تسویه حساب با مردم

کد خبر: 318926

دکتر امير دبيري‌مهر : حادثه كشته شدن دو شهروند در پي آتش‌سوزي در تهران بسيار متاثركننده است و همانطور كه مسئولان ذي‌ربط اعلام كرده‌اند بايد با بررسي همه‌جانبه اين رخداد تلخ اولا اگر تقصيري متوجه فردي يا نهادي است رسيدگي شود ثانيا با رسيدگي به بازماندگان اين دو شهروند كه ازقضا در بعد اقتصادي از اقشار آسيب پذيربودند مقداري از آلام و رنج‌هاي آنها كاسته شود و ثالثا تدابير لازم براي جلوگيري از تكرار چنين رويدادهايي انديشيده شود. تصور نمي‌كنم درخصوص محورهاي فوق به‌عنوان ضرورت‌هاي انساني و مدني و قانوني در قبال اين رويداد اختلاف‌نظري وجود داشته باشد اما در روزهاي اخير برخي رسانه‌ها وقتي جريحه‌دار شدن احساسات عمومي را در پي وقوع اين حادثه مشاهده كردند با رويكردي فرصت‌طلبانه و غيرمنصفانه و سياست‌زده در حد ابزار انحراف عمومي در خدمت برخي ورشكستگان سياسي قرارگرفتند و با بغض و نفرت در پوشش شعارها و ژست‌های عوام فريبانه تلاش كردند از مديريت جهادي حاكم بر مديريت شهري انتقام بگيرند. هرچند اين رفتار نتيجه‌اي محسوس نخواهد داشت ولي ذكر چند نكته درخصوص آن ضروري است. 1 - آنچه كه واقعيت دارد و با هوچي‌گري و هياهو نمي‌توان آن را انكار كرد اين است كه مديريت جهادي حاكم بر مديريت عالي شهرتهران در عمل نشان داده در توجه به‌حقوق شهروندي و جلوگيري از تعدي به حريم انسان‌ها در حوزه اختيارات و وظايف خود بيشتر از ديگران به‌ويژه مدعيان بي‌عمل، غيرت و حساسيت داشته است و حتي در مواردي كه تخلف يا قصوري صورت گرفته پيش‌تر از ديگران با متخلفان برخورد كرده است و اتفاقا يكي از رمزهاي موفقيت عملكرد شهردار تهران در 8 سال گذشته در تهران همين نگاه و رويكرد بوده است بنابراين مخالفان مديريت جهادي موضوع خوبي را براي بهانه قرار دادن انتقام گيري از سبك مديريت جهادي انتخاب نكردند و از اين نظر ذكاوت كافي به خرج ندادند. 2 - يكي از سازمان‌هاي خدماتي كشور كه در سال‌هاي اخير از نظر تجهيز ناوگان ونيروي انساني و گسترش كمي تحولات فعالیت بسيار مثبت و سازنده‌اي داشته سازمان آتش‌نشاني تهران بوده است كه نگاهي به عملكرد حساس اين سازمان نشان مي‌دهد موفق و كارآمد و رو به توسعه بوده است و پيشنهاد مي‌شود در اين روزها گزارش دقيقي از عملكرد آن براي تنوير افكار عمومي منتشرشود. اما با فرض اينكه در حادثه اخير قصوري از ناحيه تعدادي از آتش‌نشانان صور ت گرفته باشد - كه هنوز قضاوت زود است و بايد منتظر گزارش نهايي باشيم - آيا اين رفتار منصفانه و اخلاقي و انساني است كه عده‌اي چنين بي‌رحمانه به اين مجموعه خدوم و مخلص و موفق هجمه كنند و براي برخي اهداف پست و ناچيز دنيوي و سياسي فرزندان ايثارگر و شجاع خود در يك نهاد خدماتي را تضعيف كنند؟

3 - متاسفانه در كشور حادثه خيزي زندگي مي‌كنيم كه فقط در حوزه سوانح رانندگي شاهد كشته شدن سالانه بالغ بر 30 هزار شهروند هستيم كه در نوع خود در جهان كم نظير است و در ميان دلايل اين وضعيت عمده آن به عملكرد ضعيف نهادها و دستگاه‌هاي ذي‌ربط باز مي‌گردد. در حوزه اورژانس همه مي‌دانيم كه وضعيت بسيار غيرقابل قبولي داريم و در بسياري از حوزه‌هاي ديگر استانداردها به‌طور كامل رعايت نمي‌شود و همين قانون‌گريزي و بي‌مسئوليتي در بخش‌هاي مختلف سالانه منجر به خسارات جاني و مالي فراواني به شهروندان مي‌شود كه بايد براي كاهش آنها همه دستگاه‌هاي كشور بسيج شوند اما پرسش اساسي اينجاست كه در مواردمشابه و به مراتب جانگذار‌تر مانند مواردي كه شهردار محترم تهران اخيرا در مصاحبه با خبرنگاران به آنها اشاره كردند كدام دستگاه و نهاد و مسئولي شجاعت و شهامت داشت مانند دكتر قاليباف قول رسيدگي در موعد زماني مشخص بدهد؟ آيا غير از اين است كه در گذشته همواره بعد از گذشت زمان و كمرنگ شدن حساسيت حادثه، مسئوليت نهادهاي ذي‌ربط نيز به بوته فراموشي سپرده شد؟ واز اين تاسف‌بار‌تر اينكه عده‌اي افراد سياست‌زده و غير‌منصف در موارد مشابه حقوق مردم را قرباني مصلحتي به نام اغراض سياسي و حزبي كردند كه اگر قرار باشد مصاديق آن ذكر شوند مثنوي هفتاد من كاغذ خواهد شد.

اين يادداشت را به يك نكته اميدواركننده پايان خواهم برد و آن اينكه مديريت شهر تهران به‌ويژه شهردار محترم با عملكرد جدي و پاسخگويانه و مسئولانه در رسيدگي به حادثه مذكور نشان خواهد داد كه برخي مغرضان با هجمه‌هاي اخير خود تنها بارديگر بي‌تعهدي خودشان به اخلاق و حقوق مردم و سياست‌زدگي را نشان دادند و از سوي ديگر نيز اميدواريم مديريت جهادي در اين حوزه نيز با عملكرد موفق خود الگويي از پاسخگويي و حساسيت به حقوق شهروندي را به‌طور شفاف پيش روي مردم عزيزمان قرار داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد