ایران: سپهری، مشیری و زنده رودی رکوردهای دوم تا پنجم نوزدهمین کریستیز دوبی را به دست آوردند. از مجموع 10 رکورد نخست این دوره، شش رکورد به نام کشورمان به ثبت رسید
درخشش هنر ایران در دوبی
سپهری، مشیری و زنده رودی رکوردهای دوم تا پنجم نوزدهمین کریستیز دوبی را به دست آوردند
نوزدهمین کریستیز دوبی با فروش 27 اثر ایرانی همراه بود که از مجموع 10 رکورد نخست این دوره، شش رکورد به نام کشورمان به ثبت رسید. حراج آثار هنری مدرن و معاصر کریستیز خاورمیانه که چونان همیشه در دوبی، هتل امارات تاورز برگزار شد بار دیگر به بازار عرضه آثار هنری منطقه، قدرت تثبیت شده هنر ایران را یادآوری کرد.
در این دوره از میان 121 اثر ایرانی،عرب و ترک 88 اثر فروخته شد که سهم ایران فروش 27 تابلو از 34 نقاشی و نقاشیخط راهیافته به حراجی بود.
رکورد گرانقیمت ترین اثر کریستیز نوزدهم به تابلوی نقاشی «زن سیاه پوست نشسته در کنار پنجره» هنرمند فقید مصری، محمود سعید رسید که با قیمت 665 هزار دلار چکش خورد؛در جایگاه دوم تابلویی از مجموعه درختهای سهراب سپهری ایستاد که گرچه حراج 150 تا 200 هزار دلار برای آن پیشنهاد داد اما 425 هزار دلار به فروش رسید.
رکورد سوم نقاشی «شیاطین فریاد» فرهاد مشیری شد که پشت جلد کاتالوگ این دوره هم بود و 389 هزار دلار فروخته شد. نقاشیخط حسین زنده رودی با عنوان «صاد» چهارمین رکورد را هم به نام ایران سند زد که 365 هزار دلار فروخته شد. در جایگاه پنجم نیز اثر دیگری از فرهاد مشیری قرار گرفت و 245 هزار دلار چکش خورد.
اما جایگاه ششم را هنرمند لبنانی ایمن بعلبکی با اثری به قیمت 233 هزار دلار به خود اختصاص داد؛ هر چند که سه رکورد بعدی را بار دیگر هنرمندان کشورمان به نام ایران ثبت کردند: دو اثر از دو پیشکسوت 93 ساله کشورمان با قیمت قابل توجه 209 هزار دلار چکش خورد: اثر حجمی منیر فرمانفرمایان با عنوان «توپ آینهای» و در کنارش اثری از منوچهر یکتایی با عنوان «پرتره روبرت مونرو»؛ کلکسیون موفقیت هنر ایران در این دوره را نقاشیخط دو لتهای سید محمد احصایی با قیمت 185 هزار دلار و کسب رکورد هشتم تکمیل کرد.
در حالی که پرتره بدون عنوانی از بهمن محصص با فروش 149 هزار دلار هم در زمره بالانشینان کریستیز نوزدهم ایستاد.
به گزارش هنرآنلاین، دیگر آثار ایرانی هم در کریستیز پاییزه خاورمیانه فروش های قابل ملاحظه داشتند: نقاشی فرهاد مشیری باعنوان «رؤیای شیرین» به قیمت 125 هزار دلار، تابلوی سه لتهای رضا درخشانی 112 هزار دلار، نقاشیخطی از حسین زنده رودی با عنوان «زو زو» 75 هزار دلار، تابلوی انتزاعی از سیراک ملکونیان 75 هزار دلار، پرتره «تاجالسلطنه» اثر قاسم حاجیزاده به قیمت 65 هزار دلار، نقاشی بدون عنوانی از لیلی متین دفتری 62 هزار دلار، اثری از منوچهر یکتایی که یک گلدان را به تصویر کشیده است به قیمت 56 هزار دلار، اثری انتزاعی از حسین کاظمی 52هزار دلار، تابلویی از بهجت صدر به قیمت 50 هزار دلار، یک اثر انتزاعی از رضا درخشانی باعنوان «هر روز نقرهای، هر شب آبی» 50 هزار دلار، پرترهای با عنوان «پهلوان» اثر قاسم حاجیزاده 47 هزار دلار، تابلوی کویری پرویز کلانتری 44 هزار دلار، نقاشی کوچکی از افشین پیرهاشمی که زنی نقاب بر چهره کشیده را ترسیم کرده 44 هزار دلار، نقاشی انتزاعی فریده لاشایی 40 هزار دلار، تابلوی دیگری از بهجت صدر به قیمت 38 هزار دلار،اثری از لیلی متین دفتری که سه خرمالو بر زمینه سفید را ثبت کرده 33 هزار دلار، پرتره
حسین کاظمی از زن روستایی 27 هزار دلار، نقاشی «نمازگزار» از سیراک ملکونیان 23 هزار دلار و اثر حجمی تیمو ناصری هنرمند ایرانی مقیم امریکا 19 هزار دلار چکش خوردند. نکته جالب توجه این دوره فروش نرفتن نقاشی «کاکتوس» عصیم ابوشکرا فلسطینی بود که روی جلد کاتالوگ کریستیز نوزدهم را به خود اختصاص داده بود.
هنر ایران که از حیث تعداد آثار راه یافته به حراج نوزدهم کریستیز دوبی نزدیک به یک سوم کل آثار را به خود اختصاص داده بود، توانست در فروش، رقیب پر قدرت خود، شیخ نشینان عرب را پشت سر بگذارد و با کسب رکوردهای بالا، کیفیت و توان والای بازار هنر کشورمان را بار دیگر به اثبات رساند؛ این مهم با حضور جمعی از مجموعه داران جوان میسر شده است که با اشتیاق شایان توجه در پی فراهم آوری کلکسیون های هنری فاخر از خاورمیانه هستند که به طور حتم شاهکارهای آن از استادان ایرانی است.
در این دوره از ایران هفت اثر به فروش نرسید؛ سه تابلو از حسین زنده رودی و یک تابلو از رکنی حائریزاده پروانه اعتمادی، نصرالله افجهای و مسعود عربشاهی. نوزدهمین حراج کریستیز دوبی شامگاه 20 اکتبر پس از سه روز فرصت نمایشگاهی برگزار شد.
دیدگاه تان را بنویسید