چرا پاسور حرام است؟
سرگرمی با آلات قمار به تدریج انسان را به قمار میکشاند. برای این که انسان از آلودگی به گناه قمار دور بماند و آثار نامطلوب در روحش پیدا نشود، فرمودهاند که از سرگرمی به آلات قمار هم پرهیز کنید. همان گونه که حضرت علی (ع) درباره فکر گناه فرمود: كسى كه در مورد گناهان زیاد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مىكشند.
سرویس سبک زندگی فردا: در صورتی که پاسور و تخته نرد و امثال آنها به نظر عرف مردم جزء آلات قمار حساب شوند، بازی با آنها بدون برد و باخت نیز حرام است، ولی اگر آلات قمارحساب نشوند، بازی با آنها بدون برد و باخت اشکال ندارد.(۱). در ادامه این مطلب را به نقل از مشروح بخوانید.
دلیل اینکه بازی با آلات قمار هرچند بدون برد و باخت باشد حرام است. روایات و مبانی فقهی مراجع تقلید است. درباره حكمت حرمت بازی با آلات قمار به مطالب زیر توجه نمائید.
۱. وقتی كسی با ابزار قمار مأنوس شد، كمكم حریم شكسته میشود.
۲. نفس انسان موجود عجیب، پیچیده و سركشی است و ابتلا به این گونه مسائل، آدمی را در ورطه هولناک انحراف میاندازد.
قرآن کریم می فرماید:«وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبین؛ از گامهای شیطان پیروی نکنید».
یعنی شیطان به تدریج انسان را به گناه میکشاند و گام به گام به سوی معصیت و گناه پیش میبرد. مثلا در مرحله اول انسان را وادار به دیدن آلات قمار میکند. بعد وادار به بازی با آن بدون برد و باخت میکند. وقتی این مقدار حریم شکسته شد، نفس و شیطان انسان را وادار به برداشتن گامهای بعدی برای انجام گناه میکند؛ یعنی وارد بازی با قمار میشود و قبح گناه قمار در نظر او از بین میرود.
سرگرمی با آلات قمار به تدریج انسان را به قمار میکشاند. برای این که انسان از آلودگی به گناه قمار دور بماند و آثار نامطلوب در روحش پیدا نشود، فرمودهاند که از سرگرمی به آلات قمار هم پرهیز کنید. همان گونه که حضرت علی (ع) درباره فکر گناه فرمود: كسى كه در مورد گناهان زیاد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مىكشند. (۲) نیز فرمود: «خوض النّاس فى شىءٍ مقدّمة الكائن؛(۳) فرو رفتن و تفكّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است».
حضرت عیسی مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد. زنا نكنید، اما من به شما سفارش مىكنم فكر زنا را هم نكنید، زیرا كسى كه به زنا بیاندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شدهاى، آتش روشن كند. در این صورت هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد، لكن دست كم دود آن را سیاه و خراب مىكند». (۴)
پی نوشتها:
۱. آیت الله خامنهای، استفتاءات،سؤال ۱۱۲۰-۱۱۲۵.
۲. غررالحكم،ج۵،ص ۳۲۱
۳. همان،ج۳ ص ۴۵۱
۴. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۳۳۱
دیدگاه تان را بنویسید