چرایی ورود دادستان به جنجال حساب سلبریتی‌ها و ماه عسل

کد خبر: 829427

در پی جنجالی شدن یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی ماه عسل درباره تبلیغ نوعی واکسن برای زنان، دادستان تهران روز گذشته قول پیگیری این موضوع را داد. بررسی پول‌های واریزی مردم به حساب سلبریتی‌ها در جریان زلزله کرمانشاه ...

چرایی ورود دادستان به جنجال حساب سلبریتی‌ها و ماه عسل
روزنامه جوان: در پی جنجالی شدن یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی ماه عسل درباره تبلیغ نوعی واکسن برای زنان، دادستان تهران روز گذشته قول پیگیری این موضوع را داد. بررسی پول‌های واریزی مردم به حساب سلبریتی‌ها در جریان زلزله کرمانشاه ... در پی جنجالی شدن یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی ماه عسل درباره تبلیغ نوعی واکسن برای زنان، دادستان تهران روز گذشته قول پیگیری این موضوع را داد. بررسی پول‌های واریزی مردم به حساب سلبریتی‌ها در جریان زلزله کرمانشاه نیز دیگر مسئله‌ای است که حجت‌الاسلام منتظری وعده پیگیری‌اش را داده است. اگر فرهنگ در این دو ماجرا عقب نمی‌ماند شاید کار به قوه قضائیه نمی‌کشید.
ماجرای یکی از مهمانان برنامه ماه رمضانی ماه عسل به قدری ابعاد امنیتی پیدا کرده که پای قوه قضائیه نیز به ماجرا باز شده است. در هفته جاری البته موضوع پول‌های واریزی مردم به سلبریتی‌ها هم بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت. این موضوع دومی است که دادستانی تهران درباره‌اش اظهار نظر کرده است. چه کسی فکر می‌کرد یکی از قسمت‌های برنامه ماه عسل تا این اندازه جنجال برانگیز شود که پس از رسانه‌ها و فضای مجازی پای قوه قضائیه را نیز به ماجرا باز کند. برنامه‌ای که پیش از این اغلب از افراد و شهروندان معمولی دعوت می‌کرد این بار میزبان فردی بود که اگرچه به نظر می‌آمد شهروندی عادی است که دچار یک بیماری شبیه ایدز شده، اما ظاهراً یاسمین اشکی آنقدر‌ها هم که ماه عسلی‌ها فکر می‌کردند بی‌حاشیه نبوده است. او البته از سوی وزارت بهداشت به برنامه ماه عسل توصیه شده است. دادستان کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب تهران را موظف کرده ادعا‌های مطرح شده در برنامه ماه عسل از سوی یک فرد مبتلا به نوعی بیماری کمتر شناخته شده را در اسرع وقت پیگیری و نتیجه را گزارش کند. این دادستانی اعلام کرده: در پی پخش برنامه‌ای در تاریخ۸/۳/ ۹۷ در یکی از شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران و طرح ادعا‌هایی درباره نوعی بیماری، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور پس از انجام بررسی‌های لازم و اعمال اعلام نظر کارشناسان و متخصصان ذی ربط درخصوص کذب بودن مطالب و ادعا‌های مطرح شده در آن برنامه، گزارشی به دادستان کل کشور ارائه داده است. به دنبال این بررسی‌های اولیه، دادستان عمومی و انقلاب تهران از سوی دادستان کل کشور مأمور شد برابر با مقررات، در اسرع وقت و با توجه به آثار و تبعات ادعا‌های مطرح شده در آن برنامه در جامعه، موضوع را پیگیری و تعقیب کند و نتیجه نیز برای عموم اعلام شود. ابهام در ماجرا برنامه پرمخاطب ماه رمضانی ماه عسل در دهه اول این ماه میزبان فردی به نام یاسمین اشکی می‌شود؛ دختر جوانی که اعلام می‌کند در حال آموزش به کودکان ایرانی در زمینه آشنایی با موضوعات جنسی (آشنایی با بدن و...) برای پیشگیری از آسیب‌های اخلاقی است، اما این همه ماجرا نیست، او لزوم تزریق یک واکسن را نیز تبلیغ می‌کند و البته خواهان عزم ملی و همکاری ملی هم می‌شود. یاسمین مبتلا به یک بیماری خودایمنی بسیار نادر است که نشانه‌هایش شبیه ایدز است. او بیماری‌اش را ژنتیکی مطرح می‌کند، ولی اساس حرف او آموزش برای پیشگیری انتقال از طریق رابطه جنسی است. او در ادامه از خطر بیماری دستگاه تناسلی می‌گوید که بعضی از انواعش عامل سرطان است و مدعی می‌شود یک سونامی خطرناک طی ۱۰ سال آینده زنان و مادران ایرانی را تهدید می‌کند، لذا باید کودکان ایرانی واکسن پیشگیری از ویروس آن بیماری تناسلی را دریافت کنند. به همین منظور و با همراهی برنامه ماه عسل، به‌عنوان یک سلبریتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی و از مردم تقاضای کمک مالی می‌کند. اطلاعاتی که ویکی پدیا درباره یاسمین اشکی می‌دهد ناچیز است و البته مبهم. به این جمله دقت کنید «او وقتی تصمیم گرفت اطلاعاتی راجع به بیماری‌اش جمع‌آوری کند، متوجه شد که اطلاعات درباره بیماری‌های آمیزشی مثل ایدز بسیار اندک است، سپس به همراه دوستانش درصدد راه‌اندازی وب‌سایتی برآمد که اطلاعاتی راجع به سلامت جنسی ارائه دهد.»
برخی در فضای مجازی به این مسئله دامن می‌زدند که حالا ماجرای این خانم و این واکسنی که تبلیغ آن را انجام داده مورد نقد جدی محافل علمی و مردم قرار گرفته و پای میزان زیادی پول در میان است و بهتر است قوه قضائیه به آن ورود کند، این ماجرا مشکوک است، محتمل است پای منافع شخصی درمیان باشد. برخی هم موضوع را امنیتی می‌بینند و پای اسرائیل را در میان می‌دانند. باز شدن پای وزیر بهداشت احسان علیخانی چند روز پس از اینکه ماجرا در رسانه‌ها جنجالی شد، توضیحاتی درباره آن برنامه داد و گفت: ماجرای یاسمین اشکی و واکسن HPV پیشنهاد وزارت بهداشت به برنامه ماه عسل بوده. اما پس از حواشی به وجود آمده در برنامه ماه عسل و سکوت شبکه سوم سیما و عوامل این برنامه درباره تناقضات مهمان برنامه خانم یاسمین اشکی (یاسی اشکی) و بازی با سلامت زنان و دختران ایرانی، شخص وزیر بهداشت برای توجیه اظهارات یاسمین اشکی، وارد گود شد.
قاضی زاده هاشمی درباره حواشی به وجود آمده گفت: اینجانب ضمن تشکر از سازمان صداوسیما و برنامه ماه عسل که به سلامت مردم توجه کرده‌اند، تنها به این نکته بسنده می‌کنم که امروزه بیماری ناشی از ویروس HPV از جمله بیماری‌هایی است که عده بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و واکسن پیشگیری از این بیماری نیز با کمترین عارضه در دنیا استفاده می‌شود. بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده در کشور نیز تولید و ساخت واکسن این بیماری در ایران هم پیگیری می‌شود و دانشمندان ایرانی در مورد ساخت این واکسن، به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند. اگرچه حوزه بهداشت در زمینه تولید واکسن با چالش‌هایی مانند هزینه‌بر بودن آن‌ها مواجه است، اما این موانع موجب توقف فعالیت دانشمندان عرصه سلامت نشده و تلاش برای تولید دارو‌ها و واکسن‌های مورد نیاز مردم و از جمله واکسن HPV به طور جدی در حال انجام است.
با توجه به اظهارات فوق مشخص می‌شود که نهاد پشت پرده برای دعوت از مهمان برنامه به احتمال بسیار بالا، وزارت بهداشت بوده است. در شرایطی که انتظار می‌رفت مسئولان برنامه ماه عسل یا حتی مقامات شبکه سوم سیما و رسانه ملی برای روشن شدن ابعاد این داستان مشکوک پاسخگو باشند، شخص وزیر بهداشت برای دفاع از تناقض‌های آشکار مهمان برنامه ماه عسل وارد گود شد و تمام قد از «یاسمین اشکی» دفاع کرد که شهرت او سبب جمع آوری یک شبه ۶۰۰ میلیون پول شده بود. وزیر بهداشت هیچ اشاره‌ای به اظهارات پرتناقض و تخیل‌گونه مهمان برنامه هم نکرد. تحقیق درباره پول‌های واریزی به حساب سلبریتی‌ها حجت الاسلام والمسلمین منتظری همچنین روز گذشته دستور داد نسبت به وجوه جمع آوری شده سلبریتی‌ها به بهانه زلزله کرمانشاه برابر مقررات اقدام و از تضییع حقوق عامه جلوگیری شود.
اینکه در این ماجرا چقدر فرهنگ عامه و ضعف رسانه‌های رسمی نقش دارد خود موضوع مهمی است. سلبریتی‌ها در سکوت رسانه‌های رسمی کشور وجوه میلیاردی از سوی مردم را به حساب‌های خود روانه کرده‌اند درحالی که هیچ حسابرسی مشخصی درباره آن وجود ندارد. این دو موضوع حالا جنبه حقوقی و قضایی پیدا کرده است، اما واقعیت ماجرا این است که ابعاد فرهنگی این ماجرا اهمیت زیادی دارد. اگر رسانه‌ها و مدیران آن‌ها پیش از قوه قضائیه هوشیارتر عمل می‌کردند و به عبارتی دیگر فرهنگ جلوتر از بخش‌های دیگر گام برمی‌داشت به احتمال زیاد پای قوه قضائیه به ماجرا باز نمی‌شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد