سرویس سبک زندگی فردا: زمانی که برای امام حسین(ع) عزاداری میکنیم در این فکریم که ای کاش معرفتی به اندازه یاران آن حضرت در کربلا داشته باشیم و در زمره یاران آن حضرت در بهشت محشور شویم. از طرفی نیز شنیده ایم «کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا» بنابراین باید بتوان در این زمانه نیز از غافله کربلا جا نماند و با ایشان همراه شد. برآنیم تا به نقل از این چگونه سه مرحله احیای خون سیدالشهدا را مختصری بیان کنیم.
۱. لعن و برائت زبانی، اولین مرحله از احیای خون امام حسین(ع) است. از آنجا که قطع یا ضعیف کردن رابطه انسانها با خداوند و معصومین علیهمالسلام بزرگترین جنایت و خیانت در زندگی آدمیان است، تمامی کسانی که در طول تاریخ تاکنون در این جنایت دست داشتهاند، مورد لعن خداوند و فرشته های الهی و پیامبران قرار می گیرند. ۲. معانی لعن - دور بودن از رحمت و هدایت الهی و جدا بودن از راه خوشبختی - طلب عذاب و نفرین برای عاملین چنین ظلمی ۳. در زیارت عاشورا سه گروه از دشمنان، مورد لعن و برائت زبانی قرا گرفتهاند که عبارتند از: - دشمنانی که با تغییر مسیر خلافت و غصب آن، ظلمهای بعدی از جمله جنایات در روز عاشورا را پایهگذاری کردند. - دشمنانی که امام حسین(ع) و اصحابش را به شهادت رساندند و یا مقدّمه آن جنایت را با سکوت و یا همکاری با لشکر دشمن فراهم کردند. - دشمنانی که بعد از عاشورا به وجود خواهند آمد تا روز قیامت. ۴. دومین مرحله احیا لعن و برائت عملی است. دوری از فرهنگ تسلط و تسلط فرهنگی دشمنان اسلام و پرهیز از اخلاق و عقاید آنان. امام صادق(ع) فرمودند: دروغ میگوید کسی که ادعای دوستی ما را میکند و از دشمنان ما برائت
نمیجوید. (بحار الانوار،ج ۲۷، ص ۵۸) ۵. در آخرین مرحله، جهاد با دشمنان اسلام و اهل بیت علیهمالسّلام و حداقل، محدود کردن قدرت آنان تا نابودی کاملشان، دفاع از حق فطری انسانها (که همان توحید است) لازم و مبارزه با عامل کفر و شرک ضروری است. در آیات قرآن نیز وجوب جهاد در برابر کسانی که درصدد خاموش کردن نور الهی هستند مورد توجه قرار گرفته است. (سوره توبه، آیه ۳۲ ـ سوره انعام ، آیه ۲۶ و …).
۶. عزادار حقیقی با نگاه ابدی و صحیحی که به انسان از یک طرف، و به دین و رهبران معصوم(ع) از سوی دیگر دارد و در سایه آگاهی دقیق نسبت به زمان خود، دشمنان حیات انسانی و ابدی انسانها و موانع حقیقی رشد و سعادت آنها را می شناسد و جهادی مبتنی بر محبت همیشگی به انسانها را برای نابودی آفات و موانع حیات الهی و انسانی، آغاز مینماید.
۷. پیوند عزادار حقیقی با منتقم خون امام حسین(ع) دو عامل عاطفی و معرفتی که در وجود عزادار در مرتبه پنجم، شدت گرفته است، در او کششی مستمر به سوی وجود مقدّس امام زمان(عج) ایجاد میکند؛ چرا که انتقام خون امام حسین(ع) جز با ظهور منتقم اصلی ممکن نخواهد بود و عزادار به یکی از مهمترین و بالاترین مقاماتی که ممکن است یک انسان به آن برسد، نایل میشود و آن مقام «انتظار» است.
۸. و این گونه است که برای عزادار «کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا» معنا پیدا میکند؛ بدان معنی که در هر مکان و زمانی از گناه، ظلم و … دوری می جوید و با ظالم و مفسد مبارزه میکند. از سپیده دم تا شامگاهان در اندیشه احوال بشریت بوده و آزادگی را سرلوحه حیات خویش قرار میدهد.
دیدگاه تان را بنویسید