پیشنهاد جالب نیویورک تایمز به اوباما/ آیا غرب توافق را می‌پذیرد؟

کد خبر: 276224

دولت باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا بايد در عوض پيشنهاد خوبي به ايران بدهد سياستمداران برتر ايراني از جمله حسن روحاني اورانيوم 20 درصدي خود را به عنوان مهم ترين برگ برنده ايران مي بينند. ایران بدون ارائه پيشنهادي براي كاهش تحريم ها در مورد اين عامل تهديدكننده يا ديگر عوامل كليدي تصميمي نمي گيرد.

پیشنهاد جالب نیویورک تایمز به اوباما/ آیا غرب توافق را می‌پذیرد؟
سروی سیاسی«فردا»: روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی از دولت امریکا خواست تحریم بانک و نفا علیه ایران را بردارد و در ازای بازرسی های شدیدتر غنی سازی در ایران را بپذیرد.

كليف كوپچان، از مقامات پيشين وزارت امور خارجه آمريكا و رييس بخش خاورميانه در گروه اوراسيا، روز اول مرداد 1392 طی مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت که آمريكا براي رسيدن به تعامل با ايران بايد به هر اقدامي دست بزند.

کوپچان با اشاره به روی کار آمدن دولت روحانی می نویسد: «تصمیم گیرنده اصلی آیت الله خامنه ای است. اما آيت الله خامنه اي امريكا را با خصومتي شديد مي بيند».

نویسنده در ادامه پیشنهاد می دهد دولت امریکا بعد از روی کار آمدن روحانی پیشنهاد جدیدی به ایران بدهد: «بعد از مراسم تنفيذ و تحليف روحاني آمريكا بايد اين امر را بيازمايد كه سياستمداران جديد ايراني واقعا خواستار تغيير هستند يا تنها در اين مورد لفاظي مي كنند. بهترين راه براي سنجش اين امر ارائه پيشنهادي محرك تر و صريح تر براي رسيدن به توافق هسته اي موقتي است به شكلي كه ايران به سختي بتواند آن را رد كند».

و سپس با اشاره به اینکه جوهره اين رويكرد بايد «درخواست بيشتر براي كسب امتياز بيشتر » ادامه می دهد: «يعني هر چه ايراني ها بيشتر در مورد جنبه هاي تهديدآميز برنامه هسته اي شان مصالحه كنند، تحريم هاي بيشتري كاهش مي يابد طرفين موافقت مي كنند.بعد از اينكه توافق موقت محقق شد، در مورد وضعيت نهايي برنامه هسته اي ايران طي يك سال مذاكره خواهند كرد».

نیویورک تایمز می نویسد: «بر اساس توافق نهايي برنامه هسته اي ايران بايد محدوديت هايي را بپذيرد تا غرب متقاعد شود كه ايران بزودي به سلاح هسته اي دست نمي يابد».

کوپچان درباره درخواست هایی که غرب باید از ایران بکند می نویسد: «غرب بايد مطالبات جديدي را مطرح كند مبني بر اينكه ايران نصب سانتريفيوژهاي جديد را متوقف كند، هرچه برنامه غني سازي اورانيوم ايران گسترده تر و پيچيده تر شود با سرعت بيشتري مي تواند به مرحله توانايي ساخت سلاح هسته اي برسد.آمريكا بايد اصرار كند كه ايران با بازرسي هاي بيشتر و دقيق تر موافقت كند و از ايران بخواهد غني سازي 20 درصدي را متوقف سازد كه به طرز خطرناكي به مرحله مورد نياز براي ساخت سلاح نزديك است، همچنين ذخاير اورانيومي خود را از بين ببرد».

پیشنهاد کوپچان در مقابل این است که دولت امریکا لغو تحریم بانک و نفت و تداوم غنی سازی را به ایران پیشنهاد کند.

در این مقاله آمده است: «اين خواسته بزرگي است و دولت باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا بايد در عوض پيشنهاد خوبي به ايران بدهد سياستمداران برتر ايراني از جمله حسن روحاني اورانيوم 20 درصدي خود را به عنوان مهم ترين برگ برنده ايران مي بينند. ایران بدون ارائه پيشنهادي براي كاهش تحريم ها در مورد اين عامل تهديدكننده يا ديگر عوامل كليدي تصميمي نمي گيرد. آمريكا بايد پيشنهاد لغو تحريم هاي بخش نفت و بانكداري را به ايران ارائه دهد و از قدرت هاي رياست جمهوري بر اساس قانون در اين زمينه استفاده كند دولت بايد اجازه دهد دست كم چند صد هزار بشكه از نفت خام ايران روزانه به بازار برگردد. كاهش تحريم ها بايد به شيوه اي آرام و قابل بازگشت انجام شود تا از عقب نشيني ايراني ها از مسير اصلي جلوگيري كند».

در پایان این مقاله آمده است: «عناصر اين توافق بايد به صورت مرحله اي اجرا شود تا به اعتمادسازي منجر شود اما مي توان به عنوان يك بسته كلي روي آن توافق كرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها