فردمتکبر درقیامت به چه شکلی درمی‌آید؟

کد خبر: 326718

تکبر ورزیدن از بزرگترین صفات رذیله است که آفت آن بسیار و گزند آن بی‏‌شمار است، چه بسیار هستند از خواص و عوام که به واسطه این مرض به هلاکت رسیده‏‌اند.

ایسنا: تکبر ورزیدن از بزرگترین صفات رذیله است که آفت آن بسیار و گزند آن بی‏‌شمار است، چه بسیار هستند از خواص و عوام که به واسطه این مرض به هلاکت رسیده‏‌اند. پیامبر خدا(ص) در حدیثی، منفورترین مردمان را شخص متکبّر معرفی می‌کنند1" این حدیث بسیار مهم از نبی و فرستاده الهی نشان از رذالت این صفت دارد که باید بسیار مراقب بود. امام علی(ع) نیز فرمودند: "حرص و تکبّر و حسادت، انگیزه‌های فرورفتن در گناهانند2". همچنین امام صادق(ع) در تقبیح این صفت رذیله می‌فرمایند: "تکبر، این است که مردم را تحقیر کنی و حق را خوار شماری3". ایشان در روایتی دیگر در بیان نحوه محشور شدن انسان متکبر در روز قیامت فرمودند: "(روز قیامت) افراد متکبر به شکل مورچه در آورده می‏‌شوند و مردم پیوسته آنها را لگدمال می‏‌کنند، تا زمانی که خدا از رسیدگی به حساب بندگان فارغ شود4. یکی از نمونه‌های کبر و تکبر از ابتدای خلقت کاری بود که ابلیس در برابر خالق متعال انجام داد و به خاطر لحظه‌ای تکبر رانده شد و این بهترین درس و عبرت برای ماست. امام علی(ع) در این باره که چگونه از کار ابلیس عبرت بگیریم، می‌فرمایند: "از کاری که خدا با ابلیس کرد پند گیرید. آن گاه که، به خاطر لحظه‏‌ای تکبّر، کار طولانی و کوشش طاقت فرسای (عبادی) ... او را باطل کرد! پس، بعد از ابلیس (با آن همه مقامی که داشت) کیست که با معصیتی چون معصیت او، از خشم و کیفر خداوند ایمن باشد؟5". پی نوشت ها: 1- بحارالأنوار: 73 / 231 / 23 منتخب میزان‌الحکمة: 480 2- نهج‌البلاغه(صبحی صالح)، ص541 ، حکمت 371 3- الکافی(ط-الاسلامیه)، ج2، ص310 4- الکافی: 2 / 311 / 11 منتخب میزان‌الحکمة: 414 5- نهج البلاغة: الخطبة 192 منتخب میزان‌الحکمة: 480
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد