فرامرزقریبیان:«گناهکاران»دچار ممیزی شد

کد خبر: 244934

در ادامه نشست سام قریبیان درباره فیلمنامه توضیح داد: فیلمنامه سالها پیش نوشته شده بود قرار نبود در ایران ساخته شود برای ساخته شدن فیلمنامه در ایران باید تغییراتی ایجاد می‌شد

فارس: کارگردان فیلم گناهکاران با اشاره به سختی کار در ژانر پلیسی گفت: در پایان فیلم قاتل به سزای عملش می‌رسد که دچار ممیزی شد. نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان (کارگردان)، سام قریبیان( فیلمنامه‌نویس و مجری طرح)، قطب‌ الدین صادقی، بهاره کیان افشار، محمد متوسلانی (بازیگران) در سالن سعدی مرکز همایش‌های میلاد برگزار شد. در ابتدای این نشست فرامرز قریبیان درباره ساخت فیلم توضیح داد بعد از «چشمهایش» که در سال 78 ساختم و بنا به دلایلی ساخت 80 اکران شد فیلمنامه خوبی به دستم نرسید و به دلیل شغلم به بازی در فیلم و سریال ادامه دادم پس از بازگشت پسرم از آمریکا که برای ادامه تحصیل در آنجا به سر می‌برد چند فیلمنامه از جمله «گناهکاران» به من ارائه داد و من نیز فیلمنامه را که قبلا نام آن قصاص بود برای دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد ارائه دادم اما نام فیلم دچار ممیزی شد و به نام گناهکاران تغییر یافت. وی در ادامه درباره ژانر فیلم توضیح داد: ژانر فیلم پلیسی اجتماعی است، متأسفانه رسم شده در فیلم‌های پلیسی تیراندازی و اکشن زیادی ببینیم اما این فیلم پلیسی معمایی است و در آن قتلی اتفاق افتاده که پلیس به دنبال قاتل است. وی در پاسخ به این سؤال که فیلم نقد تحلیلی اجتماعی است، گفت: هدف ما این نبوده که مکان و جغرافیای خاصی برای فیلم در نظر بگیریم اگر می‌توانستیم از تابلوها نیز استفاده نمی‌کردیم. در فیلم همانطور که می‌بینید زمان خاصی مطرح نیست، به ماشین‌های مرسوم تهران هم اشاره تصویری نمی‌شود. * سام قریبیان: نقد جامعه خاصی مطرح نبود/ داستان هر جایی می‌تواند رخ دهد در ادامه نشست سام قریبیان درباره فیلمنامه توضیح داد: فیلمنامه سالها پیش نوشته شده بود قرار نبود در ایران ساخته شود برای ساخته شدن فیلمنامه در ایران باید تغییراتی ایجاد می‌شد، داستان نقد جامعه خاصی را مطرح نمی‌کند، یک فیلم معمایی پلیسی و نوار مطرح است و سعی شده فرمول‌های داستان‌های پلیسی در آن رعایت شود. قاتل آخرین کسی باشد که هر فردی ممکن است حدس بزند. * متوسلانی: فیلمنامه چفت و بست محکمی داشت در ادامه این نشست محمد متوسلانی درباره انتخاب فیلمنامه و حضور در فیلم گفت: حضور فرامرز قریبیان کاملا مؤثر و مشوق من برای حضور در فیلم بود البته فیلمنامه جذابیت لازم را داشت و چفت و بست محکمی داشت. چیزی که کمتر در سینمای امروز می‌توان آن را یافت. شخصیت‌ها به درستی معرفی می‌شد با کلیت فیلمنامه کاملا موافق بودم و سعی کردم به شخصیت مورد نظر (پدر دختر) نزدیک شوم. * قطب‌الدین صادقی: فیلم لایه‌های اجتماعی و تحلیل‌گر دارد قطب‌الدین صادقی درباره حضورش در فیلم توضیح داد: من بازیگر حرفه‌ای سینما نیستم اگر از فیلمنامه‌ای خوشم بیاید سعی می‌‌کنم آن را انتخاب کنم که همین اتفاق افتاد البته علاقه‌ من به شخص آقای قریبیان یکی از عوامل مهم حضورم در فیلم بود، طراحی نیرومند شخصیت پردازی و دقیق از عوامل دیگر انتخاب فیلمنامه بود، به عقیده من فیلم یک لایه اجتماعی نیرومند تحلیل‌گر دارد که شرف فیلم‌های پلیسی است همانگونه که ما در فیلم‌هایی مثل «سگ هار» می‌بینیم که از طریق آن فساد و تباهی و انحرافات جامعه به نمایش گذاشته می‌شود. وی در ادامه گفت: قصه لایه‌های فساد جامعه را نیز به نمایش می‌گذارد علاوه بر اینکه کارگردانی یک دست، فیلمبرداری مناسب و مونتاژ خوب دارد. از دیگر نقاط قوت کار گروه فرهنگی و محترمی بود که با آن همکاری کردم و برایم بسیار لذت‌بخش بود. قریبیان در ادامه نشست در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید فیلم مورد اعتراض نیروی انتظامی قرار بگیرد، گفت: ما فیلمنامه را به وزارت ارشاد ارائه دادیم و وقتی فیلم ساخته شد نیز پروانه نمایش دریافت کردیم اگر پلانی نیاز بود از نگاه وزارت ارشاد حذف شود را حذف کردیم همانطور که فینال فیلم را گفتند که تغییر دهیم و اعمال شد. * بی‌هویتی و سردرگمی در شخصیت آسمان وجود داشت در ادامه نشست بهاره کیان افشار در پاسخ به این سؤال که جسارت بازی در نقش منفی در این فیلم را داشتید، گفت: حضور آقای قریبیان برایم در انتخاب فیلمنامه بسیار مهم بود، فکر می‌کنم زمانی که ایشان مرا انتخاب کردند از لایه‌های چرکین شخصیت فرازمند کم کردند. من باید به این شخصیت نزدیک می‌شدم و به عقیده من او یک قربانی است و قابل دلسوزی است مرجان فرازمند شرایط خانوادگی نامناسبی داشته، در خارج از ایران زندگی کرده و بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته، بی‌هویتی و سردرگمی در این شخصیت وجود داشت که باید به آن می رسیدم. سام قریبیان درباره استفاده از فیلم هفت و دیگر فیلم‌های پلیسی در فیلم گناهکاران گفت: پوستر فیلم هفت را در فیلم استفاده کردم و عامدانه بود، ادای دینی به سینمای پلیسی جهان در این فیلم داشتم و 73 مورد از فیلم‌های پلیسی دنیا را در این فیلم آورده‌ام که ادای دینم کامل شود. فرامرز قریبیان درباره تغییرات در فینال فیلم گفت: در فینال فیلم قاتل به سزای عملش می‌رسد که متأسفانه وزارت ارشاد اجازه این را نداد و اعلام کردند انتقام شخصی است. * با تغییر فینال فیلم قاتل آزاد است سام قریبیان نیز در این باره گفت: سکانسی نوشتم که خیلی خوب هم اجرا شد و آقای جوان بازی شگفت‌انگیزی داشتند اما متأسفانه حذف شد و قاتل در شرایط فعلی فیلم آزاد است. در ادامه نشست فرامرز قریبیان درباره ریتم فیلم توضیح داد: در اینگونه از سینما به عقیده من باید ریتم تندی وجود داشته باشد و به همین دلیل اتفاقات پشت سر هم قرار می‌گیرد، در روایت فلاش‌بک‌ها سعی کردم با استفاده از مونتاژ ریتم تندتری به کار بدهم همچنین با استفاده از این تکنیک سعی کردم از فضای شارپ‌تر ‌استفاده کنم. فرامرز قریبیان در ادامه درباره استفاده از 4 کارگردان به عنوان بازیگر در فیلم گفت: حضور بازیگران که در کسوت کارگردانی نیز مشغول به کار هستند کار را راحت‌تر می‌کند، من معتقدم باید فیلمنامه را درست بررسی کرد و بازیگران مناسبی برای کاراکترها انتخاب کرد تنها به دلیل کارگردان بودن بازیگران آنها را انتخاب نکردم هر یک مناسب نقش‌هایشان بودند همانطور که در فیلم می‌بینیم و به نظرم برای مخاطب قابل باور است. سام قریبیان درباره استفاده از نریشن برای شخصیت اصلی داستان گفت: نریشن را برای این استفاده کردم که مخاطب کاملا با شخصیت سرگرد روانگر همزادپنداری کرده و با آن تا انتهای فیلم همراه شود به نوعی به تماشاگر کلک زدیم. قریبیان در انتهای نشست درباره شرایط سینمای ایران گفت: آرزوی من این است که ممیزی از سینمای ایران برداشته شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت