مأمن «نیلوفرانه‌ها» در کما+تصاویر

کد خبر: 445035

سراب نیلوفر به‌عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری کرمانشاه در سالیان گذشته، امروز با خشک شدن کامل در کما به سر می‌برد و به یک «سراب» برای گردشگران تبدیل‌شده است..

مأمن «نیلوفرانه‌ها» در کما+تصاویر
مهر : سراب نیلوفر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه در سالیان گذشته همواره پذیرای مهمانان و گردشگرانی از سراسر کشور بود که در ایام مختلف سال با حضور در این مکان تفریحی لحظاتی مفرح و خاطره‌انگیز را برای خود رقم می‌زدند .

این سراب که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد روزگاری مملو از نیلوفرهای آبی بود و زیبایی‌های مبهوت‌کننده آن به‌ویژه در فصل بهار دوستداران زیبایی را از نقاط مختلف کشور به کرمانشاه می‌کشاند .

اما از چند سال گذشته و با توجه به بحران خشک‌سالی و مصرف بی‌رویه چاه‌های مجاز و غیرمجاز حال سراب نیلوفر رو به وخامت رفت و امروز شاهد هستیم که این سراب کاملاً به کما رفته است .

در چند سال اخیر سراب نیلوفر در فصل تابستان با خشکیدگی مواجه می‌شد اما امسال از همان نیمه اول اردیبهشت‌ماه سراب خشکید تا دیگر خبری از نیلوفرهای آبی و فضای مبهوت‌کننده آن روزها نباشد.

بسیاری از شهروندان کشت محصولات پرآبی نظیر ذرت در مجاورت سراب را علت خشکیدگی سراب نیلوفر عنوان می کنند. همچنین کشت سبزی نیز که به آب زیادی نیاز دارد در خشکیدگی سراب نیلوفر بی تاثیر نبوده است.

مرگ ماهیان و آبزیان سراب نیلوفر

بحران خشک‌سالی در کشور و وجود چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از این چاه‌ها امروز به‌طور کامل توان سراب نیلوفر را گرفته و چرخه طبیعی حیات در این منطقه را از بین برده است .

خشکیدگی کامل سراب موجب شده که علاوه بر مرگ نیلوفرانه‌ها امروز شاهد مرگ غم‌انگیز تمامی آبزیان دریاچه ازجمله ماهیان و لاک‌پشت‌های آن و تبدیل‌شدن سراب زیبای نیلوفر به مکانی متعفن باشیم .

معاون محیط طبیعی و تنوع زیست‌محیطی استان کرمانشاه در این رابطه = گفت: روند خشک شدن سراب از حدود ۴ سال پیش آغازشده و در این مدت شاهد کم شدن سطح آب سراب و خشکیدگی آن در فصل تابستان بودیم .

کاظم علیزاده بابیان اینکه خشکیدگی سراب نیلوفر در سال‌های گذشته به‌طور کامل اتفاق نمی‌افتاد، افزود: امسال و با توجه به ادامه روند خشک‌سالی و برداشت‌های بی‌رویه سراب نیلوفر با خشکیدگی کامل مواجه بود .

وی از نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در دریاچه خبر داد و خاطرنشان کرد : نیلوفرهای زیبای سراب در سال‌های آغاز خشک‌سالی به‌تدریج از بین رفتند و امروز نیز شاهد مرگ گونه‌های آبزی ازجمله ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های آن هستیم .

علیزاده با اشاره به خشک‌سالی‌های اخیر در استان و کشور، تصریح کرد: در کنار این بحران متأسفانه برداشت‌های غیرمجاز آب و کشت محصولاتی همچون ذرت که به آب زیادی نیاز دارد موجب شد که دریاچه به حال‌وروز امروز بیفتد .

وی بابیان اینکه سراب نیلوفر درگذشته از مناطق مهم گردشگری کرمانشاه بود، اظهار داشت: با توجه به خشکیدگی سراب دیگرکسی به این مکان نرفته و درنتیجه درآمدی نیز برای استان نخواهد داشت .

معاون محیط‌زیست استان کرمانشاه بر لزوم برخورد با چاه‌های غیرمجاز و همچنین کنترل میزان مصرف چاه‌های مجاز تأکید کرد و گفت: امروزه بسیاری از سراب‌ها و چشمه‌های استان با خطر جدی روبه‌رو هستند و در صورت عدم انجام اقدامات لازم به سرنوشت سراب نیلوفر دچار خواهند شد .

تلاش برای احیای نیلوفرانه‌ها

با توجه به وضعیت سراب نیلوفر یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه رازی کرمانشاه چند وقتی است در کاری تحقیقاتی به فکر احیای نیلوفرانه‌های سراب افتاده است .

علی کهریزی دراین‌باره می‌گوید: ما با پیدا کردن یک بوته ضعیف و مریض اقدام به احیای آن کرده و این گیاه در چند بوته در حال تکثیر است .

وی ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن اقدامات صورت گرفته بتوانیم شاهد احیای نیلوفرهای آبی سراب باشیم .

کهریزی خواستار همکاری مسئولان استان برای احیای سراب نیلوفر شد و گفت: باید با همکاری و برنامه‌ریزی مناسب تمامی تلاش خود را برای زنده کردن دوباره سراب نیلوفر به‌عنوان یکی از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری کرمانشاه به کار بگیریم .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد