یاحسینی که از «مسجد اعظم» بلند است
بیرق عزا را برافراشتهاند و شهر سیاه پوشیده. چراغهای رنگی عید قربان و غدیر یکی یکی باز میشود و جایشان را کتیبهها و پارچه نوشتههای عزا میگیرد. قرار است در این شهر صدها هزار عزادار به سوگ بنشینند. زنجان چندسالی است که به پایتخت شور و شعور حسینی مشهور شده. پایتختی که عزاداریهایش نه تنها در کشورمان بلکه در بین دوستداران اباعبدالله(ع) در کشورهای دیگر نیز زبانزد عام و خاص است. عزاداران مقابل حسینیه اعظم در سبزه میدان گرد هم میآیند و به رسم گذشته نوحه سر میدهند.
روزنامه ایران: بیرق عزا را برافراشتهاند و شهر سیاه پوشیده. چراغهای رنگی عید قربان و غدیر یکی یکی باز میشود و جایشان را کتیبهها و پارچه نوشتههای عزا میگیرد. قرار است در این شهر صدها هزار عزادار به سوگ بنشینند. زنجان چندسالی است که به پایتخت شور و شعور حسینی مشهور شده. پایتختی که عزاداریهایش نه تنها در کشورمان بلکه در بین دوستداران اباعبدالله(ع) در کشورهای دیگر نیز زبانزد عام و خاص است. عزاداران مقابل حسینیه اعظم در سبزه میدان گرد هم میآیند و به رسم گذشته نوحه سر میدهند.
از سبزه میدان تا خیابان فردوسی راه زیادی نیست، پیاده ١٠دقیقه. سر در چند مغازه کتیبه زدهاند. کتیبهها هم اندازه و متحدالشکل هستند. اصلاً نظم یکی از ویژگیهای عزاداری محرم در زنجان است. اینجا مثل تهران یک هیأت از این کوچه بیرون نمیآید و به کوچه روبه رویی برود و یک هیأت از کوچه رو به رویی به کوچه بغلی. در زنجان همه هیأتها و مساجد در یک خیابان جمع میشوند؛ سر ساعتی مشخص و با آیینی مشخص شروع و سر ساعت هم با آیینی تمام میشود. بعد از آن نه صدای طبلی بلند میشود و نه صدای بلندگویی. از مغازهداری که روی چهارپایه ایستاده و در حال نصب کتیبه است از مراسم و تجمع روز هشتم میپرسم. با چکش ضربه آخر را به میخ میزند و با یک حرکت از چهارپایه پایین میپرد. میگوید: «هیأت زنجانیها روز هشتم و یازدهم یکی میشوند. به نظرم از زمانی که این اتفاق افتاده عزاداری هم با شکوهتر شده. الان چندسالی میشود از شهرهای دیگر هم برای عزاداری به اینجا میآیند. دروغ نباشد شهر به حالت انفجار میرسد. جای سوزن انداختن نیست. شاید به همین خاطر است که زنجان پایتخت شورحسینی لقب گرفته. سال پیش نزدیک ٥٠٠هزار نفر از حسینیه اعظم تا امامزاده ابراهیم جمعیت به راه افتاده بود. باید قدر چنین آیینی را بدانیم.» گشتی چند ساعته در زنجان و صحبت با مردم نشان میدهد آنها تجمع هیأت را نوعی اتحاد و همدلی میدانند. آنها اعتقاد دارند عزاداری بدون طبل و سنج و علم کشی بر معنویت مراسمشان افزوده. در زنجان حتی برای سینه زنی به صف نمیایستند؛ یک صف آن طرف خیابان و یک صف این سو. اینجا عزاداری شبیه نوعی راهپیمایی است. آدمها و هیأتها همه در جمعیتی عظیم و یکصدا گم میشوند.
برگزاری تجمعی با حضور ٥٠٠ هزار عزادار شاید به این راحتیها نباشد. برقراری نظم و امنیت و از همه مهمتر کنترل ترافیکی شهر زوایای دیگری از این تجمع است که باید به آن پرداخته شود. سردار علیرضا صالحی، رئیس پلیس استان زنجان در گفتوگو با «ایران» میگوید: «سال گذشته نزدیک به ٥٠٠هزارنفر در روزهای تجمع حضور داشتند که امسال با توجه به تعطیلات آخر هفته بعد از عاشورا، پیشبینی میشود جمعیت بیشتری در این مراسم حاضر شوند که با هماهنگی شهرداری و هیأت امنای حسینیه اعظم تدارک لازم برای این مراسم و پذیرایی از میهمانانی که از شهرهای دیگر تشریف میآورند، دیده شده است.» صالحی در ادامه میافزاید: «با توجه به پیشبینیهای پلیس زنجان در ایام محرم، قرارگاهی به نام قرارگاه محرم با حضور افسران کارآزموده تشکیل شده است که با فعالیت مستمر خود همه جوانب انتظامی، امنیتی و ترافیکی را کنترل کنند و بهترین تصمیمها را در مواقع ضروری بگیرند. افسران قرارگاه محرم حتماً افراد آسیبزا را تحت کنترل خود دارند تا این مراسم به بهترین نحو برگزار شود.»
مسجد اعظم که بیش از یک قرن قدمت دارد و از سوی دو خیر با نامهای حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شده، هرساله بهعنوان کانون اصلی عزاداری زنجان، عزاداران پرشماری را به خود فرا میخواند تا آنجا که این آیین بهعنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت ملی شده و توانسته خود را همچون الگویی در آیینهای عزاداری مطرح کند. میگویند هرساله در طول برگزاری این مراسم، میلیاردها تومان نذر جمعآوری و بیش از 13هزار قربانی تقدیم میشود. بهطوری که برخی زنجان را پس از منا دومین قربانگاه جهان اسلام تلقی می کنند.
دیدگاه تان را بنویسید