سايتهای مسيحی فارسی کجا اداره می شوند؟
دكتر همراز هشدار داد كه همه مخاطبان فارسي زبان حتي غيرايرانيها مانند تاجيكها و افغانها نيز هدف اين تبليغات هستند و محتواي اين سايتها با زبان ساده و قابل فهم براي اقشار مختلف مردم است.
بررسي 130 سايت مسيحي فارسي زبان نشان ميدهد ادارهكنندگان 120 سايت در خارج از ايران هستند. به گزارش ستاد خبري همايش رسانه و جنگ نرم، دكتر ويدا همراز عضو هيئت علمي دانشكده صدا و سيما عملكرد سياستهاي فارسي زبان مسيحي در جنگ نرم را در اين همايش تشريح كرد. وي با اشاره به اين كه تبليغ دين مسيحيت مانند تبليغ هر ديني از ظهور اين دين آغاز شده، متذكر شد كه تبليغ مسيحيت هماينك از حوزه دين خارج شده و به شيوه جنگ نرم در مقابل دين اسلام در آمده است. وي در همين راستا مهمترين شيوههاي تبليغ مسيحيت را مورد بررسي قرار داد و گفت: موعظه در اماكن عمومي، كيلساهاي خانگي، خطابه در كليسا و تبليغ خانه به خانه از شيوههاي مبلغين مسيحي است. وي يادآور شد ابزارها به تناسب جامعه و فرهنگ در سطحي وسيع مورد استفاده قرار ميگيرد. همچنين اين استاد دانشگاه، در اين تبليغات چهار انقلاب رسانهاي در تبليغ دين مسيحيت را مورد توجه قرار داد و آنها را چاپ اولين انجيل توسط گوتنبرگ، ظهور راديو، تلويزيون و اينترنت برشمرد. به گفته وي، اينترنت آخرين انقلاب رسانهاي كاتوليكها و پروتستانها محسوب ميشود و به سرعت از ظرفيت اين رسانه استفاده شده و رشد سريع وبسايتهاي مسيحي شاهدي بر اين مدعاست. دكتر همراز مزاياي اينترنت در تبليغ دين را در فراگيري و سهولت دسترسي مخاطبان، هدف قرار دادن مخاطبان بر اساس ويژگيهاي جمعيتشناسي و برقراري امكان تعامل چند رسانهاي شدن تبليغ دانست. وي همچنين ظهور مسيحيت آنلاين را مورد بررسي قرار داد و آن را عامل بروز چند نقطه عطف از جمله تشكيل اولين گروههاي مبلغ مسيحي آنلاين، معرفي اعتقادها و نهادها و كليساهاي آنها، اولين خبرنامه ايميلي مسيحي و برگزاري مراسم عشاء رباني بدون در نظر گرفتن فرقههاي مختلف (كاتوليك و پروتستان) عنوان كرد. وي مسيحيان ايران را در دو گروه اعضاي كليساي بومي (ارامنه و آشوريان) و اعضاي كليساهاي تبشيري و تبليغي مورد بررسي قرار داد و متذكر شد كه در اين تحقيق 130 سايت مسيحي فارسي زبان مورد بررسي قرار گرفته كه نتيجه آن نشان ميدهد ادارهكنندگان 120 سايت در خارج از ايران بودهاند. دكتر همراز هشدار داد كه همه مخاطبان فارسي زبان حتي غيرايرانيها مانند تاجيكها و افغانها نيز هدف اين تبليغات هستند و محتواي اين سايتها با زبان ساده و قابل فهم براي اقشار مختلف مردم است. * قدرت نرم از منظر سند چشمانداز عليرضا نجاتي منفرد با ارائه مقاله «قدرت نرم از منظر سند چشمانداز» در همايش رسانه و جنگ نرم، ابعاد مهم قدرت از جمله بعد نرمافزاري آن يعني قدرت نرم را از منظر سند چشمانداز مورد بررسي قرار داد و يكي از ملزومات دستيابي به اهداف ترسيم شده اين سند را دارا بودن قدرت نرم ذكر كرد. وي اين تحقيق را حاصل مطالعات گروهي در دانشگاه عالي دفاع ملي ذكر كرد و از منابع نرم به عنوان يكي از ظرفيتها و ارزشهاي بنيادين يك ملت نام برد و در اين راستا هويت اسلامي انقلابي، دين باوري و خدامحوري، دفاع همه جانبه و اسلامپايه و خدمتگزاري حاكمان و رهبران را از منابع نرم به شمار آورد. وي منابع قابل استخراج قدرت نرم را پيشرفت اسلام، اشتغال فعال، توسعه جهاد اكبر، قيام بر اساس قسط و توسعه عدالت و ... ذكر كرد. اين كارشناس از سند چشمانداز 20 ساله به عنوان سرمايه كشور در جهتدهي نرم قدرت نام برد و شاخصها و عوامل مبتني بر شكلگيري سرمايه نرم قدرت در سند چشمانداز را در زمينههاي سياسي و علمي و توسعه تفكر و عقلانيت مورد بررسي قرار داد. نجاتي منفرد يكي از وظايف و ماموريتهاي رسانه ملي را فعالسازي سرمايه نرم سند چشمانداز دانست. وي در توصيههاي راهبردي در پايان سخنراني خود، حضور موثر و به موقع رسانه ملي در توسعه اعتماد به نفس ملي و فعالسازي آن را در جامعه اسلامي و تقويت هرچه بيشتر زمينهها و كاربردهاي تبليغ و نقد رسانهاي در پاسخگو نمودن رسانهاي خبرگان را پيشنهاد داد. * تهديد نرم ايران با ديپلماسي عمومي دكتر عباس خلجي عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين (ع) كاربرد ديپلماسي عمومي در تهديد نرم عليه ايران را در همايش رسانه و جنگ نرم مورد بررسي قرار داد. وي گفت: در اين ديپلماسي، امنيت ملي ايران مورد تهديد قرار گرفته كه هدف آن تهديد منطقهاي و جهاني ايران است. به گفته خلجي، ديپلماسي عمومي براي پيشبرد اهداف ديپلماسي نوين رابطه ميان دولت و مردم و نخبگان كشور هدف را تسهيل ميكند و در پيشبرد اهداف خود از فناوري نوين اطلاعاتي و رسانهاي استفاده ميكند. وي افزود:اهداف اصلي تهديد نرم عليه ايران، مثلث اسلام هراسي در سطح جهاني، شيعه هراسي در سطح فرامنطقهاي و ايران هراسي در سطح منطقهاي تمركز يافته است. اين استاددانشگاه هدف اصلي از اسلام هراسي را تنش ميان مسلمانان و اديان ديگر عنوان كرد و متذكر شد كه در ديپلماسي عمومي اسلام هراسي، اسلام به عنوان ديني توسعهطلب و ستيزهجو معرفي ميشود كه هدف حاكميت بر جهان را دنبال ميكند و مخالف حقوق بشر معرفي ميشود. به گفته وي، جهان غرب از طريق ديپلماسي عمومي، فضاي بياعتمادي و ترس نسبت به اسلام و مسلمانان را دامن زده است. وي درباره بحث ديپلماسي عمومي شيعههراسي هم گفت: در اين بحث، شيعه به عنوان مذهب اقليت اسلامي تلقي ميشود كه يك مذهب آرمان گرايانه و غيررئاليستي و خشونتطلب و انتقامجويانه است. خلجي افزود: در بحث ديپلماسي عمومي ايرانهراسي، تلاش شده ايران به عنوان مخالف مذهب سني معرفي شود و انقلاب اسلامي به عنوان تهديدي براي نظامهاي سياسي وابسته گراي غربي منطقه جلوه داده شود. معرفي ايران به عنوان كشور ياغي و جنگطلب و محور شرارت جهاني و حامي تروريست وتوليدكننده سلاحهاي كشتار جمعي در همين راستا است. وي نتيجهگيري كرد كه به طور كلي ديپلماسي عمومي علاوه بر اينها به مثابه فرايند غربگرايي در ايران عمل ميكند و مروج سبك زندگي غربي در ايران به شيوه آمريكايي است و همچنين غرب با استفاده از كارآيي ديپلماسي عمومي در صدد تغيير رفتار و تغيير نظام سياسي ايران است و استراتژي مثلث ايران هراسي، اسلام هراسي و شيعههراسي از راهبردهاي بنيادين آن است. * ريخت شناسي جنگ نرم دكتر افسانه مظفري نيز با ارائه مقالهاي تحت عنوان «ريختشناسي قدرت نرم» به اشكال مختلف جنگ نرم و تعريف قدرت نرم و ويژگيهاي آن پرداخت. وي جنگ نرم را داراي پشتوانهاي به نام قدرت نرم دانست كه به جاي تصرف حكومت و سرزمين، باور و اراده مردم را تصرف ميكند و در نتيجه هويت فرهنگي ملت را هدف قرار ميدهد. وي روشهاي مقابله با جنگ نرم را ايجاد مصونيت با آموزش سواد رسانهاي، تبديل جنگ نرم دشمن به فرصتي براي افزايش قدرت نرم، خلع سلاح رواني اپوزيسيون، گسترش دامنه و شمول فعاليتهاي فرهنگي و افزايش محصولات فرهنگي تاثيرگذار بر جامعه و استفاده از ديپلماسي عمومي عنون كرد.
دیدگاه تان را بنویسید