۹ ویژگی قلب کفار از نظر قرائتی

کد خبر: 522277

جزاى کسى که حقّ را فهمید و بر آن سرپوش گذاشت، آن است که خدا هم بر چشم، گوش، روح و فکرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مى ‏کند.

حوزه: استاد قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان پیام ها و نکته های دیگری از آیه هفتم سوره بقره پرداخته است. نکته‌های آیه: « خَتَمَ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى‏ أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‏ ‏» (بقره/7) ‏قلب منیب، آن است که بعد از توجّه به انحراف و خلاف، توبه و انابه کرده و به سوى خدا باز گردد. ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار و گفتار انسان است. خداوند در آیات قرآنى، نه ویژگى براى قلب کفّار بیان کرده است: الف: انکار حقایق. «قُلوبُهم مُنکِرة» (نحل،22) ب: تعصّب. «فى قلوبهم الحَمیّة» (فتح،26) ج: انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم» (توبه،127) د: قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ لِلقاسیَة قلوبهم» (زمر، 22) ه : موت. «لاتَسمعُ المَوتى» (روم، 52) و: آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم» (مطففین، 14) ز: مرض. «فى قلوبهم مَرض» (بقره، 10) ح: ضیق. «یجعلْ صَدره ضَیّقاً» (انعام، 125) ط: طبع. «طَبع اللّه علیها بکفرهم» (نساء، 155) قلب انسان، متغیّر و تأثیرپذیر است. لذا مؤمنان این چنین دعا مى‏ کنند: «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا» (آل ‏عمران، 8) خدایا! دلهاى ما را بعد از آنکه هدایت نمودى، منحرف مساز. امام صادق علیه السلام فرمودند: این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان ندانید.(تفسیر نورالثقلین) پیام‌های آیه: « خَتَمَ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى‏ أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ‏ ‏» (بقره/7) � * درک نکردن حقیقت، شاید بالاترین کیفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم» * کفر و الحاد، سبب مهر خوردن دل ها و گوش ‏هاست. «الذین کفروا... ختم اللَّه» * در اثر پافشارى بر کفر، امتیازات اساسى انسان (درک حقایق و واقعیّات) سلب مى ‏شود. «الّذین کفروا... ختم اللَّه» * کیفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذین کفروا... ختم اللَّه» آرى، جزاى کسى که حقّ را فهمید وبر آن سرپوش گذاشت، آن است که خدا هم بر چشم، گوش، روح و فکرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مى ‏کند. چنان که امام رضاعلیه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت کفر آنهاست. (تفاسیر نورالثقلین و کنزالدقائق)
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد