مهر: آیتالله صادق آملی لاریجانی عصر دوشنبه در جمع روسای نمایندگیها و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، گفت: در قوه قضائیه در سالهای اخیر تحولات خوبی انجام شده که میتوان به توسعه منابع انسانی، فناوری اطلاعافتخارات، پیشگیری از وقوع جرم، نظارتهای درون و برون سازمانی و حقوق بشر اشاره کرد. همچنین تعامل خوبی هم بین قوا وجود دارد، اما اداره کشور نیاز به یک امنیت قضائی دارد که میتوان به مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از سرمایهگذاری اشاره کرد. وی در ادامه به موضوع نحوه حیات آدمی اشاره کرد و گفت: اگرچه حیات یک اصطلاح فلسفی و نظری است، اما حقیقت قرآنی دارد که متاسفانه در مغرب زمین به این مسئله توجه نمیشود. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه تجدد از نظر غرب به توسعه و تولیدات و صنعت و فناوری جنگافزار نگاه میکند، گفت: این در حالی است که مدرنیته و تجدد یک موضوع نظری و عقلانی است؛ در حالی که غرب میگوید هر انسان یک واحد است که با اندیشهها و انگیزهها و اهداف خود جلو میرود و کسی نمیتواند به او دیکته کند و اهداف را انسانها میسازند که این عقلانیت، ابزاری است. به عنوان مثال به دنبال تلاش برای تولید محصول هستند و
برایشان فرقی نمیکند که این محصول چه بلایی سر مردم میآورد و آیا به محیطزیست ضربه میزند یا جان انسانها را خواهد گرفت؟ هر چند که پیشرفتهایی هم در این خصوص قابل تأمل است. آملی لاریجانی گفت: در مقابل عقلانیت ابزاری ما حیات انسانی را داریم که این چیز دیگری است. این نگاه میگوید عقل باید در چه صراطی قرار بگیرد. به عنوان مثال میبینیم که در بازیهای رایانهای، فیلمهای سینمایی و رسانههایشان چطور عقلانیت مدرنیته را دیکته میکنند و روی آن سرمایهگذاری انجام میدهند و میخواهند سایر کشورها هم به همین سمت حرکت کنند. وی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: در قرآن کریم آمده است: «هر زن و مردی که عمل صالح انجام دهد و مومن باشد، آنها را به حیات طیبه زنده میکنیم» و در مورد صاحبان عقل هم میگوید: «کسانی که ذکر خدا را در حال قیام و خوابیدن دارند، صاحبان عقل هستند». آملی لاریجانی به فیلم سینمایی رابینسون کروزوئه اشاره کرد و گفت: این فیلم که ساخته غرب است، نوع نگاه مدرنیته را از آدمی نشان میدهد که بشر موجود پرتاب شدهای است که به هر قیمتی قصد حیات دارد؛ در حالی که نگاه قرآنی این نیست. رئیس دستگاه قضا گفت: قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران هم برگرفته از همین حیات قرآنی و ایمانی است که در اصل دوم آن آمده «جمهوری اسلامی نظامی بر اساس ایمان به خدای یکتاست» و در اصل سوم هم تاکید شده «دولت موظف است بر اساس اصل دوم، همه امکانات خود را برای تحقق آن بکار ببرد» که میتوان به ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی، طرز کامل استعمار، محو انحصارطلبی و تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام و حمایت از مستضعفان جهان است. آملی لاریجانی تصریح کرد: یکی از لوازم این نحوه حیات ایمانی، عدم خوف از سلطههای دنیایی و استکباری است. وقتی اسلام میگوید «عالم محضر خداست» پس قدرتی در برابر آن نیست؛ چرا باید بترسیم؟ روزی که امام خمینی (ره) گفت «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند»، برخی گفتند آمریکا غلطهای زیادی کرده است؛ در حالی که آنها به مغز کلام امام پی نبردند. چرا که امام تفسیرش این بود که مومن نباید تسلیم شود. امام حسین (ع) هم وقتی به او گفتند تسلیم شو گفت «من اهل تسلیم نیستم و خودم، خودم را تسلیم نمیکنم و مانند بندهها فرار نخواهم کرد» و این همان توحید محض سیدالشهدا است. رئیس قوه قضائیه همچنین تأکید کرد: تلاش کنید، تعامل با کشورهای
اروپایی در چارچوب حیات ایمانی تعریف شود. وی با اشاره به موضوع حقوق بشر گفت: در بحثهای حقوق بشری، قرآن راه را نشان میدهد اما این مجموعههای حقوق بشری و حملههایی که میشود، بیشتر جنبه سیاسی دارد و نگاه آن منافقانه است. آیا آمریکاییها در عربستان حقوق بشر را نمیبینند، آیا عربستان انتخابات دارد، آیا فاجعه منا را ندیدند و آیا حمایت عربستان از گروههای داعش را نمیبینند؟ چطور وقتی آیتالله نُمَر تنها عقایدش را اعلام کرده، باید دستگیر و حکم اعدامش صادر شود؟ وقتی در کشور ما بمبگذاری میشود و فردی را بخواهیم اعدام کنیم، همه حقوق بشر راه میافتد، اما برای سایر کشورها اینطور نیست. مگر بحرین چه میخواهد، مگر فلسطینیها چه میخواهند و این همان نگاه لیبرالی و مدرنیته است. وی افزود: میگویند قصاص نکنید، در حالی که در قصاص اصل حیات است. عربستان هم قصاص دارد و ما نمیتوانیم به عنوان حکومت در حقوق شهروندان دخالت کنیم. این چه حقوق بشری است که میگوید ازدواج با همجنس موردی ندارد و ما افتخار میکنیم که در مقابل این حقوق بشر ایستادهایم. رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: ما نسبت به کشورهای مستضعف و هر کشوری که ندای کمک
بخواهد، کمک خواهیم کرد؛ چه عراق باشد، چه سوریه، فلسطین و لبنان. اما باید تعامل با کشورهای غربی را در چارچوب حیات ایمانی تعریف کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید