مشاهیر مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

کد خبر: 890213

شیخ اسماعیل معزّى از دوران کودکی به درس و نماز و مسجد علاقمند بود و پس از طی مراحل علمى و سیر و سلوک عرفانى به درجه بالایی از عرفان رسید، او جوانان با استعداد و مؤمن را براى تحصیل علوم و معارف اسلامى تشویق می‌کرد.

مشاهیر مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

خبرگزاری تسنیم: مشاهیر مدفون در تخت فولاد از جمله شخصیت‌هایی هستند که علاوه بر اینکه از شخصیت‌های برجسته در زمینه‌های مذهب و عرفان و علم هستند تا حدودی ناشناخته مانده‌اند، خبرگزاری تسنیم در سلسله گزارش‌هایی قصد معرفی این شخصیت‌های برجسته را دارد.

عالم جلیل آیت ‏اللّه شیخ اسماعیل بن محمدحسن معزّى (معزالدّین) در سال ۱۳۰۹ هجری قمری (۴۷۶) در خانواده‌‏اى اصیل و مذهبى در شهر تاریخى اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش محمّدحسن که از معلومات مذهبى خوبى نیز برخوردار بود، به کار بازرگانى پشم اشتغال داشت. او از علما و دانشمندان به بزرگى و یاد و از آن‌ها تجلیل می‌کرد، از این رو به تربیت فرزندش اسماعیل براى تحصیل علوم دینى و طى مراحل علمى و سیر و سلوک عرفانى علاقه نشان داد و همّت گماشت.

ستاره‌های مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

عشق به عبادت و بندگى از کودکى

اسماعیل از همان دوران کودکى به نماز، مسجد، درس و آموزش علاقه‏‌مند بود و از سن هفت سالگى به همراه مادربزرگش که بانویى عابده و متهجّده بود، اغلب شب‏ها براى اقامه نماز شب به مسجد جامع اصفهان مى‌‏رفت و از خردسالى شروع به خواندن نماز شب کرد و تا پایان عمر پربرکت خویش نماز شب را ترک نکرد.

اشتیاق به کسب معارف

وى با اشتیاقى فراوان به تحصیل علم و معرفت پرداخت. او از هوش سرشار و استعداد و حافظه‏ نیرومند و توان تجزیه و تحلیل برخوردار بود به گونه‏اى که روزانه چندین درس را فرا مى‏‌گرفت و کتاب‌‏هاى متعدّدى را تدریس می‌کرد با اینکه برخى از این دروس را تازه فرا گرفته بود.

ستاره‌های مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

استادان او در حوزه‏ اصفهان

شیخ اسماعیل معزّى علوم مقدّماتى و صرف و نحو را نزد ملا عبدالرّزاق جزى اصفهانى و میرزا احمداصفهانى گذراند و پس از آن بلاغت را از آخوند ملا محمّد کاشانى (کاشى) و کتب فقه و دروس سطح را نزد حاج میرزا بدیع درب‌‏امامى، سیّدمحمد شوشترى و آقا سیّد محمدمهدى دُرچه‌‏اى فرا گرفت.

پس از گذراندن دوران مقدّمات و سطح به درس خارج مرحومین آیت ‏اللّه شیخ مرتضى ریزى و آیت ‏اللّه حاج سیّد محمدباقر دُرچه‏اى راه یافت و خود صاحب ‏نظر شد.

ستاره‌های مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

ادامه‏ تحصیل در حوزه‏ مقدس علوى و اساتید

شیخ اسماعیل پس از آن راهى نجف شد تا از محافل درسى استادان بزرگ آن سامان بهره گیرد. وى در تاریخ بیست و سوم رجب ۱۳۲۱ هجری قمری. در نجف اشرف به درس آیت ‏اللّه آخوند سیّد محمدکاظم خراسانى که مجتهدان بسیارى در درسش حاضر مى‏‌شدند به تلمّذ پرداخت و توشه‏‌هاى فراوانى از خوشه‌‏هاى درخت پربار این عالم بزرگ برگرفت.

از دیگر استادان وى در حوزه‏ مقدس علوى مى‏توان از آیات عظام سیّد محمدکاظم طباطبایى یزدى (صاحب عروالوثقى)، شیخ الشریعه‏ اصفهانى و شیخ محمدحسین قمشه‏اى اصفهانى را نام برد.

وی در مدّت اقامت در نجف اشرف، سحرگاهان به حرم مطهر امیرالمؤمنین حضرت على (ع) مشرّف مى‏‌شد و پس از برپایى نماز شب و نماز صبح و زیارت آن مضجع شریف و ملجأ منیع و خواندن زیارت جامعه و زیارت عاشورا و اقامه یک شبانه‏ روز نماز براى مرحوم پدرش، روح و روان خویش را در ملکوت الهى به پرواز درمى‌‏آورد و با اذکار و ادعیه‏ خاص به حضرت ولى عصر (ع) اظهار ارادت مى‌‏کرد و این چنین بود که به جایگاه عرفانى و معرفتى والا و به گفته افراد خواص مورد وثوق به منزلت طى‏‌الارض نایل گشت.

از مرحوم آیت‏اللّه معزّى براى خواص نقل شده که گفته بود: شبى در خواب دیدم که امیر مؤمنان على (ع) تصدیق اجتهادم را به دست مبارکشان به من دادند.

عشق و تشرّف به محضر امام زمان (ع)

همچنین افراد مورد وثوق و سالکان خاص دریافته بودند که ایشان با امام زمان (ع) مرتبط است و به خدمت حضرت ولى عصر (ع) رسیده‌‏اند.

مراحل و کیفیت تشرّفش به حضور حضرت مهدى امام زمان (ع) این چنین بوده است که مُرتّب و هر هفته از نجف اشرف به مسجد سهله مى‌‏رفته و چنان بر این کار هفتگى و زیارات و اذکار مداومت داشته است که موفّق به درک محضر آن حضرت مى‌‏شود.

در فرصت‏‌هاى مناسب نیز به شوق زیارت سیّد شهیدان حضرت ابا عبداللّه الحسین (ع) از نجف به کربلا با پاى پیاده مشرّف مى‏‌شد و از فیوضات قدسى حضرت سیدالشهدأ علیه‏‌السلام بهره‏‌مند می‌شد.

ستاره‌های مدفون در تخت فولاد ـ اصفهان +عکس

قناعت در ایّام تحصیل

مرحوم آیت ‏اللّه معزّى در نجف اشرف نذر مى‌‏کند که به غذایى اندک اگرچه چند دانه خرما باشد قناعت کرده تنها رفع گرسنگى کند و با این صرفه‏‌جویى، بخش زیادى از حقوق (شهریه) ماهیانه‏ خویش را به طلبه‏‌هاى مستحق و نیازمند و کوشادر درس و عبادت بپردازد.

بازگشت به اصفهان

سرانجام پس از ۱۲ سال اقامت در نجف اشرف و کسب علم و معرفت و تدریس وعبادت و زیارت و تزکیه‏ نفس در تاریخ ۲۱ رجب ۴۹۰ (۱۳۳۳) به اصفهان بازمى‏‌گردد ومورد استقبال پرشور علما و مردم اصفهان قرار مى‏‌گیرد.

استقبال و استفاده‏ خاص و عام از او

مراجع زمان، علما و مدرّسان و نیز مردم فرهنگ‏ پرور و عالم‏دوست اصفهان از آیت ‏اللّه شیخ اسماعیل مى‏‌خواهند که براى اقامه‏ نماز جماعت و پاسخ‏گویى به مسائل شرعى و رسیدگى به محرومان در مساجد اصفهان حضور یابد و براى تربیت طلا‏ب علوم دینى در مدارس علمى تدریس کند.

آقا شیخ اسماعیل معزّى در مسجد کمر زرّین و مسجد سلام به اقامه‏ نماز جماعت مى‏پرداخت و تدریس وى در زمینه‏‌هاى فقه، اصول و سایر علوم اسلامى در مدارسى مانند نوریه، کاسه‏گران (حکیمیه) و جدّه بزرگ بود. اهتمام او در پرورش طلا‏ب مثال‏ زدنى بود. به طورى که علاوه بر دلسوزى که نسبت به تربیت علمى، اخلاقى و معرفتى آن‌ها داشت، براى حل مشکلات آنان به ویژه رتق و فتق مسایل معیشتى آنان از هیچ کوششى دریغ نمى‏‌کرد.

پرورش استعداد‌ها

وى جوانان با استعداد و مؤمن را براى تحصیل علوم و معارف اسلامى تشویق مى‌‏کرد و از این رو یکى از فرزندانش، واعظ شهیر مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمین شیخ ابوالفضل معزّى (۱۳۰۴ - ۱۳۷۹ ه.. ش.) تحت راهنمایى و تربیت وى به تحصیل علوم دینى پرداخت. از جنبه‏‌هاى مهمّ شیخ اسماعیل طلبه‏ پرورى وى بود، بى‏ ریا طلبه‌‏ها را تشویق مى‌کرد و نسبت به آن‌ها مانند پدرى مهربان رفتار مى‏‌کرد.

با زوى مرجعیّت و حلاّ‏ل مشکلات

همچنین آیت‏ اللّه شیخ اسماعیل معزّى سال‏‌هاى متمادى بازوى توانمندى براى مرحوم آیت ‏اللّه آخوند ملا محمدحسین فشارکى بود که به مرجع و فقیه عراقین شهرت داشت.

مدرسه‏ علمیّه‏ نوریه هم شاهد زحمات بى‌‏دریغ وى بود به طورى که مرحوم معزّى این نهاد آموزشى را که به صورت مخروبه‏اى درآمده بود احیأ کرده و به جهت حفظ آن از شرّ غاصبان، اهل علم و طلا‏ب را در آنجا سُکنى داد.

بسیارى از مشکلات مردم براى حل و فصل و مرافعات و دعاوى و پاسخ به استفتائات و راهنمایى و ارشاد مردم از جانب آیت اللّه فشارکى به شیخ اسماعیل معزّى ارجاع مى‌‏شد.

مرحوم شیخ اسماعیل افزون بر مداومت بر تلاوت قرآن همراه با تدبر، شب‌های جمعه دعاى کمیل مى‏‌خواند هر ماه اعمال ویژه ام‏‌داوود انجام مى‌‏داد وانس خاص و علاقه‏ ویژه‌‏اى با مسجد داشت.

گاهى از شدّت خستگى و کار و تلاش فراوان با تکیه به دیوار، به خواب کوتاهى بسنده مى‏‌کرد و سپس به مطالعه و نگارش کتاب و عبادت مى‏‌پرداخت.

احیا و عبادت تمام شب‌ها به مدت دو سال

آیت‏اللّه معزّى براى درک شب قدر واقعى، یک سال تمام شب‏‌ها را به احیا و عبادت در مسجد سلام گذراند و سپس به درخواست جمعى از مشتاقان دیدار دوست، این کار را تکرار کرد و یک سال دیگر نیز همراه با آنان با همه‏ آداب و سنن شب‏ها را به احیأ و عبادت گذرانیدند.

آیت‏ اللّه شیخ محمود یوسفى غروى مى‏‌گوید: آقا شیخ اسماعیل معزّى، مردى زاهدو متقى بود. از آن‏جا که بنده با فرزند ایشان، شیخ ابوالفضل معزّالدین، دوست بودم و تابستان‏‌ها به اصفهان مى‏‌رفتم، ناظر فعالیت‏‌ها و برنامه‏هاى آن مرحوم در مدرسه‏ نوریّه بودم. ایشان مدرسه را با برنامه‏ خوبى اداره مى‏‌کرد و به همه‏ جوانب زندگى طلا‏ب مدرسه، اعم از مادى و معنوى توجّه داشت. آن بزرگوار، وجوهات و کمک‏هاى مالى را دقیقاً بین طلا‏ب تقسیم مى‏‌کرد و براى خود، با این که عائله‏‌مند بود، به اندازه‏ سهم یک طلبه اختصاص مى‏داد. گاهى اتّفاق مى‌‏افتاد که از ما پول قرض مى‌‏گرفت.

وفات این عالم بزرگ در شب جمعه ۲۳ ذى‏‌القعده‌‏الحرام ۱۳۶۳؛ ۱۸ آبان ۱۳۲۳ شمسی اتفاق افتاد و در تخت فولاد اصفهان، تکیه کازرونی به خاک سپرده شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد