مراقب تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه باشیم /نرمش قهرمانانه در میدان مبارزه معنا می‌یابد

کد خبر: 307754

فرهنگ جهادی از باورها و آموزه های تجربه شده و محک خورده درطول سال های متمادی مبارزه و مقاومت حاصل شده و باورمندانش بدون نگاه به پست و پول و منافع و مطامع حقیر، چشم به افق های دور و تعالی بخش دارند و در برابر فشارها و محدودیت ها، با مقاومت ها، توکل ها و پایمردی ها و پا پس نکشیدن ها، توانمندی نه گفتن خود را به زر و زور و تزویر حفظ کرده اند.

مراقب تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه باشیم /نرمش قهرمانانه در میدان مبارزه معنا می‌یابد
سرویس سیاسی «فردا»: دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران عصر امروز طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز شانزدهم آذر ماه در محل دانشکده فنی دانشگاه تهران، ابراز داشت: خداوند بزرگ را شاکرم که در ایام محرم و صفر که ایام بسیار شناخته شده ای در فرهنگ اسلامی و شیعی ما است و به مناسبت 16 آذر که یادآور رشادت ها و مبارزات ملت است، این توفیق را دارم که در جمع شما دانشجویان گرامی در دانشگاه تهران توفیق حضور داشته باشم. از این رو به سهم خودم به همه شما عرض خیر مقدم دارم. وی گفت: در محافل دانشجویی و دانشگاهی می طلبد که مباحث دو طرفه باشد و بنده که وظیفه اجرایی دارم نیز حتما مورد نقد و توجه، مخصوصا در حوزه دانشگاه هستم. از این رو این آمادگی را دارم که اگر بسیج دانشجویی از دو یا سه هفته قبل من را مطلع کند، در نشست های پرسش و پاسخ حضور یافته و درباره موضوعات عملکردی و کارکردی در بعد شخصی، حقیقی و حقوقی پاسخگو باشم. وی ادامه داد: درود بر ارواح طیبه سه شهید بنام و ماندگاری که در عصر فقر، غربت و شهادت، همچون آذرخش، سکوت شب طولانی وهمدستی و همداستانی استبداد کودتایی با استکبار جهانی را شکستند و با خون خود، بیداری را فریاد کردند. شهردار تهران تصریح کرد :رژیم ستمشاهی ریشه دار در تاریخ ایران، سه دانشجوی بیدار و آگاه را در همین دانشگاه و دانشکده پیش پای نیکسون قربانی کرد و مرگ بر آمریکا متولد شد و این ماجرا و سلسله ماجراهای بعدی برای رژیم، گران تمام شد؛ چون مشعل بیداری دیگری بر زمین گذاشته شد و تداوم یافت. تا وقتی که اسم و رسم ظلم و بیداد برافتاد و تمامیت حق بر کرسی بنشیند، این موضوع ادامه دارد. وی خاطر نشان ساخت: تاریخ معاصر ایران سراسر مبارزه با استکبار و استعمار بوده است، از نهضت تباکو، نهضت مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت تا نهضت پانزده خرداد و تا انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، همه و همه در برابر سلطه جویی و افزون طلبی استکبار جهانی و استبداد داخلی بوده است. دکتر قالیباف ادامه داد: نهضت اسلامی در صد و اندی سال اخیر گویای آن است که ملت مسلمان ایران، هر گاه امکانی یافته و یا فرصتی فراهم آمده است، فریاد آزادی، استقلال و عدالت طلبی را سر داده و به حد مقدور پای به عرصه مبارزه و رویارویی با حاکمان وابسته و اربابان خارجی آن ها گذاشته است. وی اظهار داشت: این نهضت ها عموما چاره جویی هایشان برای اصلاح اوضاع مملکت را اینگونه تشخیص داده بودند که با خودکامگی مستبدان مبارزه کنند، به علوم و فنون جدید مجهز شوند، ایمان و اعتقاد به مکتب و اساس اسلام داشته باشند و مبارزه با استعمار خارجی و استبداد خارجی را سرلوحه خودشان قرار دهند. شهردار تهران تصریح کرد: همیشه تلاش بوده است تا مخصوصا در محیط های دانشگاهی این مبارزه به جان نیمه جان جامعه تزریق شود اما این حرکت مخصوصا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با مشکلاتی مواجه شد که دقیق ترین بحث ها در این زمینه را شهید مطهری در آسیب شناسی خود به جامعه ارایه کرده اند. ایشان به نفود اندیشه های بیگانه و رخنه فرصت طلبان، سستی در پیگیری و تداوم نهضت از جمله نهضت مشروطه و نهضت تنباکو، فقدان چشم انداز و برنامه های بلند مدت، نداشتن ابهام در معنا و مقصود اشاره کرده اند. دکتر قالیباف یادآور شد: طبیعتا ضرورت دارد تا هر دانشجوی انقلابی به این آسیب شناسی از منظر شهید مطهری نگاه کند و این آسیب شناسی می تواند برای انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گیرد. شهردار تهران تاکید کرد: در مقابل استکبار بر اساس تجربیاتش همیشه به صورت هوشمندانه تلاش داشته است تا با استفاده از این ضعف ها و نارسایی ها و همچنین با بهره مندی از مثلث زور، زر و تزویر، منافع نامشروع خودش را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دنبال کند. در این راه مستبدان را حاکم می کرد، جامعه را از دستیابی به علوم و فنون مفید و کارآمد محروم می ساخت و تفرقه و «مذهب علیه مذهب» را ترویج می کرد. همچنین استکبار منابع فکری و ایمانی را به خرافات و پیرایه ها آلوده می ساخت و خودباوری و خویشتن یابی را با دشواری های بسیار مواجه می کرد. دکتر قالیباف ادامه داد: استکبار روح استقامت و مجاهدت را با خودباخته ساختن در برابر زرق و برق های چشم پر کن و فریبنده به سکون و سکوت وادار می کرد و اگر جنبش و حرکتی پدید می آمد به روش های گوناگون آن را منحرف و ناکام می نمود؛ این شیوه ها و شگردها تا امروز هم ادامه دارد. وی یادآور شد: اما این بار با پیروزی انقلاب اسلامی کسی ظهور کرد که با تاسی از فرمایشات امام علی (ع) که می فرمایند «انما یقیم امرالله، سبحانه من لا یصانع و لا یضارع و لا یتبع المطامع» این مسیر را پیش ببرد. در واقع اقامه امر خدا کاری است پیامبرانه، چه کسی صلاحیت اقامه امر خدا را دارد؟ کسی که سه صفت در او راه یافته باشد. نخست «لا یصانع»یعنی کارهایش از جنس تصعنی، معامله گری و سازشکاری نباشد، دوم «لایضارع» یعنی از نقاط ضعفی که مردم دارند مبرا باشد و سوم « لایتبع المطامع»، یعنی رهایی از اسارت هر گونه طمع و داشتن حریت و آزادگی. وی گفت: امام عزیز با این ویژگی ها، این انقلاب عظیم را هدایت کرد که شهید بهشتی در شخصیت امام به صورت مفصل به این موضوع پرداخته اند. از این رو امام بر اساس این موارد و با الهام از همان خصوصیات اصلاح گری پیامبرگونه و با خودباوری عمیق راه هرگونه رخنه، سطله و سازش را بست. شهردار تهران خاطر نشان ساخت: امام به عنوان یک احیاگر دینی و با اتکا به خداوند و با پشتوانه ملتی که آگاهانه خود توانستند نفوسشان را تغییر دهند، و با ایجاد نهاد های مردم سالار و قانون مندی های لازم و همچنین با بهره گیری از پشتوانه عظیم مردمی، ضمن تلاش برای رفع عقب ماندگی های مادی و معنوی که میراث بر جای مانده از استکبار و استبداد خارجی بود، لحظه ای از اهداف و آرمان های اصیل انقلاب اسلامی کوتاه نیامد. وی ادامه داد: عزیزان اما نباید فراموش کرد که از فردای 22 بهمن 57، همه قدرت هایی که پدیده مستقل از خودشان ندیده بودند همه دست به دست هم دادند تا این نیروی جدید که در قالب قدرت اسلامی ظهور کرده است را مهار کنند و به کنترل در آورند. از تحریکات قومی و واگرایانه شروع کردند و تا جاسوسی، تحریم، ترور، کودتا، جنگ تحمیلی و بمباران شیمیایی و همچنین تلاش های گسترده برای محروم سازی کشور از ثبات، آرامش و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای پیش رفتنند؛ در یک کلام جلوگیری از موفق شدن یک الگوی مستقل - نه شرقی، نه غربی - و کارآمد که می تواند نقش الگویی و الهام بخش آن برای منافع قدرت های استکباری بسیار خطرناک باشد. دکتر قالیباف یادآور شد: بعد از بیداری اسلامی و سقوط دولت مستبد مصر، جمعی از روشنفکران مصر از دانشجویان در بخش های حقوقی، فنی، الازهر و بخش های تاثیر گذار کشور مصر به ایران آمدند. بحث هایی که آن ها از طریق رسانه ها نسبت به انقلاب اسلامی ایران شنیده بودند در یک طرف قرار دارد؛ بنده با این جمع 60 - 70 نفره ملاقات مفصلی داشتم و پس از آنکه آن ها به مصر برگشتند نیز اخبار آن ها را رصد می کردم. آن چیزی که برای آن ها مایه تعجب آن ها بود، آن بود که وقتی آن ها وارد کشور ایران شدند و اقداماتی که در آن انجام شده است را دیدند، متحیر شدند که می شود نظامی اسلامی با اتکا به جوانان و بدون تکیه بر شرق و غرب به پیش برود. وی ادامه داد: مهم ترین خطری که استکبار نسبت به نظام اسلامی احساس می کند این است که نظام اسلامی بتواند دور از جوامع آن ها به صورت مستقل و کارآمد پیش رود و نه مستقل و ضعیف، چرا که ضعیف نمی تواند مستقل باشد. شهردار تهران افزود: میهمانان مصری در بازدید خود به برج میلاد آمدند و در بازدید آن ها از برج میلاد گفتم که عملیات طراحی و اجرای این برج از سوی مهندسان جوان ایرانی صورت گرفته است؛ همچنان که این اتفاق در پل صدر افتاده است. متوسط سن مهندسانی که پل صدر را طراحی کرده اند 35 سال و متوسط مهندسانی که این پروژه را اجرایی کرده اند 28 سال است، بنابر این آنچه که نظام جهانی را نگران کرده است، یک نظام اسلامی کارآمد است. دکتر قالیباف ادامه داد: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تجریبات زیادی را در درون و خارج از کشور شاهد هستیم. بر این اساس است که بر فرهنگ جهادی و وجود روح مبارزه در هر حرکت خود تاکید داریم. اگر جوانان اسناد را در تاریخ مطالعه کنند شاهد خواهند بود که وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، هنوز فرهنگ و روحیه مبارزه و استبکار ستیزی نتوانسته بود به دیگر جوامع اسلامی صادر شود. وی گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد؛ آن ها صبح حمله را آغاز کردند و ظهر تا جنوب بیروت پیش آمده بودند، حتی در زمان جمال عبدالناصر وقتی اسرائیل حمله کرد، ارتش تمامی کشورهای عرب نتوانستند یک هفته در مقابل اسرائیل مقاومت کنند و شکست مفتضحانه ای را خوردند، اما فرهنگ مبارزه یعنی وقتی در مسیر سنت های الهی حرکت می کنیم، نتیجه آن در جنگ 33 روزه و 22 روزه، چه در فرهنگ اهل سنت و اهل تشیع، چه در غزه و جنوب لبنان، چه در جغرفیای اهل سنت و اهل تشیع قابل مشاهده است، وقتی ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل در این جنگ از مرزهای خودش حرکت می کند، حتی نمی تواند تا سه راهی نبتیه در جنوب لبنان بیاید،آن وقت نتیجه مشخص می شود. من شاهد بودم حداکثر تا سه راهی نبتیه آمدند و شدیدا مقابله شد. این مقابله را چه کسی انجام داد، دوبت لبنان یا انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ جهادی؟ وی افزود:البته چون فرهنگ مبارزه از دوران دفاع مقدس تا روزی که این اتفاق در جنوب لبنان افتاد ادامه داشت، نه اینکه ما به صورت مستقیم دخالت کنیم بلکه روح مبارزه بود که ما آن را صادر کردیم. امروز همه نگرانی از کشورهای عربی نیست بلکه همه نگرانی از حرکت هایی، مثل حرکت هایی است که در غزه و لبنان توسط روح مبارزه اتفاق می افتد. دکتر قالیباف گفت: امروز در حوزه صنعتی، نظامی و سیاسی آثار این روح مبارزه را شاهد هستیم. البته باید این را بگویم این اتفاق یک شبه، یک ساله و یک دهه ای رخ نداد. همان زمان بچه های انقلاب برای صدور انقلاب تلاش کردند که این فرهنگ جا بیفتد و مایه افتخار شد. برخی از افراد نیز بودند که همان زمان در بعد از جنگ در دهه هفتاد - که در حوزه های اجرایی و سیاسی کشور مسئولیت داشتم - با چنین حرکت هایی مخالفت می کردند. آن ها می گفتند شما با این کارهای خود به دنبال این هستید که ایران را درگیر جنگ کنید اما ما می گفتیم ما به دنبال درگیر کردن کشور با جنگ نیستیم، ما به دنبال یک مبارزه حق طلبانه هستیم. هم وظیفه ما به عنوان یک مسلمان که باید صدای هر مظلومی را بشنویم این است که کمک کنیم و هم اینکه روح انقلاب اسلامی و حتی منافع کشور و انقلاب اسلامی این را اقتضا می کرد؛ اما در همان زمان کسانی بودند که این روح مبارزه را نداشتند و با آن مخالفت می کردند. وی افزود: امروز باید حواسمان باشد که در هیچ حرکتی از روح مبارزه و مجاهدت فاصله برداشته نشود، مبارزه، مجاهدت، کمک به مظلوم و حرکت در مسیر سنت های الهی تاریخ مصرف و کهنگی ندارد؛ تا انسانیت، آزادگی، اسلام و روح انقلابی هست، مبارزه، ایثار، مجاهدت، گذشت، عقلانیت، معنویت و ایثار هم هست. دکتر قالیباف افزود: همزمان با تحولات در ایران، مناسبات قدرت در منطقه و جهان تغییر کرد و نهضت های آزادی بخش جهان ملجا و حامی بزرگی یافتند و همه از این حرکت الگو الهام گرفته و جغرافیای رویاروی ملت های دربند با استکبار شرق و غرب که همان مرزهای استراتژیک انقلاب اسلامی است، وسعت یافت. ایران به کانون جوشان حمایت از مستضعفان، آزادی خواهی و استقلال طلبی تبدیل شد و ایران وابسته به استکبار به ایران الهام بخش و منادی آزادی و استقلال در جهان مبدل گشت. شهردار تهران تصریح کرد: با تامل در روند این سال های طولانی در می یابیم آنچه ما را توانمند و مقاوم ساخته است، فرهنگ برخواسته از انقلاب اسلامی است؛ مجاهدت، ایثار و از خودگذشتگی، توجه به گنجینه های عظیم جوانان و امکانات سرشار داخلی بوده است که ما آن را فرهنگ جهادی می نامیم. فرهنگی که با باور و ایمان به سنت ها و وعده های الهی، خود را بارور ساخته و در هر سرزمینی وارد شده، اصلاح، تحول و توفیق را به همراه داشته است. شهردار تهران ابراز داشت: فرهنگ جهادی از باورها و آموزه های تجربه شده و محک خورده درطول سال های متمادی مبارزه و مقاومت حاصل شده و باورمندانش بدون نگاه به پست و پول و منافع و مطامع حقیر، چشم به افق های دور و تعالی بخش دارند و در برابر فشارها و محدودیت ها، با مقاومت ها، توکل ها و پایمردی ها و پا پس نکشیدن ها، توانمندی نه گفتن خود را به زر و زور و تزویر حفظ کرده اند. وی گفت: برای تداوم این مسیر سربلندی و عزت، می بایست ضمن استفاده از تجریبات گذشته و تحلیل دقیق موقعیت کنونی، به تدارک آینده ای مطلوب و آرمانی برای خو بپردازیم، تجربه نشان می دهد که از گذشته تا کنون در هر حرکت اساسی در جامعه، سه رویکرد مطرح بوده است: رویکرد های مبارزه، سازش و بی تفاوتی. شهردار تهران گفت: ما با بی تفاوت ها و سازش کاران، کاری نداریم چون انقلاب اسلامی ذاتا با این دو هیچ نسبتی ندارد. از آنجایی که جریان تاریخ، جریان رویارویی حق و باطل است، تا باطل هست مبارزه هست. در عصر ما که باطل به شکل استکبار یعنی امتناع از پذیرش حق و برتری جویی ظهور و بروز یافته است، مبارزه با آن وظیفه ای حق طلبانه است. دکتر قالیباف در ادامه با طرح این سوال که «مبارزه به چه معنا است؟»، تصریح کرد: مبارزه به معنای ایستادگی در مقابل ظلم و جور، صیانت از آزادی، استقلال و عدالت است. مبارزه شامل طیفی از مذاکره، رقابت تا مقابله را در بر می گیرد بنابراین مبارزه صرفا تقابل و تخاصم نیست. وی خاطر نشان ساخت: انقلابی بودن به معنای آن است که به تناسب هر موقعیت، هوشمندانه و مقتدرانه شیونه مناسبی از مبارزه را انتخاب نماییم. اما پیروزی در هر مبارزه ای نیازمند حرکت در مسیر سنت های الهی، نصب العین قراردادن آرمان ها و برخورداری از انسجام و اقتدار درونی کشور است. وی گفت: اکنون که کشور با تحریم های ناجوانمردانه به بهانه انرژی هسته ای روبرو است، عرصه ای دیگر از مبارزه به روی ما گشوده شده است که می بایست ضمن تحلیل درست از موقعیت و بهره برداری از تجریبات گذشته توجه کنیم که در مبارزه ای قرار گرفته ایم نباید در تخاصم جاهلانه و سازش منفعلانه گرفتار آییم. وی یادآور شد: نرمش قهرمانانه در میدان رقابت و مبارزه است که معنی می یابد در غیر این صورت عنوان قهرمانانه در این راهبرد جایی ندارد. شهردار تهران با طرح این سوال که «دانشجویان عزیز، اکنون در این موقعیت وظیفه ما چیست؟»، اظهار کرد: دانشجو نقش پیشگام، بیدارگرانه و روشنگرانه اش را در انقلاب اسلامی به صورت مبتکرانه و بی بدیل ایفا کرده است. دانشجو تا کنون به قدر وسع کوشیده است تا با سربلندی ها و شادی ها، با راه پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی و پیشرفت جمهوری اسلامی همگام و همراه باشد. اما امروزبه مقاطع و نقاط عطف تعیین کننده ای رسیده ایم که لازم است دانشجوی بسیجی به دلیل آگاهی و مسئولیت برخواسته از آگاهی، بیش از پیش هوشمندی و تحمل را بیاموزد و بیش از پیش ظرافت ها، اصالت ها و تفاوت ها را بشناسد تا از ثمرات چند قرن مبارزات ضد استبدادی و نهضت های یکصد سال اخیر به خوبی مراقبت کند. وی گفت: اگر دانشگاهیان ما از استکبار ستیزی و حق طلبی کوتاه بیایند، نه تنها سرآغاز انحطاط دانشگاه بلکه سرآغاز انحطاط کل جامعه ما خواهد بود. دکتر قالیباف با بیان اینکه «ایران مستقل وسربلند محصول دانشگاه مستقل وسربلند است»، گفت: آن هایی که سکوت و انزوای دانشگاه ما را می خواهند، هم با دانشگاه بیگانه اند و هم با انقلاب، هرچقدر اعتماد متقابل میان نهاد دانشگاه و نظام اسلامی تقویت شود، قدرت نرم ما در مقابل دشمنان نیز تقویت خواهد شد. شهردار تهران ادامه داد: وظیفه امروز دانشجوی بیدار و انقلابی ما رصد و مراقبت از اندیشه ها، انگیزه ها، جهت ها وهدف ها است تا از ابهام در معنا و انحراف در جهت ها و مقاصد جلوگیری شود. امروز دانشجوی بصیر بایستی پیشتازانه با رصد دقیق و تحلیل مناسب موقعیت، ضمن شناخت مواضع مبارزان، سازش کاران و بی تفاوتان، راه درست مبارزه را با به دست آوردن حداکثر دستاورد ها تشخیص، تشویق و حمایت نماید. وی افزود: سیاست ورزی درست و خلاقانه این است و این کار از غیر از دانشجو، یعنی نیروی جوان آرمانگرای انقلابی در نمی آید. باید اثبات کنیم که کارآمکدی نظام و حل مشکلات مردم صرفا در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان ها و ارزش ها نیست. می توان هم انقلابی و ارزشی بود و هم با کارآمدی مشکلات کشور را حل کرد. وی در پایان گفت: امیداروم خداوند ما را از پایمال کنندگان خون شهیدان قرار ندهد و ما را در مبارزه، مجاهده، خدمت به مردم و تحقق آرمان های امام راحل (ره) و شهدا ثابت قدم برگرداند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

قرص لاغری پلاتین

تازه های سایت