مناظره داغ الله‌كرم و زيباكلام در شریف

کد خبر: 124420

صادق زيباكلام: من بارها گفته‌ام كه تمام سلول‌هاي بدنم ليبرال است و به دو دليل وارد بحث اشغال سفارت آمريكا نشدم. براي اين‌كه معتقدم كه بحث بنياني كه چرا با آمريكا در ستيز هستيم بي‌نتيجه مانده است.

ایسنا: مناظره بين صادق زيباكلام و حسين الله‌كرم با عنوان «نگرش صحيح به مساله آمريكا» از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف در سالن جابربن‌حيان اين دانشگاه برگزار شد. حسين الله‌كرم در ابتدا به معرفي خود پرداخت و گفت: من در سال 52 در رشته مهندسي مكانيك شروع به تحصيل كردم و به علت اتفاقات زمان انقلاب كه به مبارزات به دانشگاه‌ها كشيده شد وارد مبارزات شدم و پس از جنگ چند ماهي به تكميل رشته مهندسي پرداختم و سپس به لحاظ تجربه‌اي كه در دوران جنگ داشتم در رشته مديريت ادامه تحصيل دادم و توانستم دكتراي مديريت استراتژيك را بگيريم. وي ادامه داد: سپس به كشور هرزگوين رفتم و مي‌توان گفت عليه جريان نسل‌كشي مسلمانان شركت تاثيرگذاري داشتم. هم‌چنين در تشكل‌هايي مثل انصار حزب‌الله و دانشجويان حزب‌الله و غيره حضور داشتم. در ادامه نيز در زمينه علوم سياسي تحصيل كرده و دكتراي علوم سياسي گرفتم و در حال حاضر عضو هيات علمي دانشكده علوم انساني واحد تهران مركز هستم. اين استاد دانشگاه با اشاره به اخبار در برخي از نشريات در رابطه با بازگشت نيروهاي حزب‌الله و حركت آنارشيستي توضيح داد: دو جريان حزب‌اللهي در كشور وجود داشته و دارد كه يكي معتقد به استفاده از زور براي پيشبرد اهداف خود و ديگري اعتقاد دارد مي‌تواند خواسته‌هاي خود را از طريق اعتراضات مدني دنبال كند. وي با بيان اين‌كه «گروه معتقد به استفاده از زور چهره‌هايي مثل هادي غفاري، اكبر گنجي، مخملباف كه پيرو موسوي بودند در اوايل انقلاب هستند» اظهار كرد: اكبر گنجي معروف به اكبر پونز بود كه روسري‌ها را جلو مي‌كشيد و پونز مي‌زد و اقداماتي از جمله رنگ كردن دست‌ها و كارهايي از اين دست توسط اين گروه انجام مي‌شد. الله‌كرم تصريح كرد: در دهه دوم انقلاب يعني اوايل سال 70 ما از جبهه‌ها برگشتيم كه معتقد به دستيابي به خواسته‌ها از طريق اعتراضات مدني بوديم و در حال حاضر اعتقاد دارم اگر دولت فضاي لازم براي حضور مردم در انجام امر به معروف و نهي از منكر را مهيا نكند شاهد خواهيم بود كه اين دو جريان حزب‌اللهي به اقداماتي شبيه دوره انقلاب دست خواهند زد و البته گروه دوم كه در دوره انقلاب من اداره آن را بر عهده داشتم شايد در حال حاضر بتوانيم حركت‌هاي اجتماعي را در چارچوب ادامه دهيم. وي با بيان اين‌كه «نوع نگرش ما به آمريكا بايد سيستمي باشد» تصريح كرد: نگرش سيستمي عبارت است از يك ديدگاه در روش تحليل يعني ما نمي‌توانيم آمريكا و ايران و كشورهاي ديگر جهان را در محيط بين‌الملل تنها بازيگران بدانيم بلكه گروه‌هايي كه بازيگر دولتي نيستند نيز تاثير زيادي دارد مثل القاعده، حزب‌الله لبنان و غيره. پس اگر نگاه سيستمي داشته باشيم در درون تعاملات و واكنش‌هايي وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد. الله‌كرم با بيان اين‌كه «امروز آمريكا نسبت به گذشته بسيار ضعيف شده است»، افزود: كشورهايي مثل هند، برزيل و ‌چين فضاي اقتصادي را براي آمريكا كوچك كرده‌اند و در واقع طرفداران قدرت مالي در آمريكا چون دنباله‌روي تفكر نئوليبراليست هستند به دنبال پايين آوردن هزينه توليد در كشور مي‌باشند كه يا به شورش اجتماعي در آمريكا منجر مي‌شود و يا شرايط را به دولت كنزي بر مي‌گرداند كه دولت رفاه بود تا بتواند رفاه عمومي ايجاد كند و اين نوع نگاه در نگرش سيستمي قابل دستيابي است. اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين‌كه «بايد به آمريكا نگرش سيستمي داشت» گفت: نگرش سيستمي در روابط بين‌الملل از ديگر روش‌هاي پوزتويستي و ابطال‌گرايي بهتر مي‌تواند جوابگو باشد. به گزارش ايسنا، در ادامه اين مناظره، صادق زيباكلام خاطرنشان كرد: اين‌كه در جامعه‌ا‌ي انسان‌هايي با وجود سال‌ها مبارزه براي انقلاب و كشور به دلايل سياسي پايمال ‌شوند،اين روش، اسلامي و اخلاقي درستي نيست. وي در عين حال اظهار كرد: از اين‌كه در كنار حسين الله‌كرم نشسته‌ام به خود مي‌بالم چون ايشان ده‌ها بار تا مرز شهادت رفته و در جنگ خدمات زيادي انجام داده است. علي‌رغم اين‌كه اختلافات سياسي بسياري با او دارم. وي با بيان اين‌كه «الله‌كرم هرگز به خاطر حضور خود در جبهه بعدها از اين موضوع بهره‌برداري نكرد» ادامه داد: امروز نيز در سمت سياسي در دولت قرار ندارد البته در دوره قبل مدتي در بوسني و هرزگوين مسووليتي داشت. اين‌كه انسان‌هاي بزرگ را كه در گذشته براي نظام، اسلام و انقلاب خدمات بسياري انجام داده‌اند را زيرپا بگذاريد كار بسيار اشتباهي است. زيباكلام در ادامه به فعاليت‌هاي علمي الله‌كرم اشاره كرد و گفت: در دوره دكترا براي رساله خود از هيچ كاري دريغ نمي‌كرد و دانشجوي بسيار فعال و پركاري بود. وي در ادامه با طرح اين پرسش كه «ما را در رابطه با آمريكا چه مي‌شود و مشكل ما با آمريكا چيست؟» تصريح كرد: در ارديبهشت‌ ماه نيز در همين دانشكده براي حضور در برنامه‌اي با موضوع آمريكا شركت‌ و مطالب خود را تحت عنوان 31 سال توهم دشمني با آمريكا مطرح كردم كه البته با موافقت و مخالفت‌هايي روبرو شد كه بنا به خواست نهاد رهبري دانشگاه شريف كه برگزاركننده آن همايش بود در حال حاضر مطالب ارائه شده در آن همايش در حال مكتوب شدن است و نزديك به 300 صفحه مي‌شود كه هنوز تمام نشده است و من در آن به ارائه نكاتي كه از 22 بهمن به اين طرف در خصوص دشمني با آمريكا مطرح مي‌شود، پرداخته‌ام. به گزارش ايسنا، در ادامه الله كرم گفت: تصور مي‌كردم كه اين جمع تحمل من را نداشته باشد اما ديديد كه آقاي زيباكلام با استفاده از سياست شليك يك گلوله در جايي كه سكوت همه جا را فرا گرفته است فضايي مناسب را ايجاد كردند. وي با بيان اين‌كه «تعجب مي‌كنم كه چرا برخي دشمني با آمريكا را توهم مي‌دانند»، تصريح كرد: امروزه حتي اگر از مردم كوچه و بازار بپرسيم مي‌دانند كه در افغانستان و عراق آمريكا اشغال‌گر است و 109 هزار نفر در طي شش سال در عراق كشته و 400 هزار سند از جنايات آمريكا به تصويب رسيده است. وي افزود: دلايل دشمني آمريكا با ايران مربوط به دو كودتا در سه دهه اخير در كشور مي‌شود. يكي سوم اسفند 1299 توسط ابرقدرت جهان تك‌قطبي و ديگري كودتاي 28 مرداد 32 عليه دولت مصدق. در حالي كه حركت مردمي عليه جريان‌هاي غرب‌گرا در كشور ما 13 ماه قبل از اين كودتا در 30 تير 31 قيام اساسي به نفع دولت مصدق و بازگشت آن انجام داده بودند. وي با بيان اين‌كه «آمريكا 37 سال در كشور ما از ديكتاتوري حمايت كرد»، گفت: آمريكا حامي ديكتاتوري در عربستان، ‌مصر و اردن و... است و اين امر جديدي نيست كه ما دچار توهم شده باشيم مگر اين‌كه بخواهيم خود را به كوچه علي چپ بزنيم پس اين‌كه حتي سه هزار صفحه بنويسيم نمي‌تواند از عملكردهاي جنايتكاران آمريكا در خاورميانه بكاهد. الله‌كرم در ادامه به دلايل تصرف لانه جاسوسي اشاره كرد و اين‌كه يكي از شهداي اين دانشگاه از دانشجوياني بوده است كه در اقدام تصرف لانه جاسوسي حضور داشته است و گفت: از جمله دلايل تصرف لانه جاسوسي جلوگيري از بازتوليد استبداد است؛ چراكه رابطه استبداد و استعمار نوعي هم‌پوشاني دارد و اگر به مقابله به استعمار برنخيزيم با بازتوليد استبداد مواجه خواهيم شد. پس امروز اشغال لانه جاسوسي درسي داده است كه ديگر موجب بازتوليد استبداد نشود. وي از جمله ديگر دلايل تصرف لانه جاسوسي را جلوگيري از سازماندهي ارتش براي كودتا توسط وابستگان آمريكايي دانست و گفت: همچنين جلوگيري از سازماندهي ملي با رهبري بختيار، جلوگيري از تداوم واگرايي در مرزها و جلوگيري از خط نفوذ نهضت آزادي از ديگر دلايل تصرف لانه جاسوسي بود. پس مي‌توان گفت براي حفظ انقلاب اسلامي بايد لانه جاسوسي تصرف و برخورد جدي با آمريكا انجام مي‌شد. به گزارش ايسنا، در ادامه اين جلسه صادق زيباكلام با بيان اين‌كه «به دو نحو مي‌توان در مورد آمريكا صحبت كرد» گفت: مي‌توانيم در بحث آمريكا وارد جزييات شويم يعني اين‌كه اگر من از دوستان بپرسم آمريكا كي افغانستان را اشغال كرد و آن‌ها در پاسخ بگويند از 11 سپتامبر و من اين سوال را مطرح كنم پس قبل از اين اتفاق ما با آمريكا مشكل نداشتيم؟ آن‌ها مي‌گويند كه آمريكا از طالبان حمايت كرده است كه از اواسط دهه 70 روي كار آمد و باز من بپرسم كه آيا قبل از روي كار آمدن طالبان ما با آمريكا مشكلي نداشتيم؟ آن‌ها خواهند گفت كه آمريكا در جنگ از عراق حمايت كرد. و اگر من اين سوال را بارها تكرار كنم پاسخ‌هاي ديگري خواهيم شنيد. پس مي‌پرسم مشكل ما با آمريكا چيست؟ آيا در موضوع هسته‌يي است كه اين موضوع از سال 83 مطرح شد و قبل از آن مشكل ما با آمريكا چه بوده است؟ بنابراين به صورت مداوم ما با آمريكا مشكل داشته‌ايم و اگر يكي يكي براي آن‌ها پاسخ بدهيم مشكلات ديگري مطرح مي‌شود. وي با اعتقاد به آن‌چه «آمريكا ستيزي» خواند، تاكيد كرد كه «بايد نگاه جامعه شناسي، روانشناختي و تاريخي داشته باشيم» و يادآور شد: البته اين موضوع تنها مختص ايران نبود و در كشورهاي عربي، اروپايي و آمريكاي لاتين نيز وجود داشت. زيباكلام با اشاره به ديدگاه ماركسيست‌ها و بيان اين‌ اعتقاد كه « تفكرات نهضت آزادي، روحانيت مبارز، ‌علي شريعتي و غيره؛ هر كدام را خراش مي‌داديم به ريشه‌هايي از ماركسيست مي‌رسيديم» خاطرنشان كرد: تفكر ديني در كشور ما زنده و قوي بود و باعث شد تا ماركسيست را پس بزند اما به طور كامل ريشه‌كن نشد. وي معتقد است: ماركسيست در ايران در پوشش ديني خود را بازتوليد مي‌كند و عقب‌ماندگي‌هاي علمي به خصوص در حوزه‌هاي علوم انساني به اين امر دامن مي‌زند. وي با انتقاد از مباحثي كه از سوي اصولگرايان مطرح مي‌شود، در بخشي از سخنانش اظهار كرد: اين‌كه گفته شود پرچمدار گروه كشورهاي ظالم آمريكاست و پرچمدار كشورهاي آزاده و مستقل جهان، جمهوري اسلامي ايران است؛ پس تضادي بين اين دو گروه وجود دارد و اگر بحث انرژي هسته‌يي هم مطرح نبود و القاعده، 11 سپتامبر، عراق و افغانستان وجود نداشت ما باز هم با آمريكا تضاد داشتيم. زيباكلام با بيان اين‌كه «بارها مسوولان گفته‌اند چشم اميد مردم آزاده جهان به ايران است» ابراز عقيده كرد: برخي مسوولان ما اعتقاد دارند اگر ما با آمريكا سازش كنيم تمام دنيا به هم مي‌ريزد و تمام مردمي كه عليه استكبار مبارزه مي‌كنند نااميد مي‌شوند؛ بنابراين ما نوعي رسالت تاريخي اسلامي براي خود قائل هستيم كه بايد با اين غول يعني استكبار دربيفتيم. در ادامه الله‌كرم گفت: هنوز كه هنوز است حتي رده‌هاي دانشجويي ما تحت تاثير ديدگاه‌هاي پوپوليستي قرار مي‌گيرد در صورتي كه وجه سياسي در روابط بين‌الملل جمهوري اسلامي بر هيچ كس پوشيده نيست و آن سياست نه شرقي نه غربي مي‌باشد؛ بنابراين جاي تعجب است برخي سياست نه شرقي را نمي‌بينند و با بافته‌هاي فكري خود كشور را فقط مخالف غرب مي‌دانند در حالي كه اولين ضربه انقلاب اسلامي به جريان ماترياليسم بود كه دين را افيون ملت‌ها مي‌دانست و آن‌ها كشوري را در كنار خود داشتند كه انقلاب ديني در آن به پيروزي رسيده بود و اين موضوع ضربه محكمي به پيكر ماركسيست مي‌زد. وي با بيان اين‌كه «گفته مي‌شود وجه قالب ديروز در كشور ما ماركسيست بوده است»، گفت: وجه قالب امروز در كشور ليبراليست است و هركس خود را ليبرال نداند روشنفكر نيست و آيا شما دانشجويان از ما مي‌خواهيد كه وجه قالب امروز را به شكل پوپوليستي با شما همراه كنيم. الله‌كرم گفت: بايد ديد فردا به كجا مي‌رسيم؛ چراكه غرب امروزه به مرحله سوم راه يافته است يعني در مرحله اول عليه دين، در مرحله دوم عليه استبداد و سلطه پادشاهان و در مرحله سوم در مخالفت با احزاب حركت كرده است و مي‌بينيم كه امروز احزاب در غرب جايگاه خود را از دست داده‌اند در حالي كه در كشور ما رفتن به سمت احزاب تبليغ مي‌شود. وي گفت: اين‌كه به تز ماركسيستي انگ ديني زده شده است، به هيچ وجه قابل قبول نيست؛ چراكه پايه انديشه ماركسيستي جدايي دين از سياست است و اين موضوع عملي نخواهد بود كه به ماركسيست انگ دين بزنيم. الله كرم با اشاره به اين‌كه «به لحاظ سياسي كشورها به سه دسته اقتدارگرا، استبدادي و دموكراتيك تقسيم مي‌شوند» تصريح كرد: كشور ما دموكراسي ديني را در مقابل دموكراسي غربي دارد، البته اين موضوع كه چقدر قابل پذيرش خواهد بود، بحثي جداست. وي در ادامه درباره عملكرد آمريكا در رابطه با لانه جاسوسي به شروط چهارگانه امام(ره) براي آزادسازي جاسوسان اشاره كرد و گفت: يكي از آن شروط بازپس دادن اموال خانواده شاه و دومين لغو تمام ادعاهاي آمريكا عليه ايران است كه براساس آن آمريكا حقوق اتباع خود را با پذيرش اين بند به اثبات رساند؛ چراكه آمريكا براي آن‌كه تن به محاكمه‌اي ندهد كه در آن جنايات 37 ساله آمريكا در كشور ايران روشن مي‌شد اين شرط از شروط امام(ره) را پذيرفت. وي افزود: شرط سوم امام(ره) تضمين آمريكا به عدم مداخله نظامي سياسي در ايران و چهارم آزاد گذاشتن تمام اموال ايراني‌ها بود كه اين شروط نشان از منطق امام(ره) در ادامه اشغال لانه جاسوسي است و شاهديم تا امام تضميني نمي‌گيرد كه هرگونه شكايت غيرقابل قبول عليه ايران وجود نداشته باشد دست از ادامه اشغال برنمي‌دارد. الله‌كرم در ادامه با بيان اين‌كه «سياست خارجي آمريكا تحت تاثير اشغال لانه جاسوسي قرار گرفت و پرستيژ آمريكايي‌ها در جهان فرو ريخته شد و هنوز نتوانسته‌اند آن را برگردانند»، تصريح كرد: آخرين حركت آمريكايي‌ها قطعنامه‌ 1701 در لبنان پس از جنگ 33 روزه است كه در آن ذلت مسلمانان تبديل به عزت شد و اين عزت تداوم‌دهنده حركت دانشجويان مبتكر ما در اشغال لانه جاسوسي بود كه همچنان در لبنان اثرگذار است. به گزارش ايسنا صادق زيباكلام در ادامه اظهار كرد: من بارها گفته‌ام كه تمام سلول‌هاي بدنم ليبرال است و به دو دليل وارد بحث اشغال سفارت آمريكا نشدم. براي اين‌كه معتقدم كه بحث بنياني كه چرا با آمريكا در ستيز هستيم بي‌نتيجه مانده است. اين استاد دانشگاه گفت: معتقدم سفارت آمريكا اتفاقا به دليل ماركسيست‌گرايي اشغال شد. من قبلا گفته‌ام كه در دهه 50 حزب توده همچنان ادبياتش را حفظ كرده به علاوه بسياري از نيروهاي مبارز بعد از انقلاب قدرت زيادي پيدا كردند. همچنين چريك‌هاي فدايي و سازمان مجاهدين به تدريج داشتند در مقابل انقلاب مي‌ايستادند. وي افزود: يكي از بحث‌هاي مهم بعد از انقلاب، زير سوال بردن انقلاب بود كه انقلاب يك ساخت و پاخت با آمريكا در دقيقه 90 بوده است، اما من معتقدم كه دانشجويان خط امام به خاطر رقابتي كه با ماركسيست‌ها داشتند مي‌خواستند بگويند اگر شما فقط شعار مي‌دهيد، ما انقلابي‌تريم و در عمل اين كار را انجام مي‌دهيم. در ادامه اين مناظره الله‌كرم اظهار كرد: من آقاي زيباكلام را ليبرال خطاب نكردم و براي من باز هم عجيب است كه ايشان حضور ژنرال هايزر و ارتشبد ازهاري در ايران را ناديده مي‌گيرد در حالي كه وجود اين‌ها با هم يك همسويي براي كودتا را نشان مي‌دهد. ما الان اسنادي داريم كه لشگر 16 زرهي قزوين براي سركوب انقلاب به راه افتادند كه مردم جلوي آن‌ها را گرفتند. يا لشگر گارد جاويدان كه بعدها لشگر 21 حمزه نام گرفت، آن‌ها (آمريكايي‌ها) در حمله به همافران يك حركت نظامي براي سركوب انقلاب به راه انداختند. وي ادامه داد: اين‌كه چرا قبلا كودتا نكردند به خاطر اين بود كه اساسا آن‌ها نظام سياسي كشور ما را باثبات مي‌دانستند و قبل از اين‌كه هايزر بيايد امكان اين كار را نداشتند، چگونه مي‌شود ملت ما بپذيرد كشوري مثل آمريكا در ايران با وجود ژنرال هايزر قصد كودتا ندارد. الله‌كرم تصريح كرد: 13 آبان نقطه عطفي در تاريخ روابط بين‌الملل شده و همچنان ادامه دارد و من معتقدم كه شكست طرح خاورميانه‌ي بزرگ و همچنين شكست طرح خاورميانه جديد نتيجه شكستن پرستيژ آمريكا بود. به گزارش ايسنا، صادق زيباكلام در ادامه اين مناظره منتقدانه افزود: خيلي جالب است كه تاكنون در رابطه با بيانيه الجزاير كه منجر به آزادي گروگان‌هاي آمريكايي شد، بحثي نشده است. به ياد داريم كه آمريكايي‌ها پيشنهادات زيادي براي آزادي گروگان‌هاي شان دادند و ما نپذيرفتيم. در بيانيه الجزاير قيد شده بود كه گروگان‌ها حق شكايت از ايران را ندارند، ولي آن‌جا يك بندي بود كه مردم عادي مي‌توانند از ايران شكايت كنند و اين به سود ايرانياني بود كه به آمريكا رفته و طاغوتي بودند. وي با اشاره به نتايج قرارداد الجزاير براي ايران بار ديگر نسبت به مفاد اين قرارداد انتقاد كرد. اين استاد دانشگاه همچنين با نگاهي منتقدانه نسبت به نتايج اشغال سفارت آمريكا، يادآور شد: يكي از بزرگترين نتايج انقلاب اسلامي، آزادي انسان‌ها و مطبوعات و ... بود. زيباكلام در پاسخ به سوالي درباره روابط با آمريكا گفت: اطلاعات عمومي من مي‌گويد كه ما با كشورهاي ديگري كه رسما سياست‌شان با ما هم‌خواني ندارد، رابطه داريم و آن‌ها روي تخم چشم ما جا دارند؛ اما آمريكا كه در بخش‌هايي از آن انگيزه‌هاي مذهبي هم وجود دارد دشمن ماست. اگر بايد با حكومت‌هاي الهي رابطه داشته باشيم، پس روابط ما با كره‌شمالي، هوگو چاوز و برادرم حافظ اسد چه مي‌شود. در كدام كشور آدم‌ها موحد هستند؟ حسب اطلاعات عمومي من، برخي آمريكايي‌ها خيلي موحدترند. در ادامه اين مناظره الله‌كرم اظهار كرد: درباره اين‌كه ما با چه كشورهايي بايد رابطه داشته باشيم، سياست اسلامي آن را مشخص كرده است. اين‌كه ما با هر كشوري كه بخواهيم رابطه داشته باشيم و بر ما سلطه داشته باشد اين مورد سوال است. اخيرا كشور ما قرار است كه با اروپايي‌ها و 1+5 مذاكره كند، اما اين بسته به اين است كه آيا حرف آن‌ها اين است كه اسرائيلي‌ها مي‌خواهند بمب اتم داشته باشند؟! در ادامه دانشجويي خطاب به الله‌كرم گفت: من و جنبش دانشجويي از دست دوستان شما كتك خورديم و از اين سابقه علمي كه گفتيد تعجب مي‌كنم. الله‌كرم پاسخ داد: اگر كتك خورديد من عذرخواهي مي‌كنم و حاضرم در جلوي همين جمع شما مرا بزنيد، ولي همان‌طور كه قبلا گفتم در جريان‌هاي حزبي‌اللهي دو ديدگاه وجود دارد؛ يكي معتقد به رعب و وحشت است كه سابقه‌شان را از اكبر گنجي، مخملباف و غفاري نام بردم و البته هنوز هم اين ديدگاه ادامه دارد و من اين را انكار نمي‌كنم. اما ديدگاه دوم معتقد به حضور است يعني اين‌كه اگر شهروندان مورد حمله قرار بگيرند و حقوق‌شان ضايع شود، اين‌ها مي‌توانند اعتراض مدني داشته باشند. وي ادامه داد: اما در رابطه با اين‌كه چرا با روسيه مخالفت نمي‌كنيم، بايد بگويم ما سياست نه شرقي، نه غربي را دنبال مي‌كنيم و اين بدين خاطر بود كه در آن زمان شوروي و آمريكا دو قطب بودند، اما امروز جهان تك قطبي است و روسيه به اندازه آمريكا قدرت ندارد. القاعده هم در مقابل اسلام سياسي و انقلاب شكل گرفته و چالش انقلاب اسلامي است. زيباكلام در پاسخ به سوالي در رابطه با هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايران توسط آمريكايي‌ها گفت: من نمي‌گوييم كه آمريكايي‌ها هواپيماي ايرباس ايران را نزدند، بلكه مي‌گويم اولا تعمدا اين كار را كردند تا بگويند پايان جنگ را بپذيريد و مدال هم شايد به اين خاطر بود وگرنه از نظر نظامي يك كور هم مي‌تواند ايرباس با آن جسته بزرگ و سرعت كمي كه هواپيماهاي مسافربري دارد، را بزند. الله‌كرم هم گفت: آمريكايي‌ها اگر اين كار را براي پايان دادن به جنگ كردند در ناكازاكي و هيروشيما هم اين كار را كردند يعني آن‌ها عده‌اي زيادي انسان را مي‌كشند تا اين‌كه جنگ را پايان دهند! درباره دفاع ايران از حزب‌الله و حماس هم بايد بگويم اين‌ها از سرزمين‌شان دفاع مي‌كنند، حالا اگر به اين‌ها تروريست مي‌گويند به خاطر تعريف‌هايي است كه برخي‌ها از اين جريان دارند. وي در ادامه اين مناظره گفت: كودتاي 28 مرداد و عملكرد آمريكا بعد از انقلاب براي هر ايراني كافي است، تا ماهيت استبدادي آمريكا را روشن كند و اين‌كه زيباكلام تئوري توطئه را مطرح مي‌كند اين اساسا جايگاه علمي ندارد و من فكر مي‌كنم توهم دشمني با آمريكا نمي‌تواند جايگاه علمي داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت