سفر به بهترین جاهاى دنیا
براى تعریف بهترین باید گفت ،بهترین ها گزیده هایی هستند که ویژگی هاى زیر را دارا باشند: ١- برتر باشند ٢- برجسته تر باشند ٣- مفیدتر باشند ٤- موثرتر باشند و امثالهم، یعنی یکسری ترین ها را با خود داشته باشند،ترین هایی را که شاخصه هاى صفت هاى تفضیلى هستند همیشه آنهایی به همراه دارند که از نظر درجه و رتبه بالاتر از بقیه باشند. همیشه آنهایی در بین اشیاء و سایر موجودات بالاتر هستند که به کمال نزدیکتر و از نقص و ضعف دورتر باشند و آنهایی به کمال نزدیکتر هستند که بقا و دوام بیشترى داشته باشند حال یا در حوزه عنصر دائمى تر و ماندگارتر باشند یا در حوزه یاد و ذائقه،بعنوان مثال ،شما کفشى را بهتر و برتر از سایر انواع آن میدانید که ضمن رعایت زیبایى،دوام و عمر طولانى ترى داشته باشد، و یا غذا و میوه اى را برتر و بهتر از مابقى آنها میدانید که علاوه بر سلامت،طعم و عطر بهتر و ماندگارترى داشته باشد. خداوند عرصه کمال را که حوزه برترى و استیلاى هر شیئى است در گرو ماندگارى و بقای آن قرار داد،یعنى موجودى کاملتر است که بقایش بیشتر و زوالش کمتر باشد،اگر در جلد چهاردهم بحارالانوار آمده است که کمال جماد فناى در ذات نبات،کمال نبات فناى در ذات حیوان،کمال حیوان فناى در ذات انسان و کمال انسان فناى در ذات پرورگاراست.به همین علت است که کمال آنها ماندگارى و بقاى آنهاست و اگر موجودى به کمال نرسد جاودانه نخواهد شد و اگر به جاودانگى و بقا نرسد فانى و نابود خواهد شد. پس منظور از بهترین؛مفید ترین،کاملترین و جاودانه ترین آنهاست. بهترین جاهاى دنیا هم لاجرم مکان هایى هستند که داراى چنین ویژگی هایى باشند،شاید برخى بهترین جاهاى دنیا را جاهایى بدانند که بشود در آنجا بسیار خوش گذرانى کرد،سرمست شد و از خود بیخود،مناظر زیبا را دید و لذت فراوان برد و امثال این ویژگیها، اما آیا تمامى لذت هاى مادى،بصرى،جسمى و امثال آن گذرا نیستند؟ تمام شدنى هستند یا نه؟ آیا به ماندگارى و بقاى بیننده و استفاده کننده که در حقیقت کمال آن است منتهى مى شود یا خیر؟ اگر داراى این ویژگی ها نیست،خوب هست اما بهتر نیست،بهتر هست اما بهترین نیست و بهترین آن است که ماندنى ترین و جاودانه ترین باشد و منجر به بقا و جاودانگى شود. از آنجا که انسان براى جاودانگى و بقا آفریده شد،نه از بین رفتن و فانى شدن ، باید در مسیر چند ده ساله زندگى خود از ابزار مادى، زایل شدنى و از بین رفتنى براى جاودانگى و ماندگارى لذت ها،شادابی ها،شادی ها و بهره هاى مفید و سودمند استفاده کند،این مقدمه گفته شد تا بگوییم که خداوند توفیقى داد تا مسافر مکان هایى از بهترین جاهاى زمین و حتى آسمانها شویم.سفربه تربت پاک أمیرالمؤمنین (ع) ، اباعبدالله الحسین (ع) ، امامان معصوم (ع) در کاظمین ، مساجد عزیز کوفه و سهله در نجف، کربلا، کوفه و دیگر شهرهاى عزیز. وقتى شما ماندگارى و بقاى این مضاجع شریف را پس از قرن ها و حتى گرایش ، علاقه ، توجه و هجوم روز افزون مشتاقان به این ذوات مقدسه را علیرغم ترفندهاى مختلف در طول سالیان طولانی مى بینى متوجه معناى بهترین که در گرو ماندگارترین و آن در گرو کاملترین است مى شوى،این ذوات شریف و زیارت آنها داراى این ویژگیهاست: ١-در اوج مظلومیت و غربت و براى آن که آنها را نابود کنند تا اثرى از آنها باقى نماند به شهادت رسیده اند،اما از آنها که این و جودهاى مقدس را به شهادت رسانده اند هیچگونه اثرى نه در نام و نه در کنام نیست،اگر هم اثرى از نام آنها هست جز لعن و نفرین بر آنها و دیگر خاندان ظالم و فاجرشان نیست،اما این وجودهاى مقدس پس از قرنها مانده اند و هر روز عزیزتر و محبوب تر از پیش مى شوند،عزادارى و مراجعه هر ساله میلیونها نفر در سراسر جهان نیازى به ارائه ادله دیگر ندارد. ٢-مدفن شریف این بهترین هاى خلقت را بسیار تلاش کرده اند تا از بین ببرند،خصوصا در دوران خلفاى اموى و عباسى که چندین بار بر مزار شریف آنها آب بسته اند تا به کل آن را تخریب کنند،شخم زده اند،زیر و رو کرده اند، زوار را تهدید به کشتن،انواع محاصره، قطع دست و امثال آن کرده اند،از آنها که چنین اقدامات سخیفى را انجام داده اند هیچ اثر وضعى و موضعى نمانده است و اگر اثر وضعى هست فقط آن است که همه میگویند خدا لعنتشان کند که ظالم بوده اند و ظلم کرده اند،اما مقبره شریف این بهترین بندگان خدا،هر روز جلاى بیشترى مى یابد و هر روز با شکوه تر از روز پیش میشود. ٣-اگردرزندگى واحوالات آنهامطالعه کنید مى بینیدکه بهترین انسانهاى روزگارخودودیگرزمانهابوده وهستند، این شعار و یا سخن برخاسته از تعصب نیست،این مطلب اثبات شده است،بزرگان هم عهد و هم عصر این بزرگواران با موضوعات فراوان آنها را آزموده، به یقین رسیده و چاره اى جز تأیید نداشته اند و این موارد در تاریخ هم مانده است، وقتى می گویند قرآن معجزه پیامبر مکرم اسلام است،این سخن از روى احساس و یا تعصب نیست،در عصر شکوفایى ادبیات عرب و یا سخنوران و دانشمندان،وقتى از زبان فردى که سواد ندارد و خواندن و نوشتن نمی داند سخنانى خارج مى شود که درعبارات آن اوج فصاحت،بلاغت،شیوایى،وزن و قافیه، معنى و مفهوم بلند و دست نیافتى،واضح و مکتوم ،ساده و پیچیده،تازه و قابل تعمیم در تمام عصرها و هزاران ویژگى دیگر موج مى زند که خود رقیب مى طلبد و دعوت به رقابت مى کند که اگر کسى مى تواند فقط آیه اى مانند این بیاورد و تمام اندیشمندان و دانشمندان و ادبا تلاش مى کنند و حریف آن نمى شوند،اعتراف مى کنند و درمقابل آن زانوزده و آن را مى پذیرند،مشخص مى شود که واقعأ معجزه است و مطمئن باشید تا آنها که تمام منافعشان را در گرفتن نقطه ضعفى از اسلام و پیامبر مکرم آن و یا آنها که حجت در قبول دین را در آزمون مدعى آن مى دانستند آن را در ابعاد مختلف مورد امتحان و پرسش قرار نمى دادند در مقابل آن تسلیم نمى شدند. سراسر تاریخ پر است از شهادت مریدان،علاقمندان،اندیشمندان،دانشمندان،سرداران شجاع،حتى دشمنان این معصومین عزیز به بى همانند بودن آنها در صبر،بخشش،زهد،عبادت،شجاعت،دلاورى، جنگاورى،قدرت،علم،اجتهاد،رحمت و شفقت،کار و تلاش و امثال آن،وقتى على(ع) و سایر ائمه علیهم جمیعا سلام الله به وضوح وعلنى اعلام مى کنند هر سؤالى دارید (تأکید مى کنم،هرسؤالى) از ما بپرسید و پاسخ آن را بگیرید و دانشمندان و اندیشمندان رشته هاى مختلف سؤال هاى خود از هر حوزه اى را مطرح مى کنند و پاسخ مى گیرند،در مقابل علم و عظمت علمى این ذوات مقدس زانوزده و به آن اعتراف مى کنند.یکى از معیارهاى شناخت امام ( ع) توانایى پاسخگویى به تمامى پرسش های سؤال کنندگان و قانع کردن دانشمندان با ادله و براهین بوده وهست،حتى امام زمان (عج) که ظهور کنند بازهم یکى از ادله آشکار امامت ایشان،قانع شدن تمام اندیشمندان ازپاسخ به سؤالاتى است که شاید قرنها پاسخى براى آنها پیدا نکرده اند.وقتى خواهرعمرو ابن عبدود آن سردار رشید و دلاور عرب در رثاى برادرش کشته شدن او به دست أمیرالمؤمنین را افتخار خاندان خود مى داند،وقتى بخشنده ترین سرمایه دار مدینه،بخشش هاى خود را درمقایسه با بخششهاى حسنین نا قابل مى شمارد،وقتى عباد و زهاد طول تاریخ،زهد و عبادت خود را در مقابل عبادت این بهترین ها غیر قابل مقایسه مى خوانند،نشان از بى همتایى و بى مثالى این ذوات مقدس در تمام عرصه هاست،بنابراین اینها بهترین انسان هاى عصرخود بوده اند و به دلیل اینکه بهترین بوده اند،کامل ترین بوده اند و به همین حجت ماندنى ترین اند. ٤-به دلیل بهترین،کاملترین و ماندگارترین بودن این ذوات شریف،حضور در محضر آنها هم به موجب اینکه با فطرت انسانى که بخش ماندگار و جاودانه حیات انسانى است که به ابدیت پیوند خورده و با بقا و جاودانگى انسان همگونه است،موجب فرح بخشى،بشاطت،لذت و آرامش ماندگار روح خواهد شد و آدمى مى تواند بهترین و ماندگارترین بهره ها را از حضور در این اماکن مقدسه تحصیل کند. ٥- وجود این عزیزان به ذات اقدس پروردگار پیوند خورده است،به دلیل بقا،جاودانگى و فنا ناپذیرى خداوند متعال ، این پیمان و هم پیمانان آن هم جاودانه اند،اثر تا حوزه و محدوده موثر ماندگارى دارید،اثر هر چقدر متأثر از کمال موثر باشد به بلندا،وسعت و کمال مؤثر،ماندگارى و رفعت خواهد یافت،وقتى موثر نامتناهى و جاودانه و باقى باشد،اثر و متأثر به همان میزان ماندگار خواهند شد،اتصال به ذات زوال ناپذیر الهى موجب جاودانگى متصل و متصف خواهد شد" ماعندکم ینفدوماعندالله باق(١)" به همین دلیل زیارت مضجع شریف این ذوات مقدس و توسل به وجود شریف آنان در این مکانهاى شریف،اتصال و اتصاف به منبع زوال ناپذیر الهى و آموزش و تمرین جاودانگى و راههاى نیل به آن است تا انسان به بهترین راه زندگى که راه یافتن جاودانگى و کمال رسیدن به آن است دست یابد. "اللهم وفقنا لزیارتهم فى الدنیا و احشرنا بهم فى الاخره" منبع: خبرآنلاین
دیدگاه تان را بنویسید