دلیل ازدواج نکردن حضرت یحیی (ع) چه بود؟

کد خبر: 842462

آیه ۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران به ماجرای تولد حضرت یحیی (ع) و خصوصیات و رسالت‌های وی اشاره می‌کند.

دلیل ازدواج نکردن حضرت یحیی (ع) چه بود؟

خبرگزاری فارس: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه آل‏‌عمران به موضوع تولد حضرت یحیی (ع) اشاره کرده و می‌فرماید: ترا به فرزندی به نام یحیی بشارت می‌دهیم که خویشتن‏‌دار (از زنان) و پیامبرى از صالحان است.

متن آیه

فَنَادَتْهُ الْمَلَئِکَةُ وَهُوَ قَآئِمٌ یُصَلِّى فِى الِْمحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى‏ مُصَدِّقاً بِکَلِمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ سَیِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِیّاً مِّنَ الْصَّلِحِینَ‏

ترجمه

پس درحالى که زکریّا در محراب به نماز ایستاده بود، فرشتگان او را ندا دادند که خداوند تو را به (فرزندى به نام) یحیى بشارت مى‌‏دهد که تصدیق کننده‏ (حقّانیت) کلمة اللّه (حضرت مسیح) است و سیّد و سرور، و خویشتن‏‌دار (از زنان) و پیامبرى از صالحان است.

نکته‌ها

در تاریخ آورده‌‏اند که حضرت یحیى، ۶ ماه از حضرت عیسى بزرگ‏تر بود و، چون در میان مردم به زهد و پارسایى معروف بود، ایمان او به پسرخاله‏ خود حضرت عیسى، اثر عمیقى در توجّه مردم به مسیح گذاشت. جالب آنکه معناى «عیسى» و «یحیى» یکى و هر دو به معناى «زنده ماندن» است.

بعضى «حَصور» را به معناى ترک ازدواج یحیى به خاطر مسافرت‏‌هاى زیاد دانسته‏‌اند، ولى امام باقر علیه السلام مى‏‌فرماید: عفّت یحیى باعث شد تا ازدواج نکند و از زنان کناره بگیرد.

پیام‌ها

۱- دعاى خالصانه از قلب پاک مستجاب مى‏‌شود. «دعا زکریّا... فنادته الملائکة»

۲- نماز، در ادیان پیشین نیز بوده است. «یصلى فى المحراب»

۳- مِحراب مسجد، از قداست خاصّى برخوردار است. محل نزول مائده آسمانى؛ «وجد عند‌ها رزقاً» استجابت دعا. «فنادته الملائکة... فى المحراب»

۴- نماز، زمینه‏ نزول فرشتگان است. «نادته الملائکة و هو یصلّى فى المحراب»

۵ - اراده‏ خداوند بر هر چیزى غلبه دارد. پیرىِ پدر و عقیمىِ مادر، مانع فرزنددار شدن نیست. «انّ اللّه یبشّرک بیحیى»

۶- گاهى نامگذارى افراد از طرف خداست. «یُبشّرُک بیحیى»

۷ - فرزند از نعمت‏‌ها و بشارت‏‌هاى الهى است. «یبشّرک بیحیى»

۸ - انبیا یکدیگر را تصدیق مى‏‌کنند. «مصدقا بکلمة من اللّه»

۹- حضرت عیسى نشانه‏‌اى از قدرت خداست، نه فرزند خدا. «بکلمة من اللّه»

۱۰- خداوند از آینده هر کس خبر دارد. «سیّداً و حصوراً و نبیّاً»

۱۱- عفّت و کنترل تمایلات جنسى، مورد ستایش خداوند است. «حصوراً»

منبع: تفسیر نور

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت