قرائتی: با حزن به زیارت سیدالشهدا(ع) بروید
حجت الاسلام قرائتی در یکی از جلسات درسهایی از قرآن با اشاره به اینکه قرآن و اهلبیت(ع) مثل دو کفه ترازو هموزن هستند، گفت: آرامش در تلاوت قرآن با آرامش در زیارت امام حسین(ع) برابر است.
خبرگزاری فارس: حجتالاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپردازد و سالها است که پنجشنبهها در برنامه درسهایی از قرآن میهمان خانههای ایرانیان است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیدهای از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در سالهای گذشته را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در برنامه درسهایی از قرآن با موضوع «امام حسین (ع) و قرآن - 1» که در 10 اردیبهشتماه سال 1377 ایراد شده است، تقدیم میشود.
- حدود 60 لقب قرآن دارد که همه آن 60 لقب را امام حسین علیه السلام هم دارد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِى»(أمالی طوسی، ص547) قرآن و اهلبیت(ع) یکی هستند. یعنی اگر دین حفظ شد میشود قرآن، اگر آدم شد میشود امام حسین علیه السلام. «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآنِ» (إقبالالأعمال، ص712) یعنی قرآن و اهلبیت(ع) مثل دو کفه ترازو هموزن هستند.
- درباره امام حسین(ع) داریم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ»(إقبالالأعمال، ص712) حسین جان! تو وارث تورات و انجیل و زبور هستی. یعنی: وارث همه کتابهای آسمانی تو هستی. تورات مال یهودیها، انجیل هم مال مسیحیها، زبور هم مال حضرت داوود(ع) است. حسین جان! همه کتب آسمانی را تو داری. آن وقت در مورد قرآن هم داریم: قرآن جامع تورات، انجیل و زبور است. همانطور که قرآن همه نکات تورات و انجیل و زبور را دارد امام حسین(ع) هم همه علوم تورات و انجیل و زبور را دارد.
- راجع به قرآن داریم: «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً» مزمل/4 یعنی قرآن را آرام آرام بخوان. راجع به زیارت امام حسین(ع) هم داریم: وقتی میروی حرم امام حسین(ع) قدمهایت را آرام آرام بردار. آرامش در تلاوت قرآن با آرامش در زیارت ابیعبدالله الحسین(ع) برابر است.
- قرآن را با آهنگ محزون بخوانید. «فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ»(کافی، ج2، ص614) لحنتان حزین باشد. در مورد امام حسین(ع) هم داریم که «إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ الْحُسَیْنِ ع فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِینٌ»(کافی، ج4، ص587) با حزن زیارت کن و به زیارتشان بروید. در مکه اینطور نیست. در مورد نجف و مشهد و ... اینطور نیامده است.
- در مورد قرآن هم داریم که: «هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنینَ» بقره/97 هدایت و بشارت برای مؤمنین است. یعنی ظرف هر دو مؤمنین است. عشق حسین(ع) در دل مؤمنین است، بهرهگیری از نور هدایت قرآن هم مال مؤمنین است.
- راجع به قرآن هم داریم که: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمْ یَجْعَلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِی کُلِّ زَمَانٍ جَدِیدٌ وَ عِنْدَ کُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»(عیونأخبارالرضا، ج2، ص87) قرآن برای زمان خاصی نیست. قرآن در هر زمانی نو است. کربلا هم در هر زمانی نو است. «کُنْتَ فِیهَا نُوراً سَاطِعاً لَا یُطْفَى»(کاملالزیارات، ص230) امام حسین(ع) نوری است که خاموش نمیشود. در کامل الزیارات داریم که: حسین جان! نور تو خاموش نمیشود.
دیدگاه تان را بنویسید