نادران: احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد/ توکلی: دولت باید لایحه توافق را تقدیم مجلس کند

کد خبر: 433178

عدم ارسال لایحه توافق هسته‌ای وین به مجلس شورای اسلامی با اعتراض احمد توکلی مواجه شد. بر اساس قانون اساسی و تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت باید توافق را بررسی کرده و در هیات وزیران به تصویب رسانده و رسما به مجلس ارائه کند و در مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

نادران: احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد/ توکلی: دولت باید لایحه توافق را تقدیم مجلس کند

سرویس سیاسی فردا: عدم ارسال لایحه توافق هسته‌ای وین به مجلس شورای اسلامی با اعتراض احمد توکلی مواجه شد.

به گزارش مهر نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی احمد توکلی نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی، گفت: طبق اصل ۷۴ قانون اساسی، لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس باید تقدیم شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: در جلسه بررسی توافق که وزیر امور خارجه گزارشی از متن توافق را به مجلس ارائه داد، به شما تذکر دادم که وزیر امور خارجه آقای ظریف نمی توانند گزارش تقدیم مجلس کنند. شما فرمودید این مسئله قابل بررسی است و بررسی می کنیم.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اساسی، دولت باید توافق را بررسی کرده و در هیات وزیران به تصویب رسانده و رسما به مجلس ارائه کند تا قابل بررسی باشد.

توکلی با تاکید بر اینکه ما در گردنه مهمی قرار داریم، اظهار داشت: باید توافق با دقت بررسی شود تا کاری کنیم که تحریم ‌ ها واقعا رفع شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: وزیر می تواند گزارش به مجلس بدهد و منع آیین نامه ‌ ای در این خصوص وجود ندارد، اما لوایح را دولت باید ارائه کند، این فرمایش شما درست است.

ظریف می‌تواند لایحه موافقت هسته‌ای را ارائه کند

هفته گذشته و پس ارائه گزارش محمدجواد ظریف به مجلس درباره توافق وین و «برجام» در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با استناد به مواد ۱۳۵ و ۱۳۷ آئین‌نامه داخلی مجلس و اصل ۷۴ قانون اساسی، گفت: «وزرا می‌توانند لایحه به مجلس ارائه کنند.»

بر اساس این گزارش لاریجانی بلافاصله پاسخ داد، بله شما نوشتید و به من ارائه کردید اما ما چون در مصوبه مجلس داشتیم که گزارش توافق را به مجلس بدهند امروز را به استماع گزارش آنان اختصاص دادیم؛ البته موضوع ارائه لایحه را در هیأت رئیسه بررسی خواهیم کرد.

قانون درباره روند تصویب توافقنامه هسته‌ای چه می‌گوید؟

در حالی دولت از ارسال لایحه توافق هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی به استنکاف می‌کند که رهبر عزیز انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر به طی شدن روال قانونی تصویب برجام در کشور تاکید کرده و گفتند :

رئیس جمهور محترم و بالخصوص هیئت مذاکره‌کننده که حقیقتاً زحمت کشیدند و تلاش کردند؛ چه این متنی که تهیّه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی‌شده‌ی خود تصویب بشود و چه نشود، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البتّه برای تصویب این متن، یک مسیر قانونیِ پیش‌بینی‌شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. انتظار ما این است که دست‌اندرکاران، با دقّت مصالح را -مصالح کشور را، مصالح ملّی را- در نظر بگیرند و آنچه را تحویل ملّت خواهند داد، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند.

هر چند در قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران» به صراحت سخنی از تصویب متن توافقنامه در مجلس شورای اسلامی بیان نشده است لیکن در تبصره یک آن رعایت اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی آمده است و گفته شده است:

تبصره ۱ـ براساس اصول هفتاد و هفتم (۷۷) و یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی «عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.» و در اصل ۱۲۵ مقرر شده است: «امضای‏ عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، موافقت‏ نامه‏ هاو قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولتها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‏ های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏ های‏ بین‏ المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏ جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏.» بر همین اساس رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی که در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای و حقوق هسته‌ای اشاره شده نافی صلاحیت مجلس شورای اسلامی بر تصویب متن برجام نیست.

و در صورت ورود شورای امنیت ملی در جهت ابعاد امنیتی و دفاع توافق هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با رعایت مصوبات شورا صلاحیت رسیدگی ماهوی به توافقنامه هسته‌ای را دارد.

آیا مجلس باز هم دور خورده است؟

الیاس نادران در ن طق میان دستور خود در ۲۴ تیرماه با اشاره به تاثیرگذاری‌های رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در روند تصویب قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و بی اطلاعی نمایندگان از محتوای مذاکرات خواهان ورود قوی مجلس به بحث توافق هسته‌ای شده بود و وی سخنانش را اینگونه آغاز کرد: «امام خمینی (ره) در کتاب ولایت فقیه خود (نقل به مضمون) فرموده بود شما از یک بچه ممیز حیا می‌کنید چگونه است که از خدا خجالت نمی‌کشید. در آن زمان به اقتضای سن و سال از این تذکر برداشتی داشتم که بعدها ابعاد پیچیده بیشتری در حوزه‌های اعتقادی و رفتاری بر من مکشوف شد.»

وی افزود: امروز با خود می‌اندیشم که اگر به واقع ما سیاسیون عالم را محضر خدا می‌دانستیم و تلاش داشتیم در محضر خدا گناه نکنیم چقدر از مشکلات و گرفتاری‌های مردم و کشورمان مرتفع می‌شد.

وی در ادامه به بحث پایان مذاکرات اشاره کرده و گفت : «مجلس بما هو مجلس در جریان جزئیات توافق در موقع خود بیش از عامه مردم قرار نداشته است و اینکه چگونه در این فرصت کوتاه امکان خواهد داشت یک متن حقوقی بین‌المللی جامع را بررسی و در مورد آن اظهار نظر کند نمی‌دانم. سابقه برخورد رئیس مجلس نشان می‌دهد که احتمالا این بار نیز مجلس دور خواهد خورد.

نادران خاطرنشان کرد: گرفتن اختیارات اساسی مجلس و تضعیف جایگاه آن به نفع هیچکس نخواهد بود. کدامیک از وظایف سه‌گانه شورای عالی امنیت ملی در اصل ۱۷۶ به این شورا اجازه می‌دهد اختیارات مجلس را محدود کند؟

وی افزود: مطابق اصول ۷۷ و ۱۲۵ همه موافقتنامه‌های بین‌المللی چه موقت، چه دائمی و چه داوطلبانه و چه الزامی باید به تصویب مجلس برسد و الزام و اجرای آن تنها پس از تصویب مجلس ممکن است. آنچه در ژنو، لوزان و امروز در وین مورد توافق قرار گرفته است و بعضا عملیاتی شده کی از مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته است.

آقای رئیس در زمان تصویب قانون هسته‌ای در موارد زیاد مواد متعدد قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را نقض کرده است و در پاسخ به تذکراتی که داده شد گفت این سیب‌زمینی فروشی که نیست. آقای رئیس هیچ جای آیین‌نامه رعایت اصول آن را موکول به سطح اهمیت تصویب ندانسته است. دستکاری در متن مصوبه کمیسیون تغییرات غیرقانونی مکرر آن،‌ عدم چاپ پیشنهادهای نمایندگان و اجازه ندادن به مخالفان دولت در اظهار نظر نسبت به مصوبه مجلس چه وجاهت قانونی دارد؟

نادران خاطرنشان کرد: با این اقدامات مجلس در رأس کدام امور است؟ طرف آمریکایی مصوبه کنگره را چماق می‌کند بر سر طرف‌های ایرانی و اینجا از این حداقل ظرفیت‌های قانونی هم استفاده نمی‌شود.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: تهدید منتقدان به مصلحت شما نیست. یک مجلس قوی و منتقد به نفع خود شماست. ناامید کردن مردم همان قدر مذموم است که امید واهی دادن.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد