فارس: محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره عدم لغو تحریمهای ایران تا پایان دوره اعتمادسازی از سوی ۱+۵ با بیان اینکه آمریکاییها از همان ابتدای شروع مذاکرات فریبکاری خود را نشان دادند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات پیشبینی کرده بود که آمریکاییها قابل اعتماد نیستند و مذاکرات بیش از ۱۰ ساله با آنها هم فقط برای لغو تحریمها بوده است و امروز مطرح کردن موضوعی که لغو تحریمها جزو نتیجه مذاکرات و پس از دوران اعتماد سازی ایران است را قبول نداریم. وی تصریح کرد: نتیجه مذاکرات تنها باید لغو تحریمهای ناجوانمردانهای علیه ایران باشد. آصفری اظهار کرد: ۱+۵ بهتر است بداند موضوعی که اخیراً آنها مطرح کردهاند که لغو تحریمهای ایران در ادامه روند مذاکرات و پس از طی شدن دوره اعتماد سازی اجرایی خواهد شد به هیچ وجه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نیست. عضو کمیسیون امنیت مجلس و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ایران از ابتدای شروع مذاکرات به طرف مقابلش اعلام کرد که تحریم و مذاکره قابل جمع نیست و اینکه بخواهیم تحریم را بپذیریم و هم زمان با غربیها مذاکره داشته باشیم به هیچ وجه
مورد قبول نیست. وی گفت: غربیها با توجه به اعتمادسازی که جمهوری اسلامی ایران داشته است باید به لغو تحریمها اقدام کند در غیر این صورت ادامه مذاکرات هیچ لزومی ندارد. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: غرب باید یکی از این دو راه یعنی ادامه مذاکره یا ادامه تحریمها را انتخاب کند که البته ادامه تحریمها نتیجهاش از هم اکنون مشخص و محکوم به شکست است. وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در راه اعتمادسازی اقدامات خود را انجام داده و هماکنون نوبت غرب است که تحریمها را لغو کند. آصفری درباره مذاکره با آمریکا فقط در بحث هستهای نیز خاطرنشان کرد: در هیچ موضوعی با آمریکاییها غیر از مسائل هستهای مذاکرهای نداریم و آنها هم بدانند که خاورمیانه، سوریه، عراق، سیستم دفاعی کشورمان، حقوق بشر و حمایت از جنبش آزادیبخش مسائلی نیستند که در روند مذاکرات گنجانده شوند. عضو کمیسیون امنیت مجلس و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مذاکره با ۱+۵ فقط درباره بحث هستهای است و هیچ مذاکره دیگری با آمریکا نداریم. وی گفت: کارشناسان و نخبگان بارها به تیم مذاکراتی کشورمان گوشزد کردهاند که نباید در مذاکرات به غربیها اجازه داده شود
که مسائل فرعی غیر از مسائل هستهای مطرح شود تا موضوع اصلی یعنی بحث هستهای تحت الشعاع قرار گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید