لزوم توجه به محصولات ارگانیک

کد خبر: 447863
ستاره صبح: ششمین جشنواره عرضه محصولات ارگانیک و طبیعی، روز شنبه 16 شهریور با حضور حضرت آیت‌ا... عالمی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و در سه بخش نمایشگاهی و بخش‌های کارگاهی و همچنین تفریحی کار خود را آغاز کرد.
جشنواره ششم دارای بخش عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک، محصولات سالم و گیاهان دارویی بود که هر یک به تفکیک در سالن‌های نمایشگاهی مجزا شده بودند. همچنین در حاشیه این جشنواره کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان و کارشناسان این عرصه به صورت روزانه برگزار شد. در بخش دیگر این جشنواره غرفه‌های فرهنگی استقرار داشتند که به ترویج فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک و همچنین پاسخگویی به بازدیدکنندگان در زمینه‌های مختلف می‌پرداختند. از جمله اتفاقاتی که در زمان برگزاری این جشنواره رخ داد حضور مسئولان عالی رتبه کشوری در جشنواره و بازدید از بخش‌های مختلف آن بود. از جمله شخصیت‌هایی که در این جشنواره حضور یافتند می‌توان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، از جمله احمد مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران، گروسی، جلیلی، دهقانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. قابل ذکر است این جشنواره در روز جمعه 22 شهریور پایان یافت.
کشاورزی ارگانیک چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است
سیدمحمدحسین شریعتمدار، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاحیه ششمین جشنواره محصولات کشاورزی ارگانیک و طبیعی به بیان این مطلب پرداخت که مساله مهم در تولید ارگانیک محصولات کشاورزی، نگرانی از کاهش تولید است و البته براساس آمارهای موجود از موسسه‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری و پرورش نیروی انسانی متخصص به معنای کاهش تولید نیست و می‌توان با فرهنگ‌سازی مناسب به آمارهای بالای فروش دست یافت. وی در ادامه افزود: تبلیغ سراسری محصولات کشاورزی و بازاریابی‌های بین‌المللی می‌تواند برای کشاورزان و صاحب‌نظران این بخش مفید باشد، چرا که دنیای امروز نیازمند حضور محصولات ارگانیک کشورمان در عرصه جهانی است. شریعتمدار در ادامه تصریح کرد: توجه به استاندارد و مفاهیم آن باید از ابتدای طرح‌های ارگانیک تا عرضه در بازار مورد توجه قرار گیرد، زیرا رقابت در بازارهای جهانی و کسب جایگاه ممتاز، نیازمند توجه و اجرای فاکتورهای استاندارد است.
در ایران حدود 40 هزار زمین زیر کشت محصولات ارگانیک قرار دارند
حسین صفائی، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری تهران در آئین افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات ارگانیک بیش از 40 سال است که در دنیا آغاز شده، اما در ایران تجربه چهار ساله‌ای وجود دارد که جبران این عقب‌افتادگی نیاز به یک تلاش و جهاد فرهنگی، رسآن‌های و اطلاع رسانی دارد. به گفته صفایی در محصولات تولیدی در 250 هزار هکتار از اراضی کشور هیچ نوع کود یا سمی استفاده نمی‌شود و 550 هزار هکتار زمین و باغ نیز شناسائی شده‌اند که بدون بهره گرفتن از هیچ سمی، تنها در اندازه‌های مجاز کود شیمیائی استفاده می‌کنند که لازم است برای این محصولات بازاریابی مناسب صورت گیرد. وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در زمین‌های کوچک و خرد کشور به میزان کافی اقتصادی نیست، افزود: محصولات کشاورزی در 40 درصد اراضی ما توسط کشاورزان محلی و بومی تولید می‌شود که این گروه استعداد بیشتری برای تولید محصولات ارگانیک دارند و می‌توان از طریق کشت محصولات ارگانیک فعالیت آنان را اقتصادی‌تر کرد.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این نظام فکری به جای استفاده از نهاده‌های شیمیایی، از روش‌هایی که به حاصلخیزی خاک یا اصلاح و مقاوم سازی بیولوژیکی بذرها در برابر آفات استفاده می‌شود و به عبارت دیگر ارگانیک یک کشاورزی محیط‌زیست بنیان را تشکیل می‌دهد. وی در ادامه به نوع دیگری از محصولات کشاورزی سالم اشاره کرد و افزود: محصولات گواهی شده نیز به عنوان تولیدات سالم کشاورزی محصولاتی هستند که در فرآیند تولید آن‌ها کود شیمیایی و سم استفاده می‌شود، اما میزان آن‌ها در حد استانداردهای تعیین شده است و به شکلی نیست که برای مصرف کننده خطر داشته باشد. صفایی با بیان اینکه میزان تولید محصولات ارگانیک در ایران بسیار محدود است و نیاز به بازار‌یابی شدید ندارد، افزود: با وجود تفاوت قیمتی که محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک دارند، اما میزان فعلی محصولات ارگانیکی که تولید می‌شود مشکلی برای فروش و عرضه ندارند. ما در حال حاضر باید روی ترویج و توسعه تولید این گونه محصولات تمرکز کنیم. وی افزود: در کنار همه این موارد این موضوع را هم باید مدنظر قرار داشته باشیم که امکان تامین تمام نیازهای کشور از طریق تولید محصولات ارگانیک وجود ندارد، نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری. حتی برخی کشورهای اروپایی که در حال حاضر عمده مصرفشان محصولات ارگانیک است نیز تولیدات دیگر کشورهای آسیایی و آفریقائی را وارد و مصرف می‌کنند، نه اینکه خودشان توان تولید داشته باشند.
کشاورزی، یکی از حرفه‌هایی است که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است
آیت‌ا... عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در آیین افتتاحیه جشنواره اظهار کرد: در دین اسلام در مورد کشاورزی و دامداری، توصیه‌های بسیاری شده است و برای هر نعمت خدادادی که توسط کشاورزان عرضه می‌شود، روایت‌های بسیاری در مورد خواص آن‌ها بیان شده که باید با اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی مناسب، مورد توجه عموم مردم جامعه قرار گیرد. وی در ادامه تصریح کرد: کشاورزان، گنج‌های جامعه هستند و مردم باید با بهره‌گیری و حمایت از این گنج الهی، از نعمت‌های خداوند استفاده کنند.
باید به عرصه تولید محصولاتی مانند فرآورده‌های ارگانیک، طبیعی و سالم کمک شود
عباس رجائی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاح این جشنواره اظهار کرد: کشاورزی علمی یکی از مسائلی است که نیاز به برنامه‌ریزی فراگیر و گسترده دارد و در این بخش تولید باید قبل از مزرعه تا بعد از سفره پایش شود. رجائی ادامه داد: حدود شش سال است که ممنوعیت مصرف سموم در دفع آفات نباتی را مطرح کرده‌ایم، امروز باید در تعدیل استفاده از سموم شیمیایی بکوشیم. وی با اشاره به تصویب چهار قانون در زمینه غذای سالم در مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته اظهار کرد: علاوه بر این قانون ایمنی زیستی در جمهوری اسلامی به عنوان یکی از چند کشور دنیا به تصویب رسیده تا براساس آن فرآیند تولید غذای سالم در کشور اصلاح شود.
برگزاری نمایشگاه‌هایی برای معرفی محصولات و تولید کننده‌های ارگانیک ستودنی است.
موید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نهم شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل رسانده‌اند، چراکه کودها و سموم شیمیایی باعث به هم خوردن تعادل در طبیعت می‌شود و رشد بعضی از گونه‌های گیاهی بیشتر شده و به سلامت مردم نیز ضرر می‌رساند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه شیوه‌های متفاوتی برای کشاورزی به کار گرفته می‌شود تا جایگزین استفاده از کود و سموم شیمیایی شود. برخی با پرورش حشرات و روش‌های فیزیکی مستقل و روش امگاسیون، سم‌های شیمیایی را حذف کرده‌اند. زیرا سم‌ها به طور کامل تجزیه نمی‌شوند و هیچ وقت به صفر نمی‌رسند. نماینده مردم خوی در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: چند سالی است که سرطآن‌ها در ایران زیاد شده‌اند و یکی از دلایل اصلی آن کودهای شیمیایی است. گرچه کارشناسان معتقدند آلودگی هوا نیز تاثیر دارد، اما بخش زیادی به کودهای شیمیایی مربوط می‌شود.
حسینی صدر همچنین با بیان اینکه برگزاری جشنواره محصولات ارگانیک، فرهنگ شناخت و استفاده از محصولات سالم را ترویج می‌کند، اظهار کرد: اهمیت برگزاری این نوع جشنواره‌ها به فرهنگ‌سازی و معرفی محصولات طبیعی و سالم به مردم است. از این رو باید از مسئولان برگزاری این جشنواره قدردانی کرد. سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نهم در پایان گفت: کشاورزانی که به شیوه‌های تولید ارگانیک روی آورده‌اند، باید مورد حمایت قرار گرفته و از آن‌ها قدردانی شوند چراکه قطعا با مشکلاتی مواجه هستند اما سلامت مردم را به منافع مالی بیشتر ترجیح می‌دهند.
تبلیغاتی و اطلاع رسانی خوبی صورت نگرفته است
محمد دادکان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال گفت: پس از بازدید این نمایشگاه اظهار کرد: بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که چنین جشنواره‌ای در حال برگزاری است وگرنه قطعا استقبال بسیار بیشتری از آن صورت می‌گرفت، هر چند که در حال حاضر نیز بازدیدکنندگان زیادی در این نمایشگاه حضور دارند. وی با بیان اینکه از مسئولان می‌خواهم که زمینه تبلیغات بیشتر در خصوص محصولات طبیعی و ارگانیک را فراهم آورند، افزود: خود من هم اطلاعاتی کمی نسبت به محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک داشتم، اما با حضور در این نمایشگاه مطالب جدید و خوبی دریافت کردم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد