قصد من نقد استدلال ایشان بود نه بیتقصیر نشان دادن مقصران/ در فتنه 88 دو طرف حق و باطل را مخلوط کردند
اساسا قیاس گرفتن فتنه سال 88 با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال 88 دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه حکم ساکتان حادثه کربلا و ساکتان فتنه سال 88 یکسان نیست. البته قبول دارم که تقصیر طرفین مساوی نیست.
به هر روی با توجه به حجم واکنش ها در خصوص این نامه، «فردا» سه پرسش را از دکتر مطهری درباره حواشی این امر مطرح کرد و ایشان نیز پاسخ خود را به این پرسش ها ارائه داد. عطف به این امر سایت «فردا» آمادگی دارد در چارچوب«وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» به انتشار مواضع منتقدان و موافقان نظرات دکتر مطهری بپردازد.
درباره نقش آقایان کروبی و موسوی در حوادث و فتنه سال 88 شما بارها نظرتان را اعلام کرده اید و تاکید کرده اید که آنها را از طرف دیگر مقصر تر می دانید. اکنون اما در نظراتی که به قصد نقد نامه شما به آقای جنتی مطرح شده بعضا دیده می شود که شما مدافع تام آنان معرفی شده اید. در این خصوص ارزیابی تان چیست؟
ببینید، آقای جنتی گفته بودند که فتنه گران و ساکتان فتنه همه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری رد صلاحیت می شوند و در استدلال برای رد صلاحیت ساکتان فتنه گفته بودند همان طور که قاتلان امام حسین لعن شده اند، ساکتان و کسانی هم که به قتل ایشان رضایت داشتند لعن شده اند(نقل به مضمون). در حالی که اساسا قیاس گرفتن فتنه سال 88 با حادثه کربلا درست نیست. در حادثه کربلا یک طرف حق مطلق بود و طرف دیگر باطل مطلق، در حالی که در فتنه سال 88 دو طرف حق و باطل را با هم مخلوط کرده بودند و در نتیجه حکم ساکتان حادثه کربلا و ساکتان فتنه سال 88 یکسان نیست. البته قبول دارم که تقصیر طرفین مساوی نیست.
من با نام بردن از آقایان موسوی و کروبی خواستم مثال اعلای موضوع را مطرح کرده باشم تا تکلیف بقیه روشن شود. گفتم حتی در مورد این دو نفر هم شما نمی توانید قاطعانه حکم کنید که آنها رد صلاحیت می شوند چون هنوز محاکمه نشده اند و دفاعیات آنها را نشنیده ایم. در این صورت تکلیف بقیه به قول آقای جنتی فتنه گران و به طریق اولی ساکتان فتنه روشن می شود.
اما برخی گفته اند با ملاک این استدلال صلاحیت مسعود رجوی هم باید تایید شود !
این حرف درست نیست، چون رجوی محاربه و قیام مسلحانه و فرار کرده، در حالی که این دو نفر معترض بوده و آماده محاکمه هستند.
اصولگرایی انتقادی شما را نه برخی افراد خاص در جریان اصولگرا می پسندند نه افراطیون اصلاح طلب. با این چالش باید چگونه برخورد کرد؟
بله، در این گونه مسائل که مربوط به آزادیها و حقوق مردم است برخی اصول گرایان با من مخالفت می کنند و در مسائل فرهنگی هم برخی اصلاح طلبان مخالفت می کنند. به هر حال من اصول و مبانی ثابتی دارم. شاید در برداشت از برخی از این اصول و مبانی اختلاف برداشت وجود داشته باشد. به نظر می رسد که با گفت و گو می شود به هم نزدیک شد.
دیدگاه تان را بنویسید