انتقاد حجتالاسلام انصاریان از رفتار برخی اداریها
استاد اخلاق شهر تهران گفت: اگر چه ۴۰ سال است، مشکل، گرانی و کمبود داریم و بیشتر اداریها هم به ما تکبر میکنند اما این مصائب میارزد به اینکه دین، قرآن، اهل بیت (ع)، مساجد، حسینیهها، حوزهها و منبرها بماند.
خبرگزاری فارس: استاد حسین انصاریان استاد اخلاق در مسجد جامع غدیرخم تهران اظهار داشت: صدیقه کبری (س) با خطبهای که در مسجد خواندند، درسهای عظیم و سازندهای را به امت تا قیامت دادند، در ضمن بیانات ایشان انحرافات شدید اکثریت را بعد از درگذشت پیامبر اسلام (ص) گوشزد کرد.
وی افزود: از اوایل سخنرانی حضرت استفاده میشود که علت فرو رفتن اکثر امت در لجن گمراهی و ظلمات که مانع رسیدن فیوضات الهیه به انسان است چه بوده - البته این مسائل با دقت در متن گفتار حضرت در میآید- گفتاری که نشان میدهد وجود مقدس ایشان دریایی بیساحل از «علم لدنی» و «علم الهامی» بوده است.
یک روح بدون آلودگی و پاک عامل اتصال انسان به محبوب است
استاد انصاریان خاطرنشان کرد: حیوانات گیرنده الهامات الهیه هستند و علتش هم این است که روح حیوانی آنها موج ظلمت ندارد، یک روح بدون آلودگی و پاک است که همین روح عامل این است که اتصال به محبوب داشته باشند و با گوش باطن خودشان صدای الهام حضرت رب العالمین را بشنوند و الهام شنیده را به کار بیاندازند، نه اینکه فقط بشنوند.
وی ادامه داد: حیوانات مانند همه آسمانها و زمین هم گیرنده و هم به کار گیرنده الهام هستند. در آیات شریفه قرآنی میخوانیم «وَ أَوْحى فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، ۱۲) ما به تمام کرات آسمانی، کهکشانها، سحابیها و عالم بالا، راه و وظیفه و مسئولیتشان را در این عرصه هستی وحی کردیم.
این استاد اخلاق و تربیت حوزههای علمیه گفت: اولین کسی که بعد از پیغمبر(ص) تفسیر قرآن شروع کرد، وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) بود. بیست و پنج سال ایشان ممنوع از سخنرانی و سخن گفتن بودند، اجازه نمیدادند در هیچ مجلسی نکتهای را بیان کند، در این بیست و پنج سال کار حضرت به اجبار برداشتن یک طناب و یک تیشه و یک بیل بود، در مدینه با روزی دو سه درهم اجیر باغهای مردم بود.
وی افزود: یعنی این دانش گسترده الهی و این ارزشهای بینهایت را کنار یک طناب و یک بیل و یک کلنگ قرار داده بودند. بعد از بیست و پنج سال ایشان یک آزادی پیدا کرد که حرف بزند. یکی از اقدامات امام علی (ع) تفسیر قرآن بود، ایشان یکی از شاگردان تفسیرش پسرعمویش عبدالله بن عباس بود که البته مورد علاقه حضرت بود، ایشان از امیرالمؤمنین (ع) تفسیر قرآن را یاد گرفت. یک روز یک کسی به او گفت: علم تو نسبت به قرآن با علی بن ابیطالب مساوی شده؟ به او گفت: چه میگویی؟ علی بن ابی طالب علمش همه هفت دریاست و علم من یک قطره است در مقابل علم او و این قطره را هم من از آن هفت دریا برداشتم، خودم اصلاً هیچ چیزی ندارم.
استاد انصاریان با اشاره به روایتی از عالم سنی درباره امام علی (ع) بیان داشت: شیخ سلیمان بلخی عالم سنی حنفی مذهب در کتاب «ینابیع المودة» نقل میکند؛ امیرالمؤمنین (ع) به ابن عباس گفت: من اگر تمام حقایق هفت آیه سوره حمد را برایتان بگویم، یعنی مطابق ظرفیت شما و استعداد شما هفت آیه حمد را برایتان بگویم، آن مقداری که شما ظرفیت دارید نه از حمد، آن چیزی که پیش من است، شما بعد از تمام شدن کلاس ۷۰ شتر جوان باید بیاورید نوشتههایش را بار کنید و ببرید. این برای هفت آیهاش است و این حقیقت دارد.
ترس پیامبر (ص) از اینکه حقیقت علی (ع) را برای مردم بیان کند
وی در مورد عظمت مقام امیرالمؤمنین(ع) ادامه داد: شما از این روایات و ۱۰ برابر نهجالبلاغه چاپ شده حس کنید روح چقدر پاک، الهی و ملکوتی بوده؛ روح، عقل و باطنی که ما اصلاً نمیتوانیم درک کنیم. پیغمبر اکرم (ص) ترسید از اینکه حقیقت امیرالمؤمنین (ع) را برای مردم بیان کند، به امیرالمؤمنین (ع) گفت: «اخاف» میترسم که آنچنان که هستی تو را به مردم معرفی کنم و تا سرم را زمین گذاشتم به جای خدا تو را بپرستند.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: ما انسانها یقیناً راه به اتصال این ارواح داریم، اگر ما اتصال نداشتیم چرا پروردگار در قرآن میگوید اطاعت از پیغمبر واجب است؟ چرا در قرآن میگوید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون» (مائده، ۵۵) چرا در قرآن به صورت واجب به ما میگوید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون» (نحل،۴۳). اگر ما اهل ذکر نباشیم چه کسی اهل ذکر است؟ اگر ما شیهۀ درست بهشتی نباشیم معاویه بهشتی است؟ یا ترامپ بهشتی است؟ یا اسرائیلیها بهشتی هستند؟
وی افزود: اگر راه اتصال بین ارواح و عقول ما به این دریاهای الهی باز نبود، چرا پروردگار از ما به اطاعت به صورت واجب و به پیروی آن دعوت کرده؟ این ارواح شبیه آیینه هستند، همه عوالم و علوم در این آیینهها منعکس است، همه ما هم از آیات قرآن این حقیقت را استفاده میکنیم که به ما تهمت نزنند که چون شیعه اید غلو میکنید، غلو حرام است؛ اینها آیینههایی هستند از پیغمبر (ص)و صدیقه کبری (س) تا امام عصر (عج) که تمام حقایق هستی در وجودشان منعکس است و میبینند، یعنی یک جا نشستند، ولی همه حقایق و پشت پرده عالم را میبینند.
استاد انصاریان گفت: کتاب اصول کافی از استحکام فوقالعادهای برخوردار است؛ روایتی در این کتاب است که شخصی خدمت امیرالمؤمنین (ع) میآید و به امام میگوید: «انی احبک» من عاشق شما هستم. امام سرشان را پایین انداختند و مقداری مکث کردند، بعد سر مبارکشان را بالا آوردند و فرمودند: «کذبت» دروغ گفتی، تو مرا دوست نداری، تو هیچ رابطهای با من نداری، چون خدا بین ما و بین پیغمبرانش و ائمه و قرآن رابطه برقرار کرده، ما راه به همه حقایق داریم. البته هر کدام از ما به اندازه ظرفیت روحی و نفسی خودمان راه داریم، اما این ظرفیتها یکسان نیستند. «تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْض» (بقره، ۲۵۳) انبیا هم ارواح یکسان نبودند، طبق قرآن مجید پنج اولوالعزم بودند، اولوالعزم پنجم هم آنچه صد و بیست و چهار هزار نفر داشتند را در خودش به تنهایی داشت.
هشت بهشت به تناسب اختلاف ظرفیت مردم مؤمن است
وی ادامه داد: از ائمه پرسیدند: چرا بهشت هشت تاست؟ چرا خدا یک بهشت نساخته؟ جهنم هفت تاست؟ امام فرمودند: هشت بهشت به تناسب اختلاف ظرفیت مردم مؤمن است. یک مؤمن آسیه زن فرعون است که خدا در قرآن میگوید این زن سرمشق تمام زنان و مردان مؤمن و مؤمنه تا قیامت است. خدا در سوره حشر می فرماید: اگر این قرآن را به کوه نازل میکردم کوه متلاشی میشد و در مقابل آیاتش خاکسار میشد؛ یعنی کوه هم شعور و فهم دارد و میتواند با قرآن ارتباط برقرار کند. یک مؤمن مریم کبری(ع) است که در منطقه بسیار فاسدی زندگی میکرد، روزگار تولدش در منطقهای بوده که مردم رباخور فاسد و اهل هر گناهی بودند، ولی مریم آنچنان به پروردگار عالم ربط پیدا کرد که گوشش برای شنیدن صدای ملائکه آماده شد.
مبلغ عرصه بینالملل اظهار داشت: چند بار در قرآن است «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمِینَ، یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِین» (آل عمران، ۴۲ و ۴۳) این یک ظرفیت است. یک ظرفیت هم خدیجه کبری (س) است که پیغمبر میفرماید: «زوجتی فی الدنیا و الاخرة» خدیجه همسر من در دنیا و آخرت است، این خیلی روح است. یک ظرفیت هم که گسترده تر از همۀ آفرینش است ظرفیت صدیقه کبری (س) است. گستردگی ایشان را هم از آیه مباهله، آیه تطهیر، خطبه مسجد، خطبه منزل، دعاها و روایاتش استفاده می کنیم. هر چه آدم به طرف پاکی از آلودگی های باطن و ظاهر پیش برود انعکاس فیوضات به تناسب این پاکی در باطن انسان تجلی می کند.
شیعه باید از مسیر زندان، تهمت، تحریم، رنج، سختی و شهادت عبور کند
وی در ادامه سخنان خود به طرح ناموفق دشمنان برای نابودی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: طرح آمریکا، اسرائیل و انگلیس این بود که تمام مساجد، آتشکدهها و کلیساها نابود شوند و کل حسینیه ها انبار تجاری شود، اما مردم نگذاشتند گرگ های استعمار موفق شوند. اگرچه چهل سال است، مشکل، گرانی و کمبود داریم و بیشتر اداریها هم به ما تکبر می کنند؛ ولی این مصائب میارزد به اینکه دین، قرآن، اهل بیت(ع)، مساجد، حسینیه ها، حوزه ها و منبرها بماند.
استاد انصاریان در پایان گفت: شخصی خدمت امیرالمؤمنین (ع) آمد و عرض کرد: «یا علی احبک» عاشقتم علی جان. امام فرمود: «استعد للبلاء» برای هر مصیبت و بلایی خودت را آماده کن. فعلاً تا آمدن امام عصر(عج)، شیعه باید از مسیر زندان، تهمت، تحریم، رنج، سختی و شهادت عبور کند.
دیدگاه تان را بنویسید