باشگاه خبرنگاران: بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب ارزشمند استاد الهی قمشهای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. آیه ٤٣ سوره احزاب هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا [٣٣:٤٣] او کسی است که بر شما درود و رحمت میفرستد، و فرشتگان او (نیز) برای شما تقاضای رحمت میکنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرک گناه) به سوی نور (ایمان و علم و تقوا) رهنمون گردد؛ او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است! در قرآن، سورۀ احزاب، آمده است که: «خداوند و فرشتگانش بر نبی و سفیر الهی درود و تحیت و سلام و صلوات می فرستند و شما نیز ای مؤمنان بر او درود و تحیّت فرستید». و اینک در این آیه همان خداوند و فرشتگانش بر همۀ اهل ایمان سلام و صلوات میفرستند و خوش تر آنکه خداوند هدف این درود و تحیت را هدایت مومنان از تاریکی به نور دانسته است. درود و صلوات فرستادن خداوند و فرشتگان بر آدمیان مسلماً به این معنی نیست که خداوند و فرشتگان می
گویند «اللهم صل علی محمد و آل محمد»، که معنی صلوات نزد ماست، بلکه بیگمان صلوات فرستادن گویی خود عملی و تصرفی است (نه کلمات و تعارفی) که با آن عمل خداوند و فرشتگان مؤمنان را از جایی به جایی می برند. آنها صلوات را از مرتبهای به مرتبه متعالی تری نقل می کنند، آنها را از غم به شادی می برند، آنها را از خوف به امن و آسایش می برند، آنها را از بیخبری و تاریکی به دانایی و روشنایی هدایت می کنند. بنابر این شاید صلوات فرستادن ما نیز باید انجام کاری باشد که آن کار حرکت از نقصانی به سوی کمال را شامل شود و آن کلمات که ما در صلوات میآوریم در حقیقت بیان آرزوی آن عملی است که باید انجام دهیم و اگر آن عمل در پی نیاید آن کلمات از معنا تهی خواهد شد.
دیدگاه تان را بنویسید