خبر به روایت فردا/ رانت‌های عجیب و جنجالی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

کد خبر: 1025973

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خبر به روایت فردا/ رانت‌های عجیب و جنجالی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

گروه سیاست سایت فردا: روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«صدای اصلاحات» امروز «رانت‌های خانواده روحانی» که در واقع گزارش دیروز خبرگزاری آنا است را عکس یک کرده و می‌نویسد: «بر اساس اعلام یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دختر رئیس‌جمهور با شرط کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمده است؛ موضوعی که دوباره پرونده رانت خانواده روحانی را باز کرد.» در ادامه این گزارش به اسامی همچون حسین فریدون برادر رئیس جمهور، کامبیز مهدی‌زاده داماد او، عبدالحسین فریدون پسرعموی رئیس جمهوری، اسماعیل سماوی خواهرزاده وی، علی اصغر پیوندی پسر عمه او، محمد حسین بهشتی پدر داماد او اشاره و رانت‌هایی که دریافت کردند هم ذکر شده است.

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«کیهان» در گزارشی با عنوان «آمریکا تحریم می‌کند اروپا همراهی می‌کند مدعیان اصلاحات تحریف می‌کنند!» می‌نویسد: «رسانه‌های زنجیره‌ای منتسب به جریان مدعی اصلاح‌طلبی بار دیگر با تحریف واقعیت، در حال دادن آدرس غلط درباره مشکلات داخلی کشور هستند و به‌جای پرداختن به نقش آمریکا و اروپا در شرایط فعلی کشور، مسئولیت وضعیت فعلی دلار و بازار سکه را به کسانی نسبت می‌دهند که با پذیرش پروتکل‌های مربوط به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کردند.» این گزارش در پایان به این نتیجه می‌رسد که «دولت ۳۷ بند از ۴۱ بند مورد اصرار FATF را به‌صورت محرمانه اجرا کرد و نتیجه مشترک آن با برجام «گرانی»، «رکود»، «تورم»، «بیکاری»، «مسدود شدن فراگیرتر روابط مالی و بانکی»، «فروش نزدیک به صفر نفت»، «شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی که تحریم‌های بین‌المللی را دور می‌زدند» و «اثرگذارتر کردن محدودیت‌های بین‌المللی توسط غرب» است؛ نتایجی که امروز تلاش می‌شود به پای نظام و نه ناتوانی و فقدان کارایی یک جریان سیاسی گذاشته شود.»

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«شرق» امروز با طرح این سوال که اصولگرایان دنبال نخست وزیری هستند، به اظهارات حسن بیادی که دیروز در گفتگو با «نامه نیوز» بیان شده بود، اشاره می‌کند و شرح از سوابق طرح تغییر نظام سیاسی در ایران و ضروریات قانونی آن می‌دهد. این روزنامه همچنین در ادامه بررسی‌های خود در حوزه تاریخ سیاسی دولت اول خاتمی و ماجرا‌هایی مثل ترور حجاریان، استضیحاح عبدالله نوری و مهاجرانی و همچنین قتل‌های زنجیره‌ای را مورد نظر قرار داده است.

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟ «وطن امروز» افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان را مهم‌ترین موضوع روز دیده و در گزارشی با عنوان «آب و صابون» که کنایه‌ای است به سخنان انتخاباتی حسن روحانی به دلایل ۱۰ برابر شدن قیمت دلار در دولت وی پرداخته است. وطن امروز می‌نویسد: «از اصلی‌ترین دلایل پدیده دلار بیش از ۳۰ هزار تومانی می‌توان به عدم توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و رشد سرسام‌آور نقدینگی اشاره کرد. این ۲ عامل رفته‌رفته طی ۷ سال گذشته پدیدار شده‌اند. اینکه کشور اکنون در شرایط مضیقه ارزی است پیش از اینکه ناشی از کاهش صادرات غیرنفتی و مشکلات انتقال ارز حاصل از تحریم‌های مالی باشد، ریشه در اشتباهاتی دارد که طی سال‌های اخیر رخ داده و با یک اتفاق کوچک مانند کرونا سر باز کرده است. از اصلی‌ترین این اشتباهات می‌توان به «مسدود شدن سامانه ارزی در سال ۹۳»، فاش شدن صرافی‌های ایرانی در امارات در سال ۹۴ به دلیل همکاری وزارت اقتصاد با «FATF»، «ارزپاشی‎های مکرر طی سال‌های اخیر» و در نهایت «حیف و میل‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی» اشاره کرد.»

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با رضا اردکانیان وزیر نیرو. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است: *نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا (در انتخابات ۱۴۰۰) بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم. *بخش قابل توجهی از مشکلات کشور به ساختار اداری ما بر می‌گردد. ربطی هم به یک دولت خاص ندارد. شرایط تحریمی باعث شده است که مشکل ساختار اداری کشور خودش را نشان دهد. *وقتی برای صادرات کالایی می‌روم در یک کشور همسایه مذاکره کنم و بعد می‌بینم از امضای قرارداد امتناع می‌کنند و به‌رغم نیازشان، خواهان کاهش قیمت هستند و بعد نهایتا به من می‌گویند با ما تماس گرفته و گفته شده اگر روند مذاکره را طولانی کنید، ممکن است خودشان (کسانی از داخل کشور) این کالا را با قیمت کمتری از دولت به آن کشور همسایه بفروشند، چه باید بگوییم؟! ممکن است این روش با قواعد تجارت سازگاری‌هایی داشته باشد، اما قطعا با قواعد اخلاقی سازگار نیست! *ولین دستاورد ما این بود که معلوم شد اگر الان توفیقی در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه نداریم و اگر از ۵ میلیارد دلار وام تصویب شده توسط دولت روسیه هنوز ۵ دلارش هم روی زمین نیامده است گله روس‌ها درست نیست چراکه الان وضعیت به گونه‌ای است که من می‌توانم به تمامی از پا به کار بودن دستگاه‌های مختلف داخلی دفاع کنم. *ظرفیت صادرات برق ایران به عراق حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات است. پول برق صادراتی‌مان را هم در فاصله زمانی معقولی دریافت می‌کنیم. اوایل امسال نیمی از طلب‌مان را گرفتیم. بعد از آن هم مبالغی از نصف دیگر را دریافت کردیم.

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محمد خوش‌چهره، اقتصاددان و به اوضاع و احوال اقتصادی کشور می‌پردازد. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است: *اگر یک دولت تشخیص ندهد که در زمان بحران باید تمرکز خود را روی مدیریت تقاضا بگذارد به معنای این است که بازی را به رقیب خود باخته است. این بازی می‌تواند مانند بازی فوتبال، بازی اقتصادی یا بازی نظامی باشد. در شرایط کنونی نیز ما نتیجه باخت خود را در این بازی مشاهده می‌کنیم که به دلیل عدم‌مدیریت روی تقاضا صورت گرفته است. *در سال‌های اخیر مسئولان و رسانه‌ها بیش از آنکه روی کاهش پول ملی تمرکز کنند روی افزایش نرخ ارز تأکید کرده‌اند. یعنی به جای اینکه عنوان کنند پول ملی کاهش پیدا کرده همواره عنوان می‌کنند نرخ ارز افزایش پیدا کرده است. هنگامی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند صداوسیما باید عنوان کند در معاملات ارزی امروز ۱۰ درصد ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است تا مردم متوجه شوند ۱۰ درصد نسبت به گذشته فقیرتر شده و قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا کرده است. در چنین شرایطی مسئولان باید پاسخگو باشند و مردم نیز مطالبه‌گری کنند. *همه مسئولان به صورت مشترک مسئول کاهش ارزش پول ملی هستند و تنها دولت در این زمینه مقصر نیست. در این راستا مجلس باید از یک‌سو عالمانه، هوشیارانه و دلسوزانه اقدام کند و از سوی دیگر قوه قضائیه با نظارت‌هایی که در راستای هماهنگی با دولت انجام می‌دهد این مسیر را تقویت کند، این در حالی است که در شرایط کنونی هماهنگی‌ای که مور‌د انتظار همگان باشد کمتر دیده می‌شود. اگر راننده اقتصاد ملی که دولت است، عینک خود را تمیز‌تر کند و چشم‌انداز پیش‌رو را بهتر ببیند، می‌توانیم از کاهش معنا‌دار ارزش پول ملی جلوگیری کنیم، در غیر این صورت اگر وضعیت به همین شکل غبارآلود پیش برود باید نسبت به آینده با بدبینی و ناامیدی نگاه کرد.

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«آفتاب یزد» در گزارشی پیرامون سر صعودی قیمت‌ها از اینکه «خبری از تدبیر نیست» گلایه کرده و به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌نویسد: «اینکه مردم شب می‌خوابند و صبح که بیدار می‌شوند قیمت‌ها چند برابر شده است معنی دیگری جز اینکه شاهد بی‌تدبیری و سوءمدیریت از سوی دولت هستیم ندارد، دولت باید با همه توان در راستای وظایف محوله اقدام کند، اما گویی چنین اراده‌ای در آن‌ها وجود ندارد». این روزنامه همچنین در یادداشتی به قلم حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس تحت عنوان «دولت تنبل است» می‌نویسد: «در یک ارزیابی کلی از وضعیت امروز مردم و دولت باید گفت که این دولت تنبل و بی‌تفاوت بوده است، با اینکه پشتوانه مردمی بسیار مناسبی را داشت، اما همه هواداران خود چه آن‌ها که به دلایل سیاسی رای داده بودند و چه آن‌ها که به دلایل اقتصادی رای دادند را ناامید کرد و یاس را در جامعه گستراند. حالا هر دو ماه شاهد یک شوک اقتصادی شدید به زندگی مردم هستیم و قیمت ارز در حدود دو سال اخیر بیش از ۱۰ برابر شده است. این نشان می‌دهد شاهد مدیریت کسانی هستیم که تنها هدف دستیابی به رای را داشتند و امروز نیز بیش از آنکه به فکر چاره باشند به دنبال تنظیم متن سخنرانی و بازی با الفاظ هستند.»

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«ابتکار» ماجرای عذرخواهی رهبر کرده شمالی از مردمش که اتفاقا بازتاب گسترده‌ای در توییتر فارسی داشت را به عنوان عکس نخست خود انتخاب کرده و در گزارشی نوشته است: «یک ماه پیش سربازان مرزی کره شمالی یک شهروند همسایه جنوبی را در آب‌های کره شمالی به قتل رساندند. از قرار معلوم نیرو‌های کره شمالی برای جلوگیری از ورود احتمالی ویروس کرونا به سوی این شهروند کره جنوبی آتش گشودند. کیم جونگ اون در اقدامی بی‌سابقه از سئول بابت این قتل عذرخواهی کرد.»

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

«ایران» گفت‌وگویی دارد با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان. اهم اظهارات وی در این گفتگو به شرح زیر است: *شورای نگهبان از نظر قانون، مسئول مشارکت مردم نیست. *از سوی دستگاه‎هایی که پیش از برگزاری انتخابات نظرسنجی کرده بودند و نتیجه آن هم برای ما مرتب ماهانه، هفتگی و روزانه ارسال می‌شد، اعلام شد که عمده عوامل مؤثر در مشارکت بحث‎های معیشتی و اقتصادی یا میزان عمل کردن مسئولان به وعده‎هایشان بود. در حوزه شورای نگهبان هم بررسی صلاحیت‎ها، با درصد بسیار اندکی در قعر جدول بود. *من منتقد قانون انتخابات بودم و اصلاح را پیگیری می‎کنم. اصلاح قانون انتخابات واقعاً از مطالبات ماست. * وقتی شما می‎خواهید مدیر بودن یک فرد را احراز کنید از کجا می‎توانید؟ یا باید علم غیب داشته باشیم و از پس پرده اعلام کنیم که فلان فرد مدیر است یا باید براساس تجربه آن فرد و حرف‎ها و برنامه‌هایش تشخیص دهیم. در مصوبه شورای نگهبان این گونه آمد که افرادی که خود را در معرض کاندیداتوری قرار می‎دهند بتوانند برنامه‌هایی را ارائه کنند تا ما مجاب شویم و بدانیم که تا حدی مدیر هستند. *آزمون به آن مفهوم مرسوم نیست. برخی‌ها هم گفته بودند گویی ریاست جمهوری اکابر است و می‌خواهند آزمون بگیرند. البته اکابر هم هستند. ولی آزمونش را برگزار نمی‌کنیم.

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟ «جوان» هم امروز به رژه در کره شمالی پرداخته است. هم از باب عذرخواهی و هم از باب قابلیت‌های موشک جدید که معتقد است که بایدن را هم متمایل به مذاکره می‌کند. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود می‌نویسد: «ده‌ها تحریم سنگین که به واسطه محرومیت کامل از مواهب خدادادی زیر و روی زمین، وضع را برای مردم کره‌شمالی گزنده‏تر کرده، باعث نشده که پیونگ‌یانگ به دوگانه‏سازی ذلیلانه «موشک یا معاش» کشیده شود. اتفاقاً دولت در پیونگ‌یانگ خوب می‏داند که اگر امریکایی‏ها، زمانی هم به واسطه ترامپ یا هر کس دیگری پای مذاکره بیایند، نه از سر اعتماد و دیپلماسی لبخند، بلکه از ترس توسعه موشک‌هایی است که می‏تواند خاک امریکا را هدف قرار دهد. رهبر کره‌شمالی با چنین درکی در مراسم رونمایی موشک جدیدی که کابوس دیگری برای پنتاگون و نوکران امریکا در شرق دور به حساب می‌آید، از مردم کشورش عذرخواهی کرد که نتوانسته به‌رغم تلاش‌هایش، وضع دشوار معیشتی آن‌ها را بهبود دهد و بدین ترتیب به جای اینکه تنها آدرس «کاخ سفید ملعون» را برای نفرین کردن بزرگ‌نمایی و از خود سلب مسئولیت کند، واقع‏گرایانه و با بهره‌گیری از روح تواضع و مردم‏داری شرقی، دست‌کم مسئولیت وضعیت موجود را به عهده گرفت. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شنبه در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس حزب حاکم کارگران کشورش شاهد رژه نظامی بود که در آن موشک‌های بالستیک کره‌شمالی برای اولین بار از زمان دیدار کیم با رهبران بین‌المللی از جمله دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸، به نمایش درآمد.»

خبر به روایت فردا/ رانت‌های خانواده روحانی / دلار ۳۱ هزار و پانصد تومانی؛ مقصر کیست؟ / چه کسی به دنبال نخست وزیری است؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد