لاریجانی حسینی را نجات داد

کد خبر: 168029

از ۲۴۴ رای ماخوذه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۳ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع بار دیگر به حضور حسینی در وزارت اقتصاد رای اعتماد دادند.

لاریجانی حسینی را نجات داد

نمایندگان ملت در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد با صراحتی کم نظیر مسائل مربوط به گروه آریا و قائم مقام بانک مرکزی و شبهات مربوط به انتصاب خاوری و جهرمی را مطرح می‌کنند. به گزارش «فردا» رییس جمهور نیز در جلسه استیضاح حضور یافته است و اکنون نمایندگان مخالف و موافق استیضاح درحال بیان دلایل خود در موافقت و مخالفت با استیضاح هستند.

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سیدمجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور، ‌محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارمانی رئیس‌جمهور و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد را همراهی کرده اند. نمایندگان با 36 نامه از «‌‌آریا» حمایت کرده‌ا‌ند جواد کریمی قدوسی

نماینده مردم مشهد در موافقت با استیضاح حسینی گفت: ما براساس قانون امروز به وظایفمان عمل می‌کنیم و قرار است وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم اما چه خوب بود افرادی که از مجلس و نمایندگان در این قضیه طبق اعترافات خودشان با نوشتن ۳۶ نامه، از این فرد حمایت کردند، به موارد این نمایندگان نیز رسیدگی می‌شد. شکست رکود اقتصادی در دولت مدعی عدالت طلبی احمد توکلی نیز به عنوان یکی از موافقان گفت: قرار بود بساط فساد و دست اندازی بر بیت المال را برچینم، اما سوء تدبیر کار را به جایی رسانده که از مصاحبت با مردم شرممان می‌شود و پاسخ درخوری برای سوالاتشان نداریم. مردم توقع نداشتند که در دوران مجلس و دولت اصولگرای و مدعی عدالت طلبی، رکورد فساد اقتصادی شکسته شود. نماینده مردم تهران گفت: چه آقای حسینی از رخ دادن چنین تخلفات مالی دربانک‌ها بی‌خبر بوده و چه مطلع بوده است، ‌ عدم کفایت وی در تصدی وزارت اقتصاد محرز است که متاسفانه مدارک متقن حاکی از آگاهی جناب وزیر است.

حسینی، دراصلاح ساختار‌ها به درستی عمل نکرد

در ادامه عماد حسینی در جایگاه قرار گرفت و به انتقاد از حسینی پرداخت. وی گفت: عدم شفافیت اطلاعات دقیقا برخلاف سیاست‌های کلی است ‌اما اگر وزیر اقتصاد که از سال‌های اخیر تاکنون وزیر است، سیستم‌های وزارتخانه را هوشمند و فعال می‌کرد، آیا گروه آریا می‌توانست اموال مردم را ببلعد. وی بیان کرد: عدم ارتباط‌سنجی گروه آریا یکی از دلایل اصلی وقوع تخلف مالی اخیر است و در این زمینه بخشی از کوتاهی‌های نظام بانکی هم به وزارت اقتصاد بازمی‌گردد. رفیق بازی نگذاشت پورمحمدی بیکار بماند عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز می‌گوید: پورمحمدی لیسانس حقوق و فوق لیسانس مدیریت دولتی دارد و اصلا دکترا ندارد. اگرچه صمصامی او را عزل می‌کند اما به او گفته می‌شود که باید سریع‌تر او را بازگرداند. شاید مقاومت صمصامی در این زمینه سبب شد که او را به عنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی نکنند. رفیق بازی مانع از بیکار ماندن وی می‌شود و با انتصاب وزیر اقتصاد جدید و رئیس کل بانک مرکزی او به قائم مقامی بانک مرکزی می‌رسد. وی گفت: حق این بود که وزیر بلافاصله از اطلاع این فساد با عذرخواهی از مردم استعفا می‌داد نه اینکه با دلی پرخون گوشه‌هایی از فساد اداری در دوره مدیریت وی را بازگویی کنیم. که البته تمام آن را هم نمی‌توان از تریبون عمومی اعلام کرد.

فرار خاوری کافی بود که یک دولت استعفا دهد عزیز اکبریان

نماینده کرج خطاب به حسینی گفت: آقای وزیر آیا قبول دارید که به دلیل ضعف مدیریتی شما و همکارانتان این تخلف صورت گرفته است؟ جواب بی‌اعتمادی مردم را چه کسی باید بدهد؟ آیا پاسخ بی‌اعتمادی مردم را جزء شما که ۵ مسئولیت مهم در راستای سیاست‌های مالی دارید، شخص دیگری باید بدهد؟ ‌ وی گفت: فقط فرار خاوری کافی بود که یک دولت استعفا دهد و از مردم عذرخواهی کند، از نمایندگان مجلس می‌خواهم که به وظیفه قانونی خودشان عمل کنند و به وزیر مجددا رای اعتماد ندهند. دزد حاضر بز حاضر، عدالت را اجرا کنید مصطفی رضا حسینی نماینده شهربابک یکی دیگز از موافقان استیضاح بود که گفت: برای باز گرداندن اعتماد عمومی در جهان افراد استعفا داده یا خود کشی می‌کنند اما در نظام اسلامی ما چنین نمی‌شود و به جای آن سعی در فریب و فرافکنی می‌کنند. وزارت آنقدر شیرین است که حاضر نیستید استعفا دهید. جرات داشته باشید و استعفا دهید و افشا کنید که چه کسانی به شما اعمال فشار می‌کردهاند. همین جا در مجلس بیایید و استعفا دهید. وی بیان کرد: ما به خاطر روحیه پهلوانی به وزیر اقتصاد رای اعتماد دادیم. اما الان از مردم عذرخواهی می‌کنم که بیش از اندازه با دولت تسامح کردیم و امروز شرمنده کسبه و کشاورز و مردم هستیم. اما جلوی ضرر را هر جا بگیریم منفعت است. اگرچه لابیگریهای زیادی با ما صورت گرفته است. اما مردم از ما به خاطر نادیده گرفتن حقوقشان نخواهند گذشت مگر اینکه بدانند که ما وکیل ملتیم. امروز دزد حاضر بز هم حاضر است. بیایید عدالت را اجرا کنید.

اگر دستتان پاک بود، این همه رایزنی لازم نبود عبدالله کعبی

نماینده آبادان به تماس‌های گرفته شده با وی برای انصراف از استیضاح اشاره و عنوان کرد: معاون استانداری که ماه‌ها بود به من وقت ملاقات نمی‌داد، پس از امضای استیضاح وزیر اقتصاد، به من وقت ملاقات داد. مدیرعامل بانکی که برای وام‌های حوزه انتخابیهام به او مراجعه کرده بودم هم تماس گرفت. وقتی مدیر عامل بانک دیگری که اصلا با او کاری نداشتم هم تماس گرفت، شاخ درآوردم! اما وقتی با دیگر استیضاح کنندگان این موضوع را در میان گذاشتم دیدم که برای آن‌ها هم این مسائل اتفاق افتاده است. آقای وزیر! اگر دستتان پاک بود، این همه رایزنی لازم نبود. وی خطاب به نمایندگان گفت: همکاران عزیز با رای به این استیضاح ثابت کنید که دامن مجلس از این فساد بزرگ پاک است. اخذ پول اجباری و غیرقانونی از ۱۱ بانک توسط حسینی نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه دیگر استیضاح کننده وزیر اقتصاد بود که گفت: حداقل دو سال است که شما برای یکی از دبیرخانه‌های شورای عالی از یازده بانک پول غیرقانونی با اجبار دریافت کرده‌اید که مدارک آن را به صحن علنی مجلس ارائه می‌کنم، سوال من در این رابطه این است که چرا این کار غیرقانونی انجام شده و اگر این مبالغ صرف مبارزه با فساد در داخل کشور می‌شد این افتضاح بانکی به بار نمی‌آمد. وی با انتقاد شدید نسبت به انتصاب خاوری به ریاست مدیرکلی بانک ملی اظهار داشت: اگر کارمندان وزارتخانه و سازمان حسابرسی و مدیران نهاد ریاست جمهوری که با امضای خاوری جیره‌خواری کردند انتظار دارید به کارکرد بانک ملی نظارت کنند، باید از خانواده شهدا، ایثارگران، مستضعفین و علمای معظم و روحانیت حیا کنیم که عدالت حضرت علی (ع) را رعایت نمی‌کنیم. حسینی در جریان تخلف بوده اما... حسین نقوی نماینده ورامین گفت: اگرواقعا فسادی رخ داده پس رئیسجمهور به عنوان پرچمدار مبارزه با مفاسد اقتصادی با آن برخورد می‌کند. آیا وزیر اقتصاد در جریان این فساد بوده است و مسئولیت داشته است یا نه؟ اگر نبوده که به دلیل بی‌اطلاعی باید استیضاح شود و اگر بوده که چه باید بگوییم! وی با بیان اینکه نمی‌اندگان باید با رای به این استیضاح به این سوالات پاسخ بدهند، گفت: اگر چه حسینی دوست من است اما من مدارک را بررسی کرده‌ام و می‌دانم که اگر چه در جریان این تخلف بوده است اما به عنوان وزیر اقتصاد با آن برخورد نکرده است.

رسوایی در سال جهاد اقتصادی سیدناصر موسوی لارگانی

نماینده فلاورجان گفت: وزیر باید نسبت به عزل مستقیم رییس سازمان حسابرسی و هشدار به او اقدام می‌کرد که در این مورد کوتاهی صورت گرفته است که با این وجود عدم علاج مشکل بانکی به عهده وزیر خواهد بود. وی درباره تقویت حسابرسی‌ها گفت: یکی از وظایف وزیر اجرا و تقویت حسابرسی عملیاتی و نظارت بر تهیه گزارش‌های بانکی است که وی در این مورد نیز متهم به قصور در این وظیفه است و مسئولیت این کوتاهی در نظارت به طور مستقیم به وزیر اقتصاد بازمی‌گردد. وی بیان کرد: سوال من از وزیر اقتصاد دلیل اصرار وی به انتصاب خاوری در سال ۸۸ به ریاست بانک ملی است که از نظر ما این حضور غیرقانونی و غیرشرعی است. با این همه مسئولیت ایفا نشده جا داشت وزیر اقتصاد از مردم عذرخواهی کرده و استعفا می‌داد که این رسوایی در سال جهاد اقتصادی به وقوع نپیوندد.

حسینی جرم خاوری را تحمل می‌کند

در ادامه جلسه علنی مجلس، محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا پیش از وزیر اقتصاد از او در قبال استیضاحش دفاع کرد. وی گفت: نقصهایی در قوانین بانکی داریم و نباید همه گناه را به گردن وزیر انداخت. ۱۱ هزار نامه مراجعات مردمی را به وزیر اقتصاد ارجاع دادهاید و او دستور پیگیری داده است. این نشان می‌دهد که جایگاه ما درنظارت و قانون گذاری مشخص نیست و حالا می‌خواهیم وزیر را استیضاح کنیم. این نماینده مجلس بیان داشت: صلاحیت‌ها را وزارت اطلاعات تایید می‌کند. این وزارتخانه دوبار صلاحیت حسینی را تایید کرده و ما به او رای اعتماد داده‌ایم. چرا حالا می‌خواهیم او را بی‌صلاحیت معرفی کنیم؟ آن هم در شرایطی که وزارت اطلاعات مشغول بررسی و شناسایی عوامل این اختلاس است. دلخوش خطاب به نمایندگان گفت: اگر حسینی را کنار بگذاریم، چه کسی را به جای او بگذاریم در این شرایط مالی و بین المللی؟ والله قسم که نه از دولت نه از رئیسجمهور و نه از وزیر اقتصاد هیچ چیزی نگرفتهام. وی همچنین در دفاع خود از وزیر شعری با چنین مضمون خواند: ای برادر رانت خواران مدتی است، پول بیت المال را برده‌اند / راحت و آسوده در آن سوی آب، رفته و سرکیسه را شل می‌کنند/ ظاهرا اکنون وزیر اقتصاد جرم ایشان را تحمل می‌کند. والله از این این جرم اطلاع نداشتم/ خاوری و جهرمی را منصوب نکردم شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد برای دفاع از عملکرد خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای رئیس جمهور دیروز به من گفت که با ‌‌نهایت تواضع و خضوع در موضع پاسخگویی و روشنگری قرار بگیرید و این حق را به یک عاملی برای آرامش مردم تبدیل کن. وی در خصوص عدم استعفای خود تا به حال گفت: اگر در این مدت استعفا ندادم به این دلیل بود که مسوولیت را پذیرفته و مسوولانه پاسخگو بودم، اگر عذرخواهی من آلام مردم را تسکین می‌بخشد از همه مردم پوزش می‌طلبم و اگر چنین نکردم ترسم از ریا و فرار مسوولیت بود. وزیر اقتصاد گفت: والله که ازاین این جرم اطلاع نداشتم. اما از شما می‌خواهم که صبوری کنید. من مسئول هستم اما مجرم یا آگاه به جرم نیستم. مگر می‌شود که من بدانم فردی تابعیت دوگانه داشته و او را منصوب کرده باشم؟ من استعلام کردم و به حال او و تخصص فردی او نگاه کردم و منصوبش کردم.

وی ادامه داد: من را امروز به خاطر حکم انتصاب جهرمی، مورد سوال قرار می‌دهید ولی اصلا من او را منصوب نکردهام. در عزل ونصب خاوری و جهرمی من نقشی نداشتهام و این در حوزه اختیارات رئیس کل بانک مرکزی بوده است. حسینی بیان کرد: اگر به سه سال پیش برگردید که مرا دعوت می‌کردید تا محورهای تحول اقتصادی را مطرح کنم، جز این است که از تحول سیستم بانکی سخن گفتم؟ قبول دارم که در ارائه وام‌ها مشکلاتی وجود دارد. اما اجازه دهید بهمنی به مجلس بیاید و از تحول در ارائه خدمات وامی به شما گزارش بدهد. باور ندارم به دنبال برکناری حسینی باشید محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در دفاع از عملکرد وزیر اقتصاد خود در جایگاه قرار گرفت و امروز را روز وحدت و همدلی دانست و گفت که باید دست به دست هم در برابر طراحی‌های ناجوانمردانه مستکبران بایستیم. نیازمند همدلی هستیم. وی گفت: همه ایستاده‌ایم تا فساد را ریشه کن کنیم. مخالف سوء استفاده هستیم و با متخلفان در هر مقام و جایگاهی برخورد می‌کنیم. رئیس جمهوری با تاکید بر حفظ آبروی افراد، گفت: استیضاح یعنی توضیح خواستن. من باور ندارم که استیضاح کنندگان ما به دنبال برکناری وزیر باشند بلکه سوالاتی پیش آمده که توضیح می‌دهیم و بعد هم تصمیم گیری با مجلس هست و هر چه هم تصمیم گرفت محترم است. وی گفت: در این ۵-۶ ماه هر زمانی که با وزیری کار داریم می‌گویند به کمیسیون مجلس رفته است. وزیران را هم از ما گرفته‌اید. احمدی‌نژاد از نمایندگان خواست تا اجازه دهند کشور از وجود حسینی استفاده و او را با رای بالاتری به دولت برگردانند. در ادامه جلسه، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز طی سخنانی به دفاع از عملکرد وزیر اقتصاد پرداخت. وی گفت: من هر چند با برخی سخنان طراحان استیضاح موافقم ولی بعضاً‌ تند رفتند. روز گذشته هم به وزیر اقتصاد گفتم برای احترام به افکار عمومی کنار بروید. برای ایشان دشوار بود ولی علتی داشت که از سخنان رئیس جمهور می‌شود ان را دریافت. این موضوع را به آقای احمدی‌نژاد گفتم، به نظرم رسید این مسئله را ایشان نوعی تخریب وزیر می‌داند.

به احمدی‌نژاد گفتم: ‌شما که ۷ تا ۷ تا عزل می‌کنید، ‌این هم روش؛ پاسخشان این بود: باید با متخلف برخورد جدی شود ولی وقتی مسجل شد نه قبل از آن. لاریجانی اظهار کرد: حسینی امروز با صراحت چهار بار اعلام کرد که عذرخواهی می‌کند. ما نباید به این پدیده و فرهنگ صحیح عذرخواهی یک مسئول بی‌توجه باشیم. باید به مسئولان تفهیم کنیم که اگر قصوری داشتند، عذرخواهی کنند. ملت و نمایندگانشان نیز متواضعانه بپذیرند تا این فرهنگ اصیل اسلامی جا بیفتد. وی گفت: ما در شرایطی نیستیم که هزینه سیاسی کشور را بالا ببریم. شما یک کارت زرد به وزیر نشان دادید و کارت قرمزتان را هم نشان دادید. فکر می‌کنم باتوجه به کارآمدی وزیر در کارش به او رای اعتماد مشروط بدهیم. وی همچنین شروطی را برای این رای اعتماد عنوان کرد. در مورد آقایان «ش» و «س . م» چه حرفی دارید؟ جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه استیضاح کننده دیگری بود که در جایگاه قرار گرفت و گفت: به عنوان یک عضو کمیسیون امنیت ملی عوارض بین المللی این اختلاس را در دنیا رصد کردم. آیا به این هزینه‌ها فکر کرده بودید؟ افراد زیادی جانشان را برای حفظ آبروی نظام گذاشتند. شما با آنچه کردید؟ وی گفت: آقای حسینی می‌گوید تخلف نکرده و ما می‌پذیریم. اصلا فرض کنید که تخلفی صورت نگرفته اما پاسخهای وزیر چقدر قانع کننده بود که می‌خواهند بار دیگر به او اعتماد کنیم تا فسادی را که می‌پذیرد در دوره وی رخ داده را جبران کند؟ وی خطاب به وزیر گفت: در مورد منصوبینتان آقای «ش»، آقای «س. م» که ازاهالی روستای شما هستند، چه حرفی دارید بزنید. با شرایط موجود فکر نمی‌کنم که شما بتوانید به اصلاح اموربپردازید. این عذرخواهی به چه دردی می‌خورد؟ احمد توکلی بار دیگر به پشت تریبون آمد و گفت: آقای حسینی بعد از چند ماه که می‌بیند در حال غرق شدن است، ‌عذرخواهی می‌کند و می‌گوید آقای احمدی‌نژاد گفت عذرخواهی کن. این عذرخواهی به چه دردی می‌خورد؟ وی گفت: آقای حسینی در این جلسه ۲ دورغ گفته است: " مگر من تهران بوده ام؟" شما گفتید که تلفن کردید به اقای بختیاری و وخواستید که خاوری بازداشت نشود؛ دوم اینکه "آیا من به جهرمی حکم مدیریت بانک صادرات را داده‌ام؟" آقای حسینی در جلسه‌ای به من گفتند آقای احمدی‌نژاد از من خواسته‌اند جهرمی را بر سر کار بگذارم. رای شما را می‌​پذیرم شمس الدین حسینی برای بیان آخرین دفاعیات خود به پشت تریبون آمد و گفت: من هنوز هم می‌​گویم که حکمی به جهرمی ندادم و رئیس هیات مدیره بانک صادرات او را منصوب کرده نه من!

وی ادامه داد: اگر من تندی کردم عذرمی خواهم اما از آقای توکلی می‌​خواهم که دروغ‌های مرا به کمیسیون اصل نود ارائه دهند و از من شکایت کنند. اعضای کمیسیون اصل نود که تا کنون پرونده اختلاس را بررسی کرده‌اند بیایند این دروغ‌ها را هم بررسی کنند. وزیر اقتصاد بیان کرد: در یکی از دیدارهای نوروزی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. ایشان گفتند که به میزان مسئولیتمان از ما حساب کتاب می‌​کشند. وزیر اقصاد را به اندازه وزیر اقتصاد عقوبت می‌​کنند و من هم این را می‌​پذیرم. قطعا رای شما را می‌​پذیرم. رای اعتماد مجلس به حسینی پس از سخنان حسینی استیضاح وی به رای گذاشته شد و او توانست با رای ۹۳ موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع در وزارت اقتصاد به کار خود ادامه دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد