سخنان زهیربن قین در شب عاشورا ترجمان کدام آیه است؟
کلیپ تلاوت آیاتی از سوره مبارکه آلعمران توسط مهدی غلام نژاد قاری بین المللی کشورمان به همراه تصاویری از سریال مختارنامه منتشر شد.
خبرگزاری تسنیم: زهیر بن قین بجلی(ع) از یاران بزرگ و با وفای امام حسین(علیه السلام) و مردی شایسته وشریف بود. شجاعت و پایمردی زهیر وی را بر آن داشت در کنار مدافعان اسلام قرار گیرد. از دیگر ویژگیهای زهیر سخنوری اوست که زبانزد خاص و عام و دوست و دشمن بود. او آنچنان بر گفتار مسلط بود که گاه از او میخواستند در جمع حاضر شود و در دفاع از امام حسین (علیه السلام) سخن بگوید. گفتارش در شب عاشورا و عملش در روز عاشورا بهترین گواه بر درستی این سخن است.
در کتب مقاتل آمده است در ظهر روز عاشورای سال 61 هجری؛ زهیر در مقابل سپاه عمر بن سعد ملعون ایستاد و خطاب به شمر بن ذیالجوشن گفت: ای بندگان خدا؛ پسر فاطمه به دوستی و نصرت از زاده سمیه شایستهتر است. اگر یاریاش نمیکنید، به خدا پناهتان باد؛ شمر تیری سمت وی افکند و گفت: خاموش باش، ما را از پرگویی خسته کردی. زهیر گفت: ای بدویزاده، با تو سخن نمیگویم؛ همانا تو از چهارپایانی. به خدا، گمان ندارم دو آیه از قرآن درست بدانی. مژده ات باد به رسوایی و عذاب دردناک قیامت. شمر گفت: خدا یک ساعت دیگر خودت و آقایت را خواهد کشت. زهیر گفت: مرا از مرگ می ترسانی؟! به خدا، مرگ با حسین نزد من بهتر است از آنگونه با شما جاویدان بمانم.
این عبارت زهیر در مقابل شمر ملعون مصداق آیه 158 سوره مبارکه آلعمران است «وَلَئِن مُّتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ»؛ «و اگر بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوى خداوند برانگیخته مىشوید.» در این آیه عبارت «فى سبیل اللّه» نیامده است، تا بگوید: محشور شدن همه کسانى که بمیرند یا کشته شوند در هر راهى که باشند، به سوى خداست. اکنون که مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمى است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس دیگر نگرانى از شهادت چرا؟ امام حسین (ع) میفرمایند: «فان تکن الابدان للموت انشئت فقتل امرء فى اللّه بالسّیف افضل؛ اگر بدنها براى مرگ آماده شدهاند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.»
دیدگاه تان را بنویسید