مدل «اورجینال» پوتین-مدودوف در آستانه شکست

کد خبر: 121696

تغییرات در مسکو در حالی صورت گرفته که همگان بر این باور بودند که مدودف جزء هم پیمانان ولادیمیر پوتین است اما اقدامات اخیر شهردار مسکو سبب اختلاف نظر میان رییس جمهور و نخست وزیر روسیه شده است.

مدل «اورجینال» پوتین-مدودوف در آستانه شکست

دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه یکی از پر سروصدا ترین تصمیمات کاری خود را گرفت و "یوری لوژکوف" شهردار مسکو و یکی از با نفوذترین سیاستمداران روسیه را از سمت خود برکنار کرد. به گزارش سرویس سیاسی «فردا» برکناری شهرداری که یک عصرطولانی در حیات پایتخت روسیه، صاحب نام بود، پس از آماده کردن افکار عمومی و نخبگان سیاسی برای این کار درعرض دو هفته رخ داد که همراه با بیانات شدیداللحن سیاستمداران جناح‌های گوناگون و پخش فیلم‌های مستند افشاگرانه از شبکه های تلویزیونی اصلی فدرال در مناسب‌ترین ساعات بود. در هفته های اخیر، لوژکوف با دیدگاههای مدودف درباره مسیر بزرگراه جدید مسکو به سن پترزبورگ که باید از مناطق جنگلی عبور کند بطور علنی مخالفت کرد که ظاهرا چنین مخالفتی می توانست - بدلیل دوستی میان پوتین و لوژکوف -سبب تفرقه میان ولادیمیر پوتین نخست وزیر و مدودف شود. تحلیل گران معتقدند برکناری شهردار مسکو که از چهره های محبوب این کشور است می تواند سبب پیوستن لوژکوف به احزاب مخالف کرملین شود. رئیس جمهور روسیه، "ولادیمیر رسین" معاون اول شهردار پایتخت روسیه را به سمت قائم مقام موقت شهردار مسکو منصوب کرد. الکسی موخین مدیر مرکز اطلاعات سیاسی گفت، دوستی بین لوژکوف و پوتین بیشتر به اسطوره شبیه است و باید بدانیم داشتن روابط خوب بمنزله دوستی نیست. از سوی دیگر درپی بروز تنش های احتمالی بین رهبران کرملین برسر اخراج سیاستمدار کهنه کار مسکو، پاول بائو از موسسه پژوهش های صلح در اسلو گفت، تحولات جدید سیاسی و جنگ قدرت در مسکو را اوضاع سیاسی باخت-باخت توصیف کرد و افزود، در نتیجه تصمیمات سیاسی روسیه، بازنده تنها لوژکوف نیست بلکه پوتین و مدودف هم بازنده بازیهای سیاسی این کشور محسوب می شوند زیرا هیچکدام ازآنها قصد ندارند شهردارسابق مسکو در صدد دشمنی با آنها برآید.

رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه شهردار مسکو با 18 سال خدمت را برکنار کرد و به این ترتیب از این شهردار 74 ساله سلب اعتماد کرد. این اقدام به عنوان یک زمین لرزه سیاسی و اولین نمایش قدرت برای مدودوف محسوب می شود. لوشکو یکی از قدرتمندترین سیاستمداران یکی از بزرگترین شهرهای دنیا محسوب می شد. وی اخیرا یک استعفای اختیاری را رد کرده بود.

هفته ها بود که این فرمان رئیس جمهوری روسیه جنجال زیادی را در مطبوعات به راه انداخته بود. شهردار مسکو تحت ریاست جمهوری "بوریس یلسین" روی کار آمده بود و در کنار رئیس جمهوری و نخست وزیری روسیه به عنوان یکی ازقدرتمندترین مردان این کشورمحسوب می شد.

این تغییرات در مسکو در حالی صورت گرفته که همگان بر این باور بودند که مدودف جزء هم پیمانان ولادیمیر پوتین است اما اقدامات اخیر شهردار مسکو سبب اختلاف نظر میان رییس جمهور و نخست وزیر روسیه شده، به طوری که پوتین به شدت از شهردار مسکو حمایت می کند و در مقابل مدودف علاوه بر مخالفت با رییس جمهور در این باره، اقدام به برکناری شهردار مسکو کرده است. بسیاری بر این باورند که اطرافیان رئیس جمهور بسیار علاقمندند تا پس از اتمام دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، رابطه‌ای همچون مدودف و پوتین، برای وی و یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد ترسیم کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد