تسنیم: ارواح جمع روح است و از نظر طبی متفاوت با آن تعریفی است که در عرف شناخته میشود و از دیدگاه طب ایرانی ارواح اجسام لطیفیاند که از بخار اخلاط به وجود میآیند. روح دارای لطافت،سیالیت و حرکت است البته روح طبی با روح شرعی که به نفس ناطقه نیز معروف است تفاوت دارد و روح طبی در قلب تشکیل میشود که زمانی که خون به بطن چپ قلب وارد میشود در آنجا نضج (پخته) شده و لطیف میشود و بعضی از اجزایش به بخار لطیفی استحاله پیدا میکند که همان روح است. روح از اخلاط به وجود میآید و غذا خوردن روح را تقویت میکند و کم خوردن غذا روح را ضعیف میکند. روح نیز به سه دسته تقسیم می شود: 1.روح طبیعی: جایگاه آن در کبد است. در تغذیه و رشد و نمو موثر است و از کبد توسط وریدها به تمام بدن نفوذ پیدا میکند. 2. روح نفسانی: جایگاه آن در مغز است. در حس و حرکت و تدبیر نقش دارد و از مغز توسط اعصاب به تمام اعضاء میرسد. 3. روح حیوانی: جایگاه آن در قلب است. توسط شریانها در سراسر بدن منتشر میشود و وظیفهاش رساندن نسیم تازه و دور کردن بخارات اعضاء است و در ترس و خشم موثر است. فاطمه علیزاده پزشک و پژوهشگر طب سنتی به خبرنگار تسنیم، عنوان کرد:
طب ایرانی معتقد است که روح از جنس نور است و به روح طبی به نور واکنش نشان میدهد و باعث میشود که به ظاهر بدن تمایل پیدا کند و به همین دلیل است که خوابیدن در طی روز اصلا مناسب نیست. چرا که در طول روز هوا روشن است و روح طبی ما به عمق بدن نمیرود چرا که خواب خود عاملی است که روح به عمق بدن رود و خستگی بدن و تنشهای روزانه را از بین میبرد و و خواب روز خواب عمیقی نیست چرا که روح دچار اختلال میشود و از یک طرف خواب روح را به عمق بدن میخواهد تمایل دهد، از طرف دیگر هوا روشن است و روح تمایل دارد به ظاهر بدن آید که این موضوع موجب اختلال در خواب شده و این تنشها موجب بروز بیماری در بدن میشود. خوابیدن در طی روز به فرد آسیبهای جدی میرساند و بهتر است که افراد کم کم خواب روز خود را ترک کنند؛ حتی این مسئله هم از دیدگاه طب جدید هم نهی شده است.
دیدگاه تان را بنویسید