اظهار نظر شخصی،ماموریت سیاسی یا...؟

کد خبر: 205340

برخی جریان های رقیب اصول گرا، همواره در صدد اختلاف افکنی بین این جناح سیاسی بوده اند. طرح یکی از چهره های برجسته اصول گرا به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان، بهانه و سوژه خوبی است تا برخی اختلاف سلیقه ها در میان مجموعه نیروهای اصول گرا تشدید و به اختلاف نظر تبدیل شده و حول همین شایعات و تحلیل های بدون مبنا جبهه بندی های جدیدی در بین اصول گرایان ایجاد شود.

سرویس سیاسی «فردا» :ت کرار چندین باره سخنان دکتر صادق زیباکلام درباره گزینه مناسب اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، طی یکی دو هفته اخیر حرف و حدیث های متفاوتی را بدنبال داشته است. او به اصلاح طلبان پیشنهاد داده که از معرفی کاندیدای اختصاصی اصلاح طلب منصرف و از یک کاندیدای اصول گرا حمایت کنند.

بیان این گونه اظهار نظرها از دکتر زیباکلام که حضور فعالی در رسانه های طیف های مختلف سیاسی دارد، در ابتدا امر غیر معمولی نبود و همگان این پیشنهاد را به عنوان نظر شخصی او قلمداد کردند. اما تکرار این طرح در چندین نوبت و بخصوص در شرایطی که محمد موسوی خوئینی ها از چهره های برجسته اصلاح طلب صراحتا از دستور کار اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته و هر روز نام های مختلفی از گزینه های این جناح سیاسی برای انتخابات برده می شود، قابل تامل و در خور تعمق است و به نظر می رسد طرح این موضوع و تکرار آن اهداف دیگری را دنبال می کند. در این باب می توان به احتمالات مختلفی اشاره کرد و با مدنظر قرار دادن شرایط سیاسی فعلی دلیل این تواتر در اظهار یک نظر خاص را جستجو کرد . به طور مشخص در این خصوص چند احتمال مشخص وجود دارد.

1- صادق زیباکلام در طول سالهای فعالیت سیاسی و علمی خود نشان داده که علاقه زیادی به حضور فعال رسانه ای و اظهار نظر درباره هر موضوعی را دارد. مسلما چنین وضعیتی یک انتخاب شخصی است و از این بابت بر کسی حرجی نیست. اما در کنار این بعد از شخصیت دکتر زیباکلام، این مولفه هم وجود داشته که وی همواره برخی اظهار نظرهای شخصی خود را آنقدر بدیهی و عمومی فرض گرفته که نیازی به بررسی پیش فرض ها و مقدمات ادعای خود نمی داند. از این دست اظهار نظرها می توان به این ادعای زیباکلام اشاره کرد که پیش از انتخابات مجلس نهم تاکید کرد هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس شرکت نمی کند! و همگان دیدند که این نظر از سوی دفتر هاشمی تکذیب شد. بنابر این اظهار نظر وی و پیشنهادش به اصلاح طلبان و نام بردن از قالیباف را نیز می توان به این خصیصه شخصی دکتر زیباکلام نسبت داد.

2 - با این حال از این مساله هم نمی توان غفلت کرد که برخی جریان های رقیب اصول گرا، همواره در صدد اختلاف افکنی بین این جناح سیاسی بوده اند. طرح یکی از چهره های برجسته اصول گرا به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان، بهانه و سوژه خوبی است تا برخی اختلاف سلیقه ها در میان مجموعه نیروهای اصول گرا تشدید و به اختلاف نظر تبدیل شده و حول همین شایعات و تحلیل های بدون مبنا جبهه بندی های جدیدی در بین اصول گرایان ایجاد شود. این در حالی است که دکتر قالیباف در انتخابات مجلس نهم همراهی و تعهد خود به مقوله وحدت اصول گرایان را به خوبی نشان داد.

3 - در صورت تحقق گمانه دوم یعنی بروز اختلاف در میان اصول گرایان، مسلم است که رقیبان این جناح بیشترین سود را از اختلاف افکنی خواهند برد. به تعبیری دیگر همزمان که اصول گرایان سرگرم تنش های درون گروهی و رفع سوء تفاهم ها و چه بسا حمله و هجمه رسانه ای به یکدیگر هستند، نامزد رقیب بدون سرو صدا و بدور از هر گونه حاشیه و توجه رسانه ها، وارد میدان می شود و اصلاحا چراغ خاموش برنامه های خود را پیش می برد. این می تواند استراتژی تیم انتخاباتی هاشمی رفسنجانی و کارگزاران سازندگی باشد.

بخصوص که در روزهای گذشته خبرهای مختلفی از تحرکات آرام آنها معطوف به انتخابات ریاست جمهوری منتشر و شنیده شده است. رسانه ها و چهره های رسانه ای همسو با کارگزاران و هاشمی با برجسته کردن زودهنگام رقبای احتمالی و بالقوه، منازعات انتخاباتی را پیشاپیش کلید می زنند و اسباب تخریب آنها را فراهم می آورند تا در سایه این اختلاف افکنی ها، کاندیداهای خود را مصون از گزندهای رسانه ای در فرصت مناسب وارد میدان کنند.

4 - البته این نکته هم قابلیت طرح دارد که سخنان زیبا کلام نظرهمه ی طیف های اصلاح طلب نیست و به طیف مصلحت گرای آنها نزدیک تر است تا طیف های سیاسی تر اصلاح طلبان کما اینکه یک سایت اصلاح طلب در این خصوص با همان ادبیات خاص و تندروانه خطاب به زیباکلام نوشته است :« آقای محمد باقر قالیباف از همان ابتدایی که در سال 1384 وارد عرصه سیاست شد با حمایت برخی اصولگرایان و از جمله برخی اصولگرایان سنتی وارد این میدان شد . او تا کنون همواره در ائتلاف و همراهی با اصولگرایان بوده است . انتخابات شورای سوم و مجالس هشتم و نهم نیز نشان می دهد که قالیباف از همراهان اصلی و از چهر های ارشد جریانی است که ما امروز آنان را مسبب مشکلات کشور می دانیم ! .... این جریان اکنون بعد از چند سال باید هزینه نارضایتی مردم را بپردازد . پرداخت این هزینه نیز باید به همه اصولگرایان تحمیل شود و نباید کاری کرد که عده ای از زیر بار هزینه دادن فرار کنند . آقای قالیباف نیز به عنوان بخشی از جریان اصولگرای کشور باید هزینه نارضایتی مردم از مدیریت اصولگرایان را بدهد! بنابراین اصلاح طلبان نباید با دست خود کاری کنند که گروهی از اصولگرایان هزینه ناکارآمدی و برخی بی عرضگی ها را بدهند و گروهی فرار کنند و بازهم یک دوره دیگر مدیریت اصولگرایانه را شاهد باشیم.» این سایت در پایان تاکید کرده است که :« اگر قالیباف خوب هم هست بماند برای اصولگرایان و ما اصلاح طلبان صدها خوب داریم!!!» فارغ از افاضات و فرافکنی های ویژه این سایت، شاید دلیل اصلی این تخریب ها و به اصطلاح تمجید ها به خاطر عملکرد به دور از سیاسی زدگی قالیباف باشد . در این میان عده ای فکر می کنند باید این عملکرد را تخریب کرد و عده ای فکر می کنند این دوری از سیاست می تواند برای آنها عرصه را بگشاید..

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد