ماجرایدیدارمهدیهاشمیبا آیتاللهعلمالهدی
نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان در پاسخ گفت: نکته اولی که باید در پاسخ به سوال شما عرض کنم این است که عدم رعایت حد شرعی حجاب در رفت و آمد جامعه از سوی هر بانویی که انجام شود، از لحاظ شرعی ارتکاب فعل حرام تلقی می شود و تکلیف این موضوع از لحاظ شرعی مشخص است.
به گزارش سایت اطلاع رسانی امام جمعه مشهد، مراسم رونمایی از کتاب "سیاست در قرآن" عصر روز جمعه 28 تیر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد برگزار شد. این کتاب که مشتمل بر دروس تفسیر آیات سیاسی قرآن کریم است، چند سالی است روزهای پنجشنبه صبح در حرم رضوی توسط آیت الله علم الهدی تدریس می شود. جمعی از خبرنگاران خبرگزاری ها در حاشیه این مراسم با آیت الله علم الهدی به گفتگو پرداختند که در آنجا با اشاره به سخنان اخیر ایشان درباره لزوم برخورد با بدحجابی، از وی سوال شد آیا می توان تمام بانوانی که رعایت حد شرعی در حجاب را نمی کنند مخالف دین و نظام دانست و با آنان برخورد کرد؟
نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان در پاسخ گفت: نکته اولی که باید در پاسخ به سوال شما عرض کنم این است که عدم رعایت حد شرعی حجاب در رفت و آمد جامعه از سوی هر بانویی که انجام شود، از لحاظ شرعی ارتکاب فعل حرام تلقی می شود و تکلیف این موضوع از لحاظ شرعی مشخص است.
از لحاظ قانونی هم، عدم رعایت حد شرعی در موضوع حجاب ، به موجب قانون مصوب کشور ، نقض قانون رسمی حساب می شود و اگر قرار باشد که قانون در کشور اجرا شود، هر کس که خود را در این ظاهر به جامعه عرضه کند، در حقیقت خودش را در معرض برخورد دستگاههای انتظامی برای برخورد با این رفتار غیرقانونی قرار داده است.
آیت الله علم الهدی افزود: البته اگر شما قضاوت اینجانب درباره انگیزه خانمهایی که این قانون را زیر پا می گذارند جویا شوید، عرض می کنم که بنده هم معتقدم بسیاری از این خانمها که متاسفانه این عمل خلاف شرع و قانون را مرتکب می شوند، احتمالا به شدت زشتی و قبح شرعی و خلاف قانون بودن رفتار خود یا علم ندارند و یا توجه نمی کنند. بنابراین نمی توان اکثریت این افراد را مغرض و مخالف اسلام یا نظام دانست. اما در این میان البته اقلیتی هم هستند که با هدف دهن کجی به شرع اسلام، نظام مقدس اسلامی و جامعه متدینین ، خود را با ظاهرهای پلید به جامعه عرضه می کنند و بنای هنجارشکنی دارند که برخورد با این گروه دوم باید با شدت تمام و شناخت ریشه های سازماندهی این افراد، انجام شود.
امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به دو گروه فوق ، توجه به دو واقعیت را در این تقسیم بندی لازم دانست و بیان داشت: اول آن که هر دو گروه فارغ از انگیزه خود، در حال ارتکاب فعل خلاف شرع و خلاف قانون مصوب کشور هستند و این، وظیفه دستگاههای اجرایی کشور است که برای اجرای قانون با مصادیق نقض آن برخورد کنند. در این مقام، مانند سایر قوانین کشور؛ تفکیک انگیزه افراد بی معنی است. مثلا اگر کسی بر حسب انگیزه ی کسب حرام و یا از روی جهل نسبت به قوانین مرتکب جابجایی غیرقانونی اموال عمومی شود، دستگاههای نظارتی بدون توجه به انگیزه اش، با او برخورد می کنند. البته در تعیین میزان جرم ، انگیزه او را مورد توجه قرار می دهند؛ و یا در موضوع عبور از چراغ قرمز، یک پلیس راهنمایی و رانندگی بدون توجه به انگیزه و وضعیت یک راننده ، او را متوقف و جریمه میکند، تا جلوی گسترش و عرفی شدن نقض قوانین راهنمایی و رانندگی گرفته شود. آیا تا کنون دیده اید و اساسا آیا منطقی است که یک پلیس، از راننده متخلف درباره انگیزه او در نقض قوانین پرس و جو کند؟
امام جمعه مشهد مقدس در بیان دومین نکته در این زمینه افزود: دوم آن که درباره افرادی که نسبت به قبح این فعل در شرع و قانون جهل دارند یا زشتی آن را درک نمی کنند، بنده هم معتقد به کار فرهنگی هستم، لیکن کار فرهنگی در کنار برخورد جدی با مصادیق نقض قانون، نه اینکه کار فرهنگی را به عنوان بهانه ای درآوریم برای تعلل در اجرای قانون و اجازه بدهیم تا روز به روز بر دامنه مصادیق بدحجابی افزوده شود و حتی در برخی نقاط شهرهای بزرگ، این موضوع تبدیل به یک عرف شود. یعنی می خواهم عرض کنم که موضوع جهل برخی افراد نسبت به این ضرورت دینی و قانونی هم خود ناشی از مجامله مسوولین اجرایی کشور در اجرای قانون است که باعث شده تا عدم رعایت حد شرعی و قانونی در پوشش بانوان در اذهان برخی زنان ، یک امر علیحده و یا حتی در برخی مناطق شهرهای بزرگ، عرف محسوب شود.
آیت الله علم الهدی در ادامه توضیح خود گفت: برگردم به مثال قبلی؛ هنگامی که مجموعه مدیران راهنمایی و رانندگی به این نتیجه رسیدند که برای حفظ جان سرنشینان خودروها لازم است بستن کمربند ایمنی را اجباری کنند و با رانندگانی که از آن امتناع می کنند (چه از روی جهل و چه از روی عمد) برخورد نمایند، چه کردند؟ آنان همزمان با ابلاغ آیین نامه مذکور به ماموران خود برای برخورد با متخلفین، حجم بالایی از کار تبلیغاتی و فرهنگی را برای مجاب کردن رانندگان به لزوم اجرای این تصمیم و تبعات مخالفت با آن تدارک دیدند که به نظرم انصافا موثر هم بود. یعنی اگر آنان نیز می خواستند برخورد با متخلفین را به بهانه کار فرهنگی تعطیل کنند، مطمئن باشید اکثریت رانندگان ما هم امروز بستن کمربند ایمنی را امری بی فایده و غیرضرور تلقی می کردند. این موضوع را همه قبول دارند و من تعجب می کنم از افرادی که ضرورت این رفتار را درباره یک قانونی که گروهی از عقلای قوم آن را تشخیص داده و وضع کرده اند، می پذیرند، اما درباره قانونی که حضرت باری تعالی آن را وضع فرموده و هم در قرآن و هم در روایات ما بر آن تاکید مکرر شده است و در نهایت بر این مبنا به قانون نظام اسلامی تبدیل شده است، به مخالفت و مجامله می پردازند.
آیت الله علم الهدی تاکید کرد: در نهایت این نکته را هم عرض کنم که در قانون مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی که موسوم به قانون حجاب و عفاف است و 8 سال پیش به تصویب رسیده است، راهکارهای خوبی برای انجام کار فرهنگی لازم در این زمینه پیش بینی شده است، اما از آنجا که مدیران اجرایی ما از اساس بنای پرداختن به این معضل را ندارند، حتی همان اقدامهای فرهنگی مصوب را هم به طور جدی به اجرا نگذاشته اند.
خبرنگاران در ادامه با اشاره به اینکه ، دیدار اخیر آیت الله علم الهدی با آیت الله هاشمی رفسنجانی، در رسانه ها بازخورد متفاوتی داشت. و برخی رسانه های نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت، تلاش کردند تا انجام چنین دیداری را به عنوان نشانه ای از تغییر موضع سیاسی آیت الله علم الهدی القا کنند، در باره محتوای این دیدار پرسیدند که آیت الله علم الهدی در پاسخ گفت: اینجانب قبل از اینکه بخواهم به این سوال شما پاسخ دهم باید توضیحی برای اصلاح یک برداشت ناصحیح درباره خود ارائه دهم . و آن اینکه بنده یک فرد سیاسی کار نیستم . اینجانب به اقتضای طلبگی و همچنین جایگاه امامت جمعه، یک شخص دینی و تکلیف محورم. که حضور من در عرصه سیاست نیز منحصرا برای انجام تکلیف دینی و شرعی است. لذا موضع گیری بنده در مسائل سیاسی بر حسب ارتباط با اشخاص یا وابستگی با جریان سیاسی خاصی نیست .
امام جمعه مشهد در ادامه گفت: بر این اساس گاهی اتفاق می افتد با ملاحظه ی یک خلاف شرع ، یا یک حرکت مضر به انقلاب و منافی با اصول آن، علیه افراد یا جریانهای سیاسی که بعضی ها به زعم خود بنده را وابسته به آن می پنداشتند ، موضع گیری کنم . و یا در برابر عزیزترین عزیزانم بایستم . بنابراین خطای برخی صاحبان رسانه و تحلیل نویسان این است که بخواهند امثال من را در خط کشی های سیاسی تحلیل کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدار خود با هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که هر از چندگاهی جهت زیارت به مشهد مشرف می شود . بنده هم امام جمعه ی این شهر هستم که بر حسب اقتضای ادب، به دیدن یک منصوب رهبر معظم انقلاب و مسوول نظام می روم. این موضوع اگرچه این بار، به طور مشکوکی در سطح گسترده رسانه ای شد، اما اتفاق تازه ای نبود. و در دفعات دیگر هم که ایشان به مشهد آمده بود، اگر اینجانب مسافرت نبودم ، دیدار و حتی در مواردی، استقبال از ایشان را در برنامه خود می گنجاندم. بنابراین، این رفتار، برنامه تازه ای نیست که برخی آن را چرخش موضع تحلیل کنند.
آیت الله علم الهدی همچنین با اشاره به درخواست مهدی هاشمی برای ملاقات با وی، گفت: آن روزی که من با آقای هاشمی دیدار کردم، در هنگام خروج ، فرزند ایشان، آقای مهدی هاشمی نزد من آمد و درخواست ده دقیقه ملاقات با اینجانب داشت و می گفت که می خواهد در مورد مسائلی که علیه او مطرح شده است برای من توضیح بدهد.
امام جمعه مشهد افزود: فرزند آقای هاشمی پس از هماهنگی با دفتر اینجانب، صبح روز بعد نزد من آمد و درباره ارتباطش با اردوکشی های خیابانی بعد از انتخابات در سال 88 و نسبت هایی که در این باره به او زده اند، توضیحاتی داد و مدعی بود با اینکه در انتخابات به نفع آقای موسوی فعال بوده است اما باحرکت های بعد از انتخابات آقای موسوی موافق نبوده و با او مخالفت می کرده و حتی مدعی بود که چند بار به او گفته است که باید از طریق قانون اقدام کند.
آیت الله علم الهدی در ادامه گفت: پس از پایان توضیحات او، گفتم این مطالب چه ارتباطی به من دارد؟ آنچه مسلم است موضع گیری و سخنان من علیه فتنه گران در مورد شخص شما نبوده است، که برای تبرئه خود این مطالب را به من می گویید. من قاضی نیستم و شما باید این مطالب را به دادگاه و قوه قضاییه ارائه کنید.
امام جمعه مشهد افزود: به فرزند آقای هاشمی گفتم، به هر حال، آنچه برای شما پیش آمده، حق باشد یا ناحق، مشخص خواهد شد و می گذرد و تمام می شود، اما آنچه نمی گذرد، وضع پیش آمده برای آقای هاشمی در عرصه ی نظام است.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه "به او گفتم سرآغاز ارادت من به آقای هاشمی زمانی بود که هنوز شما به دنیا نیامده بودی " به سابقه آشنایی خود با هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و در این باره گفت: در ابتدای نهضت امام خمینی (رحمه الله) آقای هاشمی بوسیله ی دستگاه شاه دستگیر شد. او و چند نفر از طلاب را به سربازی اجباری بردند . آنها از سربازی فرار کردند . و شدیدا تحت تعقیب بودند .آن ها از زاهدان به بیرجند آمدند. و دهه ی آخر صفر بود . من در آن زمان طلبه ی جوانی بودم که برای منبر در ایام محرم و صفر مسافرت می رفتم . و آن سال بیرجند آمده بودم. در اولین آشنایی که با ایشان پیدا کردم . نهضت و انقلاب از دید یک طلبه ی جوان مثل من بصورت متجسد در آقای هاشمی جلوه کرد و به او ارادت انقلابی پیدا کردم.
وی در ادامه گفت: این ارادت از سوی من تا سال 78 ادامه داشت. تا آنکه در حج آن سال و در منی، شبی در بعثه ی مقام معظم رهبری، با یکی از منسوبان نزدیک آقای هاشمی که به حج آمده بود، درباره حزب کارگزاران بحث شد و او جسارتی علیه مقام معظم رهبری انجام داد که آن اظهارات، نظر و اعتقاد مرا در مورد آقای هاشمی به کلی مخدوش کرد. البته این خدشه در مورد آقای هاشمی، امروز نه تنها در من، بلکه در بسیاری از متدینین و انقلابیون پیش آمده است.
آیت الله علم الهدی در ادامه گفت: به فرزند آقای هاشمی گفتم از آن زمان به بعد و به ویژه در سالهای اخیر، نمونه های بسیاری از چنین برخورد هایی از سوی منسوبین نزدیک و دور ایشان دیده و شنیده شده و باعث شده است تا جامعه متدینین و انقلابی کشور آقای هاشمی را در مصاف و تقابل با مقام معظم رهبری ببینند و اعتمادشان به ایشان را از دست بدهند که این رویداد، اتفاق خوبی نیست.
دیدگاه تان را بنویسید