در ساعات پیک پس لرزه چه کنیم؟!

کد خبر: 765475

متخصصین زلزله معتقد هستند، بعد از گذشت یک الی دو ساعت اول، از میزان شدت لرزه ها کاسته خواهد شد و معمولا در اکثر مواقع پس لرزه‌ها شدت و فشار گسل را تخلیه کرده و از لرزش های مهیب بعدی جلوگیری می نماید.

در ساعات پیک پس لرزه چه کنیم؟!
معاونت بهداشت دانشگاه شهید بهشتی: هنگام وقوع زلزله، یک الی دو ساعت اول را زمان "پیک پس لرزه" می نامند. از این رو در صورت امکان پس از اتمام لرزشهای اولیه، با حفظ خونسردی و همراه داشتن کیف اضطرار، از منزل خارج شوید. تا در صورت وقوع پس لرزه ها در امان باشید.
مهندس محمدرضا غفارزاده رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدرس کشوری حمایت های روانی، اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه با بیان این مطلب، اظهار داشت: متخصصین زلزله معتقد هستند، بعد از گذشت یک الی دو ساعت اول، از میزان شدت لرزه ها کاسته خواهد شد و معمولا در اکثر مواقع پس لرزه‌ها شدت و فشار گسل را تخلیه کرده و از لرزش های مهیب بعدی جلوگیری می نماید.
وی افزود: در این موقعیت توصیه می گردد خونسردی خود و خانواده خود را حفظ کرده و ساعتی را در محل‌های باز سپری نمائید.مدرس کشوری حمایت های روانی، اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه، توصیه هایی جهت کاهش فشار روانی و تامین امنیت و سلامت روانی در شرایط اضطرار را اینگونه بیان می کند:
1- اخبار و اطلاعات مربوط به حادثه را فقط از طریق رسانه های رسمی و ملی دنبال نمائید. 2- از نشر و گسترش اخبار مربوط به موارد احتمالی مصدومین و کشته ها در فضای مجازی خودداری نمائید. 3- کودکان را در کنار خود نگه‌داشته و تا حد امکان از آن ها جدا نشوید. 4- مسئولیت نگه‌داری از کودکان و سالمندان را به یکی از افراد جوان تر و فعال تر خانواده بسپارید. 5- آقایان تلاش نکنند که همه کارها را خودشان انجام بدهند، بلکه متناسب با توان سایر اعضای خانواده به آنها نیز مسئولیت بدهند. 6- از رفتارهای انفرادی، هیجانی و قهرمانگرایی بپرهیزید. 7- به دستورات نیروهای اورژانس، امدادگران، پلیس و تیم های پزشکی گوش کنید و این دستورات را اجرانمائید. 8- سعی کنید کنار هم باشید و در حین آرامش، هوشیار باشید. 9- سعی کنید فعالیت های روزمره و ساده زندگی را در کنار هم انجام بدهید. 10- با ارسال پیام های مثبت مانند اینکه نیروهای امدادی در محل حادثه حضور دارند به دیگران امید و آرامش بدهید. مهندس غفارزاده رزاقی در ادامه به نکاتی که بایستی در زمان زلزله به صورت عام رعایت نمود، اشاره کرد: 11- هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده 12- روشن نگهداشتن حداقل یک چراغ در منزل 13- قفل نکردن درب اتاق ها، پنجره و درب اصلی منزل 14- برداشتن مقداری آب و مواد غذایی 15- پوشیدن لباس گرم و حتی الامکان، لباس هایی که بتوان در بیرون منزل پوشید را استفاده نمائیم. 16- مشخص نمودن مسیر خروج و مسدود نکردن راهروی خروجی ( مانند جاکفشی) 17- برداشتن داروهای مورد استفاده 18- شارژ نمودن گوشی های موبایل 19- نخوابیدن نزدیک پنجره 20- مشخص نمودن محلی امن برای جمع شدن اعضای خانواده بعد از حادثه 21- پرنمودن باک اتومبیل ، و قرار دادن اتومیبل در مکانی امن به طوری که در مجاورت دیوار و یا زیر سقف پارکینگ قرار نگرفته باشد. 22- زیور آلات و اشیاء قیمتی را در کیفی کوچک و قابل حمل سریع در نزدیکتان قرار دهید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد