آیت‌الله مظاهری: دولت مقصر بدحجابی است

کد خبر: 146970

متأسفانه در جامعۀ کنونی، چادر حضرت زهرا (س) که به تعبیر قرآن کریم، علامت عفّت و شخصیت زن است، ضدّ ارزش تلقی می‌شود و این جامعه با وضعیت اسفناک حجاب و عفاف فعلی در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و در بازار و سایر اماکن، نمی‌تواند مدعی شود که دوست‌دار و شیعۀ حضرت زهرا(س) است و چنین ادعایی صرفاً جنبۀ ظاهری و شعاری دارد.

مرکز خبر حوزه: آیت الله العظمی مظاهری با ابراز نگرانی از وضعیت بدحجابی و بی بند و باری در جامعه، تصریح کردند: دولت در این زمینه مقصر است. حضرت آیت الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی ، با ابراز نگرانی شدید از وضعیّت فساد اخلاقی حاکم بر جامعه و رواج بی‌بند و باری در حجاب و عفاف، فرافکنی در این زمینه را مذموم دانسته و تصریح کردند: دولت در این زمینه مقصّر است، خود مردم نیز تقصیر دارند، نهاد روحانیّت نیز اگر تذکر ندهد، مقصّر است. مراجع تقلید هم که مکرراً این موضوع را متذکّر می‌شوند، متأسفانه نتیجه نمی‌گیرند. اما باید دانست وضعیّت حجاب و عفاف و اختلاط بین زن و مرد که فعلاً در جامعه رایج شده است، با فرهنگ تعالیم اسلامی و با سیرۀ معصومین (ع) سازگاری ندارد و خسارات فراوانی درپی خواهد داشت، ولی زمانی جامعه متوجه این خسارات می‌شود که پشیمانی سودی ندارد. ایشان همچنین شیوۀ رویارویی حضرت زهرا(س) با افراد بیگانه و نامحرم و میزان اهتمام آن بانوی گرامی نسبت به حجاب و عفاف را بازگو کرده و بیان داشتند: حضرت زهرا(س) در بحرانی‌ترین شرایط و هنگامی که برحسب وظیفه قرار بود به مسجد بروند و خطبه بخوانند،با چادر و حجاب کامل به مسجد رفتند و پشت پرده حطبه خواندند و در حالی که توانستند با صراحت و شجاعت، کلام حق را بیان کنند، ذره‌ای از میزان حجاب و عفاف آن حضرت کاسته نشد. حضرت آیت الله مظاهری تاکید کردند: جامعه‌ای می‌تواند ادعا کند که حضرت زهرا (س) را دوست دارد و نسبت به ایشان مودّت می‌ورزد که تابع ایشان باشد. متأسفانه در جامعۀ کنونی، چادر حضرت زهرا (س) که به تعبیر قرآن کریم، علامت عفّت و شخصیت زن است، ضدّ ارزش تلقی می‌شود و این جامعه با وضعیت اسفناک حجاب و عفاف فعلی در دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و در بازار و سایر اماکن، نمی‌تواند مدعی شود که دوست‌دار و شیعۀ حضرت زهرا(س) است و چنین ادعایی صرفاً جنبۀ ظاهری و شعاری دارد. معظم له در ادامه ضمن تسلیت ایام شهادت ام‌الائمّه حضرت زهرا(س)، به تبیین گوشه‌هایی از فضائل آن حضرت پرداخته و گفتند: شناخت شخصیت ممتاز حضرت زهرا(س) تنها از طریق قرآن و عترت امکان پذیر است و آن دو ثقل گرانبها در آیاتی نظیر آیۀ تطهیر و نیز روایات متعددی، حضرت صدیقۀطاهره(س) را یک اسوه و سرمشق ابدی برای جامعۀ بشریت معرفی کرده‌اند که از هرگونه آلودگی، عیب، نقص، شک، شبهه، وسوسه، تخیّل و صفت رذیله مبرّا است و صفات حسنه و فضائل اخلاقی در عمق جان ایشان رسوخ کرده است. ایشان با اشاره به برخی از ابعاد عرفانی شخصیّت حضرت زهرای مرضیّه(س) به بازگویی اندیشه‌های عارف کبیر معاصر حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه پرداخته و تصریح کردند: حضرت زهرا(س) در ازل، تجلّی ذاتی خداوند متعال است و عظمت آن بانوی گرامی در این دنیا به قدری است که پس از رحلت رسول گرامی اسلام، جبرئیل امین بر ایشان وارد شده و «مصحف فاطمه» را نازل می‌نماید؛ همان کتابی که توسط امیرالمؤمنین(ع) کتابت شده و قانون اساسی حکومت جهانی حضرت ولیّ عصر(عج) خواهد بود. در قیامت نیز حضرت صدیقۀ‌طاهره(س)تجلّی کوثر است که هرکس لیاقت نوشیدن جرعه‌ای از آن را داشته باشد، از هر عیب و نقص ظاهری عاری می‌شود و پاک و پاکیزه وارد بهشت می‌گردد. معظّم‌له افزودند: مقام کوثر، قوس صعودی دوّم حضرت زهرا(س) است که در قیامت برای ایشان واقع می‌شود و بر اساس روایت شریف ثقلین، در قیامت، قرآن و عترت با محوریّت حضرت فاطمۀ زهرا(س) بر پیامبر اکرم (ص) وارد می‌شوند. ایشان در ادامه دانستن فضائل اهل بیت(ع) و حتی اطلاع نظری از مقامات عرشی و ملکوتی و اسرار عرفانی آن ذوات مقدس فارغ از تبعیّت عملی از آنان را کافی ندانسته و ضمن تبیین معانی دو واژۀ «محبّت» و «مودّت»، بر ضرورت اظهار محبّت و ابراز مودّت به صورت توأمان به محضر اهل‌بیت (ع) تأکید کرده و خاطرنشان ساختند: اظهار محبّت به اهل‌بیت عصمت و طهارت«سلام‌الله‌علیهم» به وسیلۀ اقرار به زبان و انجام اعمالی نظیر برگزاری مراسم عزاداری که جنبۀ شعاری دارد، لازم است اما کافی نیست و هنگامی ارزش کامل پیدا می‌کند و مفید واقع می‌شود که همراه با ابراز مودّت باشد، یعنی هنگامی که محبّ اهل‌بیت(ع) با پیروی از آن ذوان نورانی، محبّت خویش را به صورت عملی اثبات نماید. این مرجع تقلید همچنین به اشاره به آیاتی از قرآن کریم ضرورت ابراز مودّت نسبت به اهل‌بیت (ع) را یادآور شده و گفتند: قرآن کریم، مودّت اهل‌بیت(ع) و تبعیّت از آنان را مزد رسالت پیامبراکرم(ص) برمی‌شمرد و از آن به عنوان راه رستگاری بشریّت یاد می‌کند که موجب آبادی دنیا و آخرت آدمیان می‌شود. از این‌رو لازم است همۀ جهانیان و به ویژه مسلمانان و شیعیان، سیرۀ عملی حضرت زهرا(س) را سرمشق خود قرار دهند و گفتار و کردار خویش را با شیوۀ عملکرد آن حضرت تطبیق نمایند تا رستگار و سعادتمند گردند. معظم له در بخش دیگری از سخنان خود، رواج تجمّل‌گرایی و ابتلای جامعه به تشریفات بی‌جا و زندگی مصرفی را مصیبت دیگری در جهت مغایرت با تعالیم روح بخش قرآن و عترت دانسته و اظهار داشتند: کسانی که در جامعه با جهیزیه‌های غیرمتعارف و مهریه‌های سنگین و نیز ولیمه‌های گزاف مراسم ازدواج، به اسراف و تبذیر می‌پردازند، نه تنها شیعیان و دوست‌داران حضرت زهرای مرضیه (س) محسوب نمی‌شوند، بلکه بنابر تصریح قرآن کریم، برادران و پیروان شیاطین هستند و رستگار نخواهند شد. ایشان در خاتمه از اهل‌بیت(ع) و به ویژه وجود نورانی حضرت زهرا(س)، به عنوان برترین اسوه و سرمشق بشریّت نام برده و تأکید کردند: در جامعۀ فعلی محبّت اهل‌بیت(ع) به صورت شعاری وجود دارد، اما لازم است صفحۀ جدیدی با نام مودّت که همان عمل به دستورات معصومین و پیروی از سیرۀ آن بزرگواران می‌باشد، در دفتر جامعه گشوده شود و در آن صفحۀ جدید، عمل، به شعار افزوده شود تا شاهد پدید آمدن یک جامعۀ اخلاقی، نمونه و مورد رضایت خداوند متعال و خشنودی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) باشیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت