خودسازی و تزکیه نفس را از کجا باید شروع کنیم؟

کد خبر: 717867

حضرت آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می‌گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد.

خودسازی و تزکیه نفس را از کجا باید شروع کنیم؟
سرویس سبک زندگی فردا: مسئله خودسازی، در قرآن کریم با عنوان تزکیه و تزکی مطرح شده و معنای لغوی آن عبارت است از: پاک نمودن خود از ناپاکی‌ها. [۱] در آیات متعددی از قرآن مجید بر اهمیت این پاک­سازی تأکید شده است، مثلاً؛ در سوره شمس می‌خوانیم:«به تحقیق کسانی که نفس خود را پاک کردند، به رستگاری رسیدند و کسانی که آن را آلوده و ضایع کردند، ضرر دیدند» [۲] همچنین در آیه ۱۹ سوره فاطر و آیات ۱۴ و ۱۵ سوره اعلی، بر این مسئله تأکید شده است. پس خودسازی و تزکیه نفس، امری مقبول و مورد پسند شرع مقدس است. در ادامه این مطلب را به نقل از شهر سوال بخوانید.
مراحل خودسازی و تزکیه نفس چیست و از کجا باید شروع کنیم؟
اما باید گفت: نقطه شروع خودسازی و تزکیه نفس برای افراد مختلف، متفاوت است. برای فرد غیر مسلمان، اوّلین راه و نقطه شروع، اسلام آوردن است. به طوری که عده‌ای از علمای اخلاق، همین مطلب را درجه بندی کرده و گفته‌اند: اول اسلام، بعد ایمان، در مرحله سوم هجرت و بعد از آن جهاد فی سبیل الله است که در این راه وجود دارد. [۳]. اما نسبت به کسانی که وارد حریم امن اسلام و ایمان شده‌اند و مورد خطاب آیات قرآنی:«ای مؤمنان به فکر خود باشید» [۴]و «ای ایمان آوردندگان ایمان خود را تجدید کنید» [۵] قرار گرفته‌اند، باید گفت: اوّلین مرحله خودسازی، تنبه و بیداری است. به این که باید شروع کرد و خود را از ناپاکی‌ها جدا کرد. بعد از این تنبه و آگاه شدن، این سؤال پیش می‌آید که از کجا باید شروع کرد؟ می‌توان گفت: پرسشگر این سؤال، اوّلین مرحله را گذرانده است؛ چرا که با فکر و عقل، به این نتیجه رسیده است که «این عالم جای ماندن نیست و این همه امکانات و بعثت انبیا برای حیوانی زیستن نیست». [۶]بعد از این مرحله (تفکر و تنبه) نوبت به مرحله «توبه» می‌رسد؛ یعنی جبران آنچه از دست رفته است. جبران حقوق دیگران که ضایع کرده‌ایم و جبران حقوق خداوند که بر گردن ما باقی مانده است. البته این توبه به همراه عزم است. توبه از آنچه کرده‌ایم و عزم به سوی آنچه می‌خواهیم پیش برویم، به همین جهت، عده‌ای از علما‌ی اخلاق، منزل دوم را توبه [۷] و عده‌ای عزم [۸]گفته‌اند.
حضرت امام خمینی (ره) در باره عزم مناسب با این مقام، می‌فرمایند:«بناگذاری بر ترک معاصی و فعل واجبات و جبران مافات (گذشته‌ها) و عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید». [۹]در دعای روز مبعث آمده است:«ما نادانستیم که برترین توشه سالک در مسیر رسیدن به تو، عزم بر اراده‌ای است که با آن تنها تو را انتخاب نماید». [۱۰]مرحله بعدی برای این امر ترک معصیت و انجام واجبات است.
حضرت آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می‌گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد. [۱۱]پس در این مرحله باید واجبات الاهی را به اندازه­ای که علم داریم، انجام داده و محرمات الاهی را نیز به اندازه علم­مان ترک کنیم. این مسئله باعث می‌شود خداوند علم‌های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر چه می‌دانیم عمل می‌کنیم و خداوند علم به ندانسته‌ها را به ما عنایت می‌کند و تا وقتی که ما به وظیفه خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر(ص) فرموده‌اند: هر کس آنچه را می‌داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می‌فهماند. [۱۲]این روایت، مطابق با آیه قرآنی است که می­فرماید:«کسانی که در راه ما تلاش کنند، راه‌های خود را به آنان نشان داده و هدایت شان می‌کنیم». [ ۱۳] علاوه بر این، باید دانست انسان تا زنده است، هیچ گاه ساکن نیست؛ یا به سوی نور (هدایت) در حرکت است و یا به سوی ظلمت (گمراهی)، و مطلب مهم رهبری این حرکت به سوی نور است.
پی نوشت:
[ ۱]«التزکیة التطهیر من الأخلاق الذمیمة»؛ مجمع‏البحرین، ج. ۱، ص. ۲۰۳.. [۲]»قد افلح من زکی‌ها و قد خاب من دسیها»، شمس، ۸ - ۱۰. [ ۳]. حسینی طهرانی، سید محمد حسین، رساله لب اللباب، ص. ۵۵. [ ۴]«یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم»، مائده، ۱۰۵. [ ۵]. «یا ایها الذین امنوا امِنوا»، نساء، ۱۳۶. [ ۶]. امام خمینی(ره)، چهل حدیث، ص. ۷۶. [ ۷]. ملکی تبریزی، میرزا جواد، رساله لقاء الله، ص. ۵۲. [ ۸]. چهل حدیث، ص. ۷. [ ۹]. همان. [ ۱۰]. «و لقد علمت افضل زاد الراحل الیک عزم ارادة یختارک بها»، مفاتیح الجنان، دعای روز مبعث و الإقبال ‏بالأعمال ‏الحسنة، ص. ۲۷۷. [ ۱۱]. به سوی محبوب (دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های حضرت آیت الله بهجت)، ص. ۵۸. [ ۱۲]. «من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم»، المحجةالبیضاء، ج. ۶، ص. ۲۴؛ بحارالانوار، ج. ۸۹، ص. ۱۷۲ و الخرائج، ج. ۳، ص. ۱۰۵۸.
[۱۳]«الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»، عنکبوت، ۹۹.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد