خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه به معصومین، اعتراض، نقد و اشکال نمیتوان وارد کرد، گفت: این عمل نه عقلا و نه شرعا جایز نیست و این مساله بر همه مومنین روشن و مسلم است که کفر است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجتالاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر عدم امکان نقد بر معصومین علیهمالسلام گفت: تعجب ما و همه مردم این است که چرا یک روحانی تحصیلکرده این حرف را میزند و به چرایی این مساله در محل خود باید پاسخ دهد. وی تصریح کرد: اگر در بیان این جمله از سوی گوینده اشتباهی رخ داده است، بهتر است هرچه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خود را اعتراف کنند. صادقی با اشاره به پشتوانه استدلالی اشتباه بودن امکان نقد به معصومین تصریح کرد: دلایل بسیار عقلی و شرعی و نقل بر اشتباه بودن این مساله وجود دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. وی با طرح این سوال که معیار نقد چیست و باید برای نقد کردن فکر و منطقی صحیح وجود داشته باشد، تاکید کرد: این معصومین هستند که اشتباه نمیکنند، کاملترین عقل و منطق را دارند و ایشان هستند که عاری از خطا و
اشتباهند، پس چرا آنها را نقد میکنید؟ معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: این بی معناست که کسی که مصون از خطا و اشتباه است را نقد کنیم و این منطقیترین جواب این مساله است. وی در ادامه بحث خود به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در هیچ جای قرآن نمیبینیم که اجازه انتقاد به پیامبر صلی الله علیه و آله داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم تاکید دارد که از خدا و رسولش باید اطلاعت کنید و در این صورت نقد دیگر معنی پیدا نمیکند. حجتالاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به آیات متعدد از قرآن کریم درباره لزوم تبعیت محض از فرمان خداوند و رسول تاکید کرد: کسی که مومن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمانبردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و کسی که به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این معنی است که او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نکرده است. وی افزود: در آیهای دیگر از قرآن کریم داریم که هرچه پیامبر گفت: آن را بپذیرید که آن صلاح شماست و هرچه نهی کرد، از آن بپرهیزید که در آن برای شما صلاحی نیست و مطلقا حق رفتار خلاف ندارید. صادقی با اشاره به برخی از اعتراضات
در زمان پیامبر از سوی برخی نادانان گفت: مثل این اعتراضات، آن اعتراضی است که وقتی پیامبر فرمود: قلم و کاغذی بیاورید تا وصیتی به شما بکنم که تا ابد گمراه نشوید و فردی با بی ادبی تمام، نگذاشت تا این اتفاق بیفتد و اینگونه اعتراض کردن جز کفر نیست. وی با اشاره به یک روایت تاریخی دیگر که برخی در بیان سخنان اخیر خود به این مساله ضعیف استناد کردهاند گفت: آنکه به پیامبر خدا گفت: این سخن خداست یا از طرف خودت است، معلوم بود که اگر پیامبر میفرمود: از طرف خداست میپذیرفت، اما اگر از سوی پیامبر بود نمیپذیرفت و این جز کفر، چیزی نیست و اگر کسی حرف پیامبر خدا را نپذیرد کفر است چرا که خود خداوند در قرآن فرموده که از پیامبر اطاعت کنید. معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: آیا اگر یک فرد عرب جاهل با فرهنگ جاهلی بر پیامبر وارد شده و این مساله را گفته، آیا این دلیل مجاز بودن نپذیرفتن حرف پیامبر است؟ قطعا این نیست و حتی پیامبر حرف این عده را و منطق جاهلیشان را نمیپذیرفت، اما تحمل میکرد و جهال را میبایست تحمل کرد و قطعا تحمل کردن رفتار بی ادبانه و جاهلانه افراد در زمان پیامبر توسط ایشان، نشانه درست بودن این رفتار نیست. وی افزود:
رفتار یک فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سکوت و تحمل پیامبر خدا بر یک رفتار هم ملاک درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطهآمیز را باید کنار گذاشت. حجتالاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به جملهای در زیارت امیر المومنین خاطرنشان کرد: وقتی در زیارت ایشان میخوانیم سلام بر تو که میزان و معیار اعمال درست و غلط هستی، چگونه میتوانیم بپذیریم که خود عمل و گفتارشان را نقد کنیم؟ وی با تاکید بر عدم تمایل انتساب گفتار اخیر برخی روحانیون به ریشههای سکولار غربی و لیبرال دموکراسی این تفکرات گفت: این سخنان در اندیشه روشنفکرانی دارد که پایه دینی ندارند و تفکر آنها در مکاتب غربی شکل گرفته است و در تفکر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، بخدا هم میشود اعتراض کرد و این مساله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد که حرفی کفرآمیز است. وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: این سخنان جز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد و در فرهنگ دینی ما ریشه دار نیست.
دیدگاه تان را بنویسید