تسنیم: حجتالاسلام و المسلمین مرتضی چیتسازیان، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری، در رابطه با مباحث فقهی پیرامون رؤیت هلال ماه گفت: دو نظریه اتحاد افق و اختلاف افق میان فقها در رابطه با استهلال و رویت هلال ماه شوال وجود دارد؛ مقصود از اتحاد افق، شهرهایی است که به اصطلاح علم هیئت در طول خط واحدی واقع شدهاند که در این شرایط میگویند این دو اتحاد افق دارند یا همافق هستند؛ چراکه در یک طول جغرافیایی (نصف النهار) قرار گرفتهاند. وی ادامه داد: در این راستا چنانچه افق شهرهایی به یکدیگر بخورد و هلال ماه دیده شود، در شهرهای مجاور نیز فردای روز رؤیت را اول ماه میدانند. گروه دیگری از فقها میگویند هر نقطه از نیم کره ماه که دیده شود، برای دیگر نقاط نیز حجت است؛ یعنی اگر در مکه دیده شد برای هند هم حجت است. حجتالاسلام چیتسازیان با اشاره به راههای اثبات رؤیت هلال ماه نو گفت: اثبات اول ماه پنج راه دارد؛ نخست آنکه خود انسان ماه را ببیند. دوم آنکه عدهای که از گفته آنان یقین پیدا میشود بگویند ماه را دیدهایم. سوم آنکه دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را دیدهایم؛ ولی اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، یا
شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل این که بگویند داخل دایره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نخواهد شد، اما اگر در تشخیص بعضی خصوصیات اختلاف داشته باشند، مثل آن که یکی بگوید ماه بلند بود و دیگری بگوید نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت میشود. وی ادامه داد: چهارمین راه در اثبات اول ماه آن است که سی روز از اول ماه شعبان بگذرد که به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت میشود، و سی روز از اول رمضان بگذرد که به واسطه آن اول ماه شوال ثابت میشود. پنجمین راه نیز این که حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. استاد دانشگاه شهید مطهری با اشاره به اختلاف نظرهایی که میان فقها در رابطه با اعلام عید و اول ماه توسط حاکم جامعه اسلامی وجود دارد، گفت: اساسا از قدیمالایام این مسئله محل مناقشه و بحث میان فقها بوده است، اما به هرحال به علت اختلافی که در رؤیت هلال ماه وجود دارد، بنابراین این مهم بر عهده حاکم شرع است. لذا طبق نظر برخی از مراجع، حکم حاکم شرع در این راستا نافذ خواهد بود. وی با اشاره به فعالیت های ستاد استهلال در دفتر مقام معظم رهبری، عنوان کرد: متخصصانی در ستاد استهلال رهبری به عنوان راصد حضور دارند و با استفاده از دقیقترین
تلسکوپها و دوربین ها کار رصد را انجام میدهند. حدود 200 گروه رصدی نیز گزارش های خود را به ستاد مذکور ارسال می کنند که در صورت اثبات،عید فطر اعلام می شود. این پژوهشگر همچنین درباره پرداخت فطریه گفت: فطریه باید بعد از غروب شب عید فطر کنار گذاشته شود و توسط نانآور خانواده پرداخت شود، برای مثال اگر حتی فرزندی یک ساعت قبل از غروب آفتاب دنیا آمده باشد، باز هم فطریه او نیز باید پرداخت شود. اگر مهمان ناخوانده بود و پیش از غروب آمد فطریه او باید توسط صاحب خانه پرداخت شود و اگر بعد از غروب شب عید آمد فطریه او بر عهده صاحاب خانه نیست البته در مورد مهمان ناخوانده اختلاف نظراتی هم وجود دارد. وی در پایان درباره ارزیابی خود از رؤیت هلال ماه شوال گفت: به احتمال قوی جمعه عید فطر است.
دیدگاه تان را بنویسید