باشگاه خبرنگاران: « بروج » هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که مکی و 22 آیه دارد. محتوای سوره : با توجه به فضاى نزول و محتواى سوره به نظر مىرسد هدف اصلى سوره آرامش دادن به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و تقویت روحیه مؤمنان و تشویقِ آنان به پایدارى در برابر شکنجههاى مشرکان بوده است. این سوره براى توجه دادن انسانها به عظمت پروردگار و زمینهسازى براى مطالب بعدى با سوگند به آسمان داراى ستارگان، روز قیامت و شاهد و مشهود (گواهو گواهى شده) آغاز مىشود. سپس براى تسلّى دادن به پیامبر(صلى الله علیه وآله)و یارانش که به سبب ایمانبه خداوند، به دست مشرکان به شدت شکنجه مىشدند، داستان اصحاب اُخدود را بیان مىکند. بر پایه یک نظر (روایت) اصحاب اخدود گروهى از یهودیان بودند که مسیحیان مؤمن را فقط به سبب ایمانشان به خداوند در گودال هایى از آتش مىسوزاندند تا از ایمانشان دست بردارند. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: قرائت سوره بروج انسان را از ترساننده ها و سختی ها نجات می بخشد. فضیلت سوره : در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر کس سوره بروج را قرائت کند ده برابر روزهای جمعه
و روزهای عرفه ای که او درک کرده است به او پاداش داده می شود. امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره بروج را در نمازهای واجب خود بخواند در محشر و موقف هایی که در پیش خواهد داشت همراه با پیامبران و رسولان و صالحان خواهد بود زیرا سوره بروج سوره پیامبران است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر قرائت این سوره در نمازهای مختلف روزانه سفارش می فرمودند. آثار و برکات سوره : از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: قرائت سوره بروج انسان را از ترساننده ها و سختی ها نجات می بخشد. امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: اگر بخواهند کودکی را از شیر جدا کنند و شیر را از او بگیرند این سوره را بر او بخوانند. این دو ره برای او آسان خواهد شد و هر کس هنگام خواب این سوره را بخواند تا صبح در امان خدا خواهد بود. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره بروج را بر آب بخواند و به کسی که سم خورده است بنوشاند سم به او آسیبی نمی رساند. پی نوشت ها : 1- التفسیر الکبیر، ج31، ص114؛ نمونه، ج26، ص324؛ الموسوعة القرآنیه، ج11، ص171. 2- السیرة النبویه، ج1، ص35ـ36؛ مجمعالبیان، ج10، ص709. 3-
مجمع البیان، ج10، ص310 4- ثواب الاعمال، ص122 5- بحارالانوار، ج89، ص321 6- تفسیرالبرهان، ج5، ص621 7- همان 8 - مکارم الاخلاق، ص365
دیدگاه تان را بنویسید