دولت‌ حتی طرح‌های خود را برای هوای آلوده اجرا نمی‌کند

کد خبر: 476056

مجلس در حالي اين هفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست را براي توضيح در مورد وضعيت آلودگي هواي كلانشهرها به صحن خواهد كشيد كه معصومه ابتكار مدعي شده «گزارشاتي حاكي از اينكه هوا در مراكز استان به غير از هشت كلانشهر در وضعيت حاد قرار دارد ارائه نشده...»

جوان: مجلس در حالي اين هفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست را براي توضيح در مورد وضعيت آلودگي هواي كلانشهرها به صحن خواهد كشيد كه معصومه ابتكار مدعي شده «گزارشاتي حاكي از اينكه هوا در مراكز استان به غير از هشت كلانشهر در وضعيت حاد قرار دارد ارائه نشده...»، با اين حال تهران در وضعيتي هجدهمين روز سخت هواي ناسالمش را سپري مي‌كند كه كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند اين وضعيت به دليل پايداري هوا حداقل تا يكي دو روزآينده ادامه خواهد داشت. بر همين اساس رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه هيچ تفاوتي بين بنزين دولت يازدهم با دولت قبل وجود ندارد، عنوان كرد: «دولت تدبير و اميد در راستاي كاهش آلودگي‌ها اقدام مؤثري انجام نداده است.» با اين اوصاف هفته كاري پايتخت‌نشينان در شرايطي شروع شد كه احتمال تعطيلي ادارات نيز دور از انتظار نبود اما معاون عمراني استاندار تهران اعلام كرد «دولت به‌دليل مسائل اقتصادي، اعتقادي به تعطيلي ادارات ندارد.»
براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران، شاخص كيفي هواي پايتخت در روز چهارشنبه گذشته كه دولت ترجيح داد مدارس برقرار باشد ۱۳۶ و در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار داشت. اين شاخص در روز پنج‌شنبه به ۱۴۳ رسيد و روز جمعه نيز هيچ تغييري نكرد و همچنان تك تك شهروندان به خوبي احساس مي‌كردند كه با هر دم و بازدم‌شان چطور ريه‌هايشان به سوزش مي‌افتد و هيچ لذتي از تنفس نمي‌برند.
با اين اوصاف يك‌بار ديگر معاون نظارت و پايش اداره حفاظت محيط زيست استان تهران پيش‌بيني كرده بود از بعدازظهر چهارشنبه گذشته تهران شاهد وزش باد خواهد بود كه كيفيت هوا به واسطه اين باد بهتر مي‌شود، اما نه تنها اين اتفاق رخ نداد بلكه بر ميزان آلاينده‌ها نيز افزوده شد.
همين امر موجب شد سخنگوي فراكسيون محيط زيست مجلس با اشاره به وضعيت آلودگي هواي كلانشهرها از درخواست مجلس از رئيس سازمان محيط زيست براي پاسخ به پرسش‌هاي نمايندگان عضو فراكسيون محيط زيست خبر بدهد.
مؤيد حسيني صدر با اعلام اينكه معصومه ابتكار اين هفته به مجلس شوراي اسلامي مي‌آيد، گفت: «اعضاي فراكسيون در نظر دارند درباره وضعيت آلودگي با رئيس سازمان محيط زيست به گفت‌وگو بپردازند زيرا هواي كلانشهرها به ويژه تهران در روزهاي گذشته دچار آلودگي شديد شده و راهكارهايي همچون تعطيلي مدارس يا عملكردهاي ديگر تأثير چنداني را در بر نداشته است.»
كميته اضطرار و جلسه بازي‌هايش!
هواي پايتخت آنقدر آلوده است كه بتوان به احتمال تعطيلي ادارات نيز فكر كرد اما اعضاي كميته اضطرار ترجيح مي‌دهند روزهاي تعطيلشان را با تشكيل جلسه براي مباحث كوچك و پيش پا افتاده خراب نكنند و هر اتفاق حتي در حد اضطرار را نيز در روزهاي كاري پيگيري كنند. به همين خاطر روز گذشته معاون عمراني استاندار تهران با بيان اينكه دولت به‌دليل مسائل اقتصادي، اعتقادي به تعطيلي ادارات ندارد، گفت: «در شرايطي نيستيم كه اين اتفاق بيفتد، در ضمن تعطيلي ادارات به هيچ وجه در دستوركار مصوبات كميته اضطرار نيست.» حسن كريمي درباره اقدامات صورت‌گرفته براي كاهش آلودگي هواي تهران اظهار داشت: «كميته اضطرار آلودگي هوا شنبه با حضور اعضاي اين كميته برگزار مي‌شود و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد.» نكته جالب در مورد مصوبات كميته اضطرار اينكه مصوبات اين كميته تا پايان هفته گذشته بوده و از امروز فروش طرح ترافيك آزاد است و طرح زوج و فرد نيز براساس محدوده مشخص شده اعمال مي‌شود. حالا بايد نشست و ديد كميته محترم اضطرار براي اين هفته چه برنامه و تصميماتي خواهد گرفت و اگر بادي نوزد و باراني نبارد، آيا باز هم به تعطيلي‌هاي بي‌معني و بلاتكليف كردن مردم بسنده خواهد شد؟
سياسي‌كاري ممنوع
به عقيده كارشناسان، هم اكنون اكثر شهرها در شرايط متعارضي قرار گرفته‌اند و بايد اقدامات زيربنايي توسط هيئت دولت براي كاهش آلودگي هواي كلانشهرهاي كشور از جمله پايتخت اتفاق بيفتد. همچنين نبايد با آلودگي هوا نيز سياسي برخورد شود و اينكه در هنگام افزايش آلايندگي‌ها تعطيلي ادارات و مدارس صورت نمي‌گيرد نشان از يك پارادوكس و سيكل معيوب است. امسال بودجه شهرداري تهران در بخش حمل و نقل عمومي بيش از 3 هزار ميليارد تومان بود كه برابر اين مبلغ دولت بايد به ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله مترو كمك مي‌كرد اما معادل اين رقم را براي خريد خودرو به مردم وام داد. اين در حالي است كه 5 هزار و 300 تاكسي پيكان در شهر تهران تردد مي‌كنند كه چندين سال از عمر آنها مي‌گذرد. همچنين 17 هزار تاكسي فرسوده و 3 هزار اتوبوس فرسوده نيز بايد از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج شود.
ابتكار: همه چيز آرومه!
قصه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و عملكرد سازمان تحت امرش كه ديگر براي همه مشهود است و نيازي به تعريف و تفسير ندارد.
در شرايطي كه تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ ديگر در عذاب آلاينده‌هاي هوا گرفتارند، يك‌بار ديگر معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ترجيح داد به جاي ارائه راهكارهاي عملي به حرف زدن و بازگو كردن برخي آمار و ارقام بپردازد. معصومه ابتكار با بيان اينكه تاكنون 350هزار خودروي فرسوده در سطح كشوراز رده خارج شده است، گفت: «ارتقاي كيفيت خودروها و بنزين به استاندارد يورو4 و بازرسي مستمر از كيفيت سوخت و خودروهاي توليدي از جمله اقداماتي است كه در دستور كار قرار دارد.»
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست وضعيت و تعداد شهرهاي درگير با آلودگي هوا را خيلي زياد ندانست و ادامه داد: «گزارشاتي حاكي از اينكه هوا درمراكز استان به غير از هشت كلانشهر در وضعيت حادي قرار دارد ارائه نشده...»
اي كاش خانم ابتكار درك مي‌كرد كه فقط در يكي از هشت كلانشهر، بيش از 10 ميليون نفر راه تنفس‌شان بسته و 20 درصد به تعداد مرگ و ميرهاي‌شان افزوده شده است. حال اگر اين آمار و ارقام براي خانم رئيس چشمگير نيست، منتظر مي‌مانيم تا وقتي دود اين كم‌كاري‌ها به چشم تمام ايرانيان رفت، ايشان كمي به خودشان بيايند.
در مقابل حرف‌هاي ابتكار، مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به افزايش آلودگي هوا در روزهاي اخير گفت: «اميدواريم دولت يازدهم به وعده‌هايي كه در خصوص كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها به ويژه تهران داده بود، عمل كند.» وي با بيان اينكه در دستورالعمل مصوبه هيئت دولت در راستاي كاهش آلودگي هوا چندين مورد از جمله توجه به حمل‌ونقل عمومي و همچنين تشويق شهروندان به دوچرخه‌سواري و پياده‌روي تأكيد شده است، گفت: «متأسفانه هيچ يك از اين موارد از سوي دولت يازدهم اجرا نشده است. همچنين بر اساس مصوبه هيئت دولت يازدهم قرار بود دولت براي اتومبيل‌ها و تاكسي‌ها كاتاليز تهيه و از معلق شدن ذرات آلودگي هوا در شهر جلوگيري كند كه همه اين موارد تا به امروز انجام نشده است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد