نظر آیت الله علمالهدی درباره برخورد احمدی نژاد با تفکیک جنسیت
در پي اين جداسازي كلاسها، بحث را در تفكيك دانشگاهها مطرح كردند. ايشان سه سال روي اين طرح كار كردند و امسال كه قصد اجراي آن را داشتند متاسفانه در وزارت بهداشت و درمان مورد استقبال قرار نگرفت. در وزارت علوم قرار بود اجرا شود كه با برخورد نامناسب و غيرمتوقع آقاي رييسجمهور روبهرو شد كه گفت طرح ناپخته و غيرعالمانه است.
ایسنا: امامجمعه مشهد گفت: حجاب حدي از حدود الهي و از فرايض ديني است. آنچه امروز براي ما در مساله حجاب و بيحجابي قابل تامل است، موضوع مرزباني بر استقرار هويت اسلامي است. آيتالله "سيد احمد علمالهدي" در همايش تجليل از فعالان و مروجان فرهنگ عفاف و حجاب، كه عصر سهشنبه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با بيان اينكه موضوع حجاب يك موضوع بالاتر از مرحله توصيف و تعديل است، اظهار داشت: از روزي كه جريان استعمار درصدد سلطه بر جوامع اسلامي برآمده است و پس از آن در مقام سلطه بر جمعيت اسلامي جهان برآمد تا از موقعيتهاي اقتصادي و منافع مادي زندگاني آنها بهرهبرداري كند، جريان فرهنگ را بزرگترين مانع سر راه خود ديدند. امام جمعه مشهد افزود: اين واقعيتي است كه در گذشته براي استعمارگران مطرح بوده و امروز هم به عنوان يك اصل براي استكبار جهاني مطرح است. آيتالله علمالهدي گفت: اين كه بزرگترين مشاور سياسي كاخ سفيد در حدود 15 سال قبل اعلام ميكند قرن ما قرن "جنگ تمدنها"ست و يك سري افراد ساده لوح هم به عنوان ادعاي صلحطلبي در برابر جنگ، ادعا ميكنند قرن "گفتوگوي تمدنها"ست، اين اعلام، واقعيت فكري و انديشه خاصي نبوده، بلكه اعلام يك استراتژيك حركتي در جهت توسعه استكبار است. وي افزود: اينكه در برابر جنگ تمدنها، گفتوگوي تمدنها مطرح ميشود، اين دقيقا مانند آشتي يك ميش و يك گوسفند در برابر يك دندانتيز و گرگ درنده است. اين مشاور عظيم و پخته سياسي كاخ سفيد، يك خط حركتي قدرت شيطاني استكبار است و ميگويد در مقام توسعه اين قدرت و سلطه استكباري، زماني شما موفق هستيد كه مساله تمدنها و فرهنگها به عنوان يك مانع از سر راه براندازي شود. امام جمعه مشهد افزود: اين براندازي جز با جنگ و سركوبي تمدنها و فرهنگها امكانپذير نيست. علت آن هم اين است كه فرهنگها، عامل تداوم هويتها هستند و هر مردمي و ملتي تا زماني كه هويتشان محفوظ باشد، تسليم نشده، تحت سلطه واقع نميشوند. وي افزود: تسلط بر يك ملت تنها اين نيست كه جرياني با زور، گريبان مردم را بگيرد و تمام منابع، دستاورد زندگي و حاصل دسترنج فكري و استعدادي آنها را بربايد و بلكه سلطه بر انسانها به اين شكل نيز انجام ميگيرد. عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: انسانها در برابر آن چوب بلند شده جريان استكبار تسليم نشدند تا مردمي در برابر استكبار تسليم نباشند. سلطه بر آنها امكان ندارد و آنچه باعث ميشود تنها ترس و وحشت نيست، جذب و دلدادگي است. آيتالله علمالهدي افزود: انسانهايي كه مجذوب جريان استكباري ميشوند، تسليم شدن آنان براي استكبار بدون هزينه است. در صورتي كه انسانها و ملتهايي كه در برابر استعمار و استكبار با اعمال قدرت و زور بخواهند كاري كنند، اين براي استكبار هزينه داد. وي گفت: هميشه مستكبران و جريان استكباري، برنامهها و شگردشان در بين ملتها اين است كه اكثريت يك مردمي را جذب كرده، دلداري كنند و آنها را به خود وابسته كنند و اگر در مقابل اين ملت يك اقليتي مقاوم باقي ماند، آن اقليت مقاوم را با اعمال قدرت سركوب كنند و اين شگرد استكبار و استعمارگران در دنيا بوده است. امام جمعه مشهد گفت: مردمي جذب و دلداده يك جريان استعماري و استكباري ميشوند كه هويتي نداشته باشند؛ مردمي كه هويت دارند سنت هم دارند و در شخصيت خود داراي استقلال هستند و به هيچ عنوان دلداده يك جريان اجنبي نخواهد شد. وي افزود: در ابتدا بايد هويت يك مردمي را در هم شكست تا اكثريت جامعه با از دست دادن هويت ملي خود، از تمام آداب و رسوم و شرايط و ظروف زندگي خود دست بكشند و مجذوب و دلداده و وابسته دشمن و اجنبي شوند و زماني كه اكثريت به اين صورت وابسته شدند در اين جامعه يك اقليت مقاوم باقي ميماند و آن اقليت مقاوم با يك سركوب و اعمال قدرت، طبيعي است كه كنار ميرود. امام جمعه مشهد خاطرنشان كرد: تجربه ما در زمان رضاخان ملعون ثابت كننده اين واقعيت است كه حجاب به عنوان نماد هويت يك جامعه ملي، مورد توجه استكبار بوده است. در اين ميان مردمي كه نسبت به نواميس خود صاحب غيرت هستند و مردمي كه اكثرشان در مورد استقلال خود به عنوان اينكه در استخدام درنيايند و در رهگذر لذايذ ديگران قرار نگيرند، حساسند و طبيعي است اين مردم در مقابل هويت شخصي و هويت ملي خود مقاوم خواهند بود و مستكبران براي اينكه اين مقاومت را بشكنند، بايد اين حساسيت را بشكنند. آيتالله علمالهدي افزود: اين حساسيت اگر از بين رفت اين مقاومت هم در هم شكسته ميشود و هويت خود را از دست ميدهد و از بين ميرود. كساني كه بيهويتند به هر شكلي، هر رنگي، هر جواني و به هر زيبايي، فورا دل ميدهند و وابستگي به سلطه اجنبي بر آنها تصويب ميشود. وي گفت: وقتي در مورد اسناد كشف حجاب در دوره رضاخان بررسي ميكنيم حركتهايي انجام گرفته كه شايد در آن روزها به عنوان مسئله موثر قابل توجه نبوده، اما امروز كه ما اسناد را ميبينيم و مطالعه ميكنيم مسير شگرد دشمن براي ما مشخص ميشود. آيتالله علمالهدي خاطرنشان كرد: در زمان رضاخان همين كه به عنوان يك ارتشي و يك نخبه اداري با خانم بيحجاب خود در خيابان راه ميرود و اين ناخودآگاه با روحيه و اخلاق زن و دختر جامعهاي كه ميخواهد در راستاي اين فرماندار يا رييس شهرباني و مسئول سياسي زندگي كند، موثر است و اين قضيه بر هم زدن هويت است. وي گفت: حتي در زمان رضاخان براي تهيه لوازم آرايشي و لباسهاي زنان افراد مهم جامعه، وامهايي قرار دادند تا بتوانند آن را تهيه و استفاده كنند. امامجمعه مشهد با بيان اينكه رابطه حجاب با هويت در دو جهت است، اظهار داشت: هويت عبارت است از آن عامل حركت جريان در زندگي يك انسان، كه به او حق امتياز و حق اختصاصي ميدهد. اين چنين انساني احساس ميكند من خودم هستم و من با ديگران تفاوت دارم و به عنوان خودم بايد مستقل زندگي كنم. اين جزء هويت به حساب ميآيد. وي افزود: حجاب يك عامل قوي و نيرومندي است كه اين احساس را هم به مردان و هم به زنان جامعه ميدهد. وقتي مردي در كانون خانوادگي احساس ميكند همسرش يك موجود اختصاصي اوست و فقط به او تعلق دارد و متعلق به هر كس ديگري نيست، اين عامل هويتبخش به اين فرد است. امام جمعه مشهد گفت: اينكه زن احساس كند يك موجود مستقل است و مورد اشتراك ديگران نيست، اختيار حق آن با خودش است و از خصوصيات و شئون وجودي او انسان ديگري نميتواند استنطاق و بهرهكشي كند، همين احساس امتياز هويت فرد ميشود. وي خاطرنشان كرد: حجاب از عواملي است كه به طور كامل هويت انسان را در زندگي نسبت به مرد و زن تثبيت ميكند. اين هويت را ميخواهند برهم بزنند. كساني كه خود را در هويت مستقل وجوديشان احساس نكردهاند اين انسانها با همه وجود خود در دسترس ارجاع ديگران قرار ميگيرند و ديگران بر آنها مسلط ميشوند. آيتالله علمالهدي گفت: بزرگترين راه نفوذ اجنبي و استكبار در جامعه ديني ما، اين است كه مسئله حجاب براندازي شود و بحث حجاب، مسئله اخلاقي نيست، اين دقيقا يك مسئله سياسي است و يك رهگذري است براي تجاوز دشمن بر هويت و شخصيت استقلالي يك اجتماع. وي گفت: اگر ما با اين بينش به سراغ مسئله حجاب و بيحجابي، آن هم در زماني كه دشمن با همه قوا ميخواهد بر ما مسلط شود و با همه قدرت ميخواهد شخصيت انقلابي ما را از بين ببرد، برويم؛ مسئله حجاب به عنوان يك مسئله فراامنيتي درميآيد. امام جمعه مشهد گفت: اين يك مسئله سياسي در رهگذر توسعه استكبار در تمام جريانات سياسي است و سياستگذاران كشور بايد با بيحجابي مبارزه كنند، اما ما عادت كردهايم در زماني كه اين گونه مسايل در جامعه و كشور ما مطرح ميشود، چشمها به يك نقطه دوخته ميشود و آن هم مقام معظم رهبري است. امام جمعه مشهد گفت: در مسئله حجاب، يك قيام صريح و شفاف از سوي مقام ولايت و مقام معظم رهبري امكانپذير نيست و به خاطر اين، تمام آنها(مستكبران) چشم باز كردند تا يك چنين حركتي صورت بگيرد و مسئله دفاع از حقوق زن را مطرح كنند و از چند طرف بتازند. وي افزود: در اينجا وظيفه سياستگذاران جامعه در عرصه مجلس و دولت و وظيفه تصميمگيراني است كه وظيفه دارند با هر خلافي مقابله و مبارزه كنند و بجنگند و ما متاسفانه در اين زمينه دچار مشكل هستيم، يعني برخي مديران و مسئولان تصميمگيرنده ما در مقابل مسئله بيحجابي، حالت لختي و سنگيني گرفتهاند. عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: اين افراد يا اهميت مسئله را حس نميكنند يا مانند هميشه منتظر جرياني از سوي مقام معظم رهبري هستند. بيحجابي يك ناهنجاري است كه بايد از صفحه زندگي اجتماعي مردم برداشته شود و مسئله خصوصي اشخاص نيست، بلكه مسئله اجتماعي است. وي اظهار داشت: مسئله بيحجابي ابزار تمام مفاسد اخلاقي در اجتماع است و در مقام پيشگيري از جرم، آنچه كه بايد به وسيله دستگاههاي اجرايي و امنيتي سد و پيشگيري بشود، مسئله بيحجابي است. آيتالله علمالهدي گفت: ما امروز مشكلمان بر آن ريشهها و عواملي است كه در جريان جامعه ما بيحجابي به بار ميآورند؛ امروزه در جامعه خود حتي در قشر متدين و خواهران و برادران متدين خود، مسئله ارتباط محرم و نامحرم خيلي عادي و معمولي شده است و يك خانم و آقايي كه هر دو اجنبي هستند با هم صحبت و ارتباط برقرار ميكنند و دقيقا مانند رابطه خواهر و برادر محرم، است در صورتي كه اين خلاف است. وي گفت: مسئلهاي كه ما در توسعه بيحجابي داريم مسئله بيبند و باري در ارتباطات محرم و نامحرم در جامعه است و در بين خانوادههاي متدين هم اين ارتباط بيباكانهتر اجرا ميشود و ملاحظات لازم در اين ارتباط صورت نميگيرد. آيتالله علمالهدي با اشاره به اينكه طبق آيه قرآن كه ميفرمايد "يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً"، اظهار داشت: خداوند در اين آيه مشخص ميكند، اي پيغمبر به زنها و به دختران و زنهاي مومنين بگو؛ اين آيه نكتهاي دارد كه در آيه گفته نشده كه به همه زنانت اعلام كن. اگر بنا باشد به همه زنان اعلام كند طبيعي است همسران و دختران پيغمبر(ص) هم جزو زنان هستند. وي در ادامه افزود: خدا تصريح ميكند به همسرانت و دخترانت و بعد به زنان مومنين در اين آيه اشاره ميكند كه زن در امت اسلام ناموس پيغمبر(ص) است و توليد حساسيت براي همه زنان است و همان طور كه زنان و دختران پيغمبر(ص) ناموس پيغمبرند همه زنان مومنين و همه زنان در اين امت ناموس پيغمبرند. امام جمعه مشهد گفت: يك زن مسلمان، متدين و مومن بايد اين نكته را احساس كند بايد به عنوان ناموس پيغمبر(ص)، خودش را در رهگذر اجانب قرار ندهد و اين احساس به زنان ما دست بدهد كه در رده زن پيغمبر(ص) و دختران ايشان هستند و مرادف با صديقه اطهر(س) و حضرت زينب(س) هستند. اگر بنا شد شما در دسترس يك اجنبي قرار بگيريد حتي در حد يك نگاه به ناموس پيغمبر(ص) خيانت كردهايد و اين خيانت به شخص پيغمبر(ص) است. وي اظهار داشت: قرآن تصريح ميكند كه به زنها بگوييد چادر سر كنند و كساني كه ميگويند حجاب در چادر نيست يا چادر حجاب برتر است، اينگونه نيست، آيه و روايت صريح داريم كه طبق روايت"امالسلمه" كه به پيامبر(ص) مطرح كرد و گفت، اين آيه به پيامبر(ص) نازل شد و زنان انصار فرداي آن روز خدمت پيامبر اكرم(ص) آمدند و عباهاي مشكي بر سر انداخته بودند و پيامبر(ص) زماني كه اين منظره را ديد تبسم كرد و خوشحال شد. وي گفت: مسئله چادر به عنوان پوشش سراسري مطرح است و پوششي نيست كه بعضي از اعضا را بپوشاند؛ و نكتهاي كه در قرآن مطرح است حجابي است كه زن را در شرايطي قرار بدهد كه شناخته نشود و خداوند ميگويد: بهتر است كه شناخته نشوند تا اذيت نشوند. آيتالله علمالهدي گفت: حجاب دو نوع است، يك نوع حجاب اسلامي و نوع ديگر حجاب اضطراري است. خود حجاب همان آيه قرآن است كه طوري باشد كه شناخته نشود. اما حجاب اضطراري براي خواهراني است كه در محيطي هستند كه چنين حجابي براي آنها دست و پا گير است كه همان حجاب فقهي است كه مطرح ميشود. امام جمعه مشهد گفت: حجاب قرآن همان حجاب اسلامي است و حجاب فقهي كه باز بودن گردي صورت و كفين است و در موارد اضطرار همان حجاب فقهي است. يك خانم بايد در درجه اول در شرايطي حجاب داشته باشد كه حجاب، حجاب قرآن باشد و در موارد اضطرار كه فرد بر اثر گرفتاري مجبور است حجاب خود را حفظ كند حجاب اضطراري مطرح ميشود و وجه و كفين مستثناء است. وي اظهار داشت: نواري از شخص امام خميني(ره) وجود دارد كه دختر جواني در پاريس نزد ايشان ميرود كه روسري و لباس بلندي داشته است. نظر امام(ره) را در مورد پوشش خود ميپرسد، امام(ره) ميگويد در اينجا اشكالي ندارد و دختر جوان ميگويد در ايران چطور؟ ايشان پاسخ ميدهند در ايران چادر است. آيتالله علمالهدي تصريح كرد: جريان ارتباطات زن و مرد دچار مشكل است. حتي در خانوادههاي متدين و حتي در خانواده، خود ما هم دچار مشكل هستيم در خصوص ارتباط زن و مرد؛ بزرگترين راه مسئله بيحجابي، توسعه حجاب و تنظيم اين ارتباطات است. وي افزود: از سه سال پيش دكتر "دانشجو"، وزير علوم، طرحي را براي تفكيك جنسيتي مطرح كرد و اين طرح الزامي است. در اين طرح بعضي از رشتهها در برخي از مقاطع درسي دو كلاس تشكيل بدهند، يك كلاس مخصوص خواهران و يك كلاس مختلط باشد و حضور در هر كلاس اختياري است. امام جمعه مشهد افزود: در پي اين جداسازي كلاسها، بحث را در تفكيك دانشگاهها مطرح كردند. ايشان سه سال روي اين طرح كار كردند و امسال كه قصد اجراي آن را داشتند متاسفانه در وزارت بهداشت و درمان مورد استقبال قرار نگرفت. در وزارت علوم قرار بود اجرا شود كه با برخورد نامناسب و غيرمتوقع آقاي رييسجمهور روبهرو شد كه گفت طرح ناپخته و غيرعالمانه است. وي اظهار داشت: اين آقا، وزير شماست، آنهم وزير وزارتخانه علوم. در مسايل تحقيقاتي و مطالعاتي، وزارتخانه علوم كه از هر وزارتخانهاي قويتر است. اگر بنا شد يك وزارتخانه شما روي يك طرح كار كند كه رسالتش تحقيقات و علوم است و اسم آن را وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گذاشتهاند، بعد از سه سال تحقيقات طرح غيرعالمانه و ناپخته باشد، در دولت شما وزارتي كه بتواند طرح عالمانه داشته باشد كدام وزارتخانه است؟ آيتالله علمالهدي گفت: اين خلاف توقع ماست و در حالي كه براي توسعه و تنظيم ارتباطات، بهترين نظر همين طرح دانشگاههاست، كه جلوي آن گرفته شد. امام جمعه مشهد خاطرنشان كرد: مسئله ديگر پوشاك است كه در مسئله حجاب، وزارت بازرگاني و اتحاديههاي صنفي تمام اختيار يك جريان عظيم اقتصادي- فرهنگي كشور را به دست جريان جاسوس خارج كشور دادهاند. وي گفت: مسئله ديگر، مانكنهايي است كه به صورت سفارشي از خارج وارد ميشوند و در خيابانها ميچرخند؛ مانكنهاي لباسهاي ناهنجار و لباسهاي جلف؛ مشكل ما اين است كه در لباسهاي سنگين اين افراد براي ما مانكنسازي ميكنند. براي مانكن مانتو كوتاه درست ميكنند بعد اين مانتو مد ميشود و صنف پوشاك را پر ميكند و مانكن ديگري ميفرستند كه آستين مانتوها را بالا ميفرستند. امام جمعه مشهد گفت: مشكل ما اين است كه خانمهاي متدين براي اينكه لباس محجبه كاملي بگيرند اصلا چنين چيزي را پيدا نميكنند و كسي نيست كه از وزارت بازرگاني و اتحاديهها بر آن رسيدگي كنند. وي گفت: تنها اطلاعيه ميفرستند كه براي خود من هم فرستادهاند و اين اطلاعيه فقط يك كاغذ است و نظارت و اجرا ندارد. اگر ميگويند اين لباس نبايد فروش برود، كدام دستگاه بازرسي در مغازهها راه افتاده و اين را بررسي ميكند؟ حتي مردم متدين و زنان عفيف و پاكدامن از اين نبود پوشاك مناسب براي خودشان شكايت ميكنند. عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: مسئول اين مسئله كه لباسي مناسب نيست چه كسي است؟ اداره بازرگاني نيست، اتحاديه صنف هم نيست، پس چه كسي مسئول است؟ ما نميتوانيم به تعدادي بخاطر بيحجابي چيزي بگوييم چون از آنطرف ريشهها و اساس كار ما هم در مخاطره و دچار مشكل است و اقدام اساسي صورت نگرفته است. وي گفت: در 20 سال قبل در تهران، واحد خواهران امام صادق(ع) با فاصله 3 كيلومتر از برادران تاسيس شد. اين واحد حتي يك استاد مرد ندارد و حتي باغبانان اين دانشگاه هم در زماني كه دانشگاه تعطيل است مشغول به كار ميشوند و فقط دو مرد در آنجا حضور داشتند يكي خود من و ديگري آيتالله مهدوي كني است. امام جمعه مشهد تصريح كرد: در دوره كارشناسي و در امتحان فوق ليسانس، از فارغالتحصيلان كارشناسي هر كسي كه شركت ميكرد 75 درصد شركتكنندگان در بالاترين رشتهها قبول ميشدند و در مقطع فوق ليسانس كه در آزمون دكتري شركت ميكردند حداقل 25 تا 30 درصد آن از دكتري از اين دانشجوياني بود كه شركت كرده بودند. وي گفت: در اين دانشگاه بهترين خواهران متدين و استاد بار آمدند. چرا ما نميتوانيم در سطح كشور اين كار را انجام دهيم. مشكل چه چيزي است و در حال حاضر كه بين 65 تا 70 درصد قبولي كنكوريها خواهران هستند، چرا نميشود دانشگاه خواهران تاسيس كنيم؟ و حتي گفته شود اگر كلاسها جدا شود اين طرح غيرعالمانه است. آيتالله علمالهدي گفت: 33 سال با خون شهيدان در اين مملكت زندگي ميكنيم و اين نظام را اداره كردهايم و هيچ يك از مسئولان ما حجتي در درگاه خداوند ندارند كه بخواهند مانع و رافع اجراي حدي از حدود الهي بشوند. وي افزود: روز اول ميگفتند امكانات نيست و امروز بعد از 33 سال در اين مملكت براي اجراي حدود الهي هيچ مشكلي وجود ندارد همه امكانات آماده است، مردم هم آمادهاند و پذيرش هم وجود دارد. امام جمعه مشهد گفت: اكثريت جامعه ما متدين هستند اكثريت دانشجويان خواهر ما چادرياند با همه اينكه محيط دانشگاه، افراد هرزه و بيبندوبار هم دارد، اما اكثريت را خواهران و دانشجويان عفيف و پاكدامن تشكيل ميدهند، جامعه ما يك جامعه ديني آماده است. وي اظهار داشت: خداوند ما را به خاطر كارهايي كه كردهايم مواخذه نميكند بلكه مواخذه ميكند براي اينكه چه كارهايي نكردهايم. اگر در مسئله مقابله با بيحجابي و توسعه حجاب از امكاناتي كه داريد استفاده نكنيد مورد بازخواست خداوند قرار ميگيريد.
دیدگاه تان را بنویسید