وزراي ايراني از مصري ها ياد بگيرند

کد خبر: 231959

جان انسانها در کشورهای دیگر آنقدر با اهمیت است که رخداد اینگونه حوادث با بزرگی کشته شدن 10 ها دانش آموز باعث می شود تا مسئولان رده بالای آن کشورها از سمت خود استعفا کرده و تمام مسئولیت های آن حوادث را به عهده بگیرند.

پارس نیوز: بر اثر برخورد اتوبوس دانش آموزان مصری با یک قطار، 47 نفر جان خود را از دست داده و وزیر حمل و نقل و رییس راه آهن این کشور از سمت خود استعفا کرد؛اما در کشورمان در حادثه ای مشابه هیچ عکس العملی از هیچ مسئولی دیده نشد.
جان انسانها در کشورهای دیگر آنقدر با اهمیت است که رخداد اینگونه حوادث با بزرگی کشته شدن 10 ها دانش آموز باعث می شود تا مسئولان رده بالای آن کشورها از سمت خود استعفا کرده و تمام مسئولیت های آن حوادث را به عهده بگیرند.
اما دریافت استعفای وزیر حمل و نقل مصر و رییس راه آهن این کشور ما را به فکر فرو برد که چرا آنها پس از گذشت چند ساعت از یک اتفاق تلخ و از بین رفتن تعداد زیادی دانش آموز خود را مسئول حوادث اعلام می کنند و ما در ایران و در حادثه دانش آموزان بروجنی کسی اصلا حاضر نشد مسئولیتی را بپذیرد؟
ضمن اینکه تمامی سازمان های ذینفع این موضوع هم با مصاحبه و ارائه اطلاعات، انجام کارهای خود را بدون نقص ارزیابی کرده و فقط به پیگیری بروز حادثه و جلوگیری از حوادث احتمالی آینده بسنده می کنند.
47 دانش آموز مصری بر اثر تصادف اتوبوس با قطار کشته شدند
ساعت هشت صبح روز شنبه 17 نوامبر مصادف با 27 آبان ماه اخباری بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که یک اتوبوس حامل دانش آموزان مصری در جنوب قاهره پس از برخورد با یک قطار واژگون شده و 47 دانش آموز جان خود را از دست می دهند.
منابع خبری سن این دانش آموزان را 4 تا 6 سال اعلام کرده اند که به جهت یک گردش علمی از مدرسه خارج شده بودند.
واکنش وزیر حمل و نقل مصر
از این روز و پس از منتشر شدن این خبر دردناک، رییس راه آهن مصر از سمت خود استعفا و «محمد رشاد المتینی» وزیر حمل و نقل مصرپس از به عهده گرفتن تمام مسئولیت این حادثه نیز از سمت خود استعفا داد.
محمد مرسی رییس جمهوری مصری در سخنانی کوتاه ضمن پذیرفتن استعفای وزیر حمل و نقل این کشور به رییس دادگستری مصر دستور داد تا مسببان این حادثه هر چه سریعتر معرفی و تاوان حادثه دیدگان پرداخت شود.
پس از این حادثه نخست وزیر مصر از حادثه دیدگان در بیمارستان بازدید کرد و دستور داد تا به هر یک از خانواده هایی که فرزندانشان را در این حادثه از دست داده اند، مبلغ یک هزار دلار پرداخت شود.
همچنین پس از این رخداد ناگوار مردم و بستگان این حادثه دیدگان به جهت اعتراض به این اتفاق تظاهرات کرده و خواستار استعفای نخست وزیر شده اند.
این نکته هم قابل تامل است که در همین روز و در حومه قاهره در یک حادثه رانندگی 11 شهروند مصری جان خود را از دست داده اند.همچنین 6 روز پیشدر مصر 5 نفر در اثر برخورد 2 قطار با یکدیگر کشته شده اند.
نمونه ای مشابه از اتفاقی ناگوار در ایران:
26 دانش آموز بروجنی بر اثر واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند
اواخر مهرماه سال جاری بود که خبری دردناک تمام کشور را فرا گرفت؛ اتوبوس حامل دانش آموزان دختر راهیان نور که در مسیر بازگشت بود در جاده لردگان-دهدز واژگون شد و 22 دانش آموز و 4 همراه آنها در این حادثه جان خود را از دست دادند.
رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش و برخی دیگر از سیاستمداران در پیام های جداگانه ای ضایعه تاسف بار کشته شدن 26 دانش آموز را تسلیت گفته و خواهان پیگیری مشکلات به وجود آمده و جلیوگیری از بروز چنین حوادثی شدند.
اما در ایران
واکنش وزیر آموزش و پرورش در پی درگذشت 26 دانش آموز:
«از مسئولانش بپرسید»
حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش فردای این حادثه دلخراش حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران درباره علت این حادثه و دلایل آن نمی شود و پس از گذشت 10 روز به محل حادثه رفته و با بازماندگان دیدار می کند.
در ادامه هم صحبتی از استعفا و مسائل دیگر وجود ندارد و صندلی های این مسئولان حاشیه امن خوبی را برای آنها نشان می دهد.
واکنش نمایندگان مجلس
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه ای ابراز همدردی خود با خانواده های حادثه دیده بروجن و اهالی این شهر را اعلام کرده و تاکید کردند وزارت راه و شهرسازی باید به فوریت نسبت به حذف نقاط حادثه خیز در مسیر تردد کاروان های راهیان نور اقدام کند.
همچنین در این بیانیه آمده است: آموزش و پرورش نیز به فوریت دستورالعمل های خود را در جهت حفظ ایمنی هر چه افزون تر دانش آموزان بازنگری کند و تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی اتخاذ نماید.نمایندگان مجلس در این بیانیه تاکید کردند: وزارت راه و شهرسازی باید به فوریت نسبت به حذف نقاط حادثه خیز در مسیر تردد کاروان های راهیان نور اقدام کند و با توجه به وقوع حوادث مشابه در گذشته، ضمن قدردانی از اصل انجام اردوهای راهیان نور، ضروری است که مسئولان اعزام کاروان های راهیان نور، اقدامات لازم از قبیل استفاده از وسایل حمل و نقل مناسب مورد توجه قرار دهند.
بهارستان نشینان هم واکنشی چندان قاطعی به این موضوع نشان ندادند و فقط خواستار حذف نقاط حادثه خیز در مسیر تردد کاروان های راهیان نور شدند.
شاید برخورد قاطع تر کشاندن وزیر راه و شهرسازی به مجلس و تحت فشار قرار دادن او برای پاسخ گویی به این حادثه بود زیرا اتوبوس و جاده از علل اصلی بروز این حادثه دردناک بوده است.
همین برخورد نرم نیز با وزارت آموزش و پرورش توسط مجلسی ها می شود و به فقط بازنگری دستوالعمل اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور مطرح می شود.
واکنش وزیر راه و شهرسازی کشورمان به حادثه واژگونی اوتوبوس دانش آموزان بروجنی:
«اعزام کارشناسان رسمی تصادفات وزارت راه و شهرسازی به محل تصادف»
علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی که حتی حاضر نشد به محل حادثه رفته و جاده ای منجر به از دست رفتن 26 دانش آموز کشورمان شده را از نزدیک ببیند.
نیکزاد در ادامه با ابراز هم دردی با خانواده های داغدیده گفته که کارشناسانش به محل حادثه اعزام شدند تا علت را جویا شوند.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان فقط به اعزام کارشناسانش به محل حادثه بسنده کرده و از بین رفتن 26 دانش آموز در یک تصادف جاده ای را بی اهمیت دانست که حتی حاضر نشد خودش برای بررسی این موضوع به محل حادثه برود.
نتیجه گیری پایانی
حوادث اتوبوس دانش آموزان مصری با دانش آموزان بروجنی از منظرهایی به هم نزدیک بود و در هر 2 حادثه تصمیمات جداگانه ای اتخاذ شد که دلمان را به درد آورد.چرا وزرای آموزش و پرورش و راه و شهرسازی در پی وقوع از بین رفتن 26 دانش آموز استعفا نکردند؟
اما براستی چرا برخی مسئولان در کشورمان با انداختن توپ به زمین یکدیگر در صدد از بین بردن عطش خانواده های داغدیده و مردم هستند تا موضوعات به سادگی به دست فراموشی سپرده شود؟
آیا نباید نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان رده بالای کشور این موضوع را مهم ارزیابی کنند و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش را مورد بازخواست قرار دهند؟
مطمئنا با بروز مجدد چنین اتفاقاتی باز هم برخوردهای قاطعانا صورت نخواهد گرفت و فقط پس از بروز حوادث ناگوار به عرض تسلیت و پیگیری مسببان حوادث قناعت خواهیم کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد