم که تنها با دولت مقتدر، ثروتمند و عزت‌مند شکل نمی‌‌گیرد بلکه ملت ما نیز باید قدرتمند، ‌ثروتمند و با عزت باشند. پورمحمدی در پاسخ به انتقاد یکی از فعالان اقتصادی مبنی براینکه در جلسه با همه مسئولان این نکات مطرح اما هیچ‌یک به نتیجه نمی‌رسد،‌گفت: شما نباید از طرح مجدد مشکلات خود نامید شوید. اگر شما از خواسته خود دست بردارید، مطمئنا کسی به فکر شما نخواهد بود. اینکه مسئولی مثل بنده حرف شما را بشنود و بگوید قبول دارم و از شما حمایت می‌کنم و یک مدافع پیدا کنید بهتر است از اینکه همین مقدار را هم نداشته باشید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه همه مسئولان در مسیر اصلاح گام برمی‌دارند اما گره‌هایی وجوددارد که در حال مبارزه با آن هستیم،‌ اظهار کرد: در همان بحث مرز و مبادی ورودی، زمانی که وزیر کشور بودم به مجلس رفتم و گفتم من برای کنترل مرزها 3 هزار میلیارد تومان می‌خواهم. سال اول بودجه را از 25 میلیارد تومان به 125 میلیارد تومان افزایش دادند درست است که خواسته ما محقق نشد اما 100 میلیارد اضافه شد. وی همچنین به خواسته‌ها و مطالبات مردم از مسئولان اشاره کرد و افزود: ما هر استانی که می رویم، نماینده مردم، امام جمعه و اهالی منطقه بلند می‌شوند، شعار منطقه آزاد و بازارچه مرزی می‌دهند. خیلی وقت‌ها می‌گویم آقای رییس جمهور تقصیر ندارد. هر کجا که ما سفر می‌رفتیم یکسری مطالبات انباشته‌ای وجود داشت. هر استانی که رفتیم فولاد،‌ ذوب آهن و پتروشیمی می‌خواستند و ما می‌دانستیم وقتی هیات دولت جلسه برگزار می‌کند یک نرخ شاه عباسی داشتیم و مطابق آن حدود سی- چهل مورد را همگی باید می‌گفتیم بله. چرا که اهالی استان می‌گفتند چرا به استان بغلی داده‌اید به ما نمی‌دهید. پورمحمدی با بیان اینکه در حال حاضر بخش زیادی از مصوبات دولت عمل نشده چرا که عملی نیست، ‌خاطرنشان کرد: من که به سازمان بازرسی آمده‌ام به فعالان بخش خصوصی در استان‌ها می‌گویم که در این رشته‌ها سرمایه گذاری نکنید و اگر دولت هم کمک می‌کند شما پا پیش نگذارید. ولی فشار مردمی چیز دیگری است.

گفتنی است در ابتدای این نشست رییس اتاق بازرگانی کرج به همراه فعالان اقتصادی دیگر استان البرز به بیان نظرات و مشکلات عرصه صنعت و تولید کشور پرداختند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد