خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

کد خبر: 1031397

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» که در هفته‌های گذشته تمام تمرکز خود را بر استقبال از بایدن و تشریح اهمیت پیروزی او برای ایران گذشته بود، بالاخره به جشن پیروزی رسید و بایدن را عکس یک کرد. در کنار آن، اما به اولین موضع‌گیری قابل توجه ایران در قبال روی کار آمدن او نیز پرداخت. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارت اخیر محمد جواد ظریف که گفته بود قطعا بین بایدن و ترامپ فرق است، نوشت: «به عبارت دیگر، موضع ظریف در این گفتگو را می‌توان اولین سیگنال ایران به دولت بعدی آمریکا دانست درباره اینکه پس از رفتن ترامپ، تعامل بین ایران و آمریکا و مسئله برجام چگونه می‌تواند پی گرفته شود. طبق این گفته ظریف، از نگاه ایران، دکمه‌ای وجود ندارد که بایدن فشار دهد، چهار سال ترامپ را از صفحه تاریخ پاک کند و آنچه در دوران اوباما پی گرفته می‌شد، ادامه یابد، بلکه دولت احتمالی بایدن باید اقداماتی انجام دهد تا بتواند ضربه‌ای را که ترامپ به توافق و به قواعد دیپلماتیک زده جبران کند.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«آفتاب یزد» از آغاز فصل جدید در آمریکا می‌گوید. فصلی که با پیروزی بایدن در انتخابات و امتناع ترامپ از پذیرش شکست آغاز شده است. این روزنامه اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که «اگر ترامپ از کاخ سفید نرود چه کسی برای بیرون راندن او دست به کار می‌شود؟» می‌نویسد: «در متمم بیستم قانون اساسی آمده که هر رئیس جمهوری دیگری که در شرف اتمام دوره خود است اگر ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ شکست بخورد و همچنان پس از اتمام دوره‌اش در کاخ سفید بماند و تلاش کند تا در این کار اصرار وزرد، این وظیفه سرویس مخفی است او را برای حفظ جایگاه ریاست جمهوری بعدی از کاخ سفید بیرون بیندازد.» این روزنامه همچنین انتخابات مذکور را پوست خربزه زیر پای ظریف خوانده و می‌نویسد: «اینجا در تهران برخی با دیدن نتیجه انتخابات آمریکا اهداف و برنامه‌هایی را در سر می‌پرورانند تا از این نمد کلاهی برای خودشان ببافند!». آفتاب یزد به طرح نام ظریف به عنوان گزینه مناسب برای انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرده و توضیح می‌دهد که چرا او گزینه مناسبی نیست.

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«ایران» که صدای دولت است، بایدن را عکس یک کرده و استقبال رسانه‌های جهان از پیروزی او را بازتاب می‌دهد. همچنین در یادداشتی به قلم مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی از پدیده ترامپیسم گفته و می‌نویسد: «انتخابات ۲۰۲۰ از این جهت که پدیده‌ای به نام ترامپ را تصریح یا رد می‌کند، از اهمیت برخوردار است. اما آنچه مسلم است، ترامپی که در سال ۲۰۱۶ بدون پشتوانه حزب جمهوریخواه قدرت را در دست گرفت و اکنون بدون حمایت حزب جمهوریخواه در حال جنگ برای باقی ماندن در کاخ سفید است، اثر خود را در تاریخ ایالات متحده امریکا به جا گذاشته است و حساب ویژه‌ای روی ترامپ در این زمینه در انتخابات ۲۰۲۰ باز شده است و همین فعل و انفعالات موجود در عرصه‌های گوناگون رسانه‌ای و سیاسی و موضعگیری‌های بین‌المللی نشان‌دهنده اثرات این پدیده است.» این روزنامه همچنین آخرین تصمیمات دولت برای مقابله با کرونا را برجسته کرده و هشدار می‌دهد که «۳۰ درصد آمار ابتلا، میهمانی‌های دوستانه و دور همی‌های خانوادگی است».

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«جوان» با تیتر «دور انداخته شد» از رفتنی شدن «قاتل حاج قاسم و عامل فشار حداکثری» خوشحالی می‌کند و می‌نویسد: «دیشب با نهایی شدن رأی‌های پنسیلوانیا، جوبایدن با کسب ۲۸۴ رأی الکترال مقابل ۲۱۴ رأی الکترال عملاً به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا اعلام شد. روند حاکم بر تحولات داخلی امریکا هم نسخه ترامپ را پیچیده شده می‌داند، اما خودشیفتگی او اجازه نمی‌دهد که اقرار به شکست کند و نتایج را حاصل تقلب جلوه می‏دهد.» این روزنامه اصولگرا همچنین یادداشتی دارد تحت عنوان «نمایشی به نام دموکراسی امریکایی» و می‌نویسد: «انتخابات ریاست جمهوری امریکا، فارغ از نتیجه آن، تصویری واقعی از آنچه را که به نام «لیبرال دموکراسی امریکایی» به دنیا عرضه کرده، به نمایش گذاشته است. اندکی تأمل در ابعاد فرایند‌های این انتخابات در این دوره و ادوار گذشته به خوبی نشان می‌دهد که این نمایش «خیمه‌شب‌بازی» تا چه حد به معیار‌های مردم‌سالار دور یا نزدیک است.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«آرمان ملی» ترامپ را «رئیس جمهور شاکی!» خوانده و آخرین اخبار مربوط به انتخابات آمریکا را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه در یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌نویسد: «ایران، شکست ترامپ را رقم زد». در این یادداشت آمده است: «به نظر می‌رسد که با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا فضای جدیدی بر این کشور و جامعه جهانی حاکم خواهد شد. ایالات متحده که چهار سال گذشته شاهد تنش‌های سیاسی گسترده‌ای با قطب‌های مهم جهان از جمله روسیه، چین و ایران بوده، به شدت از احتمال بروز درگیری بین آمریکا و چین و روسیه نگران بود؛ لذا افسانه دونالد ترامپ پس از انتخابات اخیر برای همیشه پایان یافت و مردم آمریکا با این انتخاب ثابت کردند که خواهان یک رئیس‌جمهور منطقی و معتدل هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود ثابت کرد که آمریکا نیازمند رفتار مسالمت‌آمیز با ملت‌های جهان است و تهدید و گسترش پدیده تروریسم نمی‌تواند منافع آمریکا را در درازمدت تامین کند. انتخاب جو بایدن نگرانی‌های شدیدی برای رژیم‌های مرتجع منطقه به همراه دارد؛ رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات و بحرین که به‌شدت تحرکات تبلیغاتی دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه را دنبال می‌کردند، تمام تلاش خود را برای پیروزی دونالد ترامپ به کار گرفتند، اما با شکست مواجه شدند.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«اعتماد» پیدا و پنهان انتخابات آمریکا را با یک سلسله یادداشت و گفتگو بررسی کرده، اما بعد از چند روز عکس یک خود را به موضوع دیگری اختصاص داده و آن هم اتفاق تلخ اخیر در دانشگاه کابل است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی تحت عنوان «مرثیه پوهنتون» روایت یکی از دانشجویان حاضر در آن حمله تروریستی را منتشر کرده و می‌نویسد: «بخش مهمی از روایت حمله به دانشگاه کابل در دست زنان است. زنان دانشجویی که در تغییرات پیش روی کشور افغانستان نقش پررنگی بر‌عهده گرفته‌اند و از قضا هدف حملات بسیار پیدا و پنهان هم قرار دارند. عدد قربانیان حمله دانشگاه کابل به قرائت رسمی روی ۲۲ کشته باقی مانده در عین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام دولتی خبر داده که شمار کشته‌شدگان به ۳۵ نفر افزایش پیدا کرده است. در این میان آنچه اسامی و عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهند این است که نیمی از کشته‌شدگان حمله به دانشگاه، زنان جوان بوده‌اند. یکی از دانشجویان به «اعتماد» گفت که در میان برخی مردم و دانشجویان این‌طور شایعه شده که یکی از دلایل حمله حضور زنان و نوع پوشش آن‌ها در دانشگاه بوده. شایعه‌ای که هر چند محلی از اعراب نداشته باشد احتمال فشار بر این گروه از دانشجویان را بالا می‌برد. با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش دسترسی به دختران دانشجوی دانشگاه کابل که مایل به مصاحبه باشند ممکن نشد.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع! «وطن امروز» انتخابات ۲۰۲۰ را با توجه به انتشار اسناد تقلب از سوی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها یک رسوایی دانسته، «گورستان دموکراسی» می‌خواند و می‌نویسد: «تا اینجای کار اسناد و شواهدی که طرفین رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره تقلب و تخلف یکدیگر ارائه کرده‌اند، یک رسوایی تمام عیار برای ایالات متحده‌ای است که همواره مدعی قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نظام دموکراتیک دنیاست. در این بین موضوع مشارکت مردگان در انتخابات می‌تواند به نمادی از تخلف و تقلب انتخاباتی در آمریکا تبدیل شود؛ موضوعی که شاید در کشور‌هایی که نظام دموکراسی نوپایی دارند نیز اتفاق نیفتد. به هر حال این رسوایی مانند یک لکه ننگ بر پیشانی نظام سیاسی- انتخاباتی آمریکا خواهد ماند. البته بر اساس شواهد موجود، این تخلفات و تقلب گسترده قطعا تأثیری در نتیجه انتخابات آمریکا نخواهد داشت.» این روزنامه در گزارش دیگری به مسائل داخلی پرداخته و از بازی سیاسی دولت با طرح معیشتی مجلس می‌گوید. گروه اقتصادی وطن امروز می‌نویسد: «این فضاسازی‌ها در راستای تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان جهت تایید نکردن این طرح است، اینطور که پیداست دلیل اصلی مخالفت دولتی‌ها با این طرح سیاسی است و صرفا در لوای تبعات اقتصادی مطرح می‌شود. شاید اگر به جای نمایندگان مجلس، دولتی‌ها خودشان به جمع‌بندی در این رابطه رسیده بودند، حالا شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

«کیهان» متفاوت‌ترین موضع و تیتر نسبت به انتخابات آمریکا را داشت و نوشت: «پیروز انتخابات هر که باشد آمریکا بازنده است». گزارش این روزنامه اصولگرا در واقع بازتاب گزارش‌هایی است که در رسانه‌های دنیا با همین مضمون منتشر شده است. کیهان می‌نویسد: «در سطح شهر‌های آمریکا نیز آشوب‌های پسا‌انتخاباتی همچنان ادامه دارد. پرآشوب‌ترین و هنجارشکن‌ترین انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا موجب شده تا مناظری عجیب در سه روز گذشته رقم بخورد؛ معترضان مسلح هر شب مقابل مراکز شمارش آرا تجمع می‌کنند. معترضان سلاح‌های مختلفی به همراه دارند و از جمله می‌توان به سلاح‌های خودکار اشاره کرد. طرفداران بایدن نیز به خیابان‌ها آمده و شادی می‌کنند. طرفداران مسلح ترامپ هم که مدتی است راهی خیابان شده‌اند خواستار بازشماری، ابطال انتخابات و اعلام ترامپ به عنوان پیروز هستند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس در حالی که هنوز شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا ادامه دارد طرفداران دو نامزد اصلی این انتخابات در مقابل مرکز شمارش آرا در شهر فیلادلفیا تجمع کرده‌اند.»

خبر به روایت «فردا» / فصل جدید در آمریکا / اولین سیگنال ایران به دولت بایدن/ دورهمی ممنوع!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد