خوانندگی زنان شرعا حرام است؟ +نظر مراجع
هر چند وقت یکبار موضوع “خوانندگی زنان” مطرح می شود و واکنش های متفاوتی را در پی دارد اما قطعا نظر مراجع تقلید اصلی ترین پاسخ در این زمینه برای ما خواهد بود که در این گزارش در کنار بیان فلسفه تحریم غنا و آثار زیان بار آن گردآوری شده اند
هر چند وقت یکبار موضوع "خوانندگی زنان" مطرح می شود و واکنش های متفاوتی را در پی دارد اما قطعا نظر مراجع تقلید اصلی ترین پاسخ در این زمینه برای ما خواهد بود که در این گزارش در کنار بیان فلسفه تحریم غنا و آثار زیان بار آن گردآوری شده اند. برای غنا دو رقم معنی ذکر می شود «معنی عام» و «معنی خاص»، معنی خاص همان است که گفتیم یعنی آهنگهای تحریک کننده شهوات و متناسب مجالس فسق و فجور. ولی معنی عام هرگونه صوت زیبا است، و لذا آنها که غنا را به معنی عام تفسیر کرده اند برای آن دو قسم قائل شده اند «غنای حلال» و «غنای حرام» منظور از غنای حرام همان است که در بالا گفته شد و منظور از غنای حلال صدای زیبا و خوشی است که مفسده انگیز نباشد، و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد. حکم تک خوانی بانوان اعم از صوت قرآن و سرود در معرض نامحرم چیست؟ امام خمینی (ره): حکم، دائر مدار وجود مفسده و عدم آن است. (اگر موجب گناه وحرام شود جایز نیست) استفتائات، ج۳، ص ۲۷۳، س ۵۹ آیت الله بهجت (ره): اگر موجب تهییج شهوت باشد جایز نیست و چون نوعاً(غالبا) در معرضیت آن است ،اجتناب شود. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله تبریزی : قرآن خواندن زن و نیز خواندن سرود- در صورتیکه غنا نبوده و مشتمل بر موسیقی لهوی هم نباشد- فی نفسه مانعی ندارد لکن اگر موجب جلب نظر نامحرم و موجب تحریک شهوت باشد جایز نیست. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله خامنه ای : اگر موجب ریبه و فساد است و جلب توجه نامحرم می کند جایز نیست. خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟ الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب اگرچه صدای زن نامحرم نیست و خوانندگی زن فی نفسه منع شرعی ندارد، ولی هر گاه نفس خواندن با وضع خاص خواننده یا مضمون اشعاری که خوانده می شود به گونه ای باشد که موجب برانگیختن شهوت است، استماع صوت زن برای غیرشوهر او حرام است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا آیت الله سیستانی : اگر خوف ابتلا به حرام نباشد جایز است ولی جایز نیست صدای خود را به نحوی زیبا و نازک کند که معمولاً موجب تحریک شهوت باشد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله صافی گلپایگانی : مستلزم فساد است و جائز نیست. والله العالم استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله فاضل لنکرانی (ره): در شرایط فعلی که معمولاً مفسده دارد جایز نیست و اگر بصورت غنا باشد حرام است. سوال: خواندن زن در مجامع مختلط زن و مرد چه حکمی دارد؟ الف) قرآن خواندن ب) مرثیه خواندن ج) آواز غیرمطرب اگر با آواز بخواند یا بصورت غنا بخواند حرام است و اگر بصورت همدلی حرف بزند کراهت دارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله گلپایگانی (ره): بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند. مجمع المسایل، ج۲، ص۲۳۱، با استفاده از س ۶۵۲ آیت الله مکارم شیرازی : جایز نیست. استفائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) آیت الله نوری همدانی : اگر موجب فساد باشد اشکال دارد. حکم آوازخوانی زنان بدون استفاده از آلات لهو آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی، چه حکمی دارد؟ الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی امام خمینی (ره): الف و ب) آوازه خوانی اگر به نحو غنایی (طرب انگیز) باشد، اشکال دارد مگر غنای در عروسی ها که استثناء شده است و این بعید نیست و احتیاط واجب آن است که به هنگام شب زفاف (عروسی) و مجلسی که قبل از آن تدارک شده اکتفا شود، نه هر مجلسی بلکه احتیاط این است که مطلقاً و به طور کلی اجتناب شود. تحریرالوسیله، ج۱، ص۴۹۷، با استفاده از م۱۳ آیت الله اراکی (ره): احوط (احتیاط بیشتر) ترک است. استفتائات، ص ۲۵۶، س ۱۳ آیت الله بهجت (ره): الف و ب) اگر به حد غناء باشد حرام است مگر غناء مغنیّات (زنان خواننده) در عروسی ها اشکال ندارد به شرط آن که به کلام باطل تعلّق نگیرد. استفتائات، ج۴، ص ۵۳۰، با استفاده از س ۶۳۵۱ وسیله النجاه، ج۱، ص۴۱۶، م۱۶ (۱۴۴۹) آیت الله تبریزی (ره): الف) آوازه خوانی مناسب با مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) و کیفیت لهوی است- هر چند در مضمون باطل نباشد- اجتناب نمود. البته غناء در خصوص عروسی در صورتی که مشتمل بر موسیقی لهوی نباشد استثناء شده است. خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد؟ اگر مشتمل بر کذب و افتراء و امثال آن نباشد مانعی ندارد. والله العالم. استفتائات جدید، ج۲، ص۲۰۸، با استفاده از س۹۴۴ (قسمت ب) و ص ۲۱۲، با استفاده از س ۹۱۶ و ص ۲۱۶، س ۹۸۴ آیت الله خامنه ای: الف و ب) اگر به نحو غنائی باشد حرام است مگر خوانندگی در مجلس زفاف عروس اشکال ندارد، ولی نوازندگی مطرب لهوی در هر صورت حرام است. اجوبه الاستفتائات، ص ۲۷۰ و ۲۷۱، با استفاده از س ۱۱۴۳ و ۱۱۴۹ آیت الله خویی (ره): الف و ب) اگر به نحو غنای لهو و باطن باشد حرام است. ولی غنا زنان در مجالس عروسی اشکال ندارد به شرط این که محرّم دیگری مانند زدن طبل، سخنان باطل، داخل مردان بر زنان و شنیدن صدای آنان به نحوی که موجب تهییج شهوت شود، همراه آن نباشد، در غیر این صورت غنا در عروسی ها هم حرام است. منهاج الصالحین، ج۳، ص۷، با استفاده از م ۱۷ آیت الله فاضل لنکرانی (ره): حکم تک خوانی و جمع خوانی در مجالس عروسی چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم. در صورتی که مقارن چیز حرامی نشود مثل موسیقی لهوی و اختلاط زن و مرد، اشکال ندارد بلی در مردان باید غنا هم نشود. خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد؟ ج- خواندن اشعار سبک و بی مغز و مهیّج مناسب نیست. ب) سوال: با توجه به سوال ۹۷۶ جامع المسائل، ج۱، مبنی بر اینکه خواندن شعر در مجالس عروسی اگر غنا نباشد و … مانعی ندارد و سوال ۹۹۷ تنها غنا و آواز در مجالس عروسی زنانه مستثنی است و در بقیه موارد حرام است. لطفاً بفرمایید: چگونه می توان بین این دو مساله را جمع نمود؟ باسمه تعالی. غنا مطلقاً حرام است مگر در شب عروسی که توسط زن در مجلس زنانه خوانده شود. البته مشروط بر اینکه همراه حرام دیگری مثل موسیقی مطرب یا در حضور مردان نباشد. آیت الله نوری همدانی : الف و ب) در صورتی که غناء باشد یا موجب فساد یا انحراف گردد اشکال دارد ولی غناء در عروسی جایز است به شرط اینکه با محرّمات توأم نباشد. هزار و یک مسأله فقهی، ج۲، ص۱۶۳، با استفاده از ص۵۴۲ و ج۱، ص ۱۲۵، س ۴۴۲
منبع: باشگاه خبرنگاران
دیدگاه تان را بنویسید