القاعده دولت اسد را «کافر» می‌داند/ وحشت از افراطیون در سراسر سوریه سایه افکنده است

کد خبر: 237872

شورشی‌ها در بخش‌های شمالی سوریه می‌گویند نه آزادی و نه دموکراسی برایشان مهم نیست، آن‌ها می‌خواهند امپراتوری افراطی را بر ویرانه‌های دولت کنونی بنا کنند. آن‌ها می‌گویند دولت سوریه با کمک خانواده‌ی اسد در چهل سال گذشته هویت دروغین سکولار به سوریه بخشیده است و آن‌ها این هویت را کنار خواهند زد.

القاعده دولت اسد را «کافر» می‌داند/ وحشت از افراطیون در سراسر سوریه سایه افکنده است
سرویس بین الملل«فردا»: در ده سال گذشته در عراق، همچنین در سال‌های اخیر در یمن و امروز در تصاویر هر روزه‌ی خبری از سوریه، می‌توان حضور گسترده‌ی جنگجویان القاعده را یافت. حالا مردم سوریه بتدریج از خود می‌پرسند واقعاً چه اتفاقی دارد می‌افتد و ماجراها از کجا شروع شده‌اند؟ حالا وحشت و نگرانی طبقه‌ی معمول مردم سوریه را لبریز نگرانی‌ ساخته است، آیا کودکان سوریه با چه آینده‌ای روبه‌رو خواهند بود؟

بحران داخلی سوریه به سومین سال خود نزدیک می‌شود، حالا پیچیدگی‌ها و سوال‌های مرتبط به آن نیز بیشتر و گسترده‌تر می‌شوند، مخصوصاً حالا که شورشی‌های مسلح گسترده همه جا هستند و آن‌ها شامل بر گروه‌های مختلف می‌شوند، از النصر گرفته تا تروریست‌های القاعده تا گروه‌های شورشی و افراطی که از خاک عراق وارد درگیری‌های سوریه می‌شوند.

اعدام دسته جمعی سربازان سوری توسط القاعده
حتی جامعه‌ی جهانی نیز که مدت‌ها درگیری‌های سوریه را به خشونت‌های دولت بشار اسد نسبت می‌داد، حالا خطر گروه‌های افراطی و خشن مرتبط به القاعده در سوریه را جدی گرفته است. امریکا هفته‌ی پیش گروه النصر را یک گروه تروریستی خواند. این اتفاق بعد از آن روی داد که این گروه مسئولیت تقریباً تمامی انفجارهای ناشی از برخورد راکت به ساختمان‌های دولتی و نظامی در سوریه را در طول سال گذشته، به خود نسبت داد.

مردم سوریه نگران هستند چه شده است. بعضی از مردم صرفاً حرف دولت را تکرار می‌کنند، شرارتی وابسته به خارج و گسترده علیه سوریه از سال‌ها پیش شروع شده است، هدف آن‌ها نابودی سوریه است تا صهیونیست‌ها بتوانند بعد از نابودی تدریجی سوریه، این کشور را تصرف کنند. برخی دیگر از مردم می‌گویند خشونت دولت در سرکوب مخالفان باعث شده تا فعالان اپوزیسون و آزادی‌خواه‌ها علیه دولت شورش کنند و جنگجویان رادیکال و افراطی‌خواه نیز وارد معرکه شده و جنگ جهادی علیه سوریه را شروع کنند، با این ادعا که دولت کنونی «کافر» است و به اسم حمایت از مردم سنی‌ مذهب سوریه، بخواهند این دولت را کنار بزنند.

علاوه بر این، شورشی‌ها در بخش‌های شمالی سوریه می‌گویند نه آزادی و نه دموکراسی برایشان مهم نیست، آن‌ها می‌خواهند امپراتوری افراطی را بر ویرانه‌های دولت کنونی بنا کنند. آن‌ها می‌گویند دولت سوریه با کمک خانواده‌ی اسد در چهل سال گذشته هویت دروغین سکولار به سوریه بخشیده است و آن‌ها این هویت را کنار خواهند زد.

تمامی این اخبار در حالی دنبال می‌شود که مردم دمشق نگران گسترش درگیری‌ها در حومه‌ی این شهر هستند.برخی شایعات می‌گوید بخش ثروتمند جامعه تا همین الان از کشور فرار کرده‌اند چون از آینده‌ای که بعد از این شورش‌ها می‌آید، وحشت‌زده هستند.

ماهِر، یک مهندس 46 ساله می‌گوید: «چرا الان باید در کشور بمانم، وقتی هنوز می‌توانم هزینه‌های خروج از کشور را در جیبم داشته باشم؟ می‌توانم خانواده‌ام را از عواقب هولناک آینده حفظ کنم.»

او فکر می‌کند فقط معجزه می‌تواند سوریه را از وضعیت کنونی‌اش حفظ کند و می‌گوید: «نمی‌خواهم شاهد یک عراق یا افغانستان دیگر در سوریه باشم.»

برخی از مردم سوریه فکر می‌کنند اگر اسد از حکومت کنار برود، ناآرامی‌ها و شورش‌های بسیار بیشتری در انتظار کشور خواهد بود.در همین حال، ناامنی شامل بر سرقت و دزدیده شدن آدم‌ها، خبر روزمره‌ی زندگی مردم عادی شده است.

برخی باور دارند شورشی‌های مسلح سراغ خانواده‌های مسلح می‌روند تا پول آن‌ها را صاحب بشوند، چون دیگر پول کافی برای خرید اسلحه و ادامه‌ی شورش‌های خود ندارند. دیگران پیشنهاد می‌کنند گروهک‌ها و دزدها منسجم‌ها از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند تا دست به سرقت‌های مسلحانه و آدم‌دزدی بزنند.

با گسترش درگیری‌ها، مقامات سوریه همچنان می‌گویند که اسد حق قانونی اداره‌ی کشور را دارد و شورشی‌ها نمی‌توانند به این روش‌ها به اهداف خود برسند.

معاون وزیر امور خارجه سوریه اخیراً به بی‌بی‌سی گفت: «دولت قوی است. ارتش سوریه قوی است و مردم سوریه هنوز پشت بشار اسد ایستاده‌اند. برای همین رئیس‌جمهور اسد و نظام سیاسی وی هنوز پا برجا باقی مانده است و پا برجا باقی خواهد ماند.»

منبع:«گلوبال ریسرچ»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد